Vid högtider...hur gör ni?

B

Becca

Lite nyfiken hur ni som har barn brukar lösa det vid t ex olika högtider som t ex julafton. Då vill man ju fira med sina t ex föräldrar, medas ens respektive kanske hellre vill fira med sina föräldrar o ev syskon. Hur löser ni det då om ni har egna barn? Man vill ju även fira tillsammans med sitt eget barn o sambo o helst "sin" släkt.

Sv: Vid högtider...hur gör ni?

Efter att vi fick barn så började vi alternera.

år 1: Alla hos oss (svärföräldrar, fastrar, morbror, föräldrar mfl ca 15st):crazy:

år 2: Vår familj till mina föräldrar. Juldagendagen (em/kväll) hos svärföräldrarna mfl.

år 3: Alla hos svärfäräldrarna.

år 4: Alla hos oss.

OSV

Rörigt men rättvist:D. Fungerar bra eftersom alla kommer överens och trivs tillsammans. Tyvärr kan inte alla vara hos mina föräldrar pga av platsbrist, så de åren blir det bara vår familj på julafton, men vi åker hem på juldagen till de andra. Vi bor ca 300m från svärföräldrarna så när vi är där kan vi och mina för'ldrar bo hemma hos oss.

Hoppas att du hängde med:angel::D

Både mina & sambons föräldrar är skilda.

Han har alltid firat hos sin mamma på julafton & hos sin pappa på juldagen.
Jag har alltid firat hos mamma dagen innan julafton & hos mamma på julafton.

Sedan vi träffades har vi gjort så att vi varje år firar hos min mamma dagen innan julafton och varje år hos hans pappa på juldagen.
Julafton blir varannat år hos min pappa och hans mamma...

Men vi funderar mer & mer på att börja fira hemma ist, kommer att få vårat andra barn nu i höst, bekvämast att vara hemma. Osså får dom som vill komma hit... Iår är det dock bestämt att vi ska till hans mamma på julafton. Men from nästa jul kanske det blir hemma?

Alla hos oss blev det senaste julen! Och säkert kommande jular också ;) Vi har firat julafton både 24e och 25e för att alla inte är överens. Eller så har svärfars nya fru inte åkt med då har vi firat allihopa.

Oki, det finns med andra ord flera olika sätt att lösa det på. ;) Men hur gör ni om ni eller er repektive även har egna syskon? Ens föräldrar/ svärföräldrar kanske vill kunna fira även med de, men sen har kanske de egen familj på sitt håll? Nu blev det lite rörigt kanske :crazy:

Vi är hemma hos oss. De som vill komma (föräldrar, svärföräldrar syskon etc.) är välkomna att fira med oss. Vill ingen komma så är vi själva. Vi vill inte flytta oss på julafton. Då ska det vara lungt och skönt!

JAg har varit hos mina föräldrar och han hos sina tidigare. I år är första gången vi har barn och då kommer vi vara hos mina föräldrar. Nästa år får vi se. Kanske kommer vi vara hos hans föräldrar då, eller hos mina!

Vi = jag sambon och mina barn firar julafton hemma på dagen.
Barnens farmor kommer en stund på förmiddagsfika efter att hon varit och ätit julfrukost hos barnens pappa.
Något år har även mina föräldrar kommit i två minuter liksom min ena bror med fru, fast nu har de en egen liten tös så det blir nog inte fler gånger.
På kvällen åker jag och sambon (tidigare även mina barn men de vill inte följa med längre) till hans mamma dit hans syskon och hans barn också kommer där fikar vi och åker sedan hem och sambons barn följer med för julklapps utdelning.
Mina barn åker till sin pappa på juldagen, numera åker de då till barnens pappas fru´s föräldrar och firar där och på juldagen åker de till barnens farfar och firar där.

Jag firar min jul med mat och Kalle, sen julklappar och sen är julen slut:D och det är sååååå skönt att inte flänga runt överallt.

Ja du.. det där är ett dilemma utan dess like..
Vi åker först till ett ställe och sen får vi åka vidare sen.
Det bnlir ju lite hoppigt men det funkar.:bow:

Vi har gjort så att vi firat jul varannan gång i Umeå där sambons föräldrar bor. Dom är skilda men är goda vänner, så vi kan fira tillsammans.

Varannat år här hemma med min far.

Men det är det nog slut med nu, så i år kommer vi att åka till sambons föräldrar igen, där även sambons syster kommer att vara.

Nästa år blir det nog hemma i vårt eget hus :love: Då får dom som vill komma dit.

Eftersom mina föräldrar är skilda och slippa stressa varje jul så har vi delat upp lite. Sen så lever inte jag med min dotters far så vi har henne varannat år. Sambos föräldrar bor 84 mil ifrån oss. Såhär ser det ut hos oss.
2008: Dottern hemma. Fira med min far och hans fru.
2009: Dottern firar jul hos sin far. Då åker jag och sambon till hans förldrar och firar jul.
2010: Dottern är hemma. Firar jul med min mor och hennes man och mina syskon.

Ja så kör vi var tredje år. Lite tråkigt kanske men jag vill helst slippa all stress och åka förbi alla på julafton.

Mvh

Oki, det finns med andra ord flera olika sätt att lösa det på. ;) Men hur gör ni om ni eller er repektive även har egna syskon? Ens föräldrar/ svärföräldrar kanske vill kunna fira även med de, men sen har kanske de egen familj på sitt håll? Nu blev det lite rörigt kanske :crazy:

Man kan ju inte fira med alla, så är det bara, även om man skulle vilja...

Det året vi firar hos min pappa så firar även min bror & hans familj där. Tyvärr så krockar det, för det året firar sambons två systrar med familj hos deras mamma och vi är ju inte där då, mer än en stund på dagen. Så vi firar mao aldrig med hans systrar iom att dom är hos deras mamma det året vi är hos min pappa. Dom firar osså varannat år...

Vi har bestämmt att så länge som min Mormor och Morfar lever så går firande med dom före allt annat!
Tycker det är mycket viktigt att ge dom de högtider de kan få ihop med Idun innan det är försent.

Så Jul brukar vi vara hos Mormor och Morfar och sen när vi är klara där åker vi till Svärmor och Svärfar.

Påsk och Midsommar firar vi hemma med kompisarna. (tycker även det är viktigt att vänner får dela Iduns högtider)

Halloween firar Idun hos sin Mormor medan jag och Håkan firar hemma :D

Ja så funkar det hos oss :)

Vi har alltid firat själva julafton hos min sambos mamma. Förra julen var även min pappa med. Får se när vi vågar och kan ta emot och fira jul i vårat hus :banana: det skulle vara så vuxet!

Lite nyfiken hur ni som har barn brukar lösa det vid t ex olika högtider som t ex julafton. Då vill man ju fira med sina t ex föräldrar, medas ens respektive kanske hellre vill fira med sina föräldrar o ev syskon. Hur löser ni det då om ni har egna barn? Man vill ju även fira tillsammans med sitt eget barn o sambo o helst "sin" släkt.

Vi firar vartannat år med mina föräldrar och systrar med resp, vartannat år med hans föräldrar och syster. I julas var vi så "lata" att vi stannade hemma och så fick min mans föräldrar komma hit :D.
De år vi firar jul med mina föräldrar så firar vi nyår med hans föräldrar, och tvärtom. Funkar jättebra!!

Har gjort så att eftersom min ena syster och hennes sons pappa separerat, så firar vi med min släkt de år som systersonen firar med sin mamma (julen är ju i första hand till för barnen), och de år vi inte firar med mina föräldrar så firar min ena syster och hennes sambo med hans föräldrar, min andra syster och hennes nuvarande sambo firar med mina föräldrar jämt (eftersom hennes sambo sagt upp bekantskapen med sina föräldrar mer eller mindre..)

Vi tar varannan jul hos min "svärmor" och varannan hos min "svärfar".( De är skilda och har varannan högtid) Då är vi oftast hemma hos dem på förmiddagen.

Och hemma hos min pappa är vi på eftermiddagen. Blir lite rörigt men det fungerar hyffsat.
Det är väl 3 hem vi firar jul i då, brukar inte fira så mycket i vårt egna då v gör det hos familjerna.

Vi bor väl bara ett par mil ifrån "svärmor". Med buss är det väl en halvtimme. Så det är nog df som det fungerar. Min "svärfar" bor på samma våning som vi gör och min pappa tvärs över gården bara.

Vi gör liknande på nyår.

Vi kör oxå varrannatårprincipen. Ungefär. :)
Hans släkt ett år och min släkt nästa.
Skillnaden är att min släkt firar med kusiner och morbror och... ca 20 personer... och hans föräldrar är skilda...
2007 var vi hos min kusin med kusinerna och resten av min släkt, 2006 var vi hemma hos oss tillsammans med mina föräldrar och bror och sambons mamma och syster.
Svärfar har vi brukat hälsa på på juldagen bortsett från nått av de första åren då flängde vi runt allt på julafton tror jag...

Iår vet jag inte, det borde ju bli hans släkt på något vis men vet inte hur. Det går någon lös plan om att vara hos svåger och hans flickvän men det återstår att se. :) Barn behöver vi ju inte släpa runt på förrens julen 2009 men jag tror inte rutinerna kommer ändras för att hen kommer till världen. :)

Nyår och midsommar är mer kompishelger och hur det kommer lösa sig, det återstår oxå att se. :)
Det löser sig! :D

Vi firar alltid jul med mina föräldrar och släkt. Jag är helt enkelt så fräck att jag inte vill fira på något annat ställe så ev. sambo har varit välkommen att hänga med eller fira hos sina föräldrar ("de" har dock alltid följt med). Min sambo hade inga speciella jultraditioner när vi träffades och följer gladeligen med hem till mina föräldrar och släkt och så kör vi förbi hans föräldrar på vägen och lämnar klappar.

Från och med 2009 så kommer vi nog att fira julen hemma hos oss, jag har erbjudit sambon att vi bjuder hans föräldrar (som är verkliga toppensvärisar) och syskon men han vill ha det som "vanligt" så vi fortsätter nog vårt firande på det här sättet.

Nu träffar vi både hans och mina föräldrar flera gånger per vecka (vi bor i samma stad) så julen är väl inte fullt lika prestigefull som om man har väldigt långa avstånd och bara träffas vid jultid.

Vi hade några jular med ett himmla flakkande och farande överallt.

När vi fick ett gemensamt barn så valde vi att fira hemma. Dem som vill träffa oss får ta sig till oss.

Vi har mina föräldrar hans "2 pappor" och hans morsa med senaste gubben, samt alla syskonen.. Och ingen av dem vill träffa varandra.:eek: Till råga på allt så har vi ett varannan veckas barn här som alla vill träffa.

Jag anser att julafton är i första hand för barnen. Det skall vara mysigt och det skall handla om lugn och ro och att umgås med dem som står en närmst. Jag vill inte stressa omkring med ungarna i en bil.

Vi har kört ena dagen hos ina föräldrar, andra dagen hos sambons.
Så vartannat år är vi hos mina (eller hos oss) på julafton och vartannat hos hans. Om inte alla kommer hem till oss vill säga.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 719
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV