Viken häst?

L

liiinis_

Jag har bestämt mig för att bli medryttare igen.
Jag har fått flera svart på annonser som jag har lagt ut och nu har jag fastnat för två.

Den första hästen står i ett stall som ligger ungefär 1 km här ifrån bara så det går lätt att cykla dit. Hästen är en varmblodstravare på 19 år och är het.
Vid stallet så finns det ingen paddock eller något sådant så man måste rida ut varje gång.

Det andra stället vet jag inte så mycket om än eftersom hon skrev till mig igår. Men jag fasta för det stället för att de är araber ock jag älskar araber:p
Jag vet bara att stallet ligger ca. 2 mil härifrån och då måste jag ta bussen.
Dom har 12 araber i olika åldrar mm.

Jag ska provrida varmblodet idag och sen tänkte jag fråga om dom där araberna mer och om det finns paddock på det stället eftersom jag måste åka buss ut dit och det tar ju lite tid och det blir så mörkt snabbt nu.

Jag vet att jag inte kom med så mycket information om ställena men jag undrar vad tycker ni att jag ska välja och vilket hade ni valt? Jag vet ju inte så mycket om hästarna än men om ni tänker på hur stallet ligget mm.

Mvh Lina

Sv: Viken häst?

Jag tycker helt klart att du ska välja den hästen som känns bäst. Det är ju helt omöjligt att välja utifrån ren fakta, det är ju mycket kemi och att man ska trivas tillsammans med hästen.
Så jag hade helt klart åkt och träffat båda hästarna och testat hur det känns, och sen fattat beslut utefter magkänslan. Självklart är det bra att fundera över hur långt man har möjlighet att åka också. Men det kan man ju överväga efter det att man testat hästarna och ser hur man trivs med dem.
Dessutom har du säker massa andra frågor, som pris och hur ofta du kan rida och om du kan få sällskap mm. Finns ju en hel del att tänka på när man överväger, även om hästen är det viktigaste.

Jag hade själv hade valt araberna, men det är min åsikt. Det lät som om du kanske kan lära dej en hel del där och med hästar i olika utbidningsnivåer vilket är lärorikt. Det negativa är resvägen. Travaren hade inte varit ens att tänka på för min del men det beror på vad du vill ha ut som medryttare. Vill du skogsrida?Träna?Tävla? Visst det finns fina travare med otroliga personligheter men de är ej avlade för ridning,de är avalde på snabbhet framför sulkyn, så tänker du utveckla dej själv skulle jag avråda dej travaren.

/CindyLou med två araber som letar medryttare:angel:

Måste bara fråga vart i västra götaland du bor?:angel:

Jo såklart handlar det om hur man känner sig med hästen och mycket annat också såklart.
Nyss var jag och provred travaren då. Först så hitta vi inte fram så det blev till att knacka hus:P
Travaren som heter Sally står i ett stall med två andra hästar. Hon är 155 cm i mkh, hon är i bra kondition, inte alls "travar kroppen" utan hon
var rund och fin:) Hon hade lätt för att gå i form och gå på tygel mm. Men hon var väldigt het/pigg.
I början gick det skapligt men sedan så börja hon steppa och kunde inte skritta lungt och när jag försökte
trava så börja hon galoppera (ingen rus galopp utan lugn och fin men iallafall).
Det hände också några gånger att hon fick lite "fnatt" och hoppa å hade sig lite.
Sedan när vi kom tillbaka och var påväg upp mot stallet så stannade jag och vänta på hennes ägare som kom gående efter oss.
Då vet jag inte vad som hände men antagligen så blev hon rädd eller något sådant för då typ backa hon bakot ass snabbt
och jag fattar inte liksom vad som hände det gick så fort så då tänkte jag typ "jaha nu ramlar jag av"men sedan blev hon lugn igen.
Men jag tyckte också om henne och vill fortsätta rida henne så jag vet inte.
Det var en annan som hade provridit henne igår så hon skulle svara imorron om hur det blev.

Jag tror inte att jag ska betala något men jag vet inte riktigt och sällskap kan man la få men jag vet inte hur ofta eftersom det
bara står 3 hästar i stallet. Det finns ungefär 5 ridvägar sa hon och ett gärde/fält som man får rida på.

Jo jag skulle också jätte gärna ta araberna då jag känner att jag kan lära mig mera på dem som du sa.
Jag tänkte skicka ett mail och fråga lite saker som om de finns paddock och hur hästarna är mm.
Det är det att jag är lite mörkrädd:P Och då vill jag gärna ha paddock eftersom jag tar bussen ungefär kvart över 4 isåfall på vardagarna.

Jag vill väldigt gärna träna i dressyr och kanske tävla någon gång när jag lärt mig mer.
Jag har haft så många skogsmullar (inget elakt om dem) och vill gärna utveckla min ridning för det
känns som om jag bara står stilla i utvecklingen i ridning för tillfället.
Och jag har faktiskt haft en annan medryttarhäst förut som stod ännu längre bort än araberna så det skulle ju gå.:):)

Att hästen var så pigg kan ju mycket väl ha att göra med att hon inte rids tillräckligt och därför har överskottsenergi. Som medryttare känns det ju inte så bra att börja ifrågasätta hur de utfodrar hästen, men det kan ju vara så att kästen får i sig lite för mycket energi och om den då inte rids tillräckligt så är det inte konstigt om den är lite pigg och skuttig.
Sen så lär man ju känna hästen, litar på varandra och känner sig säkrare.

Jag hade nog valt den som man ser mest framtid med. Vill du ha en häst som du kan ha i flera år eller vill du ha en häst fram till sommaren. Vill du rida flera olika hästar eller vill du ha en häst som kan bli lite som din egen?
Araberna kommer du nog lära dig mycket och kanske få rida olika hästar, men där kanske det inte blir lika personligt. Hos travaren kanske du kan få en mer personlig relation till hästen och ha den som din egen. Eller så blir det tvärtom, vem vet...

Nu under denna mörka delen av året så är det ju lite besvärligt med tiden, och då är det ju ett litet minus att det är så långt. Att det är långt att åka är väl minus på sommaren med, men då är det ju ljust och man kan rida i stort sett när som helst. 2 mil med buss kan ju ta ett tag, om bussarna inte går så ofta så kan det definitivt bli ett problem. I så fall hade jag hellre valt travaren, för det verkade ändå som att det var en fin och välriden travare, så du kan säkert få ut något av henne också, fast kanske inte på samma sätt som med araberna.

det måste ju passa med hästen, även om det antagligen inte känns 100 på en gång, det har det aldrig gjort med någon häst för mej, men det ska kännas att det är något man kan jobba med och att man kan klara av hästen i alla situationer. Sen tkr jag personligen att 2 mil är för långt bort, just eftersom det tar sån tid att åka.
Sen att det inte finns någon paddok skulle inte jag se som något större problem (om jag hade möjlighet att kunna få träna ibland ändå) man kan ju rida dressyr i skogen om det är det du vill göra, sen kan man ju ofta få rida på någon åker oxå. Iaf nu på hösten vintern...
Hoppas någon utav dem passar iaf :)

jag hade valt araben det är jag det;) lita på magkänslan och vem är mysigast;P

Om du vill lära dig att rida en pigg häst så kan du ta travaren. Men du kommer att få ändra en hel del på din egen ridning, snabb med eftergift, var noga med din kropp osv.

Jag hoppas isåfall att ägaren har tid att hjälpa dig en hel del. När du gjorde halt för att vänta på ägaren kanske du glömde ge eftergift. Det kan stressa känsliga hästar.

Om du inte tror att du kan lära dig ngt av att rida travaren så ta inte den du kommer bara göra hästen, dig och ägaren olyckliga...

Åk och prova araberna också självklart. Det kan ju vara så att de är mer vana att bli ridna med litet grövre hjälper... så de tar inte lika illa upp om du tar i litet mer än vad de är vana vid.

Jag måste säga emot dig, då jag anser att du har fel angående travare. Jag är inne på min andra travare och båda två har varit kanonhoppare och älskar det. Visst, något heta är de men vilket psyke! Jag har aldrig förståt innan vad folk menar med att en travare har kanonpsyke, men det har dem. Vi har en tjej på tre år som springer runt i stallet, min häst bryr sig inte utan står så glad när tjejen kommer in i stallet. Sen har i alla fall jag lärt mig otroligt mycket på att ha travare. Man utvecklas något enormt och då går du det tillsammans med hästen. Jag själv sitter hellte upp på en travare än någon annan, då de har en väldigt härlig personlighet.

Jag skrev att de hade helt underbara personligheter. Jag red nästan enbart travare i 10 år innan jag kände att jag ville utveckla mej själv och min ridning dät travare inte räckte till där jag ville uppnå. Sedan kom det säg att jag köpte en arab och sen ytterliggare än arab bla då de är ganska lika i tanken till travaren men har mer ridbarhet. Araben är tom snäppet ännu per personligare än travarna faktiskt enligt min åsikt.

PS synd att trådskaparen bor 4-5 mil från mej annars hade hon varit välkommen:)

Det är det att ägaren som går i 9 an kommer inte att kunna vara med mig när jag rider då hon inte har tillräckligt med tid.

Det lutar mer åt att jag tar araberna för att jag har pratat mer med ägaren nu och dom håller på att bygga stall och ska göra en paddock efter det.
Det tar nog lite tid innan den är klar men ändå.
Det enda som kmmer bli jobbigt är mörkret:S det är redan mörkt ute nu och hon är bara snart 20 i 4. Och jag kommer att åka ut dit med bussen kvart över 4 isåfall.:S

Håller helt med om att travare faktiskt har helt underbart psyke <3.

Tycker att araberna låter som det bästa alternativet dock, men ja prova hur det känns. De brukar ju också vara riktigt pigga hästar :)

För en vecka sedan så stod det i SKLT (skaraborgsläntidningen) om
några som hade undernärda hästar och att hästarna hade dåliga hovar mm.
Det handlade om 12 hästar och den fanns mellan skara och falköping (ungefär vid ugglum).
Dem hade fått varningar förut och anmälningar men inget hade hänt.

Jag tycker att det låter äckligt likt där jag ska provrida (hos araberna).
För att dem står ungefär på samma ställe som det stod och det är 12 st hästar där jag ska provrida:S
Nu ska jag iallafall provrida dom nån gång snart så jag hoppas bara att de inte e dem det står om i tidningen.

Fy det låter inte kul, hoppas inte att det är det stället. Men det lär du ju märka, om du är osäker på hur man ser det eller inte riktigt vet vad du ska kolla på så kan du ju alltid ta med dig någon för att våra på den säkra sidan. Men hovar ser ganska enkelt om de är fula, men undernärd och underviktig är inte alltid samma sak. De kan lida av näringsbrist och då kan de synas på hovar och päls tex.
Men mest troligt är väl att de är underviktiga om de har blivit anmälda, sånt är ju lättare för någon utifrån att upptäcka.

Nu är jag iallafall nästan säker på att de inte är dem hästarna.
Det är ett stuteri och dem har 2 avelshingstar och fler unghingstar samt avelston
och några äldre hästar. Dem föder upp och ställer ut, sen säljer dem endel men endel har dom kvar och
det är dem jag ska få rida:) så jag tror inte att det är dem hästarna.

Jag ska föresten åka och provrida hos dom på lördag nu:)

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?