Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Måste hålla med om att det ju är viktigt att man vet vad man gör och en bra sak kan ju ex. vara att som i mitt fall ha köpare till största delen kattungar. Men det är väldigt synd att alla trådar i detta forum ska dödas av just dessa argument.

Om man har läst i forumet under en tid så kan nog många alla regler om avel ut och in nu eftersom de flesta trådar slutar med en upprepning av dessa.
Kan man inte istället skriva ett meddelande till den som inte verkar ha koll och ge sig på bara den istället då? Denne kanske behöver få lite mer info och ställa frågor tillbaka, men det är synd att förstöra en så fin tråd som ex denna med att komma in på sånt.
Gör en ny tråd för dom argumenten och hänvisa kanske till den såfort nån verkar omedveten.

Vet att fler har slutat läs här pga påhoppen och tycker det är synd bara för jag läser gärna här när det skrivs om alla söta katter! =)
Alla har en gång varit nybörjare tycker jag, dock ska man ju ta reda på så mycket man kan innan man sätter igång just avel men ja...

molle: Vill så gärna se dina bäbisar när de kommer! =))

Jag får säkert påhopp på detta med, men hoppas ingen tar det fel. Jag försöker bara hjälpa lite om det kanske går.

//Hoppfull!

Jag föder inte upp blandraskatter, det skulle inte falla mig in med det överskott som finns och med det faktum i åtanke att inte så många är beredda att betala 2000 kr för en bondkatt, oavsett om alla tester är gjorda på både ungar och föräldrar.
Intressant är ju att fråga sig varför köparen ska bry sig, och acceptera att få betala vad det kostar för att få en unge som är kontrollerad om inte den så kallade uppfödaren gör det - vem är det som ska sätta standarden liksom...?

Om man tar på sig att föda upp katter eller hundar eller hästar eller vad det nu kan vara så är det ens förbaskade skyldighet att kolla upp hur saker ska göras, när det ska göras och varför.
Om man känner sig påhåppad för att nån talar om vilka tester som ska göras så har man inte läst på tillräckligt.
Att hålla på och dalta med folks känslor på ett forum när det handlar om levande varelsers väl och ve är inget jag tänker lägga energi på.

Intressant är att ingen i den här tråden har nämnt något om en enda gjord blodgruppering eller test. Här är en länk till information om varför man ska blodgruppera föräldrarna, att inte göra det kan leda till en hel kull döda kattungar... :
http://www.chimars.se/blodgruppering.doc

Det är kul med avel, men mkt kan gå snett och det ska man vara medveten om, vi är inte småbarn som leker med dockor och nallar.

Vill vara lite småtöntig, men :bow::bow::bow:

Tänk om fler kunde tänka som du.. :bump:

Har ingen bild ännu men bebben har gått upp 10 gram idag o det är väl som det ska. Mamman är missnöjd med boplatsen o har flyttat ungen till ett "skräp"rum under en säng med massor av kartonger under. Jag flyttade tillbaka ungen men mamma katt tog henne tillbaka direkt så nu får hon vara där. Hoppas allt går bra, har liksom dålig koll där inunder:confused:

Men det är väl knappast ditt problem? Det är ännu sämre stil att hela tiden lägga sig i vad andra gör och försöka få dom att verka oseriösa mm. Det finns många uppfödare som inte bryr sig om deras uppfödningar paras med huskatter, vissa är nöjda så fort dom sålt katten (säger inte att dessa är några bra förebilder, men det är inte ovanligt) och då är det väl knappast upp till dig att hålla koll på vad deras katter används till? Huvudsaken är väl att katterna mår bra och tas om hand? Låt folk sköta sina egna liv.

Bra svar:banana:

Men det är väl knappast ditt problem? Det är ännu sämre stil att hela tiden lägga sig i vad andra gör och försöka få dom att verka oseriösa mm. Det finns många uppfödare som inte bryr sig om deras uppfödningar paras med huskatter, vissa är nöjda så fort dom sålt katten (säger inte att dessa är några bra förebilder, men det är inte ovanligt) och då är det väl knappast upp till dig att hålla koll på vad deras katter används till? Huvudsaken är väl att katterna mår bra och tas om hand? Låt folk sköta sina egna liv.

Jag skulle vilja se den seriösa uppfödare som inte bryr sig om att deras kattungar används i blandrasavel. Månader av planering av vilken hane som passar och varför, kanske åka 100 mil 2 gånger för att få sin hona parad osv och sen få veta att katten används i blandrasavel, jag hade inte blivit glad.
Och ang att få folk att verka oseriösa; Antingen är man seriös eller inte. Dryftar man sitt liv på ett internetforum så får man räkna med att folk har åsikter och har man några vettiga motargument så får man lägga fram dom, eller skita i det och ignorera inläggen, eller rent av ta ny kunskap/ nya synvinklar till sig.

Och jag tycker inte att man är seriös och tar väl hand om sin katt om man tex inte blodgrupperar den innan man parar, och hur många blandrasavlare gör det? (ingen blir gladare än jag om jag har fel där). Att risken att låta en hona gå igenom en hel dräktighet/förlossning med de komplikationer som kan inträffa för att hela kullen sen riskerar att dö för att man undlåtit att ta ett simpelt blodprov kommer jag aldrig att tycka är okej. Det är jäkligt egoistiskt.

Nu har bebisarna hunnit bli en vecka gamla och här kommer nya bilder!!Namnförslag mottages gärna!!(Dom andra blev inte bra tycker jag)
Sedan undrar jag vilka färger dom har!?Mamman är svart/vit och pappan blue smoke.

Hane
20759856.jpg

20759857.jpg

Hane
20759858.jpg

20759859.jpg

Hona
20759860.jpg

20759861.jpg

Hane
20759879.jpg

20759880.jpg

Supersötingar!

Kan du inte använda nåt filmtema. Från tex Guldkompassen kanske?

Har tyvärr inte sett just den filmen, men kan kanske ta från ngn annan film!?
Tycker det är jättesvårt att komma på fina namn...

Egyptiska faraoner:
Ramses
Tutmoses
Hatchepsut (kvinnlig faraon)
Amenhotep

Sportflygplan
Cessna Skyhawk
Piper Cherokee
Diamond Europa
Saab Safir

Stora katter
Panthera Pardus (Leopard)
Panthera Tigris
Panthera Leo
Panthera Onca (Jaguar)

Svenska namn
Sören
Sven
Stina
Sigurd

Jag skulle vilja se den seriösa uppfödare som inte bryr sig om att deras kattungar används i blandrasavel. Månader av planering av vilken hane som passar och varför, kanske åka 100 mil 2 gånger för att få sin hona parad osv och sen få veta att katten används i blandrasavel, jag hade inte blivit glad.
Och ang att få folk att verka oseriösa; Antingen är man seriös eller inte. Dryftar man sitt liv på ett internetforum så får man räkna med att folk har åsikter och har man några vettiga motargument så får man lägga fram dom, eller skita i det och ignorera inläggen, eller rent av ta ny kunskap/ nya synvinklar till sig.

Och jag tycker inte att man är seriös och tar väl hand om sin katt om man tex inte blodgrupperar den innan man parar, och hur många blandrasavlare gör det? (ingen blir gladare än jag om jag har fel där). Att risken att låta en hona gå igenom en hel dräktighet/förlossning med de komplikationer som kan inträffa för att hela kullen sen riskerar att dö för att man undlåtit att ta ett simpelt blodprov kommer jag aldrig att tycka är okej. Det är jäkligt egoistiskt.

Jag håller med dig i mycket av vad du skriver, men det finns många uppfödare som faktiskt inte bryr sig, som kanske inte heller tänker så mycket på vilken hane de använder eller skulle få för sig att åka 100 mil för att para sin hona. Jag har köpt fyra raskatter (1 skogkatt, 1 ragdoll och 2 birmor) som jag efter att köpet var avslutat aldrig lyckats få kontakt med uppfödaren igen. Innan köpet har de verkat väldigt seriösa och velat vara delaktiga, men när vi väl fått hem katten så har dom aldrig hört av sig, inte ens svarat på mail eller tekefonsamtal. Dessa uppfödare skiter ju blank i vad som händer med deras katter efter att de lämnat katteriet. Missförstå mig inte nu, jag tycker det är oerhört dålig stil att göra på det sättet, min poäng är bara att det finns gott om uppfödare som inte är så seriösa.

är d vanligt att nån kattunge i kullen inte klarar sej??tycker oftast att nån av ungarna i nån kull dör...:cry:o när händer det oftast??,under dom första dygnen???

Det är ganska vanligt och det sker oftast inom de första dygnen. Vanliga skäl till varför kattungar dör är lunginflammation (pga. fostervätska i lungorna), gomspalt och infektion i buken (orsakad av bakterier som når buken via den öppna navelsträngen).

Men de tre första veckorna är öht. ganska kritiska. Klarar de sig de veckorna brukar de klara sig resten av kattungetiden också.

Det är ganska vanligt och det sker oftast inom de första dygnen. Vanliga skäl till varför kattungar dör är lunginflammation (pga. fostervätska i lungorna), gomspalt och infektion i buken (orsakad av bakterier som når buken via den öppna navelsträngen).

Men de tre första veckorna är öht. ganska kritiska. Klarar de sig de veckorna brukar de klara sig resten av kattungetiden också.

tack så mycket för ditt svar..:bow:
är en aning nervös att nån inte ska klara sej...:cry: ä en aning nojig...men alla äter ju o så,dom är bara 4 dar än så länge,vad brukar tecknerna vara om nån är dålig??????

Stadig viktnedgång är det tydligaste tecknet på att något är fel, men viktnedgång säger inte vad som är fel. Hör man att det rosslar/knäpper i luftvägarna är det en luftvägsinfektion som satt in och då behöver man antibiotika omedelbart.

Gomspalt kan man kolla själv. Man öppnar helt enkelt munnen på kattungarna och kollar gommen. Är den hel är det ingen fara, är det ett hål har den gomspalt och då klarar den sig med största sannolikhet inte så då kan man avliva den.

En infektion orsakad av bakterier som kommit in via navelsträngen brukar synas som en rodnad och/eller svullnad på magen, även då behövs antibiotika omedelbart.

man ska kanske vara noga med att tvätta händerna innan man rör dem och se till så de ligger rent då om de är känsliga via navelsträngen menar jag?!

Absolut, att hålla boet rent och tvätta händerna innan man hanterar dem hjälper en hel del. Man kan minska risken för infektion via navelsträngen genom att doppa den i Jodopax också. Något jag numera alltid gör efter att kattungarna har avnavlats.

Jag väger ju kattungarna varje dag och idag så hade en av kattungarna gått ner 2g i vikt, dom andra hade ökat 6,10 och 15 g.
Innan har alla ökat bra i vikt varje dag.

Det är den enda honan som gått ned i vikt.
Hon har inte gomspalt och är inte svullen på magen vid naveln.
Försökte ge henne ersättning men hon ville inte ha, hur ska man göra??

Ariel honan har löpt några dagar, fick sitt P-piller igår, kan det vara därför hon har mindre mjölk?

Tillfällig viktnedgång vid enstaka tillfällen behöver inte betyda något. Är kattungen pigg behöver du inte stödmata eller så, men håll ett extra öga på henne. Fortsätter hon gå ner i vikt kan det vara bra att iaf ge henne vätskeersättning med lite extra socker.

Om mamman löper kan hon vara lite mer disträ och då kan det vara svårare för ungarna att komma till och äta, men det brukar kunna funka ändå.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 561
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Min sista kvarvarande seniorkisse åker förmodligen till katternas himmel efter veterinärkoll på onsdag :cry: . (finns ingen anledning...
Svar
10
· Visningar
1 454
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama