Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag tänkte jag kunde berätta att även jag väntar bäbisar, eller nej min flicka Tova gör det. Är dag 50 idag och det är hennes första kull så lite nervöst är det.
Kände idag för första gången sparkar i hennes mage och blev så glad, nu längtar jag tills de kommer. Har fler som vill ha ungarna än vad det troligtvis blir i antal =)

Hon är en blandning av Perser (pappa) och Norsk skogskatt (mamma) och pappan har precis samma blandning fast av en annan familj. Pappa Max har dock mer skogis i sig och min Tova har mer perser i sig. Men jag gissar på att det blir fina blandningar på färgerna!

kattkoll_1211405439.jpg

Eftersom jag själv tyckt det varit så kul att följa andra som väntar bäbisar så tänkte jag att det är fler som tycker så, så jag uppdaterar lite jag med! =)

Ta hand om er kattvänner!
Kram Josephine

Mina kattungar är borta! :eek:
Mina två damer har vart och flyttat dem nån annanstans!
Blir till att leta överallt. Dem har inte lagt dem på dem ställen dem brukar lägga dem!

Va skönt att du hittade dom! Har bestämt mig för att lillskruttan får lägga sina ungar vart hon vill så länge det är inomhus ;)

Är mer nervös nu än när jag själv var gravid för 1 år sedan!

KL

Det är ju trevligt med en tråd för dem som går i väntans tider. Frågan om blandrasavel kom ju upp ganska omgående...

Om man testar föräldrarna för Fiv och FeLv samt blodgrupperar dem samt att kattungarna vaccineras x 2, avmaskas, chipmärks och veterinärbesiktigas innan försäljning och helst också kastreras så ser jag inget större problem med blandrasavel.
Man vet dock inte mycket om ev ärftliga defekter som man lättare kan spåra om man har en katt med stamtavla tex.

Ex finns det för main coonerna ett utarbetat program där man som uppfödare måste göra regelbundna ultraljudstester för att minska förekomsten av HCM, som är ett hjärtfel som leder till döden.

Gör man ovanstående tester mm så bör prislappen per katt hamnar på iallafall 2000 kr vilket man bör vara beredd att lägga som köpare om man är seriös. Föder man upp kattungar och gör ovanstående och sen inte får mer än 500 kr för katten så kanske man inte tycker att det är fullt lika intressant att fortsätta med sitt "avelsarbete"...
En köpare som inte kan lägga 2000 kr på en katt, där föräldrarna är kollade och kattungarna vaccinerad/kastrerade osv skulle jag inte sälja till för har man ingen insikt när man köper katten så kommer man med största sannolikhet inte att ha det senare heller.

Ser själv fram emot min första kull som är planerad framåt sensommaren. Ska bli väldigt spännande. Snart dags för parning, verkade som att hon var lite på G att börja löpa idag, så det är möjligt att det blir att flytta in hos hanen redan på söndag eller måndag.

va är dom första tecknerna att det är dags??har ingen riktig koll på hur lång gången min katt är men hon är rejält tjock nu o d rör sej i magen rejält:)

"kl"

Väntar min och kattens första kull den 30/5-08 för då har hon gått 65 dagar. Men det kan ju komma när som helst. Ska kanske tala om att det är en Main Coon.

Är det roligt så kommer vi att ta flera kullar och kanske köpa en hona till. Och naturligtvis starta ett katteri för man får ju bara ta en kull utan stamnamn.

Grattis alla ni som väntar tillökning!!

Här är Våran första kull, blandning Perser(pappa) och Långhårig huskatt(mamma).
5 dagar idag!!Kan ni se om någon ärvt smoke färgen??

*Borgens Gandhi*, Blå hane
20697992.jpg

*Borgens Oprah*, Svart/Vit hona
20697987.jpg

*Borgens Nelson Mandela*, Svart/Vit hane
20697990.jpg

*Borgens Leonardo Da Vinci*, Svart/Vit hane
20697991.jpg

Stolt mamma Ariel med alla små underverken!!
20697993.jpg

Åhh vad go bild, mamma med bäbisar =) Hoppas allt fortsätter att gå bra för dig. Har hon ätit upp sig än då?

Längtar så tills de små kommer, dag 52 nu.

Jahapp, nu har hon rövat bort dem igen!
Hon tyckte hennes plats var mycket bättre! :D
Återkommer med bild sen!

tror slemproppen "lossnat",nån ljus geggi sak som hänger ut.hur länge dröjer d nu på ett ungefär??????nån som vet på ett ungefär:confused:

Vi väntar långhåriga huskatter! Det är nog dax idag för nu var hon "blöt" under svansen och hade krypit ner bakom dotterns säng!
Har flyttat henne till den tänkta lådan så vi får se om det blir snart.

5 kattbebisar blev d:love: 3 gråa o 2 sköldpadd,så söta:)
d gick jättebra med födseln,satt med henne till halv 2 inatt tills hon va klar,trodde vi,men imorse hade d kommit en till grå:) ska lägga in bilder sen.

Första har kommit, tyvärr fastnade den o klarade sig inte:cry:, väntar o ser om det kommer fler!

KL

Det är ju trevligt med en tråd för dem som går i väntans tider. Frågan om blandrasavel kom ju upp ganska omgående...

Om man testar föräldrarna för Fiv och FeLv samt blodgrupperar dem samt att kattungarna vaccineras x 2, avmaskas, chipmärks och veterinärbesiktigas innan försäljning och helst också kastreras så ser jag inget större problem med blandrasavel.
Man vet dock inte mycket om ev ärftliga defekter som man lättare kan spåra om man har en katt med stamtavla tex.

Ex finns det för main coonerna ett utarbetat program där man som uppfödare måste göra regelbundna ultraljudstester för att minska förekomsten av HCM, som är ett hjärtfel som leder till döden.

Gör man ovanstående tester mm så bör prislappen per katt hamnar på iallafall 2000 kr vilket man bör vara beredd att lägga som köpare om man är seriös. Föder man upp kattungar och gör ovanstående och sen inte får mer än 500 kr för katten så kanske man inte tycker att det är fullt lika intressant att fortsätta med sitt "avelsarbete"...
En köpare som inte kan lägga 2000 kr på en katt, där föräldrarna är kollade och kattungarna vaccinerad/kastrerade osv skulle jag inte sälja till för har man ingen insikt när man köper katten så kommer man med största sannolikhet inte att ha det senare heller.

Ser själv fram emot min första kull som är planerad framåt sensommaren. Ska bli väldigt spännande. Snart dags för parning, verkade som att hon var lite på G att börja löpa idag, så det är möjligt att det blir att flytta in hos hanen redan på söndag eller måndag.

om det nu är så himla farligt att det föds kattungar varför föder du då själv upp i så fall...om det nu "räcker med de vi har"???
(blir så sur på folk som bara kommer och ska få folk att få dåligt samvete, rena glädjedödare)
bra att informera om allt som SKA göras men kanske med en annan ton.

obs jag håller inte på med kattavel ska kanske sägas, jag försöker ta hand om dem som behöver hjälp istället.
min senaste har vi dock köpt för ganska mkt pengar trots att han var en blandras men jag känner att varför ska inte katter kosta nånting när tex hundar gör det.

mina andra 6 katter vi haft (har 4st hos mina föräldrar) har varit hittekatter, katter från hem och kattungar som varit helt utmärglade vi hämtat från gårdar, en har kommit självmant som vi tog hand om och ja en köpte vi från ett katthem.

om det nu är så himla farligt att det föds kattungar varför föder du då själv upp i så fall...om det nu "räcker med de vi har"???
(blir så sur på folk som bara kommer och ska få folk att få dåligt samvete, rena glädjedödare)
bra att informera om allt som SKA göras men kanske med en annan ton.

obs jag håller inte på med kattavel ska kanske sägas, jag försöker ta hand om dem som behöver hjälp istället.
min senaste har vi dock köpt för ganska mkt pengar trots att han var en blandras men jag känner att varför ska inte katter kosta nånting när tex hundar gör det.

mina andra 6 katter vi haft (har 4st hos mina föräldrar) har varit hittekatter, katter från hem och kattungar som varit helt utmärglade vi hämtat från gårdar, en har kommit självmant som vi tog hand om och ja en köpte vi från ett katthem.

Jag föder inte upp blandraskatter, det skulle inte falla mig in med det överskott som finns och med det faktum i åtanke att inte så många är beredda att betala 2000 kr för en bondkatt, oavsett om alla tester är gjorda på både ungar och föräldrar.
Intressant är ju att fråga sig varför köparen ska bry sig, och acceptera att få betala vad det kostar för att få en unge som är kontrollerad om inte den så kallade uppfödaren gör det - vem är det som ska sätta standarden liksom...?

Om man tar på sig att föda upp katter eller hundar eller hästar eller vad det nu kan vara så är det ens förbaskade skyldighet att kolla upp hur saker ska göras, när det ska göras och varför.
Om man känner sig påhåppad för att nån talar om vilka tester som ska göras så har man inte läst på tillräckligt.
Att hålla på och dalta med folks känslor på ett forum när det handlar om levande varelsers väl och ve är inget jag tänker lägga energi på.

Intressant är att ingen i den här tråden har nämnt något om en enda gjord blodgruppering eller test. Här är en länk till information om varför man ska blodgruppera föräldrarna, att inte göra det kan leda till en hel kull döda kattungar... :
http://www.chimars.se/blodgruppering.doc

Det är kul med avel, men mkt kan gå snett och det ska man vara medveten om, vi är inte småbarn som leker med dockor och nallar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 561
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Min sista kvarvarande seniorkisse åker förmodligen till katternas himmel efter veterinärkoll på onsdag :cry: . (finns ingen anledning...
Svar
10
· Visningar
1 454
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama