Hur har hästen eller ponnyn lärt sig att gå fram bättre av att ryttaren bara har den i handen utan att använda det som framåtdrivande? Antagligen hjälper det för att hästen/ ponnyn fått känna på spöt om den inte gått fram som ryttaren vill.
Ja, men jag håller med @Cha9 om att hästar ofta känner av ryttaren det allra första.
För att beskriva med ett exempel.
Jag har ett nio-årigt fjordsto som är hyfsat grundutbildad. Hon går (nätt och jämt men ändå) godkänd LA dressyr bland storhäst. Hon börjar kunna byten i språnget, får oftast sjuor för galoppfattningar när jag rider för domare (och poängen sjunker för längningar och skänkelvikningar). Hon gör snygga fattningar exakt på hjälpen. Hon klarar skolorna. Hon går i stadig form (kanske lite för låg mot remont, men inga svårigheter att få eftergift).
Jag har nu fått en medryttare på den hästen. En duktig tjej med bra naturlig sits, men hon är inte utbildad utan grön. god balans, snäll och försiktig.
Och den utbildade hästen drar benen efter sig, vill knappt göra övergångar från skritt till trav. Galoppfattningar från trav i stort sett uteblir; hästen slängtravar i stället. På tygel och eftergift ska vi inte prata om.
När hon galopperar, gör hon gärna avbrott i galoppen...
I det fallet händer ju ett par saker: den gröna ryttaren klarar inte visa hästen riktigt vad hästen ska göra, eftersom koordinationen, timingen och rätt styrka i hjälperna saknas. Tygelkontakten lite för glapp, drivningen med lite för dålig timing så hästen kan välja att tolka lite mer kontakt i tyglarna som "sakta av". Hästen kan välja att ta bön om galopp ur trav som signal för att trava fortare.
Med ett par snabba klatschar med spöt, får hästen signalen "du, du ska faktiskt lyssna på mig". Ryttaren får en annan, mindre avvaktande approach och hästen blir lite mer alert. Hästen går inte på tygel ändå, än så länge, eftersom ryttaren inte vet hur hon ska göra. Men övergångarna blir alerta och rätt. Galoppfattningarna fungerar, både ur skritt och ur trav. För hästen får signalen att "du kan inte gå och sova, utan du ska lyssna".
Här håller jag med @Cha9 : det är snällare mot hästen att bli tydlig ett par gånger, jämfört med att bli sittande och sparka/skänkla hela tiden.
En häst som blir ständigt skänklad, filtrerar snart bort skänkel som en störning som inte betyder något. En häst vars ryttare missar att man måste få respons av en given hjälp, får snart en häst som inte vet vilka signaler den behöver svara på och inte.
Jag kör ju också. Där används ju spö även som hjälp för att böja hästen och att styra den. I körning har man ju tömmar och spö och röst. Man har inga skänklar. Man kan inte inverka just genom att vrida på kroppen (förutom inverkan via tömmarna, då).
Att använda spö för att få hästen att reagera rätt verkar rimligt och logiskt.