Håller med dig i princip, men jag är inte säker på att det i alla situationer är bättre att den vuxna håller i spöet. Dels är det bra att barnen får lära sig hur man använder spöet rätt, om de nu måste ha det, dels kan det påverka andra hästar i ridhuset/på ridbanan. Det kan också ge effekten att hästen lyssnar mer på instruktören än ryttaren och då har ryttaren svårt att lära sig känna vad effekten av hjälperna är.Mmm... kan tänka mig det.
Men då måste ju den mest seriösa lösningen vara att spöet sköts av en rutinerad vuxen brevis hästen för hästens skull.
Min dotter är åtta och jag förstår problemet med att hästen passar på att göra lite som den vill. Men jag vill ändå lära henne att spö är ett sistaalternativ och något som ska användas med försiktighet. Jag tycker faktiskt inte barn borde få rida med spö alls när jag tänker efter. De kam inte förväntas att använda det med omdöme.
Barnen är ju individer och det skiljer sig en del åt sinsemellan när de kan hantera spöt på ett bra sätt, men jag tyckte många lärde sig det ganska lätt. Det var få som använde det på ett sätt så att jag fick ta det ifrån dem.
Min personliga erfarenhet är att det skiljer sig enormt mellan både ridskolor men framförallt mellan ridlärare i vad de anser vara acceptabelt spöanvändande. Finns ridlärare/ryttare som jag ofta ser rida med spö (som en gammal elev till mig som 100% rider med spö, men hon har å andra sidan varken sadel, träns eller halsring på hästen ) och det ser alltid harmoniskt och fint ut, medan i handen på andra ser hästen spänd och olycklig ut.
Jag försökte lära ut att ev spöanvändning (som var mer än ett pet) MÅSTE alltid följas av alldeles otroligt mycket beröm direkt när hästen gör det som förväntas. Tyckte även mina minsta elever kopplade principen rätt fort, fast det kan ju vara för att jag bad dem berömma direkt hästen lyssnade fint oavsett typ av hjälp.