Sv: vibrera?

malinsky skrev:
Så vad man än gör som får hästen att ge efter i munnen tycker du är sågning??? :confused:

otäcka jag :eek: gör det.
alltså tycker det :D

Input från min tyska beridare...

Håll händerna stilla - kan du inte det får du hålla i en pinne tills du slutar joxa :devil:

Handen är bara en förlängning av sitsen

Det du har i handen är ett symptom på vad du inte har bakifrån. så lösningen är inte att få hästen att 'ge efter' i munnen, utan att vinkla om bäckenet:angel:

Hon lär altså ut 'rätt konktakt med betett' sålunda...

Skapa en främre ram med tygelns längd - lyft ryggen med hjälp av halvhalter till en jämnt spänd pilbåge. (det funkar inte med bara halvhalter på min häst utan jag måste hjälpa till med mitt bäcken och lyfta honom lite med sitsen också, särskilt im der schritt...)

När ryggen kommer upp är hästen lätt i handen och i balans

Svensk 'lirka med innertygeln' får min häst att släppa ryggen precis som Minimi's. det skapar en böj på halsen men inte på ryggen:o Die falscher knick :angel: S.k. Fulkrok på svenska....

Hästen komrem över på ytterhjälperna när den balanserar utifrån ytterbak.
Att 'hänga upp hästen på yttertygeln' genom att tänka innerskänkel till yttertygel får min häst att släppa ryggen också
Genom korrekt böjning och vikthjälper går det dock utmärkt att få honom på yttertygeln

vill bara flika in att dom gör annorlunda...

Fick nu en dejavu upplevelse.
det var ju din tråd - var går gränsen :D

MVH SUS

Senast ändrad:

Ninnie skrev:
En dressyrtränare som vi använder oss av i stallet uttrycker sog ofta att yttertygeln ska vara stadig och innerhanden ska VISPA, antar att det är detsamma som att vibrera....

Ifrågasätter dock metoden eftersom det är lätt att såga speciellt om man är novis...

Jag har fått exakt samma instruktioner! Jag skulle VISPA loss hästen i munnen, jag skulle VISPA in bettet tillbaka in i munnen när hästen visade sin åsikt med att spotta ut bettet och jag skulle VISPA för att få hästen att böja i nacken.

Denna ryttare ska alltså rida på S:t Georg-nivå...och har en stel sits, stel hand och BARA koncentrerar sig på hästens huvud. Hon rider dessutom som hon instruerar.
Jag red inte många lektioner för henne och jag hoppas att fler inser att detta ridsätt inte är ett mjukt sätt. Instruktörer som lär ut sätt som det jag fick höra lär ut skarpa, stumma och ryckiga händer. Dessutom koncentrerar de alldeles för mycket på just händerna och glömmer bort betydelsen av sätet och skänklarna.

För övrigt har jag även hört lirka, darra och skaka på inner. Dessa instruktioner har inte hjälpt mig. Jag har inte nått mina mål. Jag har fått hästar som försökt fly från mig och som släppt ner ryggen och spärrat nacken istället för tvärtom.
Jag är mycket glad idag att ha hittat instruktörer som kunnat hjälpa mig hitta ett mjukare sätt, som gett mig mjuka hjälper som i sin tur gett mig mjuka och glada hästar. Och i a f jag föredrar att samarbeta med hästen och ha kul, istället för att kämpa emot.

*kl*

Min enda idé om att ge ryttaren tipset om att vispa/skaka/vibrera på handen är till en ryttare som har låst hela armen i ett spänningstillstånd. Genom att be ryttaren att vispa eller vad man nu väljer för ord så kan ryttaren inte bibehålla den statiska spänningen i arm och hand och blir därför mjukare.

Det har absolut inget att göra med att träna hästen, enbart hjälpa ryttaren att mjukna i arm och hand. (Sedan brukar hästen ändå reagera mycket positivt när ryttaren slutar blåhålla i den.)

Tillägg: Förresten så var det så jag fick lära mig att rida hästen på dressyrinriktad ridskola på 80-talet. Ett stadigt tag på ytter och "ta och ge" med inner. Detta gjorde man hela ridpasset igenom, eftergift var samma sak som lång tygel i pausen. Sedan skulle skänkeln ligga limmad ända ner till och med foten mot hästen. Släppte man skänkeln en endaste sekund så vrålade ridläraren som ett argt lejon. Har aldrig varit så vältränad i hela mitt liv.

Senast ändrad av en moderator:

Men när man gör det behöver man inte påverka hästens mun.
Det sitter ju hos ryttaren, spänningarna.

Fast gör du det med sträckt tygel så påverkar du hästens mun ändå. och det är på sträckt tygel som det kan behöva göras då det är då ryttaren är låst i musklerna.

Och som jag skrev i 2a stycket, man gör det inte för att träna hästen, enbart för att hjälpa ryttaren att få en annan hand.

Zora skrev:
Fast gör du det med sträckt tygel så påverkar du hästens mun ändå. och det är på sträckt tygel som det kan behöva göras då det är då ryttaren är låst i musklerna.

Och som jag skrev i 2a stycket, man gör det inte för att träna hästen, enbart för att hjälpa ryttaren att få en annan hand.

*tittar bara in snabbt och lägger mej i*

Men då finns ju betydligt bättre sätt om det är så illa med ryttaren. Som inte påverkar hästens mun. Låt eleven rida longerad med hästen inspänd och bara sitta och träna på att göra annat med händerna än men kroppen tex.

Jag menar inte att man ska sitta och veva med händerna hela tiden.

Detta handlar mer om att skaka till med armen för att upptäcka att man faktiskt är helt låst. och med tanke på hur mycket handriding jag har sett under åren så tycker jag att dessa "tillskakningar" inte är elaka mot hästens mun. Tvärtom, då resultatet ofta blir väldigt bra och då skakningarna inte rycker hästen i munnen, just för att ryttaren är så spänd så det inte blir mycket till skakning. :)

Men visst, mer sitsträning skulle vi behöva överlag i hela Sverige.

En liten fråga då:
Är det i det läget, när ryttaren är så spänd o låst, bättre att be ryttaren skaka armen utan tyglar?
Att skaka tyglarna>bettet är ju inte direkt att ha en mjuk o snäll hand, vilket man väl vill att hästen ska tycka att man har?

Zora skrev:
Men visst, mer sitsträning skulle vi behöva överlag i hela Sverige.

Ja det är ju det det handlar om när ryttaren är stel och spänd, så därför föreslog jag att göra övningarna utan att det har med hästens mun att göra. Verkar helt fel sätt även när du har förklarat. Jag tycker du ska hitta ett bättre med dina elever (var det så?) för hästarnas skull.

Det är svårt att beskriva via internet hur det ser ut, men faktum är att ryttaren rycker inte hästen i munnen. Jag vet inte hur jag ska beskriva det jag har sett två instruktörer använda det på ryttare som är låsta och hästen har definitivt reagerat positivt på det hela.

Jag har även själv testat det på en bekant jag undervisat en del. Är inte instruktör men har hjälpt folk vid förfrågan.

Jag har sett det fungera på flera ryttare utan att hästarna blir ryckta i munnen och det räcker för mig.

Och med tanke på att jag har förmågan att tycka att alldeles för många rycker och sliter i sina hästar (även när andra står brevid och anser att de rider mjukt och fint) och rider dem som det är deras värsta fiende de sitter på. Är känd i min vänskapskrets att vara alltför kritisk mot ryttare jag ser. Så kommentaren för hästarnas skull....tänker jag inte ens kommentera...

Nu blev jag jättenyfiken på hur du menar. Vore kul att se nån gång.
Jag får bara upp bilder på rörelser som ger större inverkan i hästens mun än vad jag vill se. Jag kanske tänker fel och har sett alldeles för många ryttare göra rörelser som resulterat i för stor inverkan i munnen för att kunna se det du ser, vad vet jag...
Som du skriver är det svårt att förklara, eftersom vi alla tolkar ord på våra egna sätt och får upp egna bilder i huvet. Därför ska jag se om jag kan hitta nåt sätt att få loss armen som kan vara det du menar. Nyfiken nu.

då tycker vi inte lika! såga är en sak, att se till att jag inte e statisk - stum e en annan.. för mig är det inte svart eller vitt ang vad jag gör m händerna..

funkar det lika bra med sidepull eller måste man ha ett bett? :d

jag menar alltså om man får ut samma sak av rörelserna

Detta har jag bara sett på ryttare som i princip krampar med musklerna och har väldigt mycket tyngd i tygeln.
När instruktören ber ryttaren skaka/vispa på handen så är detta i princip omöjligt för ryttaren då musklerna inte lyder. Rörelsen blir därför väldigt liten.

Tyvärr tycker jag det är så att det mesta vi gör med händerna ger för stort utslag i hästens mun. Fler borde videofilma sig, många vet inte om att deras hästar går och gapar större delen av ridpassen.

GALOPP skrev:
försöker citera så gott jag kan:

-"en häst som inte kröker på nacken, vad kan man göra?"
-"man håller stadigt på yttertygeln, och vibrerar lite med inner - hästen söker sig ner till bettet då."

jag tycker det låter som sågning, fast på annat sätt.
någon annan som hört detta? :confused:

(jag själv tycker att det låter väldigt konstigt, då jag alltid sagt att formen kommer bakifrån.)

Jag förstår hur du menar, men nej jag skulle inte kalla det för sågning, inte heller att hästen söker sig mot bettet. Jag tycker att det låter som om hästen "luras" eller "tvingas" att böja på nacken, och så mycket som det tjatats om det här, så tror jag att ALLA vet att kröka på nacken inte är det väsentliga i det hela.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar