Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i lydnadsklass 2

Japp, jag har också tränat med spegel, vi har en sån på klubben. :) Där ligger han dessutom ganska bra, speciellt om det är kända hundar.

Men nytt ställe och nya hundar, som när vi tävlade på bortaplan i våras, resulterade i att han gick upp, ställde sig några meter längre fram jämfört med resten av hundraden och stod pall stilla där tills tiden var ute och vi förare kom tillbaka...

Naturligtvis var det felsatta/för höga kriterier från min sida när jag förväntade mig att platsen skulle funka under de förutsättningarna, eftersom vi inte tränat jättemycket på nya ställen... klantigt värre av mig :o - i kombination med att han generellt varvar upp sig lite vid platsen pga felträning - alltihopa är ju mitt fel från början till slut och nu får jag ta "straffet" och träna plats i evighet. Blir lite irriterad på mig själv faktiskt, jag borde veta bätttre.... :mad:

Att han sen är totalt fixerad av doftfläckar, från både tikar och kastrerade hanar gör inte saken bättre. Ska dock bli intressant att se vad kastreringen ger för effekt nu - hemma har läget förbättrats oerhört på de 6 dagar som gått sedan han kastrerades, så jag hoppas att samma sak kommer att vara fallet på klubben etc. Återstår att se. ;)

Ta med en hand spegel och ga bakom horn eller trad lite har och dar och trana. Sedan kan det ju vara svart att trana pa nya stallen om man inte aker till en annan BK (vilket jag gjorde nar jag var i Sverige forra sommaren) och tranar pa ett par olika stallen sa man har nya hundar och manniskor att trana med.

Jo, min plan nu är (så snart vi kan börja träna igen) att först få till en superstabil plats på klubben, först utan och sen med andra hundar, där jag står framme. Därefter samma sak med mig dold och när det funkar helt där så ska jag ut på nya ställen (andra BK och liknande) och träna där, fast då sänka kriterierna igen. Det ska nog gå, det tar bara sån tid och är dessutom skittråkigt... ;)

Nu är ju alla hundar olika men för att få en stabil platsliggning har vi tränat en en massa störning på hemmaplan. Vi har lagt hund bredvid som tränaren har kallat in därefter belönat med att kasta boll och köttbulle till samtidigt som min har legat kvar på sin plats. Och tränaren har inte nån trög långsam sak utan en liten vessla i form av malletik. Det har fått min hunds platsliggning att bli väldigt stabil.

Jo, vi har kört en hel del sån träning vilket gör att så länge det händer saker så ligger han fint... det är när det blir lugnt och stilla och inget händer som det inte funkar lika bra. Oftast har han börjat nosa och till och med krupet lite för att komma åt en extra intressant fläck.... :mad:

Ny här

Hund: Rottweiler, snart 2 år

Lite bakgrund: Min första hund. Hade inga planer på att tävla, men absolut på att träna. Men började träna för instruktör och sen var jag fast när jag såg hur lättlärda vi var.

Klass: 2

Tränar mest på: Rutan och 3:ans moment :P

Håller till: Norr om Stockholm

Kortsiktigt mål: 1:a pris för att kunna gå vidare till 3:an

Långsiktigt mål: Få bort blicksläppen i fotet och få en mer koncentrerad hund över lag

kl

Vi tävlar inte ens i LK1 än, men "smygtränar" lite moment ur tvåan också, så hoppar in med en fråga.

Någon här som har lite tips för skicka hunden över hinder? Har haft problem med att min hund satt sig på sidan om hindret.
Sist vi tränade så lade jag ut "infågare" på sidorna. Då satte hon sig visserligen rakt framför hindret, men när hon hoppat vänder hon sig tillbaka mot hindret och går fram och sätter sig nästan ända framme. Sen ska hon ju hoppa tillbaka och då sitter hon ju alldeles för nära.
Jag har provat att gå tillbaka och sätta henne rätt och berömma där, men hon verkade inte koppla (nu har jag visserligen bara gjort det under en träning).
Undrar om jag det kan vara någon idé att använda mig av bakåt-kommando? Dvs när hon hoppat och går fram för att sätta sig, så ber jag henne backa och sen sätta sig?

Senast ändrad:

Nu är jag inte ens klar i ettan än men då jag även tränar inför bruks så har jag tränat in hoppet såhär.

Jag har lagt belöningen (i mitt fall boll på snöre) där jag vill att han ska hamna för att sen ta bort belöningen och kasta den till honom när han hoppar. Jag har försökt få belöningen att hamna ungefär där jag vill ha honom. När vi sen kom till det stadiet att belöningen började försvinna stannade han och vände sig efter bollen där belöningen tidigare hamnat. Då kommenderar jag sitt och belönar. När det sen sitter har jag börjat kalla in sista hoppet och på så sätt fått ihop hela momentet.

Hoppas du förstår hur jag menar och att fler kommer med tips på hur man kan göra. :)

Jag har gjort som så att jag har kommenderat hopp, och precis när hon är över hindret så langar jag en boll rakt över huvudet på henne. Och sen "fångar" jag in henne och kommenderar återhopp. Så gjorde jag några pass tills hon blev van vid att bollen alltid kommer efter hoppet. Tills den dagen jag kommenderade hopp och ingen boll kom, då vände hon upp och kollade på mig och undrade vart fan hennes boll var!? Då sa jag sitt och när hon satte sig så fick hon bollen, men hon måste fortfarande över hindret på vägen tillbaka. Och idag kör vi ungefär, av tio hopp, 2 hopp när jag langar bollen på en gång (mest för att behålla det braiga och långa avståndet ut från hindret), 2 tävlingsmässiga hopp, och 6 hopp där hon får bollen när hon har satt sig på mitt kommando, på grund av att jag har haft problem med sättandena. Och hon ska alltid tillbaka över hindret. Plus att det här med bollen blir en liten förberedelse inför hoppapporten. That's how WE do it!

KL

Vi blev uppflyttade i November, och nu tar jag tag i att skriva här :D

Har en malle på 2 år. Tränar mest lydnad för att göra något mer utöver brukset (och TJH-träningen).

Just nu tränar vi stenhårt på Rutan och Fjärren.

Kortsiktigt mål är att komma till start i klass 2 i slutet av mars.

Långsiktigt är att klara uppflytt till elit. Eventuellt en LP II och III titel.

IMG_20111112_092253.jpg

KL:
Blev uppflyttade i helgen så nu hoppar vi över till denna tråd istället!

Har en Kelpie på 20 månader som jag tränar lydnad, spår, sök och rapport med (ja jag tycker allt är roligt!)

Tränar mest på fjärren, resten sitter hyfsat även om allt givetvis kan förbättras. Hoppas på att kunna starta i vår/sommar.

Kl

Vi håller på och tränar tvåans moment nu och jag skulle gärna höra hur ni gått tillväga med inlärning av rutan?
Alla andra moment har vi bara finliret kvar på.

Rutan är jag också nyfiken på, det är samma för mig att det är det momentet som är kvar att lära in.

Jag har kört lite olika metoder med olika hundar, bäst har jag lyckats med senaste hunden (som är den som jag just nu tävlar i kl 2 med) - med honom började jag att shejpa in rutan, men fick inte riktigt till bra "rut-känsla" utan övergick till att ha en target (musmatta) i rutan, som jag sen sakta men säkert plockade bort.

Numera kör jag alltid utan target, däremot har jag börjat med att ha belöningen en bit bakom rutan för att få bra fart till rutan istället för att min smarta grabb ibland testar om det räcker att springa nästan ända fram, vända upp mot mig, vänta lite och sen när inget mer kommando kommer så antingen vänder han och fortsätter in i rutan eller så backar han in i rutan... ;)

Visserligen hamnade han i rutan men så ville jag inte riktigt ha det, så jag började lägga boll eller treatbag bortanför rutan och låta honom antingen springa rakt igenom rutan direkt och ta belöningen eller så stannar honom i rutan och därefter får han ta belöningen.

Totalt sett verkar det hela ha funkat bra för jag har en hund som äääälskar rutan-träningen, vilket är nog så kul då jag haft den direkta motsatsen tidigare och det var verkligen ingen höjdare.

Det där med att belöna bortanför rutan kan nog vara en bra idé för oss iaf, har kört lite med target i rutan men så fort jag försöker plocka bort den så stannar hon INNAN rutan.. Men utlagd belöning (boll blir nog bäst för farten) bakom ska jag nog testa..

Jag kör också med target men jag plockar aldrig bort den utan den är alltid i rutan på träning och även träningstävlingar. Hunden blir då så inställd på att springa in och trampa så på tävling så ropar man stå eller stanna och så stannar hunden i ruan i alla fall.
Viktigt att hunden trampar med tassen och att targeten inte syns för väl, de ska bara se den när de kommer fram till rutan.

Eftersom jag är en väldigt bekväm människa som inte pallar ha massa retning som sedan måste övas bort så gjorde jag på följande vis:

Jag satte hunden 10m från rutan. Sa "Nu ska vi gå till rutan" och när jag säger rutan så tittar jag bort på rutan. Sen lämnar jag hunden och går bort och ställer mig i rutans bakre del. Tittar mig omkring i rutan (UTAN att doppa händerna eller lägga ut något) och säger högt och tydligt "RUTAN" ett par ggr. Jag går tillbaka mot hunden, vänder mig om på halva vägen och tittar på rutan igen. Ställer mig brevid hunden och tittar på rutan hela tiden. Säger sen entusiastiskt "RUTAN".

Har man en hund med mycket nyfikenhet och lite drag i så sticker den. När hunden är på plats så kommenderar man den att stanna och sen springer man bort och belönar på den plats man vill ha hunden (rutans bakre del).

Hund: lagotto romagnolo, 7 år

Lite bakgrund: har inte tävlat sedan förra sommaren av olika skäl. Känner oss redo att börja träna för att ta oss ut på banan igen, nu när reglerna är lite ändrade också (till vår fördel känns det som)

Klass: 2

Tränar mest på: har inte kommit igång än, men det lär bli rutan och platsliggningen

Håller till: Sala

Kortsiktigt mål: tävla i sommar

Långsiktigt mål: 1a pris för att ta vårt LP (vi saknar ett)

Eftersom jag är en väldigt bekväm människa som inte pallar ha massa retning som sedan måste övas bort så gjorde jag på följande vis:

Jag satte hunden 10m från rutan. Sa "Nu ska vi gå till rutan" och när jag säger rutan så tittar jag bort på rutan. Sen lämnar jag hunden och går bort och ställer mig i rutans bakre del. Tittar mig omkring i rutan (UTAN att doppa händerna eller lägga ut något) och säger högt och tydligt "RUTAN" ett par ggr. Jag går tillbaka mot hunden, vänder mig om på halva vägen och tittar på rutan igen. Ställer mig brevid hunden och tittar på rutan hela tiden. Säger sen entusiastiskt "RUTAN".

Har man en hund med mycket nyfikenhet och lite drag i så sticker den. När hunden är på plats så kommenderar man den att stanna och sen springer man bort och belönar på den plats man vill ha hunden (rutans bakre del).

Alla metoder som funkar är ju naturligtvis bra att använda.

Men däremot håller jag inte med om att man inte har några retningar om man gör som du - retningen är ju att du går och ställer dig i rutan, vänder dig om på vägen till hunden, etc. och det måste ju också arbetas bort med tiden...?

Senast ändrad:

Naturligtvis är det en retning, men jag menade (och inser nu hur otydlig jag måste varit) att jag inte vill greja med tass-/nostargets, kongar, bollar osv. Jag finner det betydligt svårare att arbeta bort än om jag gör/är retningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
169 606
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i klass 3 och Elit. Jag...
10 11 12
Svar
230
· Visningar
19 321
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
162 643
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar