Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2
När sades det andra "rutan"kommandot? Man får inte säga rutan 2 ggr, däremot så får man säga både stanna och ligg (eller ett direkt ligg om man vill det). Domaren begick ett fel om det gavs en 10:a. Omdirigering ska ge avdrag till minst 8 (om inget annat går fel, då blir ju slutbetyget ännu lägre).
Springa ifrån på läggandet ska man inte heller få göra, samma tempo ska hållas genom hela momentet.
Var det en officiell tävling eller en träningstävling? Träningstävlingar kan ju vara lite "snällare" i sin bedömning.
Nu hör jag absolut inte hemma här än men har en fråga, kollade på tävlingar på youtube igår och blev förvånad över en sak: Att man får ge hunden så pass många kommandon på rutan? Det va en golden som tävlade Lk3 och hon sa rutan två gånger samt stanna och ligg = 10 poäng. Jag trodde att man bara fick säga rutan och att hunden själv skulle till rutan och lägga sig?
En sak till hon gjorde va att hon sprang från hunden på momentet läggande under gång. Hade jag ingen aning om att man fick?
När sades det andra "rutan"kommandot? Man får inte säga rutan 2 ggr, däremot så får man säga både stanna och ligg (eller ett direkt ligg om man vill det). Domaren begick ett fel om det gavs en 10:a. Omdirigering ska ge avdrag till minst 8 (om inget annat går fel, då blir ju slutbetyget ännu lägre).
Springa ifrån på läggandet ska man inte heller få göra, samma tempo ska hållas genom hela momentet.
Var det en officiell tävling eller en träningstävling? Träningstävlingar kan ju vara lite "snällare" i sin bedömning.