vikarie på dagis...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vikarie på dagis...

Jag fick med jobb direkt efter min utbildning. Halvårsvik iofs, och det var inte inom kommunen. Det finns generellt sett både fler lärarjobb och förskollärarjobb än fritidspedagogjobb, tyvärr...
 
Sv: vikarie på dagis...

coscos skrev:
njaaa.. Jag vet folk som fått det men som endå är timmanställda.. Får månadsvis och har fått det i flera månader efter varandra.
Alltså är man inte fast anställd men har endå jobbat på samma avdelning i flera månader...




till alla*
Tack för era svar kul att höra. Är själv vikare på förskola (som ni kannske förstod). Jag trivs jättebra med det.

Vad jag vet anses man som anställd (inte fast, men anställd) i vissa lägen därför att man just har haft schema att gå efter och inte går på någon anställds schema i dennes frånvaro.

Och nej, det framgick inte av din fråga att du inte var förälder. Väntade med spänning på varför du ställde frågan på det sätt du gjorde, blev nog lite snopen nu...
 
Sv: vikarie på dagis...

På mina barns dagis har vi en tjej som går timmar och även har haft ett sjukvikariat. Helt underbar tjej som barnen älskar. När det blev ett gravvik. här nu så fick inte hon det utan det skulle vara en utbildad. Vilket jag tycker var tråkigt eftersom barnen känner henne och trivs med henne. Så nu är det mycket på dagis med 6 barn som ska inskolas och 1 ny fröken. :crazy:

Så min åsikt är JA, trivs barnen med fröken så skiter jag ärligt talat i om hon är utbildad eller inte. Om mina barn är trygga så är det viktigare för mig eftersom jag då känner mig trygg att lämna dem.
 
Sv: vikarie på dagis...

Julle skrev:
Så sant!! Utbildningen har inte att göra med hur man funkar med barnen. Däremot blir den pedagogiska verksamheten lidande. Planering, reflektion och utvärdering är inget man föds med. Även många andra delar av utbildningen är viktiga.[/QOUTE]
Fast jag tycker inte att 1-2-åringar har så mycket nytta och glädje av pedagogik:p Det är för lite större barn!
 
Sv: vikarie på dagis...

Jag skulle inte ha ett dugg problem med det. OM personen var bra med barnen så är det tusen gånger viktigare än all utbildning i världen om man inte är bra med barnen
 
Sv: vikarie på dagis...

På vårat dagis så är nästan vikarierna bättre än den fast personalen som är som yra höns..
 
Sv: vikarie på dagis...

Finns ju nån regel som säger att du inte får jobba mer än 6 månader innan du är fast anställd, så man kan inte vara vikarie hur länge som hellst...
 
Sv: vikarie på dagis...

Nä, tjänster som man måste söka får man ju inte, självklart, men man kan gå på ett vikariat länge som bara förlängs hela tiden och aldrig utannonseras, och sen innan man blir lasad så tack o adjö.
 
Sv: vikarie på dagis...

Lambi skrev:
Vad jag vet anses man som anställd (inte fast, men anställd) i vissa lägen därför att man just har haft schema att gå efter och inte går på någon anställds schema i dennes frånvaro.

Och nej, det framgick inte av din fråga att du inte var förälder. Väntade med spänning på varför du ställde frågan på det sätt du gjorde, blev nog lite snopen nu...

Blev du snopen? Vad tänkte du på då?. Jag ville nog bara veta i största almänhet. Alltid intressant att höra vad folk tycker och tänker.;)
 
Sv: vikarie på dagis...

coscos skrev:
Blev du snopen? Vad tänkte du på då?. Jag ville nog bara veta i största almänhet. Alltid intressant att höra vad folk tycker och tänker.;)
Jag trodde att det skulle komma något mer, något som inträffat och skillnaden mellan outbildad/utbildad hade belysts eller icke belysts på något sätt, att det var därför du frågade!
 
Sv: vikarie på dagis...

Basilika skrev:
Fast jag tycker inte att 1-2-åringar har så mycket nytta och glädje av pedagogik:p Det är för lite större barn!

Ehh... Småbarnspedagogik!!? Det är med pedagogik. Tematiskt upplägg och sånt. Annars blir det ju bara förvaring, barnpassning.:crazy:
 
Sv: vikarie på dagis...

aana skrev:
Nä, tjänster som man måste söka får man ju inte, självklart, men man kan gå på ett vikariat länge som bara förlängs hela tiden och aldrig utannonseras, och sen innan man blir lasad så tack o adjö.

Jag har väl inte sagt nåt annat heller??:confused: Har haft såna vik i över ett år nu!!
 
Sv: vikarie på dagis...

Har förvisso inga barn, men hellre en lämplig person som är bra med barnen men inte har utbildning, än en olämplig person med utbildning.
 
Sv: vikarie på dagis...

*knapplån*
Jag blir lite förvånad över alla som tycker att det är okej med obehörig personal i förskolan, men när barnen kommer upp i skolan så blir det ett himla "tjafsande" på alla föräldrar...

Grunden till all inlärning görs i förskolan. Finns det ingen högskoleutbildad personal där så får barnen helt enkelt sämre förutsättningar inför skolan.
 
Sv: vikarie på dagis...

break_a_leg skrev:
*knapplån*
Jag blir lite förvånad över alla som tycker att det är okej med obehörig personal i förskolan, men när barnen kommer upp i skolan så blir det ett himla "tjafsande" på alla föräldrar...

Grunden till all inlärning görs i förskolan. Finns det ingen högskoleutbildad personal där så får barnen helt enkelt sämre förutsättningar inför skolan.

Kan nog vara så att man ser förskolan mer som barnpassning än att barnen är där för att lära sig något.

Det är såklart inte bra om det inte finns någon utbildad personal alls, men jag tycker inte att det gör så mycket om någon enstaka i personalen är outbildad.
 
Sv: vikarie på dagis...

Precis!!!

För allt man gör i förskolan gör man av en orsak. Sånger, utedagar, aktiviteter som att måla med fingerfärg eller vad som har ett syfte. Man gör inte sånt bara för att barnen ska ha med sig nåt hem så föräldrarna ser att de får göra nåt i förskolan.

Utedagar/rörelsepass = motorisk utveckling, kroppsmedvetenhet
Rita/måla = finmotorik, men även för att se hur barnet uppfattar sin verklighet, utvecklas socialt m.m, utvecka barnets kreativitet
Fri lek = sociala samsplet med andra barn
Högläsning/sagor/drama = lyssna, berätta, utveckla barnets verbala förmåga, fantasi m.m
Teman = Då får man in alla dessa bitar (och även allt jag glömt nu, eftersom jag bara ger exempel) och sätter allt i sitt sammanhang. Tex nåt naturtema.

När förskolärarna planerar verksamheten ser de till att få med aktiviteter som stimulerar alla barnens utvecklingsområden. Alltså, gör man en älg genom att använda sina händer och fingerfärg så gör man det av många orsaker. Allt har sitt eget syfte!! Även i förskolan!!
 
Sv: vikarie på dagis...

Pauling skrev:
Det är såklart inte bra om det inte finns någon utbildad personal alls, men jag tycker inte att det gör så mycket om någon enstaka i personalen är outbildad.

Fast många förskolor, iaf i Sthlms-området, har ju svårt att hitta behörig personal vilket gör att det ibland är ganska många obehöriga i personalgruppen. Själv har jag varit förskonad, förskolan där mina barn gått har bara förskollärare och någon enstaka barnskötare med 20-30 års erfarenhet...

Förskollärare måste få högre status och lön, annars kommer snart ingen att vilja jobba där. (Fast egentligen finns det ju inga förskollärare längre, alla nya blir ju lärare för yngre åldrar)
 
Sv: vikarie på dagis...

Jag har haft mkt praktik i ett område där det finns många socialt utsatta familjer (arbetslösa, missbruksproblem, sjukskrivna, låg inkomst osv). De barnen har ju det sämsta utgångsläget av alla och inte blir det bättre av att det är många som arbetar på förskolorna utan adekvat utbildning. Jag har ju träffat många av barnen i skolan och de är "efter" i mycket som andra barn fått med sig från förskolan.

Nu ska kommunen satsa extra pengar på just de här områdets förskolor just för att förbättra för barnen...
 
Sv: vikarie på dagis...

Fast jag är en förskollärare;) !!

Men utbildningen nu så blir man ju lärare mot yngre åldrar, vilket jag och många med mig inte är alltför nöjda med. Det är inte många av de blivande som väljer att läsa mot de lägre åldrarna.

Nu är lönen på väg upp och jag tycker faktiskt inte att jag är lågavlönad som förskollärare, men jag kanske har haft "tur".

Jag kan tycka det är okej med en vikarie som inte har någon utbildning, men vår förskola strävar efter förskollärare på varje tjänst, men det är sån otrolig brist pår förskollärare.

Men för att höja kvaliten så måste man anställa fler förskollärare, med olika erfarenheter i ryggsäcken.
 
Sv: vikarie på dagis...

Jodå, många läser mot yngre åldrar - men få väljer inriktningar som riktar sig enbart mot förskola. I Sthlm har dock högskolan haft en drive och fått fler sökande dit.

Jag kan nog tänka mig att jobba på förskola om jag inte hittar jobb i skolan, men lärare har ju både bättre villkor och lön...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 712
Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 723
Senast: Emine
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 506
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp