Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar/tävlar Lkl 3 och Elit!

Ni var hur bra som helst igår!! :)

Zolo fick vara hemma och vila för han har haft vattensvans...

Men för någon vecka sedan satte vi fjärren så här snyggt :P Visst flyttar baktassarna fram lite i stå -> sitt och stå -> ligg men jag är jättenöjd såhär långt :) Ett mycket bra vinterprojekt!

Zolo fjärr på fullt avstånd

Och grattis till alla tävlingsresultat till er som jag inte grattat! :)

Börjar se riktigt, riktigt snyggt ut :laugh:! Bara det där sista små omtramp/tasslyftningarna som ska bort sen är den :d!

KL

Jag börjar misströsta..

Har lagt senaste månaden/erna på att träna om platsen med hög förväntan på externbelöning och hakan i backen. Har funkat jättebra hemma i vardagsrummet, men idag provade jag i ridhuset, och fick gnäll med en gång, fast jag inte ens lämnade hans sida..

Jaja, vad är väl en bal på slottet.. :p Kör nog ev på ett LP2 nu när det är synlig förare (då tror jag han är tyst, han är det på sittande i grupp iaf), sedan får vi väl köra trean utan platsliggning, alternativt ta de poängavdrag som blir för ljudet. Jag menar, lite självinsikt har jag, jag är inte människa att ta den här hunden till Elit :angel:

Kelpien däremot ska snart tävla, dock i klass 2. Med lite tur och en del skicklighet kvalificerar han sig till denna tråden då :bump:

Ni är grymma! :laugh:

---------------------

Här har ni en film ni kan fnissa åt. Jag garvade nästan rumpan av mig, herregud. Ligg kommer ju på första plats i minnesbanken, och när vi fått friska upp minnet på sättandet så går jag över till stå (inte det smartaste valet kanske men), och då gör Iver klockrena sättanden och är sååå nöjd. Snacka om flummigt, men kul hade han. ;-) Jag bjuder på den!

Ordkontroll, hah!

Ivers favoritutförande.

Lägg

Sen kommer vi till de två momenten som jag haft som hatmoment en period, men nu skulle jag vilja lägga dem i favorithögen faktiskt! Förutom två av bakåtsättandena så är jag jättenöjd med fjärren nu. Jag belönar tanken bakåt mer än utförandet, det blir en bonus!
(Ni bör sänka ljudet för det är störigt osynkat tillsammans med min löjliga röst som belönar stadgan rätt högt.)

Iver fjärr

..och sen vill jag med glädje bevisa att plockepinnsprängaren har bytts ut till en analyserande hund. *trumvirvel* Tadaaa!

Iver vittring

Vilken rolig tråd!:)

Jag har två hundar varav den ena, 7 år, är tävlad elit men har tyvärr fått spondylos och får gå som sällskapshund nu, med aktivering såklart!

Men jag har en yngre tävlingshund också. :)

Hund: Vallmyra Catla, en Working Kelpie på två år!

Lite bakgrund: Tävlade lkl1 när hon var 11 mån med 1:a pris. Tävlade lkl2 och 3 nu i vår sommar med 1:a pris.

Tränar mest på: Fjärr, FF, lite het och långt fram. Kedjor, kedjor och åter kedjor, med kommendering och utan.

Håller till: Forshaga, utanför Karlstad

Kortsiktigt mål: Start i elit i vår.

Långsiktigt mål: SM :)

Efter onsdagens träning satte jag ett datum för start i klass 3. Tjiho! Dags att sätta fart nu kanske. :angel:

Efter onsdagens träning satte jag ett datum för start i klass 3. Tjiho! Dags att sätta fart nu kanske. :angel:

Kul :)!! När då ;)??

Jag har anmält till två lkl 3 tävlingar i februari, mest för att jag vill testa lite olika metoder för transporter, förberedelser och tävlingsmässiga belöningar. Har vi tur så lyckas vi plocka ett LP3 också :D. Fast vädret ute inspirerar ju inte precis mig till lydnadsträning på kvällarna... :p!

Om inte så blir det nog en eller två lkl 3 till i vår, och så satsar vi på elitstart till sommaren :).

Senast ändrad:

KL:
Tyvärr löper Hedda för tillfället så det kanske inte blir någon mer start för oss förrän till hösten. Hade ju varit kul att försöka få åtminstone ett andrapris nu i vår...
Tränade i alla fall igår och då gick det bra förutom fria följet där hon inte riktigt var så duktig som hon brukar men fjärren var riktigt bra faktiskt!

Kul :)!! När då ;)??

Jag har anmält till två lkl 3 tävlingar i februari, mest för att jag vill testa lite olika metoder för transporter, förberedelser och tävlingsmässiga belöningar. Har vi tur så lyckas vi plocka ett LP3 också :D. Fast vädret ute inspirerar ju inte precis mig till lydnadsträning på kvällarna... :p!

Om inte så blir det nog en eller två lkl 3 till i vår, och så satsar vi på elitstart till sommaren :).

Om sisådär 10 veckor ungefär. :D

Det som saknas nu är främst hela avståndet på fjärren (vi får framflytt efter stå-sitt, tips?) och upptag av vittringspinnen (han kan urvalet och vi kör momentmässigt men jag går fram och belönar markerandet sen bär vi pinnen ihop backandes tillbaka). Sen behöver stegförflyttningarna åt vänster och bakåt filas en del på.

De andra momenten är helt okej men beöver mängdtränas och inte glömmas bort när de andra står i fokus. :)

Va kul med fler starter i februari, det kommer gå galant!

Efter dagens debut i Lkl2 som genererade 187 p och klassvinst hoppar vi in i tråden officiellt :bump:

Hund: Grimm, Australisk kelpie, 18 månader

Lite bakgrund: En start i Lkl1 med förstapris, en start i Lkl2 med förstapris, en start i spårappellen med uppflytt.

Klass: 3

Tränar mest på: FF, och inlärning av alla nya moment ;)

Håller till: Uppsala

Kortsiktigt mål: Bli klara för start i trean under sensommaren/hösten

Långsiktigt mål: SE LCH, SM

Idag har vi tränat luktdiskriminering/specialsök med te. Jag inbillar mig att det kommer ge bättre förståelse för vittringsapporteringen (det lär inte skada iaf).

Försökte lära Grimm det för ca ett år sedan, men det resulterade bara i en frustrerad hund och sockerströare som flög åt alla håll :o

Idag har han mognat en hel del, och tog sig an uppgiften lugnt och koncentrerat, och fattade snabbt att den som luktade var den som gav utdelning :)

Sami fick göra han med, mest för att jag hade grejerna framme och det ju blir orättvist annars (ja, min jappe tränas/aktiveras lika mycket som min kelpie :D )

Tomma oanvända burkar med lock med hål i. Typ saltkar. Ställ på en bräda som har hål (så att de står stadigt).

När hunden nosar på den doft du vill ha så belönar du (klicker är ju hemskt praktiskt). Det är steg ett.

Sen så kan man ställa fram fler dofter och bara belöna på rätt osv. Viktigt är dock att inte blanda lukter i burkarna :D

Nu är vi anmälda till två lykl. 3 tävlingar i februari - bäst att sätta fart ;)
Framförallt med vittring och position i rutan!

Lycka till!

KL

En liten film på vittringen. Sami går riktigt bra nu, lite som behöver finslipas, framför allt ingången (ingen ingång i filmen, belönar direkt)

Grimm fick stifta bekantskap med momentet för första gången idag. Frörst körde jag alla pinnar utspridda och godis och godisluktande pinne, men han kopplade inte att jag var ute efter en speciell pinne, utan när han hittat alla godisar började han pliktskyldigt apportera alla pinnar en efter en, så vi bytte till en stor hög och rätt pinne brevid. Sedan två mindre högar som på filmen. Återstår att se om han kopplar :)

Fråga: Hade ni krävt att han ska äta alla godisar först, eller som jag, belönat intresse/val av rätt pinne trots godis kvar? (pinne belönades med korv, lite intressantare än torrisarna ;) )

Vittring

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
169 605
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tyckte att tråden för lydnadsettan var ett jättebra initiativ så här kommer en tråd för oss som är i Lk2 Kopierar också en del av...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 238
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundträning Jag tycker om den här sortens trådar så varför inte ha en för brukset också :) Delade inte upp det i alla grenar, tycker det är kul att...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
162 642
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar