Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*mutter mutter mutter*;) Jämför man tider kan de snabbasta småhundarna vara lika snabba som en largehund om det är samma bana. Skillnaden är att småhundarna tar längre tid på raksträckorna men svänger mycket snabbare.

Hehe ja så är det säkert. Det här är mest sånt jag tänkt på i klass 1 där banorna ofta är väldigt raka och snabba.. Jag har ju liksom inte en chans att hinna med ibland vilket gör att jag MÅSTE ta till mycket svårare handling för att lyckas, mot de som kan hänga med sin hund på ett annat sätt..
Jag är så illa tvungen att handla grymt offensivt för att gå runt med min hund, det är jättesvårt för oss som inte är så rutinerade men jag antar att vi har igen det sen när vi väl kommer förbi ettan :)

Hehe ja så är det säkert. Det här är mest sånt jag tänkt på i klass 1 där banorna ofta är väldigt raka och snabba.. Jag har ju liksom inte en chans att hinna med ibland vilket gör att jag MÅSTE ta till mycket svårare handling för att lyckas, mot de som kan hänga med sin hund på ett annat sätt..
Jag är så illa tvungen att handla grymt offensivt för att gå runt med min hund, det är jättesvårt för oss som inte är så rutinerade men jag antar att vi har igen det sen när vi väl kommer förbi ettan :)

Ja klass 1-banor är jättesvåra med en snabb hund som tar för sig. Det finns inga partier där farten stoppas upp. Ta dig därifrån så fort du kan ;) Sen är ju tvåan jättekul, lagom klurig, jättebra att man kan stanna där ett tag och mogna nu.

Klockan 06.42 släpade jag upp Billy ur sängen, stoppade in honom i bilen och åkte till Örebro. Väl på plats blev han mätt, fick en tävlingsbok och jag lyckades faktiskt infinna mig på rätt bana vid rätt tillfälle.

Första klassen var agilityklass, och banan var väldigt trevlig, inga direkta konstigheter alls.
Starten var SKITBRA, de första tre hinderna var helt klockrena. Sen gjorde jag en totalmiss på hinder fyra (och Billy gjorde sin specialare; Hoppa hindret från fel håll), men vi fortsatte ändå. Säcken, gungan och A-hindret var helt jäkla perfekta, och sen försvann Billy in i ett av tälten i publiken och retade upp en mexikansk nakenhund. Woop woop!

agklass1_50422f3fddf2b356c9001f5d.jpg

Banan, för egen dokumentation.
I vänstra hörnet ser man inte tältet som Billy våldgästade, för det står bredvid. Precis utanför bild. :p

Nåväl, inför hoppklassen hade vi laddat om.
Banan bestod i princip av en... knorr; raksträcka, cirkel (volt), raksträcka. Inga större svårigheter egentligen. Vi gjorde än en gång en bra start, men Billy trasslade in sig i slalomen två gånger. Sedan var det raketfart och full koll på läget (lite OMG där faktiskt), ända tll säcken (tredje sista hindret). Där bestämde sig Billy än en gång för att avvika från banan - för att spana in både domaren och en hinderkontrollant lite närmare. I samma veva klev han över säcken, vilket medför uteslutning (?)... Men vi fullföljde och jublade när vi kom i mål :)

Jag är jätteglad och löjligt stolt över min lilla Formel 1-pinne. Jäklar vad snabb han är! (Inte bara när han springer åt fel håll...) Vi hade finfin assistans och peppning från några klubbkamrater, och stämningen var verkligen på topp.
Så himla kul!

Åh så roligt att du är nöjd :) Lite svinn får man räkna med i början, Milla var inne i ett tält med pudlar i början av sin karriär kan jag minnas. Hon hälsar att det aaaaaaldrig någonsin har hänt ;)

Hunden blir diskad om den rör ett hinder som inte är det som står på tur. Så det kanske var därför ni blev diskade?

Det var det hindret som stod på tur. Så det kanske bara blev en vägran? Äsch, what do I know. Jag kände mig diskad i alla fall :D
(Eller det kanske går att se resultat någonstans på detta däringa internetz?)

Kliva över/på säcken medför diskning. Men grattis till debuten, ni verkar ju ha haft kul :D!

Och alla tävlingsresultat går att se på sbktavling.se :)

Grattis till debuten! Låter som om ni hade roligt och det är ju det viktigaste :D

Tävlat i Ö-sund i helgen.
Lördagen vann vi hopp 2 med 10 sekunder till tvåa :eek: blev därmed uppflyttade till Hopp3 :D Målet i helgen var att även bli uppflyttad i agility men det ville sig inte riktigt.

Debuterade klass 3 idag och hon gick så bra som hon bara kan gå! Jag är supernöjd! Tyvärr en disk på slutet men det gör inget! När jag tar tiden på filmen så hade loppet räckt till vinst :) Så glad och så nöjd med min älskade hund! :love: :love: :love:

http://www.youtube.com/watch?v=P9KclCA64-8&list=UUJwBcWZaSwcao4SusmE8-0A&index=1&feature=plcp

Åååååh vilken SUR disk! Men GRATTIS till framgångarna, och vilken slalomingång :bow::bow:!!!

Jaa det var riktigt surt! Så liten grej som hade gjort en nolla istället! :) Nya tag till helgen! Någon fler som ska till Bollnäs? :)

Efter lite uppehåll i träningen med ynglingen så körde vi lite igår igen och hejsan hoppsan vad det trillat ett par indianer på plats i kanoten :)
Men nästa gång så är säkert alla över bord igen men det är bara att ta dag för dag.
Nytt är dock att hon börjar få rejält med attityd :D
Gör jag en miss så blir hon så satans förbannad, skäller och hugger mig.
Men det lugnar sig säkert det med, men det är skoj att hon är så taggad och verkligen vill att vi ska fixa saker och ting.

En liten film från igår, en liten kombination bara, har börjat lägga upp bommarna 1 gång av 10 kanske för att hon inte ska lära sig att bli lite försiktig, är rädd att hon lär sig att ha för mkt fart över annars .
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151235274811159

Men hörni!
Jag var inne på sbk tävling nyss, och insåg följande:

Jag och Billy blev faktiskt inte diskade i båda klasserna i lördags. :D
I hoppklassen kom vi nämligen på femtonde plats av 23 startande, med blygsamma 54,02 fel (2 vägringar och 10 hinderfel + 34,02 tidsfel). :o

Hahaha - 54 fel?!
Det måste vara någon form av rekord...
Det är ju helt fantastiskt. Men nu har vi i alla fall ett benchmark att slå ;)

Men hörni!

I hoppklassen kom vi nämligen på femtonde plats av 23 startande, med blygsamma 54,02 fel (2 vägringar och 10 hinderfel + 34,02 tidsfel). :o

Hahaha - 54 fel?!

Hahahaha :rofl::rofl:! Men grymt jobbat ändå :bow:! Och nu kan det bara gå uppåt :D!

KL

Jag har inte tränat agility seriöst på typ 1.5 månader (skäms på mig :o! Får skylla på att jag har högt lydnadsfokus inför elitdebuten nu...) men i lördags kom jag iaf iväg på en offensiv handlingskurs (och jag är såååå bitter över att eftermiddagens pass inte kom på film :p) och i söndags tränade vi slalomingångar.

Men hörni!

Hahaha - 54 fel?!

:rofl::rofl::rofl:
Helt fantastiskt :D

kl

Kör en nypresentation då jag inte varit så aktiv i tråden (men tänkte försöka bli det nu...)

Hund: Lingon, snart 3 år och whippet
Tävlingserfarenhet: Tävlat sedan januari, kanske uppe i 10 tävlingar nu? 3 pinnar i Ho1, ingen i Ag1. Tävlar fortfarande ettan även i hopp.
Träningsvana: Nybörjarkurs, fortsättningskurs*2 och går nu tävlingskurs.
Säkrast på: Farten! ;)
Osäkrast på: Kontaktfält och slalom
Håller till: Linköping
Mål: Pinnar i agilityklass! Säkrare slalom och självständiga kontaktfält.
Långsiktigt mål: 3:an i både hopp och agility

Jag har även en Tisse, 1½ år och whippet även han, men då han har haft en del problem med stressmage har agilityn under denna sommaren lagts på hyllan. I våras började vi med alléslalom och grundövningar, det kommer vi ta upp nu under hösten igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka