Video med Julio Borba

Sv: Video med Julio Borba

Den skolan har jag också gått. Och som sagt, jag ser bara att han sitter snett, ser inte att han rätar upp sig faktiskt. Övningen i sig har jag inget att påpeka, det finns olika skolor. Men att påverka hästen på ett sätt och samtidigt be om något annat är aldrig ok i mina ögon. Att det händer för att ryttaren inte kan bättre är juen sak så längre man än, medveten om det och tränar för att bli bättre. Men det är ju inte precis den nivån han är på.

Var sitter han snett?? Jag ser att han balanserar upp hästen men någon sned sits har jag inte hittat än?

Vad menar du med att påverka hästen på ett sätt och samtidigt be om något annat?? Kan du visa var i filmen har gör så??

Jag med. Och hästen ser inte rolig ut att jobba med, spänd var den nog redan från början. Den är totalt avknäppt, springer i stället för att gå framåt, och vill inte jobba med höger bak. Kanske egentligen lite för mycket att lösa vid ett clinictillfälle, men om det innebär att ordinarie ryttare får en chans att komma till arbete med hästen och komma bort från den negativa ridning som har skapat de där problemen kanske det är värt att det inte ser så elegant ut denna dag.

Sen kan jag hålla med om att han är för lång, men så länge han sitter still är jag inte säker på att det är det största problemet för hästen. Minst lika illa är nog den vansinniga sadlingen. Galet långt bak, och den glappar som sjutton i bakvalvet när han jobbar från marken.

Detta ser jag också. Det stör mig otroligt att han är för stor för hästen, men annars ser jag en häst som krullar ihop sig, inte jobbar med bakbenen och springer istället för att jobba. jag tycker inte att han håller i hästen utan faktiskt erbjuder hästen att komma fram.

Om du tycker att han balanserar upp så fine, kan hända att folk gör så, men jag har som sagt gått en annan skola vad gäller sits och viktens inverkan.
Han sitter ju flera tillfällen i filmen väldigt långt ut på yttersidan, om man ser rakt bakifrån i högervarv så ligger sadelns högra bossa mitt på ryggen, alltså belastar han yttersidan. Så som jag fått lära mig så lägger hästen då också vikten på ytter.
Som sagt så kan jag ha misstolkat hans syfte med övningen, men som jag tolkade det så försöker han få med högersidan (som även boj verkade ha tolkat det som, så förhoppningsvis är jag inte helt ute och cyklar). Och som jag har fått lära mig så engagerar man inte en kroppsdel genom att släppa den. Vill du engagera höger bak, sätt dig då på höger bak för att få hästen att lägga över större belastning där. Och han gör tvärt om, sitter på vänster, samtidigt som han petar på höger med spöt. Hade han belastat höger och inte fått respons för vikt och skänkel så hade jag förstått korrigeringen med spöt.

Minns inte vilken tid det är mot slutet i alla fall.

Men det finns ju alltid delade meningar, en del menar att man gasar genom att lägga vikten framåt i sätet, andra menar att man ska lägga den bakåt. Jag tycker det är ok, så länge man håller sig till sitt system och är konsekvent, och i mina ögon är han inte det när han gör så. Kan hända att man tycker annorlunda om man har lärt sig på annat sätt, i så fall får ni gärna förklara hur ni ser det så blir det lite intressantare diskussion. :)

Hästen tar tag i vänster pga att den inte använder höger sida alls, ett sätt att korrigera detta är att öka trycket i höger sida och påminna hästen om att den även har en andra sida än den som jobbar. (för mycket)

Men samtidigt måste den korrigeras att inte använda vänster lika mycket, utan istället börja använda bägge sidorna i sitt arbete. När det sker är förmodligen ryttaren rätt snabb på att sätta sig rakt över hästen, som en blöning.

Vid arbete för hand så är detta ett moment som lärs i i ett ganska tidigt skede, att flytta sig undan samt rakriktning på lina. Sedan samma moment uppsutten.

Att hästen fuskar med ena sida ser jag också, funderar på om man kollat upp varför den gör det. Det kan ju vara den vanliga ryttaren som är sned i sig, eller att sadeln ligger så dåligt att den hindrar hästen, eller nåt i munnen. Om min häst hade blivit så oliksidig hade jag nog gissat att den hade ont någonstans dock. Är långt ifrån expert, men tycker att hästen generellt ser stel ut i bak, mindre stel mot slutet, men då mer uppjagad och spänd istället.

I övrigt tycker jag inte ridningen är grov eller konstig, men hästen får jobba för brödfödan den är dagen. Jag kanske hade valt mer mjukgörande övningar i skritt så att de verkligen gick igenom innan jag ökade tempot. Att Julio sitter så snett på slutet kan till en viss del bero på att hästen skjuter ut honom ur sadeln, mot sin starka sida när han blir mer pressad.

Liknande trådar

Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 203
Senast: Elo
·
Hästhantering Jag höll på mycket med hästar som yngre men har aldrig varit en ”skolad ryttare”. Jag kan alltså väldigt lite om hur man tränar hästar...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 169
Senast: avslutat medlemskap
·
Samhälle "Yttrandefriheten är en av demokratins grundpelare, men den bör aldrig användas för att försvara nazisters rätt att hota och skrämma...
2
Svar
31
· Visningar
3 535
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Varför är så många stora hästar rädda för islandshästar? Vad tror ni? Är det utseendet, lukten, rörelserna? Finns flera filmer om ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 878
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix