Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Han är ju inte två år fyllda än :)

Det där sista är ju så otroligt viktigt att komma ihåg, många utav hundarna som är ute och tävlar är ju inte gamla alls, och har hela sin karriär framför sig. Men bra kämpat och bra att ni kom igen bättre på söndagen :banana:! bara att bryta ihop och komma igen :D!

KL

Själva håller jag och Lyxa fortsatt på att pilla med elitmomenten (parallellt med högrelydnaden, spår, upplet och agility :D). Många bitar börja falla på plats moment/attitydsmässigt, men vi tränar fortfarande mest delar, hela moment väldigt sällan.

Så här såg ex. vår rutanträning ut i lördags (tränade efter vår agilitytävling vi var på :) ).

Så överlag har vi en god känsla tillsammans än så länge, och fortfarande finns förhoppningen att debutera eliten på den anmälda tävlingen :D.

Hahaha, jag börjar känna mig lite ensam i den här tråden :D?!

Hur går det för er andra som tränar för trean/eliten :)? Har ni gjort stora framsteg eller fastnat någonstans på vägen? Vilket är hat/älsk- momentet just nu? Fler tävlingar på gång?

Igår gjorde vi en genomkörare av elitmomenten (med belöningar emellan och lite träning mitt i, men ändå alla momenten i ett kör). Vi körde på två banor, så det blev lite transporter emellan momenten också.

Mina tankar:

Listan på de största förbättringsmöjligheterna:

• Lägganden på avstånd (rutan)
  • Dirigeringsapporteringen (tänker hon rätt gör hon det så snyggt)
  • Signalkontroll ”sitt”
  • Uppsättanden fjärr
  • Avslut inkallning
  • Fart in + hållande av pinne i vittring

Uthålligheten behöver också komma upp ett snäpp, efter vår dispyt på dirigeringen så kände jag hur hon tappade mycket ork i hjärnan även om hon var duktig och kämpade sig igenom ända till slutet.

Det som kändes bäst:

• Helheten, uthålligheten och attityden i fotgåendet
  • Farten till konen och till rutan
  • Dirigeringsapporteringen, efter vi bråkat lite
  • Inkallningen (fram till avslutet)
  • Sorteringen på vittringen och farten ut
  • Gripandet av helt ny nordisk metall
  • Zätat i helhet (förutom det missade sättandet och mitt felgående )
  • Stilla baktassar i fjärren
  • Gripandet av apport i dirigeringsapporten

Helhetsmässigt är jag JÄTTENÖJD! Det känns som att vi är på rätt och god väg :bump::banana:!

Vi tränar för fullt! Vi gillar inte rutan. Kan inte få honom att söka den med blicken. Ser han när jag eller någon annan ställer upp den är det inga problem, men annars är det ett väldigt lotteri. Tankar någon?

Ett annat projekt är fart och gripande i apporteringen.
Och transporter mellan moment som verkligen inte är våran starka sida ;)

Vi tränar för fullt! Vi gillar inte rutan. Kan inte få honom att söka den med blicken. Ser han när jag eller någon annan ställer upp den är det inga problem, men annars är det ett väldigt lotteri. Tankar någon?

Har du tränat honom att springa i full fart mellan två koner och med belöning efter konerna? Det är en grundövning som hjälpte mig väldigt mycket, att hunden sökte sig mellan konerna och fick tanken i huvudet att "springer jag emellan de där två så finns det en belöning åt mig!" Jag använde mig mest av matskål med godis i, men man kan givetvis använda leksak också. Lite som hinderfokus när man tränar agility:

• Ställ upp två koner, sätt hunden strax innan dem (medhjälpare kan vara med och vakta matskålen ifall hunden skulle springa runt konerna istället). Sätt matskålen ett par meter bakom konerna
  • När hunden tittar framåt, ge "varsågod" eller annat tillåtelsekommando (jag har "kör" som spring rakt fram-kommando).
  • Allt eftersom hunden förstår leken, förläng avståndet mellan hunden och de två konerna. Var noggrann med att den endast får komma åt belöningen om den springer emellan konerna.

Detta i kombination med att jag lärde in att kommandot "sitt" betyder "sitt i utgångsposition men ta fokus framåt istället för mot mig" så att hunden tittar framåt på kommando + leken "var är rutan" som går ut på att hunden får söka upp rutan från alla olika håll och vinklar, gav oss en väldigt bra förståelse för rutan :bump:!

Jag har tränat en del med leksak bakom rutan, men där är samma problem, ser han när jag lägger ut den är det nemas problemas, men ser han den inte hittar han inte rutan.

MEN jag förstår din tanke, jag ska absolut prova att köra med förutlagd leksak och börja på så nära håll att han inte KAN misslyckas (10 meter är inga problem) och sedan när han har förväntan på att leksaken finns mellan konerna öka avståndet succesivt. Kan absolut vara en väg :)

Att få honom att titta framåt är inga problem, men han ser ändå inte rutan. Och jag BEGRIPER inte vad det är som är galet. Förstår han inte? SER han inte? Är rutan inget värd för honom?

Jaja, bara att traggla vidare och hoppas att det lossnar. Det är inte så att det aldrig går, han kan mycket väl köra momentet tävlingsmässigt utan problem, och har gjort vid flera tillfällen, men han kan också lika väl se ut som :confused:

Jobbar du med externbelöning? Testa då att under en period ALLTID ha externbelöningen I rutan, oavsett vilket moment ni tränar.

Om han får leta upp rutan för att hitta sin belöning så brukar värdet för själva rutan höjas markant :)!

Precis så har jag en kompis som tränade in rutan, funkade kanon för henne! Annars tycker jag target är det bästa.

Paradox, hur har du kört in det från början?

Här har vi lagt ner tävlandet, Alex blir åtta i år och jag märker att han blir äldre och äldre för varje dag och det finns ingen anledning att pressa honom på tävling. Vi tränar fortfarande lite lydnad när andan faller på men det blir ju inte riktigt samma sak när det inte är tävling i tankarna :D

Följer dock er andra! Din övning med två koner ska jag verkligen ta med mig till nästa hund - tack för tipset!

Jobbar du med externbelöning? Testa då att under en period ALLTID ha externbelöningen I rutan, oavsett vilket moment ni tränar.

Om han får leta upp rutan för att hitta sin belöning så brukar värdet för själva rutan höjas markant :)!

Bra tips! Ska absolut tas i beaktning.

Idag har vi kört 4 rutskick på 15-25 meter. Rakt in varje gång :)

KL, jag ansluter väl jag också till den här tråden eftersom jag blev uppflyttad till trean igår. Vi har en hel del att jobba på kan jag säga! Det som hon "kan" är metallen, hoppapport och rutan (inte läggandet och inkallningen). Resten måste vi ta från början. Känner mig taggad att börja med sättandet, fjärren och vittringen snart!
Glömde ju sittande i grupp och platsliggningen, de momenten kan hon inte heller! Oj vad jag har mycket att göra känner jag... Men först blir det lägre spår till hösten!

Precis så har jag en kompis som tränade in rutan, funkade kanon för henne! Annars tycker jag target är det bästa.

Paradox, hur har du kört in det från början?

Jag började med tasstarget (och går tillbaka till det i perioder också. Jag har kört en hel del att han får vända på klick när han är i rutan och springa och kampa hos mig. Det ger hög motivation och bra fart, men jag funderar på om det sänker värdet på själva rutan lite. Jag TROR att det hela bottnar lite i värde/motivation faktiskt. Så jag har börjat ställa/lägga honom och sedan gå och belöna ordentligt inne I rutan.

Konkurrans då? Om du ställer dig på halva sträckan och "tävlar" om att hinna fram först till targeten?

När hunden ställt sig i rutan kastar jag bollen bakom henne och sedan springer jag fram och leker inne i rutan. Jag tar ju aldrig bort targeten utan tränar alltid med den där. Men jag har en svart som inte syns på håll utan hunden ser den först när den redan är inne i rutan.

När hunden ställt sig i rutan kastar jag bollen bakom henne och sedan springer jag fram och leker inne i rutan. Jag tar ju aldrig bort targeten utan tränar alltid med den där. Men jag har en svart som inte syns på håll utan hunden ser den först när den redan är inne i rutan.

Fast en sådan target hjälper ju knappast vårat problem. Problemet är ju att han inte SER rutan när vi ställer upp, och kommer då aldrig så nära att han ser en liten eller mindre synlig target. För position I rutan är det däremot en utmärkt metod (som jag använder själv när han börjar slarva med pos) :)

Konkurrans var däremot ett bra tips. Fick bra resultat på apporten med det :)

Anledningen till att han inte ser är kanske för att han inte är helt 100 på vad det är han ska göra?

Jo antagligen. Alltså, han vet vad han ska göra om han vet var rutan är, om man skickar på kort ( typ kl2) avstånd, eller om man skickar två ggr på samma ruta. Det verkar inte vara värt/han förstår inte att leta efter den med blicken, utan springer hellre ut lite på måfå. Jappen kan jag rikta in så jag ser att han sett den, men kelpien lyckas jag inte få att låsa in sig på det sättet..

Då tror jag än mer på att förstärka rutans värde och att lära in "sök upp koner med blicken och sikta in dig mellan dem" :)!

Har han "svårigheter" (mindre lätt för) även andra moment som betyder "spring långt ut från förare"? Tänker typ budföring, uppletande etc.

Bara en tanke så att det inte är "långt bort från föraren" grejen som spökar, då kan man ju lägga ner än mer tid på sådana separata övningar/moment :).

Då tror jag än mer på att förstärka rutans värde och att lära in "sök upp koner med blicken och sikta in dig mellan dem" :)!

Har han "svårigheter" (mindre lätt för) även andra moment som betyder "spring långt ut från förare"? Tänker typ budföring, uppletande etc.

Bara en tanke så att det inte är "långt bort från föraren" grejen som spökar, då kan man ju lägga ner än mer tid på sådana separata övningar/moment :).

Det tror jag med. Ja, han har svårt för att springa rakt ut från mig. I sök och uppletande har jag problemet att han springer rakt i 15-20 meter, sedan viker han av och börjas söka i sidled. Samma sak här, ser han när jag lägger ut föremålet, eller vi går med och lägger ut figgen (t ex) är det full fart rakt ut. Likaså budföring där han ju har koll på målet. Men att på "frihand" söka sig ut är SVÅRT. Också det är ett problem jag inte kunnat lösa..:)

Det tror jag med. Ja, han har svårt för att springa rakt ut från mig. I sök och uppletande har jag problemet att han springer rakt i 15-20 meter, sedan viker han av och börjas söka i sidled. Samma sak här, ser han när jag lägger ut föremålet, eller vi går med och lägger ut figgen (t ex) är det full fart rakt ut. Likaså budföring där han ju har koll på målet. Men att på "frihand" söka sig ut är SVÅRT. Också det är ett problem jag inte kunnat lösa..:)

Där känns det som att han använder näsan rätt mycket, och går på doftspår istället för syn? Alltså att om du gått rätt ut från mottagaren i budföring, gått rätt ut och lagt ut föremålet etc så går han klockrent ut genom att följa ditt doftspår?

Där känns det som att han använder näsan rätt mycket, och går på doftspår istället för syn? Alltså att om du gått rätt ut från mottagaren i budföring, gått rätt ut och lagt ut föremålet etc så går han klockrent ut genom att följa ditt doftspår?

Nej det tror jag inte, jag är alltid noga med att gå en annan väg än jag skickar, och valla av väl (ja, inte i budföringen då..). Möjligen att han viker av för att leta spår, det har hänt..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
169 605
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 238
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
162 640
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar