Läskiga islandshästar

Jag har aldrig upptäckt att några av de hästar jag haft eller känner reagerat på just islandshästar. Vad skumt!

Skäckar, små miniatyrer och tigrerade är det som fått våra hästar att reagera. Måste vara mer syn på dem än lukt då.

I helgen kom det in ett shettispar (vi körtränar) med vagn och min häst hade aldrig sett det men blev jättekär i de små luddbollarna. Han ville gärna hänga dem i haserna och gå åt samma håll som de. Det tyckte jag var lite gulligt.

Varför är så många stora hästar rädda för islandshästar? Vad tror ni? Är det utseendet, lukten, rörelserna?

Finns flera filmer om ni går in på användarens sida.

Jag har tänkt att det är rörelserna som ser skumma ut i andra hästars ögon, men den här skrittar ju eller står still. Många hästar tycker inte om skäckar, men det finns några skäckar med i filmerna och de är också rädda för honom.

Stackars Ozzie! Det är inget jag tänkt på i min hästvardag - att icke-isisar skulle vara rädda för isisar specifikt.

Men de reagerar ju på sånt de inte sett tidigare. Typ ett halvblod som aldrig sett en shettis eller liknande. Men reaktionerna i filmen har jag inga svar på.

Stackars Ozzie! Det är inget jag tänkt på i min hästvardag - att icke-isisar skulle vara rädda för isisar specifikt.

Men de reagerar ju på sånt de inte sett tidigare. Typ ett halvblod som aldrig sett en shettis eller liknande. Men reaktionerna i filmen har jag inga svar på.
Om man kollar flera av Ozzies filmer så får man intrycket av att det dels är samma hästar som vi ser flera gånger, dels verkar det vara en liten, mycket väl trafikerad, slinga i skogen som "alla" rider på. Man kanske kan tänka sig att problemet delvis är att dessa hästar i allmänhet skulle behöva mer toleransträning, för sådär rädd tror jag aldrig jag mött någon storhäst som blivit för våra isisar.

Kallblodet jag red med blev skiträdd när jag töltade, trots att de stod i samma hage och stall. DE vägrade att rida ut med mig. Jag brydde mig inte. Halvblodet däremot hade inget emot tölten.

Jag har två islandsstall innom 'vanligt uterittsavstånd'. Isisarna från stall 1 (en mörkbrun, en fux) är helt ok enligt Fröken, men de tre från det andra stallet (två fuxar, en brun) är SKITFARLIGA!

Typ... all tre stod utanför sitt stall (ca 10m från vägen) och blev sadlade. Efter att min häst backat ner i diket fick jag leda henne förbi. Inte imponerad :meh:

Där jag var medryttare innan flyttade det in ett gäng islandshästar till granngården.
Medryttarhästens ägares andra häst visade sig älska dom, och brukade rymma ur hagen och traska ner till islandshästarna och stå och titta längtansfullt på dom :P
Den jag red brydde sig aldrig när vi mötte dom i skogen :)

Jag har svårt för att förklara det :o Tittar man på en islandshäst och ett halvblod så syns det tydligt att rörelsemönstren är olika även i skritt. Jag vet att många veterinärer har svårt för att se hältor hos islandshäst även hos de som varken töltar eller har flygande pass just eftersom de rör sig annorlunda så något är det ju som skiljer men jag kan inte precisera vad.

tror på kombinationen, små, konstigt rörelsemönster och klapprandet när man töltar.
mina halvblod har dock aldrig haft problem med annat än shettisar (små köttätande bollar som kutar runt som små bomber när man rider förbi ;))
men ljudet av en töltande isis är sjukt ovant om en häst aldrig mött en tidigare.

sen så är skäckar precis som vita hästar inte allt för vanligt och ofta ngt som de flesta hästar tittar till på.
min stora fux t ex var fullt övertygad om att min lilla ponny var en ko när hon kom:/. verkligen inte normalt med en pytteliten brunskäck ;).

På uteritt med ett gäng islänningar en gång blev min häst mycket konfunderad när de började tölta. han visste liksom inte om han skulle trava eller galoppera :confused::laugh:
har alltid problem med det med medis hästen när vi rider med isisar :p, trav är för långsamt och galopp för fort när de små sprallar iväg :p.
(hon löser det med en blandning av grisetrav och jämfotahopp :p)

Jag har svårt för att förklara det :o Tittar man på en islandshäst och ett halvblod så syns det tydligt att rörelsemönstren är olika även i skritt. Jag vet att många veterinärer har svårt för att se hältor hos islandshäst även hos de som varken töltar eller har flygande pass just eftersom de rör sig annorlunda så något är det ju som skiljer men jag kan inte precisera vad.
Låter skitkonstigt, visst kan riktiga passråttor vara passiga i skritten och femgångare vara fyrtaktiga i traven men även ett halvblod som är spänt kan ju vara passiga i skritten och även tregångare skiljer sig ju åt i rörelsemönstret.

Min isis skrämde en hel hög halvblod och fullblod med sin blotta uppenbarelse genom åren.

Mitt halvblod var livrädd för små ponnyer och skenade med mig första gången han såg en prickig en.
Han lärde sig hantera det.

När jag jobbade på Solvalla fick ett grannstall in en skimmel. Det ledde till välta vagnar, tappade hästar, folk som ramlade av etc. Vild panik hos flera hästar per dag. Den fick skickas bort igen. Så de vanliga brun, svart och fux återstod.

Jag förstår att hästar reagerar på sånt de inte är vana vid. Om det så är färg, rörelsemönster, hårmängd, strl eller kroppsspråk etc.

Islänningar är ju en överrörlig ras. Med fler gångarter. Jag kan tänka mig att en del av de som har upprepad rädsla kanske träffat på en sån i ridhuset som rasslat runt i högre fart obalanserat i lite stress. Sen blir det vad Islänningar förknippas med. Sånt som de ev reagerat på oavsett ras. Men IOM mer exponering av halvblod/andra ponnyer som inte är stressade i obalans kanske man inte förknippar dem med just obalansrasselstress..

Islänningar är ju en överrörlig ras. Med fler gångarter. Jag kan tänka mig att en del av de som har upprepad rädsla kanske träffat på en sån i ridhuset som rasslat runt i högre fart obalanserat i lite stress. Sen blir det vad Islänningar förknippas med. Sånt som de ev reagerat på oavsett ras. Men IOM mer exponering av halvblod/andra ponnyer som inte är stressade i obalans kanske man inte förknippar dem med just obalansrasselstress..
Fast att hästar skulle fatta ras på det sättet... nä, dra den om rödluvan också

Fast att hästar skulle fatta ras på det sättet... nä, dra den om rödluvan också

Jag menar inte att de fattar ras. Utan att de klarar av att se de exteriöra särdrag som generellt finns inom olika raser. Och att de utan att tänka "Islandshäst" tänker att där är en sån läskig individ som rör sig si och ser ut så.

Jag menar inte att de fattar ras. Utan att de klarar av att se de exteriöra särdrag som generellt finns inom olika raser. Och att de utan att tänka "Islandshäst" tänker att där är en sån läskig individ som rör sig si och ser ut så.
Fast en islandshäst är inte så olik vilken ponny som helst.

Fast en islandshäst är inte så olik vilken ponny som helst.

De är mer överrörliga generellt och har minst 1 gångart till. 11 orena också ibland. ;)

Jag har sett många halvblod reagera på dem trots vana vid ponnyer. Ngt är det ju iaf.
Det kan fler av mina vänner som även de jobbar inom häst antingen som tränare, vet, kiro etc hålla med om.

Och IOM att inte alla vet ens klarar av att se hälta på isisar pga gångarterna/rörelsemönster/överrörlighet och ofta inte så öppet smärtpåverkade som vissa andra raser.
Så jo - nog fan är det skillnad.

Sen är en häst en häst. De är väldigt lika med.

Men hästar är ju känsligare än oss. Så visst kan de reagera på saker folk inte ens märker.

Och som tränare kan iaf jag tycka att de överrörliga raserna typ Islandshäst, PRE, arab etc kan vara svårare för folk att rida i balans och taktrent.
Jag har under åren sett många gånger någon av ovanstående raser eller körraser skapat kaos i ridhus pga obalans och stress och mindre rutinerade ryttare.
Klart sånt kan sätta spår.

Skulle det vara riktigt rutinerade ryttare på iaf en av hästarna skulle det inte bli kaos. Men nu är det inte alltid så att folk är orädda, balanserade och kunniga.
Så några möten med hästar som har avvikande färg, rörelser etc och är stressade och far runt kan en orutinerad ryttare lyckas skrämma sin häst till mer befäst rädsla.

De är mer överrörliga generellt och har minst 1 gångart till. 11 orena också ibland. ;)

Jag har sett många halvblod reagera på dem trots vana vid ponnyer. Ngt är det ju iaf.
Det kan fler av mina vänner som även de jobbar inom häst antingen som tränare, vet, kiro etc hålla med om.

Och IOM att inte alla vet ens klarar av att se hälta på isisar pga gångarterna/rörelsemönster/överrörlighet och ofta inte så öppet smärtpåverkade som vissa andra raser.
Så jo - nog fan är det skillnad.

Sen är en häst en häst. De är väldigt lika med.

Men hästar är ju känsligare än oss. Så visst kan de reagera på saker folk inte ens märker.

Och som tränare kan iaf jag tycka att de överrörliga raserna typ Islandshäst, PRE, arab etc kan vara svårare för folk att rida i balans och taktrent.
Jag har under åren sett många gånger någon av ovanstående raser eller körraser skapat kaos i ridhus pga obalans och stress och mindre rutinerade ryttare.
Klart sånt kan sätta spår.

Skulle det vara riktigt rutinerade ryttare på iaf en av hästarna skulle det inte bli kaos. Men nu är det inte alltid så att folk är orädda, balanserade och kunniga.
Så några möten med hästar som har avvikande färg, rörelser etc och är stressade och far runt kan en orutinerad ryttare lyckas skrämma sin häst till mer befäst rädsla.
Jag köper inte alls ditt resonemang, känns långsökt och som ett förmänskligande av hästen. En häst är en häst. Att tölt kan vara märkligt ja - men resten nä.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 413
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka