Sv: vibrera?

När jag rider hästar som inte tuggar ordentligt på bettet
så är ett av knepen jag använder mig av att som sagt var
hålla ytterhand normalt och pilla lite i hästens mun men
inner med andra ord varken rycka eller dra i den utan mer
lirka lite på bettet. För mig fungerar det då som att då får
hästen något att tänka på och det rör sig lätt och hästen
börjar tugga (fungerar inte alltid men på de flesta hästar jag ridit). Men andra ord tycker jag inte att man kan kalla det för ett
sätta att få hästen i form utan mer ett sätt att få
hästen mer uppmärkssam och mer villig att tugga på
bettet. :idea:

Alltså det gäller att vara super mjuk och sen krama handen variera med efter gift förhållning och på så sätt "lirka" på bettet i hästens mun, hjälper mkt om man har en häst som gärna låser sig och bara blir framtung och går på. Är ett jätte bra sätt om man vill göra hästen uppmärkssam och lyhörd på hjälperna. :)

Flavor skrev:
Alltså det gäller att vara super mjuk och sen krama handen variera med efter gift förhållning och på så sätt "lirka" på bettet i hästens mun, hjälper mkt om man har en häst som gärna låser sig och bara blir framtung och går på. Är ett jätte bra sätt om man vill göra hästen uppmärkssam och lyhörd på hjälperna. :)

jag gör någonting liknande, jag rör på bettet för att få hästen uppmärksam - precis som du skriver. Då jag rider på ridskola (blandannat) så hjälper detta mot att hästen låser sig, och gör så att hästen inte går emot bettet.

GALOPP skrev:
jag gör någonting liknande, jag rör på bettet för att få hästen uppmärksam - precis som du skriver. Då jag rider på ridskola (blandannat) så hjälper detta mot att hästen låser sig, och gör så att hästen inte går emot bettet.

Precis vad jag menar :)

hehe låter nästan som att du (trådskaparen) pratar om en dildo :rofl::rofl:

jag tkr väll att man ska ha en stadig skänkel och vad ska man kalla det hålla imot(??) med ytter tygel och krama/lirka med iner och ställa, jobba mkt med volter böjda spår är ettt bra sätt att få hästen mer efter given och avslappnad..

lånar knapp

jag får ingen kontakt med min häst förrän han slappnar av ordentligt. Han är inne i en testperiod och han springer gärna omkring med mig med huvudet i det blå och tar befälet om han kan.

Jag brukar rida på böjt spår och använda "vändpunkterna" att leda rakt inåt (icke bakåt) och han svarar då (förhoppningsvis) att följa med nedåt. Jag kan även end krama tygeln.

När han är avslappnad och söker sig famåt nedåt så behöver jag inte göra mer än att se till att han kliver på framåt!! :) Det låter som att det är skitlätt, och det är det INTE!!! Mitt största problem är att få hästen att lyssna på mig, förstå vad jag vill och till råga på allt SLAPPNA AV *suck*. Han har ofta fokus på vad som händer överallt annars än på mig

Det gick bakåt i utvecklingen för ett kort tag sedan, men senaste 2 träningarna gick det JÄTTEBRA och jag kunde till och med trava på i en låg form, totalt avslappnad och nosen så långt fram som tygeln gav honom = bra långt fram med snoken framför lod. Sedan kunde jag lyfta upp honom i form genom att kräva mer engagemang bakifrån.. hur coolt som helst :D Handen helt stilla och han var stadig i formen och helt "på".

Det är ett jättesteg framåt för oss

Jag kan tänka mig att "vibrera" kan vara ett bra sätt för mig att få kontakt med hästen, alltså inte rycka, utan att som skrivs, vibrera för att säga "hey, här är jag" !?

Senast ändrad:

malinsky skrev:
Jag kan tänka mig att "vibrera" kan vara ett bra sätt för mig att få kontakt med hästen, alltså inte rycka, utan att som skrivs, vibrera för att säga "hey, här är jag" !?

:bow: .

*hästen ska ha huvudet lodrätt dvs inte böja för lite eller för mycket för att den ska arbeta rätt med bakbenen
*Hästen ska jobba med baken ( dvs trampar under sig och bär upp sig själv )

Alltså när jag rider min ponny har jag ett tydligt stöd i min ytterhand, den håller bara stadigt i yttersidan och ser till att hästen inte skjuter ut ytterbogen. Innerhanden lirkar jag lite med, bara för att få hästen uppmärksam på mig. Sedan driver jag på för skänkel för att hästen ska jobba på med baken, men lättar inte på handen för det, det skulle bli fel effekt.

Så gör jag iaf för att rida i en ärlig form :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar