Sv: vibrera?

axel skrev:
Jag tycker att uttrycket " att ha en levande hand" alltså ingen stum hand är bra.
Att röra LITE på bettet så att hästen inte använder det som ett femte ben.

Jo och det är ju egentligen självklart. Det var lite det jag menade tidigare, att man kanske säger så för att undvika att ryttaren sitter med en stum hand. Men sen finns risken när man diskuterar det så här att några börjar fiffla och vifta för mycekt och bara störa istället för att sträva mot att handen är mjuk men still och stadig. Hästar vill ju ha det lugnt i munnen om man säger så. Om den biter fast och ligger på lossar i alla fall jag det bäst bakifrån. Sen fångar jag upp det fram.

Men jag kanske underskattar dem som läser. Ursäkta.

Svårt att säga. Jag har lärt mig att när du ska lirka på t.ex. innerhanden ska du röra på lillfingret, som egentligen inte har någon speciell kontakt med tygeln, men när du gör det rörs automatiskt dina andra fingrar pyttepyttelite och det ska väl egentligen inte behövas mer. Kanske är de det som menas med "vibrera". Handen ska ju vara rörlig så att den inte blir stum och då ska det inte behövas mer än litegrann. Men det är ju inte detta som får hästen att arbeta rätt i form, utan kanske mer att få en eftergift. Formen ska ju komma bakifrån och då krävs lite skänkel och sits också :)

Svårt att säga vad som menas när man inte får se hela sammanhanget. Har inte läst hela tråden heller så jag kan mycket väl ha missat ngt :D

Det är inte det de menar med vibrera.
Det görs med hela handen, om än liten skakning.

nu förstår jag hur du menar! (syftar på inlägget på föregående sida)

och svar nej, jag sitter inte med stelopererad hand. jag tror att jag
formulerade mig lite fel i mitt inlägg. självklart tycker jag inte att
man ska sitta helt stelt - utan jag tycker att man ska vara rörlig i
handen och handleden och kunna samla med handen...
hmm, jag har lite svårt att formulera mig - och som du sade: jag vet
ju inte vad personerna som jag citerat talat om från början, om
varför de talade om just 'vibrationen'...

hoppas att det inte blev allt för knäppt formulerat :confused:

axel skrev:
Jag tycker att uttrycket " att ha en levande hand" alltså ingen stum hand är bra.
Att röra LITE på bettet så att hästen inte använder det som ett femte ben.

Undrar vilken instruktörsutbildare det är, som har myntat det uttrycket. För det har jag också hört... :)

GALOPP skrev:
försöker citera så gott jag kan:

-"en häst som inte kröker på nacken, vad kan man göra?"
-"man håller stadigt på yttertygeln, och vibrerar lite med inner - hästen söker sig ner till bettet då."

jag tycker det låter som sågning, fast på annat sätt.
någon annan som hört detta? :confused:

(jag själv tycker att det låter väldigt konstigt, då jag alltid sagt att formen kommer bakifrån.)

Tycker inte att det låter som sågning.

Formen kommer bakifrån! Men jag personligen behöver hjälp på traven då min häst gärna går med huvudet i det blå och med sänkt rygg som ett brev på posten, och behöver då "visa vägen" nedåt. Dock kan jag inte göra det hela tiden, utan formen måste då ärligt komma bakifrån annars tappar jag det hela.

Jag tror inte att det beror på hur min häst är byggd, men kombinationen av hur han vill gå egentligen och min dåliga ridning gör i dagsläget att jag ibland får "anvisa" honom.

Dock pratar vi inte sågning..

Om man kan få en häst att slappna av och sänka nacken genom att vibrera med handen (låter som ett snällt sätt!?) så är väl det helt okej.. det är som sagt många olika vägar till rom, det är bara du som kan själv avgöra om ett sätt är rätt eller felaktigt... eller bara annorlunda.

En dressyrtränare som vi använder oss av i stallet uttrycker sog ofta att yttertygeln ska vara stadig och innerhanden ska VISPA, antar att det är detsamma som att vibrera....

Ifrågasätter dock metoden eftersom det är lätt att såga speciellt om man är novis...

Eftersom jag är öppen för att det alltid finns nya sätt att pröva så gjorde jag det idag på min stackars häst. Jag "vibrerade" mycket lätt med inner istället för att leda. Nu vet jag inte om det var så som man menat här, men i alla fall så gott jag har fattat det. Varje gång svarade hon med att dyka bakom hand och släppa ryggen, (vilket jag hittills helt har lyckats undvika trots att hon är fullblod som gärna skulle kunna få den tendensen. ) Så jag låter nog bli. Säkert passar det dock vissa hästar bättre. (Bara ett försök att förstå)

Ninnie skrev:
En dressyrtränare som vi använder oss av i stallet uttrycker sog ofta att yttertygeln ska vara stadig och innerhanden ska VISPA, antar att det är detsamma som att vibrera....

Ifrågasätter dock metoden eftersom det är lätt att såga speciellt om man är novis...

VISPA:eek: ?

GALOPP skrev:

-"man håller stadigt på yttertygeln, och vibrerar lite med inner - hästen söker sig ner till bettet då."

jag tycker det låter som sågning, fast på annat sätt.
någon annan som hört detta? :confused:

(jag själv tycker att det låter väldigt konstigt, då jag alltid sagt att formen kommer bakifrån.)

det där låter ju konstigt. Jag tycker att det är som att såga eftersom att hästen ger efter i munnen då. Jag brukar försöka att inte rida med innertyglen alls.. ibland funkar det och ibland inte.

Jag måste säga att jag tycker inte att till exempel leka med fingrarna är sågning, sågning är för mig när man tar händerna lite bredare isär och liksom drar händerna / armarna fram och tillbaka som när man springer. Men jag sitter och leker med mina ringfingrar när jag rider så att bettet hålls levande.

lolouice skrev:
det där låter ju konstigt. Jag tycker att det är som att såga eftersom att hästen ger efter i munnen då. Jag brukar försöka att inte rida med innertyglen alls.. ibland funkar det och ibland inte.

Så vad man än gör som får hästen att ge efter i munnen tycker du är sågning??? :confused:

Om du ser nån göra det så är det inet den vibrationen jag pratar om. Den sysn inte, så liten är den.

Djurjouren skrev:
Om du ser nån göra det så är det inet den vibrationen jag pratar om. Den sysn inte, så liten är den.

Jag har inte sett nån bara hört talas om. (Och min arbetskamrat som beskrev med stora rörelser men jag fattar att det inte är samma eftersom hon vid närmare fråga sa att den tränaren är westerninspirerad.)
När JAG provade nu (som ajg skrev) såvar det med en ytterst liten rörelse det kan jag lova dej, men trots det reagerade hästen som jag beskrev. Det betyder inte alla hästar reagerar så. Det förstår jag också.

GALOPP skrev:

I]

du lirkar lite,,, plockar plockar plockar och släpper efter lite,,,plockar plockar plockar och släpper efter loite, givetvis på innerhanden

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar