Vid lastning.

Sv: Vid lastning.

har svårt att tolka ditt inlägg, är du ironisk eller allvarlig?

KL
hästar visar rädsla på många olika sätt. ett är att stänga av, dvs de blockerar sig mot det yttre skrämmande, och kan då verka frånvarande och mest "loja".

bara för att man sett sin häst reagera på ett visst sätt som i mänskliga ögon gör det helt uppenbart att DÅ är den rädd - betyder inte att hästen inte har andra sätt att uttrycka rädsla på. Vissa sätt är svåra att tolka för oss, då vi inte associerar till hur vi själva visar rädsla. det är viktigt att inse!

Min pålle, som jag beskrev, han...vägrade att gå på. Har sett han rädd för saker o ting, innan och när han står och vägrar gå in i transporten så är han inte rädd...utan ????

vad skulle du säga att han gör?

*dummar sig kanske?*:)

Jag har ju inte sett din häst varken rädd eller orädd så det är omöjligt för mig att svara på varför han inte ville gå in i transporten :grin: Men är av den bestämda uppfattningen att hästar alltid har en anledning till saker :)

Varför skulle han inte gå inte "bara för att"? Vad skulle han vinna på att bara stå där för att sen ändå bli "indragen" i transporten? Är det inte bekvämare för honom också att bara gå in om han nu inte hade någon anledning?

Men hon menar ju att du bedömmer hästen i tråden som dum...

Sedan ger hon exempel på en häst med liknande beteende som hon inte uppfattar som dum.

Det vi alla undrar är hur du VET att en häst är dum...??? Vet du vad hästens fysiologiska tecken på rädsla/stress är?

För oss som undrar så verkar det snarare som om hästen använder sina naturliga instinkter dvs man går inte in i ett "svart" hål och definitivt inte tillsamans med någon som inte är ens ledare läs ägaren/du. Däremot går samma häst högst trolig in med någon den litar7respekterar på och som gör/beter sig rätt.

Vilken häst var det som jag bedömde som dum ?

Självklart så går inte hästen in i en transport med någon som den inte har respekt eller litar på, det är ju ganska uppenbart.

Och vem har sagt att jag inte beter mig rätt vid lastning ?

Du har ingen aning om hur jag gör när jag lastar mina egna hästar eller andra hästar. Du tolkar bara utifrån vad som skrivs här. Mina egna hästar är lättlastade och lastar sig själva.

Du har ingen aning om hur jag gör när jag lastar mina egna hästar eller andra hästar. Du tolkar bara utifrån vad som skrivs här. Mina egna hästar är lättlastade och lastar sig själva.

du har ju själv skrivit om hur du gör när du lastar - andras hästar - och att du bedömt att de enbart varit dumma.
det som antas är utefter det du skrivit. du har klart och tydligt skrivit att hästarna bara dummade sig - och att du korrigerar dem med spö, för att de bara var dumma. och att du tycker att en häst som bara är dum, bör hanteras därefter.

Vilken häst var det som jag bedömde som dum ?

Självklart så går inte hästen in i en transport med någon som den inte har respekt eller litar på, det är ju ganska uppenbart.

Och vem har sagt att jag inte beter mig rätt vid lastning ?

ja, du, i ditt ursprungsinlägg skriver du så här...
Se nedan i fet stil.

Om hästen inte vill gå på transporten men inte är rädd utan bara håller på med dumheter och är envis hur skulle ni då göra ?

Om hästen inte heller har någon respekt för ägaren/ryttaren och tror sig att den får göra lite som den vill.

Ska man absolut inte ha med sig ett spö ?

Vill bara veta vad ni andra här tycker och tänker.

Där har du ju gjort bedömningen att hästen "bara håller på med dumheter".

Om du har hästar som lastar sig själva så borde du väl kunna hjälpa dessa som har problem. Jag sa att de som lastar hästen i som tråden handlar om inte beter sig rätt. Eftersom du skriver om någon annan, hmm:angel:, så får du ju ta att svaren riktas till dig.

Jag har inte läst dina andra trådar om lastning, men jag antar att de har samma karaktär. Du frågar men får inte de önskade svaren och då blir du inte nöjd. Att ta till våld, hugg och slag gör ingen häst lättlastad. Visst man får kanske in den just den gången men man vill väl ha det bra på sikt.

Jag tycker inte att man aldrig får ta tag i sin häst eller höja rösten mm, det får man enligt mig. MEN det måste ske i rätt ögonblick och på rätt sätt av rätt person. Man måste lära sig att förstå och kunna tolka hästarnas signaler och agera där efter.

du har ju själv skrivit om hur du gör när du lastar - andras hästar - och att du bedömt att de enbart varit dumma.
det som antas är utefter det du skrivit. du har klart och tydligt skrivit att hästarna bara dummade sig - och att du korrigerar dem med spö, för att de bara var dumma. och att du tycker att en häst som bara är dum, bör hanteras därefter.

Detta var endast angående en häst. Jag har inte skrivit om flera hästar, läs själv.

Vet inte riktigt vad du får "hästarna" ifrån ?

Har aldrig heller skrivit att jag korrigerar dom genom att använda spö. Inte heller att man bör hantera en häst som är dum genom att korrigera den med ett spö. Det jag skrev var att jag inte tycker att det är något fel att HA MED SIG ett spö vid lastningen.

ja, du, i ditt ursprungsinlägg skriver du så här...
Se nedan i fet stil.

Om hästen inte vill gå på transporten men inte är rädd utan bara håller på med dumheter och är envis hur skulle ni då göra ?

Om hästen inte heller har någon respekt för ägaren/ryttaren och tror sig att den får göra lite som den vill.

Ska man absolut inte ha med sig ett spö ?

Vill bara veta vad ni andra här tycker och tänker.

Där har du ju gjort bedömningen att hästen "bara håller på med dumheter".

Om du har hästar som lastar sig själva så borde du väl kunna hjälpa dessa som har problem. Jag sa att de som lastar hästen i som tråden handlar om inte beter sig rätt. Eftersom du skriver om någon annan, hmm:angel:, så får du ju ta att svaren riktas till dig.

Jag har inte läst dina andra trådar om lastning, men jag antar att de har samma karaktär. Du frågar men får inte de önskade svaren och då blir du inte nöjd. Att ta till våld, hugg och slag gör ingen häst lättlastad. Visst man får kanske in den just den gången men man vill väl ha det bra på sikt.

Jag tycker inte att man aldrig får ta tag i sin häst eller höja rösten mm, det får man enligt mig. MEN det måste ske i rätt ögonblick och på rätt sätt av rätt person. Man måste lära sig att förstå och kunna tolka hästarnas signaler och agera där efter.

Ja precis den hästen höll bara på med dumheter.

Jo jag har hjälpt dessa som har problem med lastningen av sina hästar också, och deras hästar går jätte bra att lasta nu, inge problem alls. De lastas själva av ägaren.

"Att ta till våld, hugg och slag gör ingen häst lättlastad. Visst man får kanske in den just den gången men man vill väl ha det bra på sikt."

Förstår inte riktigt varför du hänger upp dig på andra saker. Har aldrig heller skrivit att man ska ta till våld, hugg och slag. Vet inte vad du får detta ifrån faktiskt, egna påstående eller så tolkar du det jag har skrivit helt galet.

Min är sån ibland. Då öppnar jag upp släpet (fronturlastar) och ger henne sedan bara alternativet att gå rakt igenom (linor bak).

Nu sist var själv när hon bestämde sig för att sätta sig på tvären så jag provade att ta med körpisken. Inte för att piska skiten ur hästen utan för att komma åt baken när jag stod positionerad vid bogen. Och det fungerade perfekt! Gick in på två pet (verkligen PET, inga slag, bara pet).

Men då vet jag å andra sidan att hon inte är rädd för släpet (så fort hon är inne så kopplar hon av, ställer sig och sover med myntluckan öppen (underläppen) och står så tills man tar ur henne, oavsett hur lång eller kort tid det tar. Sen är det bara jag som har hanterat henne med pisk och vi tränar en del long-rein så hon är van att duttet på korset betyder fram.

I övrigt är det svårt att säga hur man ska göra med andras hästar.

Detta var endast angående en häst. Jag har inte skrivit om flera hästar, läs själv.

Vet inte riktigt vad du får "hästarna" ifrån ?

Har aldrig heller skrivit att jag korrigerar dom genom att använda spö. Inte heller att man bör hantera en häst som är dum genom att korrigera den med ett spö. Det jag skrev var att jag inte tycker att det är något fel att HA MED SIG ett spö vid lastningen.

Men snälla vän. du har ju skrivit att du snärtade hästen vid bägge lastningstillfällena med spöt för att den bara var dum, i den andra lastningstråden, som var orsaken till att du startade den här tråden istället.

Jag vill fortfarande veta hur du bedömer när en häst är enbart dum.

Senast ändrad:

vet inte ,men min Tränare/svägerska Sa att jag skulle göra så och då gjorde jag det så nu lastar han sig själv det samma gäller hennes hästar dom det kunde ta timmar att lasta föut

Men hon menar ju att du bedömmer hästen i tråden som dum...

Sedan ger hon exempel på en häst med liknande beteende som hon inte uppfattar som dum.

Det vi alla undrar är hur du VET att en häst är dum...??? Vet du vad hästens fysiologiska tecken på rädsla/stress är?

För oss som undrar så verkar det snarare som om hästen använder sina naturliga instinkter dvs man går inte in i ett "svart" hål och definitivt inte tillsamans med någon som inte är ens ledare läs ägaren/du. Däremot går samma häst högst trolig in med någon den litar7respekterar på och som gör/beter sig rätt.

Tack. Exakt så menade jag!

Jag har aldrig sagt att andras hästar här dummar sig. Kan inte säga något om hur andras hästar här är, då jag inte vet hur dom överhuvudtaget är eller beter sig vid lastning.

Vad får dig att tro att jag skulle säga att din häst enbart dummar sig ?

Skulle jag tycka att din häst "dummar" sig bara för att den står still, tittar åt ett annat håll, går upp med frambenen och ner igen ?

Du får gärna påstå vad du vill.

Ja jag påstår precis vad jag vill, det gör ju du :grin:
Nej, du har aldrig sagt att andras hästar här inne dummar sig däremot:
Denna metoden har jag också sett en gång. Och då av en av Sveriges Professionella tränare. Den hästen dummade sig enbart också. Håller även med om att detta inte skall göras på unghästar och rädda hästar.
Då du tydligen inte själv var med och lastade, utan enbart tittade på. Tycker det är beundransvärt utav det att kunna se att hästen enbart dummade sig.

Kan du inte bara få in att hästar dummar inte sig eller jävlas.
Förresten, hur ser du på hästen att den dummar sig? Vad gör den när den dummar sig?
Konkreta frågor, skulle gärna vilja ha konkreta svar på dem. Intressanta påståenden från din sida.

Men snälla vän. du har ju skrivit att du snärtade hästen vid bägge lastningstillfällena med spöt för att den bara var dum, i den andra lastningstråden, som var orsaken till att du startade den här tråden istället.

Jag vill fortfarande veta hur du bedömer när en häst är enbart dum.

För det första så var det inte jag som lastade hästen första gången som det står i den andra tråden an lastning. Det var ägaren och min pappa som gjorde detta. Och den andra gången så var det min pappa och jag. Då han är otroligt duktig på att lasta hästar. Han tränar och tävlar själv i western. Och har mycket hästerfarenheter.

Ja jag påstår precis vad jag vill, det gör ju du :grin:
Nej, du har aldrig sagt att andras hästar här inne dummar sig däremot:

Då du tydligen inte själv var med och lastade, utan enbart tittade på. Tycker det är beundransvärt utav det att kunna se att hästen enbart dummade sig.

Kan du inte bara få in att hästar dummar inte sig eller jävlas.
Förresten, hur ser du på hästen att den dummar sig? Vad gör den när den dummar sig?
Konkreta frågor, skulle gärna vilja ha konkreta svar på dem. Intressanta påståenden från din sida.

Som sagt detta var på en stor häst tävling i Sverige och väldigt mycket folk såg också detta. Sen är vi även goda vänner till den tränaren. Så vi vet hur det var med den hästen, min mammas vänninas häst.

Jag påstår inte saker heller, utan säger som det var. Säger inte hur ni andra skall göra eller hur era hästar är.

I den andra tråden skrev du såhär:

Träna, träna och träna. Om hästen bara gör detta av jävelskap ha då med ett spö när du lastar. Hade ett Quarter Sto på 5år hemma som gjorde detta av ren jävelskap. Hon gick upp på bakbenen och kastade sig. När mina föräldrar hämtade henne hos ägaren så tog det 3 timmar att få in henne i transporten, då ägaren absolut inte ville använda spö. Till slut så fick min pappa själv in hästen med hjälp av spö, ett litet snärt så var hästen inne. När vi sedan skulle lasta henne då vi skulle lämna tillbaka henne till ägaren. Så var det endast jag och min pappa som lastade henne. Det började med att hon gick på bakbenen i princip hela tiden och kastade sig. Självklart så hade vi med ett spö direkt när vi började. Några snärtar och så var hästen inne, tro det eller ej men detta tog endast 10min för oss två. Om hästen jävlas så här så tkr jag att det är helt rätt att vara på med spöet men dock ej för mycket. Hästen ska inte få som den vill ha utan det är du som bestämmer. Ska hästen in så ska den det.
Kan även tillägga att vi inte hade lastat hästen någon gång i mellan dessa två gångerna.

Du kanske inte menar det du skriver här, men som man tolkar det när man läser det, så ger du en klar och tydlig åsikt om hur man ska hantera en häst som "bara dummar sig", i råd till den som frågade.

vill fortfarande gärna få förklarat hur man bedömer att hästen bara dummar sig?

Det här har jag sett bevis på i verkliga livet, ett antal gånger dessutom. I stallet där jag har min häst finns en hingst, en stöddig men snäll i grund och botten kille på fyra år. Han kan testa en något überj-ligt men vill någonstans mest bara bli kliad och ompysslad.

Denna kille är inte rädd för att gå in i transporten, hans ägare tar honom bara med och går in och aldrig har jag sett hästen göra några krusiduller. Första gången jag skulle lasta honom funkade det precis lika. Andra gången däremot hade han nog kommit på att jag ju inte var hans husse... så då fick vi pyssla ett tag innan han gick på. Sedan har vi hållit på så några gånger och det går bättre och bättre men han är fortfarande betydligt mer "bökig" för mig att lasta än han är för sin husse.

Husse hanterar honom ju varje dag, jag är ju bara där ibland... och har således inte hunnit fått sådan auktioritet över hästen att han följer mig. Helt naturligt enligt mig och nej, jag skulle inte kalla det för att hästen jävlas - trots att han uppenbart inte är rädd för transporten utan med sin husse går rakt in och står helt stilla och fint i transporten under färd etc.

Han litar inte till 100% på mig så varför skulle han följa mig liksom? Den dag jag har förtjänat hans tillit kommer jag också att kunna lasta honom så som hans husse gör, till dess får det väl ta en kvart extra eller så...

För att besvara TS fråga om huruvida det är ok att ha spö med eller inte så:

JA jag tycker att det är helt ok och acceptabelt att ha spö med, jag har det själv rätt ofta då jag lastar hästar. MEN inte för att med våld pressa in hästen i transporten :eek:

Det jag använder spöet till är att "stänga" vägen åt sidan om hästen försöker hoppa ned från lämmen. Mest för att hästen inte skall göra sig illa men även för att jag tillåter hästen att tveka, stå stilla på lämmen och fundera och känna sig för - men inte att backa eller kliva av åt sidan. Det får ta den tid det tar men den får bara välja framåt liksom.

Så gör jag och än så länge har det i alla fall fungerat. Visst har det funnits hästar som gått av trots att jag försökt hålla dem men då har vi bara lagt en liten volt och gått tillbaks till det ställe där det gick snett förra gången och sedan fortsatt. Hästar är ju trots allt lite starkare än människor...

Jag skulle aldrig piska in en häst i en transport och lämna en livrädd häst där inne - riskerna känns helt enorma för att den skall slå sönder transporten och skada sig eller hoppa över bommen eller vad som helst.

Ett sto jag hade på foder (rejäl bit var hon, 182 i mankhöjd och kring ett ton i vikt) var rädd för transporter och har av naturliga skäl knappt åkt transport i sitt liv. När hon skulle åka hem så var det en seg lastprocess men med mutor i form av äpplen och ett steg åt gången framåt så kom hon in till sist. Jag hade inte lasttränat henne eftersom jag inte hade någon transport skall jag tillägga. Dock väntade vi med att åka i cirka 20 minuter. Jag ville att hon skulle stå lugnt i transporten och bli kliad och få lite mat etc. innan vi ens övervägde att stänga in henne i transporten och påbörja färden. Sedan körde vi extremt försiktig och lugnt och hon stod som ett lamm i transporten och var knappt ens svettig när vi kom hem med henne. Så det handlar enligt mitt sätt att se det om att man måste få hästen att känna sig trygg - även om den ser trotsig och arg ut så är den ju oftast rädd eller orolig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
838
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst