Sv: vibrera?
OJ. det låter som total överkurs i mina öron. ska det vara så komplicerat? varför behövs så mycket fokus på inner ö.h.t? är hästen uppe för ytter hjälperna och man är eftergiven/välanpassad i inner behövs väl inget mera? fast det är kanske det du skriver - lät bara komplicerat med den förklaringen? armbågen ska väl inte vara SPÄND?
Djurjouren skrev:Min tränare lärde mig detta innertygelsvibrerande. Det kräver stor kroppskontroll hos ryttaren för är det ygeltaget för stort släpper hästen helt.
Tygeltaget som jag fått det beskrivit och brukar det:
*Tänk dig att ditt tygeltag är ett surör som hela tiden suger lite smått och snabbt så att endast hästens nervsystem ska känna vibrationerna, inte hästen själv.
Hela överarmen och armbågen spänd och sluten och sen lite småspasmer i handleden som inte syns i resten av armen/handen.
OJ. det låter som total överkurs i mina öron. ska det vara så komplicerat? varför behövs så mycket fokus på inner ö.h.t? är hästen uppe för ytter hjälperna och man är eftergiven/välanpassad i inner behövs väl inget mera? fast det är kanske det du skriver - lät bara komplicerat med den förklaringen? armbågen ska väl inte vara SPÄND?