Video med Julio Borba

Sv: Video med Julio Borba

Det var nog hans första och enda dejt med den hästen, däremot är han nog inte så ovan när det kommer till islandshäst.;)

Nej, han borde ju ha ridit en hel del islandshästar vid det här laget, men det tar förmodligen tid även för ett proffs som honom att lära sig att reda ut alla typer av gångartstrassel antar jag och justera sin hjälpgivning. Jag misstänker att hästen rör sig helt annorlunda med sin husse. Som vad jag förstod av kommentaren i slutet är Bergur Jónsson.

Jag vill inte sitta och kritisera andras ridstilar men denna ridstil är inget jag utför eller någon skulle få göra på min häst så kan jag iaf säga!

Ruskigt snygg häst iallafall

:love:

håller helt med!

Väldigt spänd, känslig och oliksidig häst och jag tycker mig se det han säger att han gör. Dock hade det behövts att dela på två pass så hästen inte hade fått en fullt så tuff 'genomkörare' och jag hade även velat se fler skrittpauser för återhämtning.

Något piskande såg jag inte?

Var det riktat till mig? Jag känner till Julio Borbas bakgrund och att han länge instruerat islandshästeliten och att han är Islands landslagstränare numera.

Nej, som en allmän upplysning, och därför använde jag egen knapp och inte din.

Jag tänkte i dina tankar.

Men om syftet är att få hästen att länga på halsen finns det fler sätt som kanske passat bättre. Jag hör inte vad som sägs och är hästen inriden på detta vis så den går så här hoptryckt?? Svårt att lösa på några kvart.

Senast ändrad:

Vissa hästar trycker ihop sig själva, precis på samma sätt som andra går emot. Bägge sätten handlar oftast om att slippa undan, de flesta hästar tar emot de första kraven genom att börja springa men efter ett tag när de börjar komma underfund med vad som efterfrågas kan det vända åt andra hållet istället och de upplevs som nästan sega.

Tråkigt hästen fått gå i den formen, ser ut vara väl van gå så för den ser ju välriden ut annars, därav min fundering. Säger de någonstans hur gammal hästen är?

Kanske därför det är ett bra exempel att använda i en clinic, vad vet jag.

Det kan ju handla om här precis som för många andra ryttare, att denne inte kommit åt problemet. Och det är i mitt tycke mycket svårare att komma åt en häst som krullar ihop sig kontra den som går emot handen. Handlar det sedan om en mycket villig så blir det ju allt lite knepigare, det går men är ett litet pyssel i sig själv.

Nej, han borde ju ha ridit en hel del islandshästar vid det här laget, men det tar förmodligen tid även för ett proffs som honom att lära sig att reda ut alla typer av gångartstrassel antar jag och justera sin hjälpgivning. Jag misstänker att hästen rör sig helt annorlunda med sin husse. Som vad jag förstod av kommentaren i slutet är Bergur Jónsson.

En spekulation, han kanske struntar i gångartstrasslet för stunden, syftet är kanske ett helt annat. Jag skulle vilja höra kommentarer varför han gör vissa saker.

För mig ser det ut som en quick fix på hästens bekostnad.
Det han gjorde borde ha skett på flera träningstillfällen så att hästen inte utsätts för ett så starkt psykiskt tryck. Jag tror inte på den sortens tillrättavisning när hästen själv inte riktigt hänger med och det inte bygger på ömsesidig förståelse. Hästen är känslig, stressad och orkar inte tanka in alla signaler under ett alldeles för långt pass.

Den träningsmetod som JB tillämpar är allt annat än quick fix, den löper över lång tid med mycket markarbete. Däremot kan det säkert tyckas snabbjobb på videon, men jag tror han försker spegla arbetssättet och tanken är nog att det ska göras över en längre tid.

En bekant till mig rider för JB lite då och nu, hon har även hjälpt mig med arbetet av vår 08. Mycket bra träning utan ryttares belastning, steg två är med ryttare i lina och samma arbete. Men då har man någon i linan som förstärker ryttarrens hjälper, och förtydligar att samma sak gäller nu med.

Om man "vänder på steken" och utgår från att: hästen ser extremt känslig ut, Julio har antagligen aldrig ridit hästen förut, hästen antagligen är inriden/riden på ett heeet annat sätt än det sätt som Julio rider den på så undrar jag om det finns nåån ryttare i hela världen som på 28 minuter kan "fixa" till det så att hästen förvandlas från ett päron till ett äpple....
Skulle vi få se en till video om ett halvt år där Julio skolat och ridit hästen regelbundet skulle vi säkert få se ett helt annant reslutat än denna video på 28 minuter...

