Sv: vibrera?

Njae... Jag tycker att det är överkurs att rida med små hjälper.
För att kunna rida med små hjälper måste ryttaren sluta skvala omkring och vara blickstilla i sadeln annars ger ryttaren 3000 hjälper i sekunden. Det tar väldigt många år innan man kan rida med små fina minihjälper.

Djurjouren skrev:
För att kunna rida med små hjälper måste ryttaren sluta skvala omkring och vara blickstilla i sadeln annars ger ryttaren 3000 hjälper i sekunden. Det tar väldigt många år innan man kan rida med små fina minihjälper.

Jo tack, jag har upptäckt det. Tack vare att jag efter 26 år till häst, både via ridskola, sköthästar, medryttarhästar och foderhästar, fick börja om att hitta min sits som ramlat i sär i mikroskopiska bitar efter ryggmärgsskadan 1999. Men nu, efter 4½ års jobbande med egen häst, börjar det kännas rätt. :idea:

Djurjouren skrev:

Sen finns det hästar som inte går att rida på annat sätt och där är man så illa tvungen. Förstod faktiskt inte heller vad du menade först men nu förstår jag att du tror att vi andra här inte rider så stilfullt:D

Det är okej. Det är väl olika med det också.

IngelaH skrev:
Hmmm... Nu skulle jag vilja ha dig att förklara en sak... Du skrev i ditt första inlägg så här...

Var någonsans i ditt "Citat" som du försökte förklara så bra som möjligt... står det att det är ett sätt att få hästen i form att vibrera med handen? :confused:

Då måste ju just det citatet vara någonting som du har hängt upp dig på, eller hur?

Jag har alltid fått lära mig av Strömsholmsutbildade ridinstruktörer att man ska hålla bettet rörligt och inte vara helt stum i handen, för att man när man hittar hästens form bakifrån motorn (bakbenen in under hästen) även ska få hästen eftergiven i nacken. Med rörlig hand menar jag nu inte att man ska dra ömsom i vänster och höger tygel så att hästen vickar på huvudet. Utan att vid behov "spela med fingrarna" lite lätt, för att "hålla betttet smort" i hästens mun.

Men, jag vet inte. Det kanske bara är något som jag i min tur har missuppfattat... :confused:

de två inlägg som du quotat är skrivna av två olika personer...

Jo, jag ser det nu. Men jag kopierade fel.

För jag menar första inlägget om ditt så kallade "citat", och det här inlägget. De handlar enligt mig om två olika saker.

Detta inlägg, är om att rida hästen i form.

men små signaler i form av rörelser i hästens mun kan man väl ändå
jämställa med sågning? man pysslar bara med handen som om det
var den enda hjälpen att få hästen att 'gå i form'
, jag menar - form
betyder för mig att hästen trampar under sig, samt går på ordentligt
med bakben (och framben) samt arbetar med ryggmusklerna (höjer ryggen)
och går med eftergift i nacken. Denna eftergift ska väl ändå
komma av sig självt, utan påverkning av ex. speciella rörelser i munnen?
jag menar, jag brukar mjuka upp hästen genom att ställa, göra
dressyrrörelser (ex. skänkelvikn, öppna, sluta) samt mycket tempoväxlingar...
efter detta brukar hästen gå mycket fint, dock inte alltid med krökt nacke.
Hästen jobbar ändå - jag menar, ryggen höjs och hästen i
fråga trampar på ordentligt. Måste jag som ryttare 'dra' ner hästens
nacke i det som anses "rätt" position?

Hur kan du kalla små signaler i hästens mun, för sågning? Sitter du med helt stum/stelopererad hand och fingrar då, eller? I så fall tycker jag lite synd om din häst...

Och som sagt, det första citatet...

-"en häst som inte kröker på nacken, vad kan man göra?"
-"man håller stadigt på yttertygeln, och vibrerar lite med inner - hästen söker sig ner till bettet då."

Var någonstans, står det att det är ett sätt att få hästen i form :confused: . Enligt mig, handlar citatet om att skapa en eftergift. Ska man citera någonting, då kan man inte bara ta en lösryckt mening ur ett helt stycke och låta andra gissa sig till vad det handlar om.

Jag står för det jag sa i mitt andra inlägg, som var menat till dig.

Jag har alltid fått lära mig av Strömsholmsutbildade ridinstruktörer att man ska hålla bettet rörligt och inte vara helt stum i handen, för att man när man hittar hästens form bakifrån motorn (bakbenen in under hästen) även ska få hästen eftergiven i nacken. Med rörlig hand menar jag nu inte att man ska dra ömsom i vänster och höger tygel så att hästen vickar på huvudet. Utan att vid behov "spela med fingrarna" lite lätt, för att "hålla betttet smort" i hästens mun.

varför ska man jobba för att hålla bettet smort, jag fattar inte?
Hästen smörjer själv bettet om den är lösgjord och eftergiven för ryttarens hjälper och jobbar bakifrån och fram i balans.

nej man ska inte vara stelopererad - men den primära rörelsen är eftergift via axel och armbågsparti - inte meckande med handen, och framför allt inte innertygeln.

jag rider också för Strömsholmsutbildade tränare.

Djurjouren: kan du vara snäll och utveckla det jag frågade om tidigare, ang "En stadig ytter är dit man tar unghästen, sen finslippar man".?

Senast ändrad:

Vet inte riktigt hur jag ska utveckla det. en unghäst vill man ha rätt hårt på ytter (alllt är relativt), men sen vill man ju mer ha en konstant sökning mot handen, inget egentligt stöd, bara en önskan från hästen att vilja hålla i bettet, hel atiden. Ju mer samling ju mindre stöd.

Fortsätt du att "lyssna" på Djurjouren. Hon får fram det jag menar, på ett sätt som ni tydligen förstår bättre.

Mvh

IngelaH
Som är en barock akademisk halvcentrerad buskryttare med dressyrinriktade tävlingsambitioner gentemot sig själv... :rofl:

Djurjouren skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska utveckla det. en unghäst vill man ha rätt hårt på ytter (alllt är relativt), men sen vill man ju mer ha en konstant sökning mot handen, inget egentligt stöd, bara en önskan från hästen att vilja hålla i bettet, hel atiden. Ju mer samling ju mindre stöd.

Allt är ju relativt så jag vet inte vad du menar med "hårt på ytter" riktigt.
Mera stöd på ytter kan jag hålla med om behövs i början, men "hårt" vet jag inte precis om jag tycker det ska vara. Mera "stadigt" skulle jag uttrycka det.

Men sen är det väl sätet och balansen som får hästen fram mot bettet?Hur du sitter avgör hur mycket hästen söker sig fram och accepterar bettet. Inte viftningar i handen?
Jag förstår inte det där med vibrera i alla fall även om du beskriver lite mildare än min arbetskamrat som verkligen viftade i luften när hon skulle visa.
Jag såg en elitryttare en gång göra något liknande faktiskt och det såg mer ut som en ovana hos henne. Jag är tveksam.

Jag tycker nog inte att man ska greja med bettet alls, utom att man stöder med stadig kontakt. Sitter du i balans och får hästen att via sätet arbeta med ryggen så kommer den att söka sig fram mot bettet utan att du behöver göra annat än hålla en stadig mjuk kontakt.
Till och med om man rider utan nånting att hålla dej i dvs utan sadel och träns (kunde på en av mina, dock inte denna än) och sitter i balans och visar vägen med sätet och kroppen så söker sig hästen ner/fram även utan nånting i handen.
Det ska inte behövas grejande. Att man lär ut det kanske beror på att de som inte har tillcäkligt oberoende hand/sits sitter och klamrar sig fast i tyglarna vilket ger en stum otrevlig kontakt för hästen. Gissar jag.

..att "krama" tygeln...är väl ungefär samma sak.
Att få det till att såga är väl att ta i. Såga är väl höger-vänster-höger -vänster- och hästens huvud pendlar i samma takt.

att krama, rassla,vibrera, är små pyttehjälper/förhållningar samtidigt som man är uppmärksam på sin sits/säte(sig själv mao),
På välridna fbl snackar vi YTTE pytte smått hjälper. dvs en häst som bär sig själv men bara behöver hastighets:angel: korrigeras ibland, här kommer kramningar in för att slippa tex ryttardumheter som blåhållning, segdragning osv Man blir själv uppmärksam på sin hand så den inte drar eller krampar, eller "hänger i tygeln".
Så "vibrationer" är inte " till för att få hästen på tygeln" utan för ryttarens finkänsla, skulle jag villja säga i alla fall:o

mackan skrev:
Djurjouren: kan du vara snäll och utveckla det jag frågade om tidigare, ang "En stadig ytter är dit man tar unghästen, sen finslippar man".?

Jag uppfattar det så här. Först vill man ju ha hästen att ta bettet så man senare kan få bort den från bettet. För att få hästen lätt i handen måste den ju först och främst söka till handen.

Jag uppfattar det så här. Först vill man ju ha hästen att ta bettet så man senare kan få bort den från bettet. För att få hästen lätt i handen måste den ju först och främst söka till handen.

:bow: :bow: :bow:

Så sant, så sant, som det är sagt.

fio skrev:

Fast sen är det ju hur man uppnår det. Och det var nog där det uppstod tveksamheter om att vibrera eller vifta med handen. Jag tror att vi kanske ser olika saker, vi som inte använt det sättet, och kan har svårt att förstå att det behövs och i så fall hur. Jag är nog mest bekymrad om folk som läser plötlisgt tror att man ska sitta och vifta eller smårycka med innertygeln, sånt görs alldeles för mycket ändå på sina håll. Att det blir legitimerat så att säga.

Många som inte har kommit så jättelångt i sin ridning har problem med att låta bli att sitta och fiffla i munnen.

Jag tycker att uttrycket " att ha en levande hand" alltså ingen stum hand är bra.
Att röra LITE på bettet så att hästen inte använder det som ett femte ben.

axel skrev:
Jag tycker att uttrycket " att ha en levande hand" alltså ingen stum hand är bra.
Att röra LITE på bettet så att hästen inte använder det som ett femte ben.

Du låter som min tränare :)

[
QUOTE=malinsky]Du låter som min tränare :)[/QUOTE
]
Var rädd om denna:d
Med bollfenomenet o om du har hästen i ett "paket" så kommer du att komma långt.

Vem tränar denna i sin tur för?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar