Vid vilken ålder förklarar ni..

P

prallan

hur barn blir till??? Min 6 åring är där nu och vill veta, och jag tycker han är för liten:o Eller?
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

jag tror att jag frågade första gången när jag var ungefär i den åldern. mamma satte då boken "Ett barn blir till" i händerna på mig så fick jag titta bäst jag ville.

Nåt "prat" har vi aldrig haft :D
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Jag förklarade för min son när han var 4 år och skulle bli storebror.
Läste även ofta Håkan bråkan och bebismysteriet.
Så länge de förstår vad man säger är de inte för små. Det är ju inget sjukt och äckligt man ska berätta om.
Min son tycker om att titta i mina väntabarnböcker där det finns bilder på bebisar som är på väg ut.
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Jag förklarade för stora sonen när han var 5 år, mha "ett barn blir till". Nog var det bra alltid, han var väldigt medveten om hur det hela fungerade, vilket snart hela dagis också visste :angel:
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Jo, han har själv en lillasyster, så sådana böcker har han läst, men nu är det själva "tillverkandet":D Klart det inte är något ful el konstigt, det är bara att jag tycker han är min lilla skrutt:love:
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Det blir att låna den boken och sätta sig ner då:D
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

de som vet, brukar undervisa resten av kompiskretsen också :D jag var likadan, minns att jag glatt förklarade för kompisarna på lunchen i skolan hur det faktiskt gick till, när det visade sig att dom inte hade nån aning. jag var väl... 7 år. :angel: :D
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Ja, de är snabba med att förmedla sina kunskaper:D
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

hur barn blir till??? Min 6 åring är där nu och vill veta, och jag tycker han är för liten:o Eller?

6 år är knappast för litet. Jag minns inte själv när jag fick veta hur barn kom till, men i den åldern visste man det ju helt klart. Jag blir faktiskt förvånad att frågan inte kommit upp tidigare i din sons liv! (inget illa ment!) Jag tror på att bara helt naturligt svara på barnets frågor när de kommer; på ett enkelt sätt som man gör med allt annat som man förklarar för barn.
Att läsa en bok är väl en jättebra idé!
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Min son var 3½. Min svägerska och granne var gravid då, så det var stora samtalsämnet hur barn blev till.

Hon berättade + att de även tittade i ovan nämnda bok.
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Min stora flicka lärde sig det när hon var drygt tre år. Hennes favorit program på tv är de som handlar om förlossningar. (Hon är nu 4,5 år.)
Hon har även varit med vid både betäckningar och fölningar.
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

6 år är knappast för litet. Jag minns inte själv när jag fick veta hur barn kom till, men i den åldern visste man det ju helt klart. Jag blir faktiskt förvånad att frågan inte kommit upp tidigare i din sons liv! (inget illa ment!) Jag tror på att bara helt naturligt svara på barnets frågor när de kommer; på ett enkelt sätt som man gör med allt annat som man förklarar för barn.
Att läsa en bok är väl en jättebra idé!

Håller med! Ta det när frågan väcks, alltså nu.
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

hur barn blir till??? Min 6 åring är där nu och vill veta, och jag tycker han är för liten:o Eller?

Jag tycker snarare att det är konstigt att han inte vet, mina barn visste långt tidigare, minns fortfarande med rysningar hur en kille förklarade för sin klasskompis på lekis att hennes föräldrar minnsan hade k*****at:eek: och berättade i porrfilmsversion hur det gick till:mad: så ville jag inte att mina barn skulle få veta, då berättar jag hellre själv, med mina ord utan att rodna och/eller bli generad.

Min son visste när han var två, han undrade ju hur bebisen kom in och ut;) och varför endel bebisar inte vill komma ut genom magen för det tyckte han var mycket bättre:rofl: (Det blev akutsnitt med hans lillasyster och så klart undrade han varför endel kom ut så och andra så som jag sagt tidigare, dvs vaginalt)
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

:bow: Det är vad jag trodde, men min kille, är min lilla kille:love:
Vi har några vulgära killar i hans klass, och det är fullkommlig osmakligt. En kille sjöng en könsordsång till en tjej på hennes kalas:eek::eek:
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

:bow: Det är vad jag trodde, men min kille, är min lilla kille:love:
Vi har några vulgära killar i hans klass, och det är fullkommlig osmakligt. En kille sjöng en könsordsång till en tjej på hennes kalas:eek::eek:

Och helt off topic så berättade min svärmor vad hon sett på Konsum häromveckan. En kille i 4-årsåldern kallade sin egen mamma för "jävla f**ta" högt och tydligt när han inte fick godis. Hon sa nåt i stil med "men så säger man inte.." varpå han upprepade sig ännu högre o argare. Helt otroligt!!!!
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

6 år och inte vet :eek:

Det är väl sånt man pratar om från början.

Det blir enklare då ;)

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=698018

Om barnen har med rätt version hemfrån så vet de ju och behöver inte falla för mystiska versioner eller använda ord i fel sammanhang.

Man läser tex den här fantastiska boken (även med IVF, adoption, homsexuella familjer) först som bilderbok och sedan som saga, sist som faktabok.

9177128397.jpg


http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9177128397
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Här har det inte varit så mycket frågor om det. Kanske har det att göra med att barnen har varit med vid betäckningar och fölningar.
 
Sv: Vid vilken ålder förklarar ni..

Undrar om inte jag satt och tittade i Lennart Nilsson boken när jag gick på lekis, hur gammal är man då? 6?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 588
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 001
Senast: cherie
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 762
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 628
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp