vikt-armésele

Kalinka

Trådstartare
Vad har ni för vikt på era selar ni som har lokselar med bågdäckel?
Finns det någon modell som är lättare att någon annan?

Känns som om det är 1000kg vikt på den när man ska förflytta den någonstans.

Finsn det något lättare variant på loksele som har just bågdäckeln? För det känns som om det är lokkorna som är grymt tunga på min....

Sv: vikt-armésele

Att köra med loksele och bågdäckel krävs ju när man kör tunga lass eller rejält tunga vagnar och då vill man ju ha rejäla saker och då blir det tungt. Vill man köra lite nättare så kan man ju köpa en nätt loksele med en välstoppad läderdäckel och då kommer man ju ner rejält i vikt. Här är ett exempel: http://www.driveout.se/selkammaren/index.php?act=viewProd&productId=342

Vi använder våra lokselar vid tung körning som tex i skogen men i lätt körning som tex med maratonvagnen så använder vi bröstsele.

Fraktsedeln som kom med min sele (loksele, bågdäckel och baksele) sa (håll i er nu) NITTON kilo!

Så varje gång jag ska köra storhästen ska jag först lyfta 19 kilo sele upp på ca 165 cm häst. :crazy:
(Kan man träna dom att lägga sig ner, som kameler, när man selar? :angel:)

Min andra är inte mycket mindre, men mycket lättare.
Enda sättet är nog att väga selarna om man ska köpa nytt. Min enda erfarenhet är att två tillsynes lika selar kan skilja mycket i vikt.

Jag har faktiskt kollat på den selen just pga tyngdens skull. Jag tycker det är urjobbigt att släpa upp den här på hästen. Inte fattar jag direkt varför den är så tung. Bågdäckeln väger ju nästan nada när man har tagit lös den från lokorna? :confused:

Vad definerar man tunga lass?
En rockard? En släpa med två-tre stockar bakpå som kanske är 3 meter långa med en diameter på 20 cm?
Eller vad?

Jag är ju jätteorolig för att däckeln avlastar för lite och att det blir klämt.
Vill gärna höra mer hur ni resonerar om vad som är tungt eller inte...

:eek: 19 KG! Varför är jag inte förvånad?!
De är verkligen tunga....

Synd att det inte är mer angivet i vikt också när man kollar på annonser/hos tillverkarna...:mad:

Vad är det för märken på dina selar?

18 kg ligger min ena loksele på, undrar om det var med den kraftigare bågen eller den lite mindre:D
Måste väga dom igen nått tag!
Shettislokselen är då ingenting att släpa på jämfört med nordisens sele.
Dålig bild men på "lilla bågen"
20381407.jpg

"Stora bågen"
19692067.jpg

Brukar nog inte vara däckeln som är den klumpigaste delen, "arbets" lokor med kraftig bossa är tunga!
Men var e alla fina lätta åk-lokselar:idea:
Har bara ett par lokor, inte resten av selen:(
21618123.jpg

Sett på annons för längesen, denna lär inte vara så tung:idea:
23720034.jpg

Senast ändrad:

Jag har inte vågat väga min armé sele men jag får kämpa som fan för att sela min lilla 150 cm häst.. :o :D
Tror den väger 15+ i alla fall.

Jo, det vet jag. Men nu tänkte jag på vikt vs sele med bågdäckel/utan bågdäckel.
Var drar man gränsen någonstans vad gäller för tungt med en lättare sele utan bågdäckel.

Drog hästen med lätta skaklar eller linor som inte belastade däckeln bör den kunna vara rätt simpel (armens artelerisele har en enkel läderdäckel )om man körde tvåhjuliga grusvagnar eller skitspridare behövdes riktig bågdäckel .Jag tycker att man borde ha någon form av koppling mellan lokor och dragring så dom var delade .,Sen är det lite teknik att göra det lättare ,.Madelene sidbäck hade ett sätt att lyfta på selen som underlättade .det såg jag på en kurs.

Senast ändrad:

Min armesele ligger på 23kilo. Tärnsjön jag har är lättare, men jag vet inte hur mycket lättare. Men det gör stor skillnad när hästarna ligger på mellan 160 och 165 och jag själv är 160..:o

Inspirerad av tråden gick jag ut i stallet och vägde mina selar. Jag har nämligen undrat över varför dom "känns" så olika tunga när jag hanterar dom, och undrat lite om dom väger väldigt olika, eller om det är något annat det beror på. Använde vågen/vågbågen som vi har till fåren.

Sele 1. Loksele av av armemodell med "vanlig" bågdäckel, idealbossa från tärnsjö, tärnsjö baksele, lädertömmar, höga skakelfästen. Vikt 16 kg.

Sele 2. Loksele av armemodell med vanlig bågdäckel, idealbossa (kopia), svanskappa, ej tömmar. Vikt 13 kg.

Sele 3. Loksele typ "Tranemosele", dubbelbågad däckel, fasta bossor, Svenljunga baksele, lädertömmar, höga skakelfästen. Vikt 21 kg.

Sele 4. Loksele från Tiljanders i cobstorlek, lättare bågdäckel, fasta bossor, baksele med svanskappa, tömmar. Vikt 10 kg

Sele 1 och 3 har exakt samma funktioner, är via diverse ombyggnader anpassade till "sina" hästar/den körning vi ägnar oss åt. Ändå väger dom så väldigt olika!

Sele 3 verkar ha största tyngden framme i lokorna (tunga lokor), men det är ändå så att min upplevelse besvär med den selen främst kommer av att jag klämmer mig på däckeln. Den däckelkonstruktionen gör att jag kommer mellan mer med fingrarna. Fast det i sig kan ju bero på att den är så tung.

Jag har också fått lära mig en teknik vid selning som gör det lättare att lyfta på selen, men jag tycker ändå att det är skillnad mellan selarna. Det är mycket lättare att lyfta rätt med selarna med idealbossa, jämfört med fasta bossor/nackkudde.

Jag tror, precis som någon tidigare var inne på i den här tråden, att tyngdproblemen på lokselen, beror mer på lokor/bossor än på däckeln.
Sele 4 ovan har väldigt nätta lokor, och känns väldigt lätt att hantera.

Nu när jag har vägt selarna, så tänker jag byta ut den tyngsta selen, mot en lättare, det får bli nr 2...

Ofta är det lokorna med bossor och dragläder som står för den mesta vikten, däckel m.fl. delar brukar inte vara tunga.

Att man gjorde "lok-delen" så kraftig beror ju på att det är där merparten av alla krafter hamner i slutändan, förr hände det ibland att hästarna knäckte lokträna om dom skulle rycka igång ett rejält lass så därför gällde det att ha rejäla doningar.

Drar man inga lass på flera ton så kan man ju ha en lite nättare sele och kör man bara en rockard eller maratonvagn med 2 vuxna så väger ju det väldigt lite (sådär 400 kg max) och då kan det vara bättre med en maratonsele, dock väger ju en maratonsele av god kvalitet till stor häst säkert en 10 kg den med - blir till att antingen gå på gym eller skaffa ponny, ponnyselar är lätta och ponnyn är låg :D.

Våran maratonsele väger inte många kg och är enormt lättskött och håller bättre än en lädersele eftersom den är av nylon. Det är många tävlingskuskar som går över till nylonselar för att få bättre hållbarhet och passform på selarna. De är ofta mer prisvärda också än läderselar. Är ni intresserade så kan ni kolla på Zilcos selar.

Jag förstår era resonemang runt olika sorters bröstselar, men eftersom jag kör Nordsvenskar, och mer än 50-75 % av körningen är i skogen, så har jag hellre riktig bra lokselar. Dom har rätt dåligt med plats runt luftstrupen, så då skulle jag behöva någon variant av formad brösta... Till en av hästarna (sto) skulle jag helst vilja ha finnlokor, men jag har inte fått tag på sådana än. Och inte minst skulle jag behöva en större sadelkammare, om jag skulle ha 2 selar till varje häst.
Så jag vill optimera mina lokselar istället.

Ingen , utom den lilla cobselen, har tunna/lätta/nätta lokträn, utan det är ordentliga arbetslokor. De måttsydda bossorna är inte speciellt tunga

De selar som så småningom blivit kopior på Tärnsjö selar, är alltså 5 kg lättare ungefär, än Tranemoselen. Efter att ha tittat lite till på den tunga selen, så tror jag att bossorna är jättetunga, helt i onödan.

Jag ska ändå till sadelmakaren någon av de närmaste dagarna, och då tar jag med mig den tunga selen för undersökning, om det är bossorna eller lokträna som är så tunga.

Du kan ju prova med Floby... dom kan ha lite "udda" varianter på arbetselar ibland, så där kanske du kan hitta nått som passar.

När det gäller maratonsele till kallblod så kan det funka utan formad brösta, det finns mycket fördomar och skrock i omlopp när det kommer till kallblod - har tom fått höra att kallblod öht inte orkar att galoppera för att dom är för tunga... kan tillägga att jag just då hade en ardenner som tog galoppskänkel från stillastående och som gärna låg i galopp nån kilometer utan vidare :D

Loksele och ringbossa är ju överlägset vid riktig tungdragning, men maratonselen är faktiskt riktigt bra vid måttligt tunga vagnar där man kanske använder trav och galopp mer än skritt - innan vi skaffade första maratonselen så var jag ganska skeptisk till bröstsele öht :angel:

Senast ändrad:

Min absoluta favorit är en giggsele på den ersätter jag bröstan och tar ett par lämpliga lokor och låter draglinan gå ända fram till dom.då jag äger ca 15 selar och ett antal lokor utöver det så jag har jag att välja på.Mina favoritlokor är ett par finnlokor med stoppad läderklädd bossa gjorda av sigurd lidström i kalix.

Det är väl klart att kallblod både kan och vill galoppera! Hade en kallblodstravare tidigare, som var beredd att spränga sig för att vinna över araber i galopp...

Den ena av mina vuxna damer skulle säkert kunna ha en sele med brösta som alternativ till loksselen.

Den andra damen har en något speciell kroppsbyggnad, och där verkar inte finnas plats för för en brösta.

Men hur som, jag kör nästan aldrig i galopp, jag vill inte "ta fram" den gångarten, eftersom jag inte vill att dom ska tänka galopp framför vagn på nöjeskörning, och tävla gör vi inte. Travar gör vi så klart, men jag tycker att det ändå är rätt ok med "svängel+draglinor+baksele+höga skakelfästen" när vi tultar fram längs skogsvägarna.

Skulle jag börja köra mer på andra sätt, så skulle andra varianter på selar säkert komma i fråga.

För ett antal år sedan hade dom galopprace med ardennrar på gärdet :love:

Det var ganska maffigt med ett helt gäng i den "viktklassen" som kom galoppande...

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 427
Senast: Thaliaste
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 077
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