Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Idag har vi haft en genomkörare med rutan (bara springa, stanna och ligg), metallen, hoppapport, ink m ställande och en massa fotgående. Han var sjukt taggad vilket resulterade i kass position. Brukar åtgärda det genom att kasta godis bakom oss vid klick, men i ridhus funkar det inte så bra.

Har fått problem med vänster och höger halt, i höger hinner han inte reagera på att jag stannar, utan får backa tillbaka, och i vänster sätter han sig snett (bort från mig). Samma gäller i vädningar på stället.

Nån som har nåt bra tips på hur man förbereder på att det är halt och inte fortsatt marsch?

I tanken stannar jag innan jag har vänt, vilket utifrån ses ungefär som att jag tex i en höger-halt vänder min högerfot och stannar där, och så får vänsterbenet komma efter att jag stannat. Förstår du hur jag menar?

I tanken stannar jag innan jag har vänt, vilket utifrån ses ungefär som att jag tex i en höger-halt vänder min högerfot och stannar där, och så får vänsterbenet komma efter att jag stannat. Förstår du hur jag menar?

Absolut, så har jag nött hela j*vla sommaren :( Gör jag det övertydligt (står stilla tills han satt sig vid högerfoten) går det hyffs. Nu när jag fått bort att han studsar ut med rumpan när vänsterfoten kommer in.

Suck. Det FINNS lättare hundar att träna :bump:

13.jpg

Hund: Kaj, född 2008.

Lite bakgrund: Min första tränings och tävlingshund, 3:e pris i lydnadsklass elit, uppflyttad till lägre klass rapport och

Klass: Elit

Tränar mest på: Fjärr och metallapportering

Håller till: Stockholm

Kortsiktigt mål: SE LCH

Betyg senaste tävlingen!
Sitt i grupp: 5 (nosar, flyttar tass 2 ggr)
Platsliggning: 0 (avstår)
Fritt följ: 5 (hopp mot föraren vid stegförf. Lite snett, hopp mot föraren vid språng) Något övertaggad hund som vilat dagen innan.
Dumruta: 8 (vrider sig vid stå)
Inkallning: 8 (ngt låg vid stopp. Sitter snett avslut)
Rutan: 8 (ligger utan kommando)
Apporteringsdirigering: 8 (ett extra kommando, sitter snett avslut)
Metall: 8 (tveksamt tagande, sitter snett)
Vittring: 7 (tugg, sitter snett)
Fjärr: 9 (ett extra kommando)

*KL*

Nu har jag kort upp i bergen ungefar 3 timmar (motorvag) hemmifran. I morgon ar det tavling och i dag fick man (mot en mycket rimlig ersattning) kora en kort 'tranings tavling' i ringen med klubb functionarer som dommare och TL. Inte lovande. Hon la sig inte ner pa fjarren och sprang inte rakt ut pa "directed jumping" ... Nu blir det som det blir och jag hoppas att vi lar oss och far tavlings vana, for nagra 170 poang (maste ha for att qualify, eller som ni sager, forsta pris) lar vi inte hinna skrapa ihop.

HA!!!:D Med 186 poang tog vi andra plats och darmed ocksa var andra deltavling for att fa den efterlangtande titeln.:banana::banana::banana:

Miss Mandy tvekade pa signal exercisen ... men med viss tvekan valde hon att satta sig innan dommaren gav up. VI har ocksa en "directed retrieve" dar man har tre handskar utlagda med ett par meters mellanrum och hon ska ta den man pekar pa. Det ar jatte ovanligt att dommare valjer den som ligger i mitten (sager mina tranings kompisar som har varit med ett tag) sa jag har aldrig tranat pa den ... bare de tva i hornen pa var sida. I dag valde dommaren den i mitten. Jag fick 4 poangs avdrag for att jag holl ganska lange, men jag vantade ut vilken hon tittade pa for att hon skulle ha en chance att plocka upp ratt handske.:grin: Medvetet andrade jag min andning och da brot hon sin focus och tittade pa nasta handske sa jag kunde skicka henne direct.:bump:

Min "super star"!

hastflicka: Grattis!

Absolut, så har jag nött hela j*vla sommaren :( Gör jag det övertydligt (står stilla tills han satt sig vid högerfoten) går det hyffs. Nu när jag fått bort att han studsar ut med rumpan när vänsterfoten kommer in.

Suck. Det FINNS lättare hundar att träna :bump:

Nu har vi nästan kommit på en lösning! Dividerade lite med en träningskompis, som föreslog att jag, istället för att ta stora, övertydliga, långsamma steg i halterna ska vända upp snabbt på linjen med korta rappa steg, och fasen, han skärpte till sig direkt!:bump: Vändningarna på ställen har också blivit mycket bätte.

Inte hjälpa så mycket utan utmana, så han verkligen får kämpa för att hamna rätt/hänga med:D

Heh ... festligt hur vi maste lura dem for att de ska tanka till.:p Jag ska tanka pa korta steg ocksa ... Mandy svanger gjarna in rumpan for langt ocksa.
Miss Mandy har borjat ga snett ut ibland (hon ska ga rakt ner till 'stangslet' pa andra sidan). I gar andade hon upp anda bort i hornet, langst bort fran det hinder hon skulle hoppa over, precis bakom det andra. Vanligtvis fixar hon det i alla fall, men hon hade for brottom och tog fel hinder vilket betyder att man ar diskad. Andra gangen jag skickade ut henne (man skickar ut dem tva ganger och de kommer tillbaka over det hinder man pekar pa) sprang hon inte bara med riktning pa hornet igen, hon hade dessutom tankt hoppa hindret pa vagen ut ... for det ar ju sa kul att hoppa.:angel:
I dag kom jag pa hur jag kan fa henne att gjora det hemma sa jag kan avbryta halvvags for att tala om att det ar fel. Jag kom ocksa pa hur jag ska andra mig for att hon inte ska blanda ihop ovningar och springa till hornet. Hoppas jag:grin:

Har du inga filmer så man kan få se hur momenten ser ut :laugh:? Skulle väldigt gärna vilja se!

Har du inga filmer så man kan få se hur momenten ser ut :laugh:? Skulle väldigt gärna vilja se!

Jag har inget pa oss ... och det kanske ar lika bra:p
Jag hittade en shafer pa You Tube som gjorde samma som oss (Utility A). Det ar alltid lika mycket som hander runt om. Du hor en dommare/tavlande i ringen intill samtidigt ... det ar jatte svart i bland att konsentrera sig, och dari ligger mycket av Mandy's problem att springa "fel".

Det forsta ar fot gaende och "signal exercise" sa man far inte saga 'heel', allt ska ske med signaler bara och man avslutar det med att stalla hunden och ga ivag och ge hand signal for ligg, sitt och kom (IPO ingang, sedan fot).
Nasta ar vittring. Vi har metall och lader 'dumbells'. Shafern har ar lika saker som Mandy brukar vara.
Sedan kommer "directed retrieve" Det ligger tre handskar, en i varje horn och en i mitten. Dommaren talar om vilken man ska skicka hunden efter.
Sedan kommer "stand for exam". Sta medan man gar, dommaren 'tafsar' pa hunden och man ropar in till fot, inte IPO ingang har.
Sist men inte minst kommer "Directed jumping". Man skickar hunden till andra sidan ringen dar den ska sitta pa komando. (Om hunden gar snett blir det bara avdrag om den ar langst ner.) Sedan pekar man pa det hinder dommaren sager och talar om for hunden att hoppa. Sedan skickar man ut den igen och den far hoppa det andra hindret.

Har maste man ha 170 poang eller mer och vi kan inte fa en nolla, da blir man diskad sa det galler att hunden maste bli godkand i alla ovningar. Inte hoppa fel hinder altsa.:angel:

Det är lite kul det här med fjärrträningen. Igår när vi var runt i 5-6 djurbutiker och letade täcke så bad jag honom lägga sig medans jag kollade utbudet. Varje gång såg man att han tänkte till och tittade förväntansfullt på mig medans han la sig klockrent bakåt som en fällkniv.

Söta hund! :love:

Usch vad jag bråkat med min tlfn ikväll. Försök aldrig redigera filmklipp direkt i iPhonen och sen ladda upp, fick knappt med hälften av det jag ville men det får duga.

Här är ett litet filmklipp under en fjärrträning. Inte det bästa vi gjort, ganska hattigt men jag tänkte jag lägger upp det ändå. Att tänka på till nästa gång: halkfritt underlag? ;)

Lite fjärrskiften

Tack!

Jag var inte helt nöjd med just den träningen men det börjar synas att han iallafall tänker åt rätt håll, bakåt. :)

Ser jättefint ut. Jag skulle önska lite bättre teknik i stå-sitt, alltså att han satte sig mer bakåt, personligen :)

Kl:

Insprirerad, så här kommer lite film på fluffet. Mitt i filmen nånstans ska jag klappa på honom och råkar dra honom lite ur balans, och hans golvrädsla kommer fram en stund = jag gjorde honom inte illa :o

http://www.youtube.com/user/pharadow?feature=mhee

Här kommer en på Grimm också. Vi är ju bara tvåan än, men planerna är ju högre, så vi tränar lite på trean-grejer med. Stegförflyttningarna "kan" han dock inte, alltså inget vi tränat på.

http://www.youtube.com/user/pharadow?feature=mhee#p/a/u/0/t1jJqVq4xjE

Han har rätt ok skiften, men behöver träna på att lyssna, något vi haft problem med sen jag började lägga kommando på de sitt-ligg-stå. Samma gäller under gång/inkallning med.

Va söt kelpien är när han ba: men helooo jag står juu, typ?..

Jag tycker han lägger sig lite för platt neråt många gånger, om tanken är att han ska lägga sig bakåt givetvis.

Bra grundposition!

Sami drar en del framåt men det vet du säkert, trampar liksom. Ska man vara petig kanske baken är lite väl övertränad så att positionen blir sned stundvis.

Snyggt backande i början av 5min! :laugh:

Jag tycker att det ser jatte bra ut. Att han lagger sig "platt" skulle jag gissa beror pa att golvet ar halt. Jag gillar sarskilt hans "sta" nar han kommer ihag vad du ber om.:laugh:

Va söt kelpien är när han ba: men helooo jag står juu, typ?..

Jag tycker han lägger sig lite för platt neråt många gånger, om tanken är att han ska lägga sig bakåt givetvis.

Bra grundposition!

Sami drar en del framåt men det vet du säkert, trampar liksom. Ska man vara petig kanske baken är lite väl övertränad så att positionen blir sned stundvis.

Snyggt backande i början av 5min! :laugh:

Haha, ja söt är han ju iaf ;) Jag håller med om läggandet, dock är jag så himla nöjd med det i alla andra situationer, så jag vet inte om jag vågar peta i det? Ska tänka på det hastflicka sa, och kolla hur han lägger sig på gräs.

Ja Sami är en valdigt trampig/trippig hund - vi jobbar på't :) och ja, positionen vill jag också förbättra, han vill gärna ut med överkroppen, snarare än in med rumpan tror jag. Nu har fokus senaste veckorna varit på att att han inte ska hamna 1 dm för långt fram, men det ska tas tag i det med. Bra synpunkter!

Jag har tittat på filmen igen, och måste nog revidera min åsikt om Grimms lägganden. Kriteriet är att han ska ha baktassarna stilla. Och det har han ju. Så det är kanske lite rakt ner, men han kommer inte framåt iaf. Nu kanske han ska tänka lite mer bakåt så han inte blir "framtung" när jag tar ut avståndet. Ska fundera:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
169 606
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 238
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
162 645
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar