Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja som är alltid tillsamans:)men hon har varit väldigt tydlig med att hon är dräktig nu och inte vill bli parad:devil:

Ja när de har gått så långt och tillåter de inte hanen att komma nära. Det brukar bli så efter ett par veckor att de stöter bort hanen om han blir för närgången. Den här honan som jag berättade om, hon visade tydligt att det var stopp när de hade gått två veckor. Honan är från Norge så det var därför hon stannade här så länge annars brukar det ju räcka med 5-7 dagar. Jag tror som sagt inte att du behöver vara orolig för henne. Det syns ju väldigt tydligt nu också på bilderna att dräktigheten har gått långt.:bow:

Om veterinären tycker du ska åka in akut med henne så ÅK IN!! Jag förstår inte varför du tvekar, det är ju bättre att vara på den säkra sidan än att chansa på att det går bra :crazy: Jag skulle ju hellre lyssna på en veterinär än på råd jag fick från okänt folk på ett forum...

Har pratat med svärmor,
hon tyckte att om katten verkar må bra i övrigt, dvs är som vanligt och äter dricker går på låda osv så kan jag bara avvakta.
Dessutom har det ju bara kommit en jätteslemmig liten flytning med blod i, som hon tyckte lät som slemproppen.
Denna kunde gå tom mer än en vecka i förväg.

Sedan trodde hon också precis som Balsa att hon nog gått lite längre än jag beräknat.

Fortsättning...

Hon sa också att det inte fanns ngt att göra i nuläget.
Aborterar hon dom nu så går dom ändå inte att rädda.:(
Om hon börjar må dåligt och inte är som normalt, eller får värkar och det inte händer ngt på ett par timmar så ska jag åka med henne.

Jag håller tummarna nu, för bebisarna sparkar fortfarande iaf!!

Nussikan och Balsa ni som är erfarna inom kattavel:)

Har nästan magsår nu:cry:tänker på om hon aborterar dom eller ngt.

Vad betyder en slemmig, blodig flytning?Vad kan det vara?
Finns det ngt som en veterinär kan göra?
Eller konstarerar dom bara att ungarna är döda eller lever?

Newbie!

Hej gänget!

Jag är ny på tråden! Jag har en Cornish Rex hona som heter Akleja som är i slutstadiet i hennes dräktighet. Hon är antagligen runtomkring den 65:e dagen.

Som alla andra går jag runt och bara längtar ihjäl mig efter hennes kull. Hon är förstföderska.

:banana:

Sv: Newbie!

Hej gänget!

Jag är ny på tråden! Jag har en Cornish Rex hona som heter Akleja som är i slutstadiet i hennes dräktighet. Hon är antagligen runtomkring den 65:e dagen.

Som alla andra går jag runt och bara längtar ihjäl mig efter hennes kull. Hon är förstföderska.

Grattis!!:)Hoppas dom små kommer snart!!:bump:

=)

Tack så mycket! Jag tycker att dom ska komma NU. :) Men hon visar inte några tecken överhuvudtaget på att hon är i slutet av dräktigheten.
Gah, jag har aldrig haft en kull tidigare så det är super spännande! Jag bara hoppas att jag är med henne när hon föder.

Nussikan och Balsa ni som är erfarna inom kattavel:)

Har nästan magsår nu:cry:tänker på om hon aborterar dom eller ngt.

Vad betyder en slemmig, blodig flytning?Vad kan det vara?
Finns det ngt som en veterinär kan göra?
Eller konstarerar dom bara att ungarna är döda eller lever?

Blodiga flytningar är inte normalt annat än i samband med förlossning. Du är lite osäker på hur långt gången hon är eller? Före dag 58 kan man inte räkna med livsdugliga kattungar. Är det ett foster som har dött och det är det som orsakat flytningen kan inte så mycket göras. Då handlar det om att hålla tummarna för att några klarar sig till dag 58-59 och sedan kan man åka in till veterinären och kolla läget, kejsarsnitta om nödvändigt. Problemet är att om det är mer än en vecka kvar dit lär honkatten bli dålig av att ha ett dött foster i livmodern. Oavsett så finns egentligen inget en veterinär kan göra nu. Visst kan ni ultraljuda och se hur det ser ut (men ultraljud är inte exakt, kattungar kan missas) men det är inte till någon större hjälp.

Vore jag i din situation skulle jag inte göra något, inte så länge honkatten mår bra.

Jag håller med dig. Det är inte mycket att göra i dagsläget. Dessutom är det inte bra att åka långt med en högdräktig katt om det nu skulle vara så att allt är bra. Det är stressande för katten och vad jag förstår har TS ganska långt till veterinären.

I need help

Hej!

Jag skrev tidigare idag om att jag väntade kattungar.. well.. dom har kommit nu! 3 stycken. Grejen är den nu att Akleja (honan) har lagt sig hos min hane och är där. Kattungarna bryr hon sig inte om??

Dom måste väl få mjölk nu?

Vad göra? När jag lägger henne där så ligger hon där en stund men kattungarna hittar inte till spenarna och jag försöker hjälpa dom dit.. vad säger ni?

kram

Skilj henne från hanen! Kan du inte ha mamman och kattungarna i ett eget rum? Kattungarna brukar genast efter födseln söka efter spenarna, de känner mjölklukten. Har honan ingen mat måste du ge ungarna ersättning snabbt men det är jätteviktigt att de får i sig råmjölken från honan.

Hej

Jag behöver inte skilja hanen från honan. Min hankatt är inte intresserad överhuvudtaget av kattungarna. Han går och kikar på dom en gång i timmen på ett ungefär. Så det tycker jag inte behövs.

Jag försöker att visa kattungarna spenarna men det går liksom inte, dom suger inte. Den första kattungen suger, när jag visar vart spenen är.
Jag ska åka in till djuraffären idag och köpa mjölkersättning i fall det skulle behövas, om jag ser att dom inte äter idag. Men det känns ju inte bra, att dom inte tuttar.
Akleja (honan) verkar väldigt nervös och bar ut ungarna från boet till dörren till mitt sovrum. När dörren var öppen dit så hade hon lagt en unge under mitt överkast, så jag flyttade helt enkelt in dom till sovrummet, i korgen alltså. Akleja verkar något lugnare men ligger inte stilla i 10 minuter hos ungarna. Hon har mat men den vägrar hon att äta, jag vet att hon är hungrig då hon går till matskålen hela tiden och glor. Så jag ska även köpa ny mat till henne i affären.

Jag tänkte mer på om ni har tips på att få kattungarna mer intresserade av spenarna, för det känns som att dom inte fattar att dom finns där.

Kan du inte lite försiktigt klämma på en spene så att det kommer lite mjölk och sedan försöka få in lite i ungens mat så att den får kläm på att det finns något gott. Att en förstföderska bär omkring på ungarna är absolut inget ovanligt, bra att du tog in dem i sovrummet. Jag menade inte att hanen/pappan skulle göra ungarna något, mer att han distraherar honan. Hur mycket vägde ungarna, har de normalvikt?

Nu tuttar dom!!!!!!

Äntligen!

Akleja har fått ro och sover, alla tre ligger och tuttar! Jag fick hjälpa dom till spenarna alla tre men nu har dom ätit i alla fall 5 minuter!

WOOHOOOO

Hej igen!

Jag vet inte riktigt vad som är ideal vikten på Cornish Rex ungar. Men imorse vägde den minsta 89g, dom andra vägde 96g och 100g.

Ja jag förstår vad du menar med hanen. Men han distraherar henne inte. Så det är lugnt. =) Uschiamej, jag blev alldeles nervös när dom inte åt.. men nu som sagt gör dom det. =) ska ändå köpa mjölkersättning om det skulle krisa sig med vikten ikväll.

Vad glad jag är för din skull. Jag vet hur oroligt det var med den första kullen. Man vill ju så gärna att allt ska gå bra. Vikterna är nog helt okej men jag vet inte riktigt för den rasen. Skulle dock tro att det är ungefär detsamma som för ragdolls som jag ju har. Lycka till med bebbarna!

Hur går det för Ariel? Vi är nog många som undrar....:)

Hej igen!

Jag vet inte riktigt vad som är ideal vikten på Cornish Rex ungar. Men imorse vägde den minsta 89g, dom andra vägde 96g och 100g.

Ja jag förstår vad du menar med hanen. Men han distraherar henne inte. Så det är lugnt. =) Uschiamej, jag blev alldeles nervös när dom inte åt.. men nu som sagt gör dom det. =) ska ändå köpa mjölkersättning om det skulle krisa sig med vikten ikväll.

Föder visserligen upp devon rex, men 89-100 g är bra vikter.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 979
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 561
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Min sista kvarvarande seniorkisse åker förmodligen till katternas himmel efter veterinärkoll på onsdag :cry: . (finns ingen anledning...
Svar
10
· Visningar
1 454
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama