Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!
Grattis till en bra känsla på debuten
! Vad blev poängen?
KL
Jag och Lyxa var ju iväg igår och tävlade lkl 3. Det slutade på ett 1:a pris på 259 poäng (nollade tyvärr sättandet under gång, klantigt :P) och en fjärdeplats!
Film på programmet
Så betyget för dagen blev (domarens kommentarer inom parantes):
Sittande i grupp: 10
Platsliggning: 10
Fritt följ: 9 (släpper ngt i sväng, sne sitt)
Sättande: 0 (lägger sig)
Inkallning m stå o ligg: 9,5 (avslut)
Rutan: 8,5 (flera kommandon)
Hopp-apport: 9 (ngt tvekan)
Metallapport: 8 (släpper, ojämnt tempo)
Vittring: 9 (tvekar)
Fjärr: 8 (flera kommandon)
Mina tankar(Varning för mastodontinlägg
)
Sitt i grupp & Platsliggning: Är riktigt nöjd här, det blev höga störningar eftersom det var två klasser som körde samtidigt, så medans vi gjorde platsliggningen så körde de på andra delen av fotbollsplanen rutan, inkallning, kommendering i FF osv. Vi fick ju även gå ut ur hallen genom en stor metalldörr på platsliggningen, och den klonkade rejält när vi blev in – och utsläppta. Lyxa hade tagit upp hakan från backen när vi kom tillbaka, men låg helt stilla i övrigt.
Fritt följ: Ser jag till helheten så är jag nöjd med fria följet ! För tillfället nöjd vill säga, det ska alltid, alltid bli bättre
! Tycker att hon ligger lite långt fram i position i början (men fram i programmet så tycker jag hon kommer tillbaka bättre), men attityden och fokuset är som vanligt väldigt bra ! Som domaren skrev så tycker jag att hon släpper lite väl mycket i svängarna, då i höger om och (höger) helt om. Stegförflyttningarna har vi gjort väldiga framsteg i enligt mig själv, nu är det ”bara” bakåt marsch som ser lite katastrofalt ut ! Vändningarna på stället är OK, men kan bli ännu bättre i position och minskat ”utflytande”. I sakta marsch så faller Lyxa ut lite med bakdelen åt vänster, det behöver vi jobba på så hon kan bibehålla rakriktning. Språng marsch känns bra den med!
Sättande: Jahopp…. nu visste inte Lyxa vad sitt betydde ! Blev nog överladdning i lilla popcornet, så hon gick in i sitt defaultbeteende ”ligg”. Puckoaussie, vi som övade på sättande under gång senast i onsdags! Jaja, ingen ko på isen, det var ju bara en ren missuppfattning.
Inkallande: Mycket nöjd ! Finns tre små saker som har lite mer utvecklingsmöjlighet här: Farten i nedläggandet, reaktionen på första kommandot och sen avslutet. Men själva inkallningen och positionerna är jag GRYMT nöjd med! Är även nöjd med att hon ligger och håller fokus på mig när jag lämnar henne efter nedläggandet så hon inte tar ”paus” när hon blir ensam.
Rutan: Jag är ju inte nöjd med att hon stannar innan rutan . Men jag är nöjd att hon söker sig framåt med fart på kommando trots att hon blev tittig på de som tävlade i tvåan på andra planen, jag är NÖJD med att omdirigeringen/omskickandet fungerade (Plan B är GULD), jag är nöjd med hennes ställande och läggande, platsliggande och inkallning. Så huvudsaken av momentet är jag glad över! Jag har en fundering på om hon gick efter de vita fotbollslinjerna, jag såg flera hundar som gjorde detta under dagen i eliten och som därför hade svårt att hitta rutan. Det kan vara lite farligt om man bara använder rutan med de tydliga linjerna som Jami-rutorna har, jag får nog se till att träna än mer med rutor utan band.
Hopp-apport: Jäklars vad den där apporten studsade ! Jag försökte ändå slänga den rätt kort över hindret, men icke! Ändå är jag i största del nöjd med detta moment, hade önskat mindre tvekan på gripandet (har nog varit för slarvig med att träna på annorlunda/andras apporter). Men kolla ingången hon gör ! SUPERNÖJD med den, för ett tag sen så slog hon ju in rumpan bakom benen på mig, men nu är den rak och fin! Toppen!
Metallapport: Här testade jag för första gången vår nya förberedelserutin ”klaaaaaraaa….” när vi ställde upp. Jag inbillar mig att den ska få henne att hamna i rätt läge och med ”springa fort” tanke. Kommer att jobba vidare på den, då den inte är riktigt uppsäkrad i ”skarpt läge” som tävling ändå är. Här fick jag också betala dyrt för att jag slarvat med att träna på andra apporter än vår egen, för hon gör först ett bra gripande, men släpper och luktar på den sen ! Tror att det avbrottet tog bort lite av tanken på fart in, och då kommer vi tillbaka i den löjliga traven in…. Suck! Men bara att fortsätta träna, nån gång blir det bra ! Och så var det ju faktiskt återigen en BRA ingång med apport i munnen, wiiie !
Vittring: Nöjd med hennes fokus på TLs utläggning av pinnarna, och JÄTTENÖJD med en rutin som Lyxa kommit på helt själv: Hon börjar sen en tid tillbaka ALLTID från höger och till vänster när hon söker av pinnarna! Hoppas hon fortsätter med detta, det är ju väldigt bekvämt för mig att inte behöva gå in och lära in ett system. Sen blir jag lite fundersam på varför hon finner det korrekt att både nosa och SLICKA på rätt pinne, sen kolla av de andra och SEN gå och ta rätt pinne . Sen samma utvecklingsbara del här, återgången till mig vill jag ha upp i galopp.
Fjärren: GAH! TRE kommandon för att få henne att resa på sig ?! Det måste VERKLIGEN utvecklas. Men efter det så är jag SUPERNÖJD! Vilka fina skiften och vilken stadga ! Skulle kunna bli lite, lite mer fart i skiftena, men för att vara ett så färskt moment som det ändå är så är jag supernöjd med Lyxas fjärr. Men vad LÅNG tiden mellan skiftena kändes!
Men allt som allt är jag nöjd med känslan och resultatet
!