Vid lastning.

Sv: Vid lastning.

Rapp har jag aldrig skrivit. Både du och Skuggi har missuppfattat det mesta som jag har skrivit. Tror att det lätt kan bli så när man skriver och inte pratar, kan bli en del missuppfattningar då.

Varför skulle jag vara intresserad av meriter ?

Jag gjorde denna tråden för att få veta vad andra tycker och tänker. Då du redan har berättat det i en annan tråd så förstår jag inte riktigt vad du har här att göra nu. Tycker att det räcker med dina kommentarer nu.

Nej förlåt du har skrivit snärtar. Och sen att hästen var värre gång 2 ni skulle lasta, men att ngra snärtar löste det hela.

jag anser att jag skriver i vilken tråd jag vill. denna är ju högst relevant, eftersom du vidhåller att det är en bra ide om hästen jävlas. Tack och lov verkar ingen hålla med dig.

nu har jag inte läst hela, Nu ut går jag från att häste inte är rädd,och att det är bara dummheter, Så skulle jag sätta ett Grimmskaft (kedja) i eller under munnen på hästen,vara fler personer så att nån kan stå bakom och tex ha liner eller nått, bättre att man gör det 1 gång Rejält än 10 gånger med tup vanligt Grimmskaft fast i Grimman

Om hästen inte vill gå på transporten men inte är rädd utan bara håller på med dumheter och är envis hur skulle ni då göra ?

Om hästen inte heller har någon respekt för ägaren/ryttaren och tror sig att den får göra lite som den vill.

Ska man absolut inte ha med sig ett spö ?

Vill bara veta vad ni andra här tycker och tänker.
Förutsatt att det inte rör sig om en unghäst el en häst som är rädd är ett bra knep att be någon ta en sopkvast och "dutta lite"på rumpan på hästen. Detta tillämpade en välrenomerad hästkarl på våran B-ponny när hon dummade sig. Efter detta gick hon snällt upp i transporten.:laugh: Vill dock markera att detta är för hästar man verkligen vet bara dummar sig.

nu har jag inte läst hela, Nu ut går jag från att häste inte är rädd,och att det är bara dummheter, Så skulle jag sätta ett Grimmskaft (kedja) i eller under munnen på hästen,vara fler personer så att nån kan stå bakom och tex ha liner eller nått, bättre att man gör det 1 gång Rejält än 10 gånger med tup vanligt Grimmskaft fast i Grimman

Sätta en kedja i munnen är det inte bättre att ta ett träns då?

du har både rätt å fel.

kossorna springer nog alltid iväg framför att de försvarar sig,
om det inte handlar om kalvar, eller de som blvivt dåligt behandlade från förr.

hmm..

jobbigt dethär med lastning, alla har sina egna knep :P

Kor är INTE flyktdjur.

Självklar kan de springa men det är inte det första de tar till i alla lägen som hästar gör som har mkt instinkter.
Man kan ju inte direkt jämföra snabbheten hos nötdjur och hästdjur.

Sedan är det ju bara och titta på dem för att se hur de är "utrustade":grin:

Kanske är ett dåligt tips, det brukar man la pröva.
Men har du testat med mat ? Ibland vill inte min shettis gå på, jag brukar locka han med lite morötter då kommer han ;)

Min hade bestämt sig för att inte gå på. :crazy:

Jag lastade med linor, lirka & locka med / utan mat gick inte öht. Linorna drogs inte åt alls utan var bara där o då gick han rätt in utan krusiduller. Att lasta var det absolut värsta jobbet tycker jag, och pulsen brukade bli hög...:p Vi var 2-3 pers pluss linorna.

Fick hjälp av en väninna, hon sa...att först skulle jag själv släppa de bekymmer som vi haft m han förr i lastningen. Ta tillbaka lugnet, sen hämta hästen, på med lädergrimman och sen fästa longerlinan i grimman. Ta linan runt bommen i fram, när hästen står vid luckan. Gå runt hästen o linan finns med som stöd. Så att hästen känner den i ena sidan där man inte står och sen är jag den "starkaste" och han kunde inte dra iväg. Enda jag skulle göra var lungt be honom gå fram och sen att han INTE fick backa. Klev han upp på från sidan så var det oxo OK, krängligare för hästen men han kunde ju inte skada sig. :)

Kan säga att han började sen gå på snabbare, och utan linan...det blev som allt annat- positivt för oss bägge. :laugh: Så vi bägge är glada när man ska ut o åka och han kliver på själv. :love:

Tur man får hjälp ibland. :)

Förutsatt att det inte rör sig om en unghäst el en häst som är rädd är ett bra knep att be någon ta en sopkvast och "dutta lite"på rumpan på hästen. Detta tillämpade en välrenomerad hästkarl på våran B-ponny när hon dummade sig. Efter detta gick hon snällt upp i transporten.:laugh: Vill dock markera att detta är för hästar man verkligen vet bara dummar sig.

Denna metoden har jag också sett en gång. Och då av en av Sveriges Professionella tränare. Den hästen dummade sig enbart också. Håller även med om att detta inte skall göras på unghästar och rädda hästar.

