Vid regnskållor, klippa hela hästen?

doris

Trådstartare
Eller skall man bara klippa som en typ jaktklippning?

Pållen i fråga har regnskållor (antagligen) på lite olika ställen på kroppen, och jag fick för mig att det kanske är lättare att bli av med dem om man rakar bort lite päls, men då är ju frågan om man skall raka hela hästen, eller bara där skållorna är s.a.s.

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att de kan ge med sig lite fortare om man kortar ner pälsen?

Tacksam för svar.

Sv: Vid regnskållor, klippa hela hästen?

Jag skulle vara rädd för att sprida bakterierna över olika delar av huden vid en klippning.

men blir det inte mindre päls som kan hjälpa bakterien att gro om man rakar hästen?

Har hittills bara upptäckt dessa skållor på 2 ställen (höftknölarna). Men de blev Mycket! bättre när jag inte hade täcke på pållen, så jag är inte ens säker på om det verkligen är regnskållor.

Vår lilla pelle hade exakt de symtom så beskrivs på SVA sida. Han fick det varje vinter så vi helrakade honom och tvättade såren med jodopax, de försvann inom några dagar vilket talar mot att det skulle vara streptotrikos samt att ingen annan häst fick det under dessa år trots gemensamma borstar och rakapparat. Han fick det oavsett om han var täckt eller otäckt innan rakning. Med rakning så försvann de helt under hela vintersäsongen

Tack! Jag satt just och undrade vad det är för något!

Liten fråga om ämnet, är det någon som har bild/bilder på hur regnskållor ser ut??

tack, men jag hade redan läst om skållorna där. Men blev inte klok på pållen när det idag inte alls såg ut som regnskållor på kroppen. (pållen fick sova utan täcke på).

tack,

jag tror nog att jag rakar min pålle. Rekomenderar du helrakning eller ex jakt?

Det är nog det min häst har, men jag ska klippa honom ända. I somras hade han det på benen, nu är det borta och han har fått för ett tag sedan på undersidan av halsen. Men det syns inte längre.

Varför skulle det tala emot att det var regnskållor då ? Jag menar, hade han inte vinterpälsvarianten då eftersom det uppstod varje vinter ? Stallägarens häst fick svåra regnskållor och blev ganska dålig, men INGA andra i stallet drabbades...men regnskållor a la vintervarianten var det.

Tänkte mest på att det stod att det var smittsamt. Denna ponny levde ändå tätt ihop med mina fölungar och vi har samma borstar till alla hästar i stallet samt att jag inte decinfiserat rakapparaten mellan hästarna. Om det var smittsamt så borde någon mer fått det. Hur som helst så rekomenderar jag helrakning om det sitter över hela kroppen.Trist att få krustorna vid sadelstaden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 466
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 457
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 405
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18