Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Åååh jag hoppas på filmer på finaste Mandy!! :love:

KL

Angående vittringen. Vi har kört en del inomhus det senaste. Det som funkar bäst är med godis emellan pinnarna. Då slår han på näsan, luktar på alla pinnar och väljer rätt. Här har jag låtit honom gripa direkt istället för att bara belöna urvalet så jag får nog gå tillbaka. Det har fört med sig att så fort jag tar bort godis nosar han, tittar på mig, nosar vidare och smakar och sänger iväg lite pinnar tills han hittar rätt... Tror ni det är bäst att backa då och bara belöna när han markerar rätt pinne innan gripandet?

Hur gör ni om hunden smakat på en pinne? Låter i den ligga kvar eller tar ni bort den? Jag har inte så bra koll på det där...det är såklart min doft han ska gå på så det kanske inte spelar någon roll? Hur gör ni rent praktiskt med pinnarna? Engångsmaterial som ni kasserar eller kokar ni/förvarar ute/fryser etc? Har hört allt möjligt :) Mina ligger ute på balkongen och återanvänds flitigt...Och det funkar, han väljer alltid min iaf (förutom de han smakar på ibland men det märks tydligt att de bara "kommer ivägen" när han hamnar för högt i aktivitet..).

Lite kvällsfunderingar bara :)

300392_1596903899265_1736033923_846861_1693599419_n.jpg

KL:

Idag har Hedda fått sig en rejäl genomkörare i lydnaden och det var verkligen välbehövligt! Sist vi körde så gick hon verkligen SUPERbra i alla moment i trean utom fjärren som blev pannkaka (var alldeles för laddad). Idag var hon mer som vanligt, dvs missar på det som hon alltid har problem med.

Rutan gick inget vidare då vi inte hade kantband. Måste fixa kantband!

Inkallningen var bra. Ingångarna har blivit bättre tack och lov!

Fjärren gick verkligen urdåligt så det la vi ner och så får jag träna vidare på det inomhus.

Vittringen går bra (tar alltid rätt pinne) men hon är rättså ovillig att komma med den till mig. Den är ju så tuggvänlig så helst skulle hon vilja behålla den själv!

Har haft problem med stegförflyttningarna, särskilt bakåt, men idag gick det jättebra. Kom på ett sätt att hjälpa henne på. Vändningarna på stället gick också bra.

Metallen jobbar vi vidare med med klicker och godis. Hon har så dåligt gripande och jag vet inte vad jag ska göra. Samtidigt är hon helt galen i den och går igång bara av blotta åsynen av den...

Sedan gick vi in och jobbade vidare med fjärren och då gick det mycket bättre, riktigt bra faktiskt! Ska försöka jobba ut avståndet lite succesivt nu tänkte jag.

Sedan måste jag få avsluta med att skryta lite. Vi tävlade appellen i spår förra helgen och vann på finfina 295,75 poäng. Jippi!

Grattis, va kul! :laugh:

Åh va bra att du påminde mig om kantbanden. jag har aldrig ägt några så sist vi tävlade hade jag lätt ångest när jag såg den vita ramen med sågspån runt rutan, gulp.

Stackars hund. :crazy: Han skuttade iallafalll över och ställde sig mitt i prick ändå men det kan ju vara bra att förbereda honom på banden till nästa gång. Heh.

jonna
Jag har mina pinnar i frysen. :)

Ja kantband är guld värt! Jag har insett att mina hundar helt enkelt måste ha kantband om rutan ska sitta till 100%. Mina blev stulna på klubben för två veckor sedan så det är lite surt...

Vad trist att fa grejer stulna pa klubben av alla stallen:mad:

SA ... jag har en utomhus tavling pa Lordag ... De flesta tavlingar har ar innomhus pa gummimattor (vanligtvis i sportanlaggninar) men jag tranar hemma ute pa gras. Mandy's sakraste moment ar vittring, hon har aldrig missat sedan hon forst larde sig ... I gar missade hon for forsta gangen, tatt foljt av idag. I gar letade hon upp ratt vittrings dumbell ... men tog inte upp den. Hon gillar verkligen inte att ta upp metallen. suck. I dag flamsade hon bara omkring och valde att ta upp lader dumbells i stallet :angel: (Det finns 5 av varje dar och bara en med min lukt, sa hon har att valja pa. SUCK.)

I dag kastade jag metallen och tog fram kottbullar nar hon kom tillbaka med den. Forhoppningsvis blir det roligare att ta den ... vi far se.

Nu blir jag lite nyfiken på hur du tänker här? Jag har nämligen aldrig varit med om att kantband förekommer på tävling? Den vanligaste markeringen här nere är en mer eller mindre utsuddad sprayfärgslinje, gärna i rött så hunden inte ser. En sådan ruta är ju omöjlig om hunden lärt sig att ruta = gå över ett band.

Jag låter aldrig smakade pinnar ligga framme på nästa skick. Min erfarenhet är att blir de osäkra, då väljer de att ta den. Jag har också lärt mig den hårda vägen att börjar de kludda ute vid pinnarna (smaka, peta med tassarna, etc) då är det enormt svårt att få bort. Så skiter sig första skicket så minskar jag svårighetsgraden avsevärt, t ex genom att se till så att hunden får pinnarna i vind så tidigt som möjligt och/eller lägga den rätta pinnen för sig och resten i en hög. Med tanke på att vinden är ett utmärkt hjälpmedel, och störningen från alla lukter hemma, så tränar jag aldrig vittringsapportering inomhus.

Ang att inte komma tillbaka med pinnen/tugg på vägen så fick jag även där lära mig den hårda vägen... ;). För mig fungerade det att helt enkelt sänka värdet på pinnen! Pinnen var bara en väg till något mycket viktigare. Typ som en target, som i sig inte har något värde men som hunden gärna vill använda. Just min hund var också alldeles för långsam med att lyfta in pinnen bakom hörntänderna (lyfter de inte in den direkt så räknas det som tugg), så jag fick lära honom att bära den med framtänderna och att hålla den där i ett järngrepp.

Kantmarkering kanske jag skulle skrivit istället! Sågspån tycker jag det är för det mesta när jag har tävlat men visst förekommer det även sprayfärg som inte syns lika väl.
Har faktiskt varit med om att man använde sig av kantband på en inomhustävling där underlaget var något konstgräsaktigt.

Jag har inte lärt henne att gå över kantbandet utan det är bara det att hon har svårt att lokalisera rutan på avstånd om inte det finns någon kantmarkering. Vi kör med target i rutan.

På senaste tiden har jag sett mer och mer rutband på tävlingar. Jag vet en del domare som inte godkänner sprayfärg för att de inte kan se på avstånd om hunden är helt innanför rutan eller ej.

Vi tränar på med fjärren, har fortfarande svårast för stå-till-sitt-skiftet men det är på gång... Målbilden är ett skutt in med framtassarna och frysta baktassar men nu tillåter jag etappvis förflyttning in med framtassarna och även viss förflyttning bakåt med baktassarna. Timingen är mitt stora problem och att se att baktassarna verkligen inte flyttas fram...

Film från träning på klubben igår:

http://www.youtube.com/watch?v=QBJZ6UeHWBU

Började med vittring utomhus för första gången... De tre första gångerna gick bra, han gick ner i aktivitet, letade lugnt upp alla godisbitar först och letade sen upp rätt pinne. Tugget har minskat enormt men istället har han ett lösare gripande, ibland håller han pinnen bara med läpparna för att inte tugga...hmm.. Ett av mina problem är att inte avsluta i tid utan går det bra kör jag gärna på och på istället för att sluta efter ett par bra repetitioner... så fjärde gången smakade han på en pinne innan han tog rätt...

Fick en av vittringarna på film:

http://www.youtube.com/watch?v=kDJcI8X38N4

Körde även lite metallapportering. Har här backat tillbaka en del efter att han börjat dribbla apporten med framtassarna men det var längesedan nu, peppar peppar :)

http://www.youtube.com/watch?v=zLKTQbJh-v8

Kan även meddela att Lilljessicah och jag dragit igång en träningsduo (inspirerade av MosterMia :) ) Vi har även kommit med i en träningsgrupp båda två, första tillfället blir på söndag. Jättekul! Körde en planeringsfika i måndags där vi strukturerade upp våra mål och gick igenom alla moment. Zolo och Iver kommer att ha fullt upp i vinter, de vet inte vad som väntar :devil:

Jatte fint! Vi har ju inte tung metall har (tack och lov!) men jag var verkligen imponerad nar jag horde metallen 'klicka' mot tanderna. Mandy avskyr verkligen att ta vara latta metaller for lukten.

Vi behover inte heller sta for signalen (aterigen, tack och lov) ... jag tyckte det sag jatte bra ut.

Vi (jag och hennes vet) mistankte att hon holl pa att fa en UTI (urinvags infection) som har kommit och gatt lite. Det enda vi kunnat satta tummen pa har varit ett svagt for hogt (lagt?) PH varde sa jag har petat i henne cranberry piller for det.
Vi tavlade i lordags och jag har aldrig sett en sa distraherad hund. Hon tittade sig runt och villa bara tillbaka till sin bur. I Sondags upptacker jag att hon loper. Mitt mellan 'cycler' och utan svullna mammary glands och andra tecken. Orolig for Pyo akte vi in till vetten igen ... och bestamde raskt att trots att vi inte kunde se nagra tecken pa Pyo eller annat akte hon in for kastrering i gar. Jag maste aka till Saudi I January (for att behalla mitt visum dit) och lamna Mandy hos min son och kan inte lamna henne nyopererad da det innebar att hon formodligen ar mer grinig mot hans hund och katter sa nu ligger hon har pa golvet och ser ganska ynklig ut.

Hon ar "off work" for tva veckor ... om jag kan halla henne lugn sa lange.:grin:

Grrr för så lata domare. De får väl se till att flytta på sig om de har svårt att göra en bedömning från den plats de står på! Man får ju hoppas att de kommer i god tid till tävlingen i s f så att den stackars TL har en chans att ordna fram nytt material till kantmarkeringarna i rutan.

Kan även meddela att Lilljessicah och jag dragit igång en träningsduo (inspirerade av MosterMia :) ) Vi har även kommit med i en träningsgrupp båda två, första tillfället blir på söndag. Jättekul! Körde en planeringsfika i måndags där vi strukturerade upp våra mål och gick igenom alla moment. Zolo och Iver kommer att ha fullt upp i vinter, de vet inte vad som väntar :devil:

Hurra!!

Nu är min tenta avklarad här också så nu kör vi. :laugh:

Vi har inget nytt att komma med på träningsfronten eftersom jag varit bortrest på kurs, men desto mer spännande blir det med första träffen med den nya gruppen imorgon.

Råkade visst träna lite ändå. :D

Idag har vi tränat fjärr och vittring. Läggandena från stå satt jättefint, jag har bytt kommando där och det fungerar jättebra, ställande från ligg är inga problem, inte heller ställandena från sitt. Men sättandena från stå är klurigare, han drar bak framtassarna som jag vill men lyckas ändå dra ihop bakbenen lite under sig. Vi tränar vidare...

Vittringen som jag förträngt och struntat i att träna på däremot, ojoj. Målbilden är att han ska vara lugn och noggrant analysera från ett håll till ett annat, men sist vi tränade var vi bara på det steget att han letar godis kring pinnarna. Idag tänkte jag köra en test och la ut 4 pinnar varav en med min vittring på en rad, kommenderade ut honom precis som momentet går till. Döm av min förvåning när Iver travar fram lugnt och sansat och analyserar varje pinne SUPERFINT och markerar rätt. :eek:

Vila är våran melodi!! (jag är rädd att fjärren inte vilar sig i form dock)

Här kommer anteckningarna från måndagens träning.
(Jag hade planerat upplägget på natten när jag jobbade och valt ut fyra moment. Bara det var ju toppen eftersom jag gärna har en tendens att köra lite ur varje moment.)

Planen var följande:

Rutan - Skicka en gång på 10m för påminnelse, kör sedan långskick.
Målbild för dagen: Flyt i utförandet.
Upptäckte att rutan på 10m är ett helt annat moment än rutan på längre avstånd. Körde in honom ordentligt med fokus på bara rutan, skickade ifrån alla håll på kortare avstånd bara för att få rutan att bli förknippad med själva rutan. Snurrigt men ni fattar va? Rutan ska alltså vara rutan oavsett avstånd till den, och inte bara på 10m.
Bra fart, bra attityd, rutan är kuuuul!

Fjärren – Testa bakom hiner, fokus på teknik och frysta baktassar.
Målbild för dagen: Kvar på plats.
Oväntat bra resultat i alla skiften förutom bakåtsitten. Kul!! Ska tänka ut en ny plan. Även om han flyttar bak framtassarna så lyckas han dra ihop bakbenen lite samtidigt.

Vittring – Utlagt i rad, en godis framför som signal att koppla på näsan, en godis imellan varje pinne.
Målbild för dagen: Metodiskt letande, lugn sinnesstämning.
Väldigt bra aktivitetsnivå, övergick dock i lite för mycke godislet så nästa repetition la jag bara en godis framför som signal och fick mycke bättre resultat. Klickade nosande på rätt pinne.

Upplet – Vallad 10x10m ruta med bara två föremål. Beröm rikligt och skicka inte ut honom igen förän han själv visar att han är färdig med belöningen. (yeah right ;-))
Målbild för dagen: Enbart stärkande för relation, situation och för skoj skull.
Taggad! Väldigt lätt tyckte han, väldigt mörkt i skogen så näsan jobbade på ordentligt. Gömde en vittringspinne och en boll. Skojsigt tyckte Iver!