Såg bara delar, men...
Får ont i magen av ryttare som ger hästen 5 spön på raken för att den bara gjort som den blivit tillsagd. Oavsett om det är med flit eller om det är pga okunskap. Men man kan ju tycka att det inte borde vara okunskap när man gjort sitt namn känt. I så fall är han helt enkelt bara ett svin i mina ögon.

I övrigt tycker jag att det ser väldigt stressat ut, spänningen känns jobbig.

Var gör han det?

Kan vara så att jag misstolkar hans intention med övningen, men det jag ser är att han vid flera tillfällen sitter med tyngdpunkten väldigt långt utåt sidan. Han korrigerar om och om igen på inner bakdel, men i mina ögon är det hans sits som gör att bakdelen inte hänger med i rörelsen. Som det är nu åker ju bakdelen efter och han försöker peta in den med spöt. Vilket jag tycker är meningslöst så länge han sitter och belastar så snett utåt. Hade han istället suttit lite mer på inner bak hade jag helt förstått hans korrigering om hästen inte tog skänkeln.

Nu menar jag inte på något sätt att han tar i och misshandlar med spöt, om det var så du tolkade det, utan jag tycker helt enkelt bara att han använder det på ett oschysst sätt upprepade gånger. Enligt mig ska spöt användas för att förstärka en given signal, och jag tycker han använder motstridiga signaler när han gör såhär. Han korrigerar på samma sätt om och om igen, men han fortsätter att sitta snett genom hela övningen.

Som sagt, kan vara så att jag missförstått syftet med uppgiften, men det är vad jag ser i alla fall. Nu har jag sett hela filmen och intrycker är överlag inte lika spänt som när jag hoppade mig igenom filmen (och tydligen lyckades pricka in de mest spända delarna). Självklart får man ett annat sammanhang när man ser helheten. Men jag tycker fortfarande att just dessa delarna känns motstridiga och oschyssta.

Hästen tar tag i vänster pga att den inte använder höger sida alls, ett sätt att korrigera detta är att öka trycket i höger sida och påminna hästen om att den även har en andra sida än den som jobbar. (för mycket)

Men samtidigt måste den korrigeras att inte använda vänster lika mycket, utan istället börja använda bägge sidorna i sitt arbete. När det sker är förmodligen ryttaren rätt snabb på att sätta sig rakt över hästen, som en blöning.

Vid arbete för hand så är detta ett moment som lärs i i ett ganska tidigt skede, att flytta sig undan samt rakriktning på lina. Sedan samma moment uppsutten.

Det finns många olika sätt att uppnå det resultat man är ute efter.
Jag har lärt mig att en oliksidig häst behöver en rakriktad ryttare som sitter i absolut balans för att hjälpa hästen bli mer liksidig. I stort sett alla hästar har en konkav och en konvex sida, mer eller mindre. Då har jag svårt att se att en ryttare som sitter snett skulle avhjälpa problemet på sikt.
Nu är den här ryttaren såpass skicklig att han kanske hinner sätta sig rakt över hästen i exakt rätt tid så att hästen får sin belöning när den gör rätt. Men det är en liten häst med stor ryttare.

Den skolan har jag också gått. Och som sagt, jag ser bara att han sitter snett, ser inte att han rätar upp sig faktiskt. Övningen i sig har jag inget att påpeka, det finns olika skolor. Men att påverka hästen på ett sätt och samtidigt be om något annat är aldrig ok i mina ögon. Att det händer för att ryttaren inte kan bättre är juen sak så längre man än, medveten om det och tränar för att bli bättre. Men det är ju inte precis den nivån han är på.

Liknande trådar

Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en...
2
Svar
38
· Visningar
3 203
Senast: Elo
·
Hästhantering Jag höll på mycket med hästar som yngre men har aldrig varit en ”skolad ryttare”. Jag kan alltså väldigt lite om hur man tränar hästar...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 169
Senast: avslutat medlemskap
·
Samhälle "Yttrandefriheten är en av demokratins grundpelare, men den bör aldrig användas för att försvara nazisters rätt att hota och skrämma...
2
Svar
31
· Visningar
3 535
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Varför är så många stora hästar rädda för islandshästar? Vad tror ni? Är det utseendet, lukten, rörelserna? Finns flera filmer om ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 878
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix