Sv: vikt-armésele
Inspirerad av tråden gick jag ut i stallet och vägde mina selar. Jag har nämligen undrat över varför dom "känns" så olika tunga när jag hanterar dom, och undrat lite om dom väger väldigt olika, eller om det är något annat det beror på. Använde vågen/vågbågen som vi har till fåren.
Sele 1. Loksele av av armemodell med "vanlig" bågdäckel, idealbossa från tärnsjö, tärnsjö baksele, lädertömmar, höga skakelfästen. Vikt 16 kg.
Sele 2. Loksele av armemodell med vanlig bågdäckel, idealbossa (kopia), svanskappa, ej tömmar. Vikt 13 kg.
Sele 3. Loksele typ "Tranemosele", dubbelbågad däckel, fasta bossor, Svenljunga baksele, lädertömmar, höga skakelfästen. Vikt 21 kg.
Sele 4. Loksele från Tiljanders i cobstorlek, lättare bågdäckel, fasta bossor, baksele med svanskappa, tömmar. Vikt 10 kg
Sele 1 och 3 har exakt samma funktioner, är via diverse ombyggnader anpassade till "sina" hästar/den körning vi ägnar oss åt. Ändå väger dom så väldigt olika!
Sele 3 verkar ha största tyngden framme i lokorna (tunga lokor), men det är ändå så att min upplevelse besvär med den selen främst kommer av att jag klämmer mig på däckeln. Den däckelkonstruktionen gör att jag kommer mellan mer med fingrarna. Fast det i sig kan ju bero på att den är så tung.
Jag har också fått lära mig en teknik vid selning som gör det lättare att lyfta på selen, men jag tycker ändå att det är skillnad mellan selarna. Det är mycket lättare att lyfta rätt med selarna med idealbossa, jämfört med fasta bossor/nackkudde.
Jag tror, precis som någon tidigare var inne på i den här tråden, att tyngdproblemen på lokselen, beror mer på lokor/bossor än på däckeln.
Sele 4 ovan har väldigt nätta lokor, och känns väldigt lätt att hantera.
Nu när jag har vägt selarna, så tänker jag byta ut den tyngsta selen, mot en lättare, det får bli nr 2...