Den hästen dummade sig enbart också. Håller även med om att detta inte skall göras på unghästar och rädda hästar.

du verkar oerhört insatt i när hästar bara är dumma för att de vill vara dumma. Kan du utveckla hur du ser och vet skillnaden skulle vara mycket lärorikt att få lära sig.

Jag vill också veta...

En dum häst är en.....???
Berätta gärna för en okunnig:crazy:

Jag har inte så mkt att säga om olika metoder så som linor, kvast mm (även om jag föredrar a´la nutural).
Min uppfattning är att det finns fler än en metod. Huvudsaken är att man behåller lugnet och inte skadar hästen mentalt och/eller fysiskt.

Vill förtydliga att denna hästen ej hade råkat ut för någon tansport olycka eller något sådant. Hästen hade inte heller dåliga erfarenheter av att åka i transporten. Denna hästen var envis och hade ingen respekt för sin ägare. Var snäll och läsa alla inläggen innan nästa gång.

hur vet du att den som kört hästen inte tagit en (eller annan) kurva för fort, svängt ut och gasat på för mkt. att hästen inte tappat balansen i transporten eller att hästen blivit skrämd av tex. en omkörande lastbil med flärpande kapell, eller att hästen på något annat sätt fått en obehaglig upplevelse av *för människorna runt* okänd anledning ?

Den hästen dummade sig enbart också. Håller även med om att detta inte skall göras på unghästar och rädda hästar.

Jag har läst dina trådar under tystnad, men nu kan jag helt enkelt inte vara tyst längre.
Du verkar grymt okunnig inom området, tar inte till dig utav det folk skriver till dig (som faktiskt har något att komma med, och är duktiga inom området) i någon av trådarna. Dessutom är du helt inne på att hästen(-arna) dummar sig, vilket jag tycker är helt befängt.

Har själv en hyfsat svår-lastad häst, som mest står still, tittar åt ett annat håll, går upp med frambenen och ner igen etc., en typisk häst som du skulle säga "dummar" sig. Jag vågar påstå, att du inte vet mycket om området "lastning" i dessa trådar, punkt.

du verkar oerhört insatt i när hästar bara är dumma för att de vill vara dumma. Kan du utveckla hur du ser och vet skillnaden skulle vara mycket lärorikt att få lära sig.

Jag tror inte vi får svar på detta.. jag har frågat några gånger redan :grin:

Jag har läst dina trådar under tystnad, men nu kan jag helt enkelt inte vara tyst längre.
Du verkar grymt okunnig inom området, tar inte till dig utav det folk skriver till dig (som faktiskt har något att komma med, och är duktiga inom området) i någon av trådarna. Dessutom är du helt inne på att hästen(-arna) dummar sig, vilket jag tycker är helt befängt.

Har själv en hyfsat svår-lastad häst, som mest står still, tittar åt ett annat håll, går upp med frambenen och ner igen etc., en typisk häst som du skulle säga "dummar" sig. Jag vågar påstå, att du inte vet mycket om området "lastning" i dessa trådar, punkt.

Jag har aldrig sagt att andras hästar här dummar sig. Kan inte säga något om hur andras hästar här är, då jag inte vet hur dom överhuvudtaget är eller beter sig vid lastning.

Vad får dig att tro att jag skulle säga att din häst enbart dummar sig ?

Skulle jag tycka att din häst "dummar" sig bara för att den står still, tittar åt ett annat håll, går upp med frambenen och ner igen ?

Du får gärna påstå vad du vill.

Men hon menar ju att du bedömmer hästen i tråden som dum...

Sedan ger hon exempel på en häst med liknande beteende som hon inte uppfattar som dum.

Det vi alla undrar är hur du VET att en häst är dum...??? Vet du vad hästens fysiologiska tecken på rädsla/stress är?

För oss som undrar så verkar det snarare som om hästen använder sina naturliga instinkter dvs man går inte in i ett "svart" hål och definitivt inte tillsamans med någon som inte är ens ledare läs ägaren/du. Däremot går samma häst högst trolig in med någon den litar7respekterar på och som gör/beter sig rätt.

Här är en till som undrar hur man vet att en häst bara dummar sig *räcker upp handen*

Min häst är lite svårlastad, hon står och står o ser sig omkring ser hur lugn ut som helst, ser till och med ut som att hon ska somna ibland. Men när hon kommer upp så långt att det blir trångt, och hon känner att hon kommer bli instängd så blir det läskigt värre. Det är klart hon inte vill gå när hon vet att det kommer bli skämmande, läskigt trångt om hon gör det.

Så, hur vet man att en häst "dummar sig"? Enligt mina erfarenheter (påstår inte att jag är särskilt kunnig men ändå) så händer det aldrig att en häst dummar sig. De har alltid en anledning till det de gör.

Min pålle, som jag beskrev, han...vägrade att gå på. Har sett han rädd för saker o ting, innan och när han står och vägrar gå in i transporten så är han inte rädd...utan ????

vad skulle du säga att han gör?

*dummar sig kanske?*:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve