Läskiga islandshästar

Våra hästar har aldrig reagerat på islänningar (de ggr vi möter någon). Men jag har läst liknande diskussioner tidigare och ingen verkar ha någon vattentät förklaring, jag har själv gissat på rörelsemönster men även något mer eftersom vissa hästar reagerar även om islandshästen står stilla.

Våra hästar verkar dras till liknande hästar, tex shettisen skulle kunna stå och titta på en annan shettis i evigheter. Våran stora häst dras till hästar i liknande storlek och energinivå.
Vår Welsh var rädd för shettisar i början när vi köpte honom som 4åring.

Så kan man ju också välja att enkelt avsluta en diskussion.

Men vad finns det att diskutera?
Vi tycker olika. Och jag tror inte vi kommer närma oss varandras synsätt om du anser att jag förmänskligar djur.
Jag jobbar dagligen med att få folk att se saker ur djurets perspektiv.
Så jag känner att diskutera vidare när man är av så olika åsikt och som du inte heller ger mkt material att diskutera kring inte fyller någon funktion riktigt.

Om du svarar lite mer antingen så att du formulerar åsikter och varför du tycker som du gör eller ställer frågor kanske vi kan diskutera.
Nu ger du inte mkt utrymme till det.

Så jag kände "varför älta?".

Min förra häst hade en skäck som bästa kompis i hagen. En dag kom det in en skäckponny i ridhuset, ljusbrun/vit. Han blev helt paralyserad av skräck. Har aldrig sett honom så rädd varken före eller efter.
Har än i dag inte förstått varför

Jag och gammelman (kblstravare närmast svart) skrämde slag på många andra hästar. Speciellt när vi tolkade :eek: Eller körde/tömkörde med lokselen :eek: - ännu mer blev det med bjällerkransen på vintertid:eek:
Min gammelman var inte rädda för isisar, skäckar eller shettisar. Skulle nog velat ha en shettis som boxsällskap:love:

Min förra häst flippade totalt första gången hon såg islandshästar. Hon var en ridtravare som inte alls var särskilt rädd av sig och van vid många olika miljöer. Men så upprörd som hon blev när hon såg islandshästar i hagen första gången har jag aldrig sett henne varken innan eller efter det. Hon trippade på tå, reste svansen högt och trumpetade. Det var det konstigaste hon någonsin sett! Detta var då islandshästar som stod stilla i en hage.. Kanske tog dom något steg åt höger eller vänster men det var definitivt ingen tölt på gång i hagen i alla fall. Hon var som sagt en ganska cool häst så jag blev väldigt förvånad över den reaktionen. Till skillnad från syrrans fullblod var min häst inte rädd för shettisar, skäckar eller andra hästar men islandshästar var inte okej enligt henne.

Numera rider jag själv islandshäst och har inte märkt av att andra hästar reagerar nämnvärt när vi rider förbi. Men dom har kanske vant sig då stallet där hästarna jag rider står uppstallade i har funnits länge.

Kallblodet jag red med blev skiträdd när jag töltade, trots att de stod i samma hage och stall. DE vägrade att rida ut med mig. Jag brydde mig inte. Halvblodet däremot hade inget emot tölten.
Just tölten är väl standard att andra hästar skräms av om de är ovana, takten/ljudet från hovarna påminner mer om fullt sken än någon av de andra gångarterna.

Det förklarar ju dock inte rädslan för hästarna stillastående eller i andra gångarter. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 413
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka