A
avslutat medlemskap
Jag har alltid känt mig säker och trygg med djur oavsett ras och oavsett om dom är vilda eller tama och hittills har inget djur bråkat med mig annat än när vi skojbråkat men när det varit allvar så har vi tillsammans löst problemet. Djuren litar på mig, jag litar på dom och alltså blir det inga problem när man interagerar tillsammans. Många människor, allt för många faktiskt, ser inte till individen eller också är det att bestämma över till varje pris som är det viktigaste, inte se en gemensam lösning tyvärr. Livet och djurhållningen blir så mycket enklare när man ser till individens sätt att lösa saker på istället för att kräva kadaverdiciplin varenda sekund. Man ska ha kul och mysigt tillsammans anser jag annars ska man inte skaffa nåt djur.Absolut! Men det beror också mycket på människan/människorna som hästarna har omkring sig. En människa som kan förbli tydlig och säker i sig själv även om hästen "får ta över" har i allmänhet inga problem med att också låta hästen bestämma en hel del - hästen vet ändå var den har sin människa och vad som gäller i umgänget med hen. Många människor blir dock osäkra och "veliga" när de vill låta hästen bestämma, och det är då som det brukar bli mindre bra, tycker jag, för då förstår inte hästen riktigt... Plus att det givetvis finns olika hästpersonligheter - både såna som vill bestämma mycket själva och såna som inte vill det!