Vi fick väldigt bra störning ikväll med ca 18 andra hundar på plan, det var introkurs i rallylydnad nämligen. Iver tänkte så det knakade i våra övningar vilket var intressant. Vi fick hitta nya lösningar och gå på plan B flera gånger, vi testade massa nytt och Jonnas ögon var guld värt att ha då hon kom med bra tips och tillsammans försökte vi se utförandet ur olika synvinklar.

Senast ändrad:

Kl:

Körde igenom trean tävlingsmässigt igår eftersom det börjar dra ihop sig för tävling snart. Det mesta fungerade bra/som det brukar men fjärren var katastrof! Det funkar bra (inte 10-mässigt men ok) så länge jag går fram och belönar mellan varje skifte. Gör jag inte det så börjar hon varva upp sig och kan tom börja skälla! Och hon rör sig fram och tillbaka och från sida till sida. Quick fix någon? :)
Antar att det bara är att försöka köra två skiften och sedan belöna för att sedan successivt plocka bort belöningarna mella skiftena.

Vad kul att det går så bra för er!
Kör du upplet på större rutor också? Ska du köra brukset?

Vad kul att det går så bra för er!
Kör du upplet på större rutor också? Ska du köra brukset?

Ja i vanliga fall brukar jag valla allt från 20 till 50m och ha mellan 6-8 föremål. I måndags snubblade vi runt i en liten ruta i mörkret precis brevid planen så det var enbart en liten stärkande övning för att avsluta med något helt annat. :)

Hade gärna satsat i söket om jag haft tid.

Kl.

För oss går det framåt sakta men säkert (som vanligt med den hunden).

Vi håller på med att jobba om platsliggningen med hakan i backen och hög förväntan på externbelöning för att få bort pipandet och omläggandet. Går framåt, men tränar än så länge hemma med liten eller ingen störning.

Annars jobbar vi mycket på att rutan ska vara kul, och att han ska hitta den utan att jag riktar honom. Många skick på långt håll med leksak i rutan.

Vittringen går sådär. Inga problem med att identifiera rätt pinne/kotte, men går han minsta upp i varv förvandlas han till hamster :angel:

Sättande under gång har gått jättebra att lära in. Det är inte 10-mässigt, men ärligt talat orkar jag inte bråka. Han sätter sig utan dk hyffsat snabbt men vinklar ut rumpan lite.

Fjärren går framåt. Verkar äntligen ha hittat ett handtecken som hjälper honom att lägga sig bakåt (där är vårat stora problem nämligen).

Annars tränar vi ingångar med apport, både trä och metall (gamla bilder)

dsc_0139.jpg

dsc_0140.jpg

I fredagskväll hade vi ett skikul pass uppe på klubben. Kopierar anteckningarna från bloggen.

Planen var följande:

Rutan – 1. Kampa och sträva efter frivilliga ingångar i rutan för att få kampa mer.
2. Långskick
Superbra resultat på att kampa och skicka in i rutan för att få kampa mer. Kändes som en väldigt bra övning för att ge rutan dess riktiga betydelse och inte fastna bara på samma avstånd. Körde kmapövningen på 3-5m avstånd bara. Sen avslutade vi med ett riktigt glädjeskick på kanske 20m där vi sprang som idioter till rutan båda två. Kuuul!

Fjärr – Fortsätt bakom hinder fast med bara en planka. Fokus på bakåtsitt. Testa utan hinder på kort avstånd och stäm av.
Jättefina lägganden och ställande OCH de första 2-3 bakåtsitten var klockrena. Sen gick det tillbaka ett steg och jag insåg att jag borde ha slutat på topp. Men det går framåt!

Vittring – Med bara en godis framför som signal att koppla på näsan.
Här visade min hund mig att vittring med godisar är godislet och inget annat. Töntmatte. ;) Vi körde momentet som det är utan godis alls och Iver visade vart skåpet skulle stå under 3-4 repetitioner. Jahopp, där fick man. Tur att hunden ligger före än själv. Klickade nosande på rätt pinne. Slutkommentar: Wow!

Upplet – Stärkande övning igen. 3 föremål. Mkt beröm!
Vittringspinne, kamptrasa och boll med snöre. Toppenavslut tycker både jag och Iver.

Vi lattjade till alla moment och belönade som aldrig förr. Hundarna blev uppåt öronen taggade och hela träningsplanen andades glädje! Tusen tack Jonna & Zolo för en grymt rolig träning!

Jag tror att det är jättenyttigt att göra såhär mellan varven för att det inte ska bli för strikt, även om lydnaden givetvis är det roligaste vi vet så är det nog bra att rensa luften ibland så att säga.
:)

En kort liten vittringsfilm. Han är lugn, har perfekt sinnesstämning och letar metodiskt, stor skillnad från förr då han sprängde plockepinnhögen. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
169 606
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 238
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
162 645
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar