Sv: vibrera?

Djurjouren skrev:
Min tränare lärde mig detta innertygelsvibrerande. Det kräver stor kroppskontroll hos ryttaren för är det ygeltaget för stort släpper hästen helt.
Tygeltaget som jag fått det beskrivit och brukar det:

*Tänk dig att ditt tygeltag är ett surör som hela tiden suger lite smått och snabbt så att endast hästens nervsystem ska känna vibrationerna, inte hästen själv.

Hela överarmen och armbågen spänd och sluten och sen lite småspasmer i handleden som inte syns i resten av armen/handen.

OJ. det låter som total överkurs i mina öron. ska det vara så komplicerat? varför behövs så mycket fokus på inner ö.h.t? är hästen uppe för ytter hjälperna och man är eftergiven/välanpassad i inner behövs väl inget mera? fast det är kanske det du skriver - lät bara komplicerat med den förklaringen? armbågen ska väl inte vara SPÄND?

Skrev fel, överarm och underarms muskler ska vara spända i vibrationsögonblicket.
Och ja, det är överkurs att rida med puttehjälper.
Inner tygel behövs dock för att helt lossa innerbak, få det att spjonga, få hästen att dansa. En stadig ytter är dit man tar unghästen, sen finslippar man.

Yoshi skrev:
Hm förstår vad du menar, en instrukör jag ridit för använder sig av det hon brukar även kalla att rassla med tygeln.
Tror dock att det är lätt att hästen knäcker av i nacken.

Jag vet också en tränare som använder det. Som skaka loss ungefär. Som Djurjouren beskriver. En arbetskamrat rider för den träanren och hon förde fram det som något nytt och jättebra sätt för att få hästen att bära sig bättre och inte hänga på. Jag förstår det inte riktigt. Min arbetskamrat tyckte det fungerade väldigt bra, men när hon visade var rörelsen ganska stor..

Senast ändrad av en moderator:

Djurjouren skrev:
Skrev fel, överarm och underarms muskler ska vara spända i vibrationsögonblicket.
Inner tygel behövs dock för att helt lossa innerbak, få det att spjonga, få hästen att dansa. En stadig ytter är dit man tar unghästen, sen finslippar man.

Jo fast jag leder mer lite, hästen är väldigt lättstörd av oro i munnen så jag har svårt att se hur det skulle kunna fungera då. Men kanske fick jag fel bild av min arbetsskamrat. Då verkade rörelsen ganska stor. Jag får väl prova.

Djurjouren skrev:

:bow:

Mmm... men vissst är det värt den överkursen, när man äntligen kommer på hur man dansar med sin häst? :love:

Istället för att leda med inner pröva släpp efter på ytter, funkar bättre på h'star med känslig mun-dvs hästar med dålig balans.
Käsnlig mun =dålig balans oftast.

Läste igenom hel atråden och många nämner "barrockskaket" eller "klassisk ridning skaket" och det är inte alls en darrning.
Jag har testat 6 olika såna tränare och det skaket är mkt brutalare, hästen SKA loss, har inget med finlir att göra, utan mer för att skrämma hästen för innertygeln.
Jag gillar det inte alls.

Djurjouren skrev:
Istället för att leda med inner pröva släpp efter på ytter, funkar bättre på h'star med känslig mun-dvs hästar med dålig balans.
Käsnlig mun =dålig balans oftast.

Nja så är det inte riktigt. Hon har nog ovanligt bra balans för den nivå hon är på (ung). Det har hon haft hela tiden. Hon vill ha stadig, men mycket lätt kontakt. Inte "duttande". Känslig är kanske fel ord, det är en mycket känslig häst o h t inte speciellt i munnen.

Lite överkänslig mot allt som är överdrivet och störande.

Möjligt att metoden skulle fungera, har inte provat. Det ska jag göra.

?? :confused:

Jag vet inte vad du menar, men jag håller med Djurjouren i vad hon skriver om "pyttehjälper" och "dansa med hästar", så ja... det tycker jag nog.

Senast ändrad:

Detta är väl AR el. barock.

Att inte rida hästen till form utan att bara använda tygeln på diverse sätt för att den ska böja på nacken.

Menar du hela tråden, eller? I så fall får du väl klicka på
report.gif
så får moderator för dressyrforumet, ta ställning till det. Men vad jag vet, så är det många tävlingsdressyrare, som använder sig av barockridning som inspiration. Och det kanske är så, som den här tråden är skapad.

Menar du mitt inlägg, med bilder och citat ur min riddagbok, så skrev jag tydligt att jag inte bara använder mig av "handarbete", för att få min häst till eftergift och form. Utan min instruktör som i grunden är Strömsholmsutbildad ridinstruktör och har tävlat upp till MSV dressyr om jag inte missminner mig..., är som mig och "plockar russinen ur kakan", från de ridgrenar som finns.

:bow:

Mvh

IngelaH

axel skrev:
Detta är väl AR el. barock.

Att inte rida hästen till form utan att bara använda tygeln på diverse sätt för att den ska böja på nacken.
INTE är väl detta barock ....och vem har sagt att man bara ska använda tygeln...har själv inte provat detta men ska göra det om jag så behöver....

En häst som spänner sig i käken och inte blir eftergiven så lätt genom att inte "tugga till" tycker jag det fungerar super genom att vibbrera, kittla hästen lite i mungipan. På det viset tuggar hästen till på bettet och slappnar av.... :)

Man bara vibrerar lite försiktigt genom handleden. Inte några häftigarörelser. Och verkligen inte såga..
Detta gör jag ofta när jag rider lektion för min häst låser sig lätt i käken..:smirk:

hjälp va många svar... vibrera e nog fel ord men att ge små signaler eller vad man nu ska kalla det funkar i alla fall för mig!

men små signaler i form av rörelser i hästens mun kan man väl ändå
jämställa med sågning? man pysslar bara med handen som om det
var den enda hjälpen att få hästen att 'gå i form', jag menar - form
betyder för mig att hästen trampar under sig, samt går på ordentligt
med bakben (och framben) samt arbetar med ryggmusklerna (höjer ryggen)
och går med eftergift i nacken. Denna eftergift ska väl ändå
komma av sig självt, utan påverkning av ex. speciella rörelser i munnen?
jag menar, jag brukar mjuka upp hästen genom att ställa, göra
dressyrrörelser (ex. skänkelvikn, öppna, sluta) samt mycket tempoväxlingar...
efter detta brukar hästen gå mycket fint, dock inte alltid med krökt nacke.
Hästen jobbar ändå - jag menar, ryggen höjs och hästen i
fråga trampar på ordentligt. Måste jag som ryttare 'dra' ner hästens
nacke i det som anses "rätt" position?

Senast ändrad av en moderator:

det gäller förstås att man driver på samtidigt så att hästen inte sover men med en fin nacke, men om man driver med skänkeln och samlar upp med handen bruka det ju gå bra! håller med om att skänkelvikningar är bra för att få hästen mjuk!! pröva att svänga lite också. erkänn att det är grymt snyggt när de går med krökt nacke:love: då lyfter de ofta atomatiskt mer med ryggen också.

Djurjouren skrev:
Och ja, det är överkurs att rida med puttehjälper.det tycker jag knappast, det är väl bas kurs, en grundsten...
Inner tygel behövs dock för att helt lossa innerbak, få det att spjonga, få hästen att dansa. En stadig ytter är dit man tar unghästen, sen finslippar man.[/QUOTE]

Kan du utveckla det?

hopptossa skrev:
det gäller förstås att man driver på samtidigt så att hästen inte sover men med en fin nacke, men om man driver med skänkeln och samlar upp med handen bruka det ju gå bra! håller med om att skänkelvikningar är bra för att få hästen mjuk!! pröva att svänga lite också. erkänn att det är grymt snyggt när de går med krökt nacke:love: då lyfter de ofta atomatiskt mer med ryggen också.

Hmmm... Nu skulle jag vilja ha dig att förklara en sak... Du skrev i ditt första inlägg så här...

försöker citera så gott jag kan:

-"en häst som inte kröker på nacken, vad kan man göra?"
-"man håller stadigt på yttertygeln, och vibrerar lite med inner - hästen söker sig ner till bettet då."

jag tycker det låter som sågning, fast på annat sätt.
någon annan som hört detta?

(jag själv tycker att det låter väldigt konstigt, då jag alltid sagt att formen kommer bakifrån.)

Var någonsans i ditt "Citat" som du försökte förklara så bra som möjligt... står det att det är ett sätt att få hästen i form att vibrera med handen? :confused:

Då måste ju just det citatet vara någonting som du har hängt upp dig på, eller hur?

Jag har alltid fått lära mig av Strömsholmsutbildade ridinstruktörer att man ska hålla bettet rörligt och inte vara helt stum i handen, för att man när man hittar hästens form bakifrån motorn (bakbenen in under hästen) även ska få hästen eftergiven i nacken. Med rörlig hand menar jag nu inte att man ska dra ömsom i vänster och höger tygel så att hästen vickar på huvudet. Utan att vid behov "spela med fingrarna" lite lätt, för att "hålla betttet smort" i hästens mun.

Men, jag vet inte. Det kanske bara är något som jag i min tur har missuppfattat... :confused:

GALOPP skrev:
-"en häst som inte kröker på nacken, vad kan man

Jag tycker citatet talar för sig själv. Hästen ska "kröka på nacken" som en enskild handling. Varför?

Visst kan man använda en darrning på handen för att få en häst som biter fast i bettet att släppa det. (Föreställ er Axel Rose/Guns'n'Roses i videon där han ska föreställa bli galen). Men inte för att få någon viss krökning på nacken, utan för att hästen ska släppa bettet med tänderna.

Alla sådana hjälper kan ju missbrukas. Man ser ofta AR/Barock-hästar med överdriven krök på nacken och alldeles överställd inåt. Rädd för bettet. Minns även video på BB när han rider att han håller på och "hånkar" med handen hela tiden. Är det AR? Borde fråga på Barock.

Fny

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar