Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag och Billy har också haft slalomtrubbel - så vi tränade inte det på flera månader, utan ägnade oss bara åt roliga saker. Nu, under sommaren har vi tagit upp det igen och det går mycket bättre.
Samma sak med säcken, där hade vi också problem i början. Den fick vila länge innan vi började igen. Nu har gjort det klockrent varje gång vi har provat.
Tid är så himla bra. :D

Men då har jag en hund som inte är särskilt känslig för min sinnesstämning, däremot kan han ha lite problem med sina egna känslor för döda ting. Samtidigt är det viktigt för mig att bara ha roligt i agilityn, när jag känner det blir för mycket press och krav och frustration så försöker jag avsluta, börja om och köra lite mer basic - och påminna mig själv om att jag är en jubelidiot om jag bara gör det här för min egen skull.

*KL* Vi har varit på Öland i helgen, jag är överlag mycket nöjd med våra insatser men det räckte tyvärr inte till någon SM-pinne. Min lilla pinsch har nu nollat 9 lopp i rad på hinder i klass 3 :laugh: Fick några tidsfel i en hoppklass men referenshastigheten i den låg på 4,12m/s och det är ju ganska högt.

0 fel: http://youtu.be/PP4DoVSkhk0

1,31 fel: http://youtu.be/caaqRYl9WSo

0 fel: http://youtu.be/aNVf-Jlttws och superdupernöjd med gungan som bara går framåt med tanke på att hon i maj stod stilla mitt på gungan och inte ville gå över den

Grattis! Härligt att nolla så många lopp i rad!

Vi var i Frövi i helg och vann båda klasserna på lördagen :) Har därmed bara en pinne kvar i varje till klass 3! Det känns helt sjukt med tanke på att vi bara tävlat i 4 månader :)
På söndagen så missade jag ett framförbyte i slutet av hopploppet och drog på oss en vägran. Men jag ä sjukt nöjd ändå även om jag grämer mig lite, vi hade vunnit om det inte var för det...
Det börjar kännas som att vi blir mer och mer ett team och banorna känns inte särskillt svåra, skön känsla!

Vinst: http://www.youtube.com/watch?v=1Wks9Gba_Sc&list=UUJwBcWZaSwcao4SusmE8-0A&index=6&feature=plcp
Vinst: http://www.youtube.com/watch?v=r6MVYZUvA7k&list=UUJwBcWZaSwcao4SusmE8-0A&index=7&feature=plcp
5 fel: http://www.youtube.com/watch?v=W5pPz4t2JKU&list=UUJwBcWZaSwcao4SusmE8-0A&index=3&feature=plcp

Åh vad kul. Vad duktiga ni är, jag vill ju bara ha en kelpie ännu mer när jag ser dina filmer :love:

Nu har jag faktiskt för första gången lite filmer att bjuda på. GUD vad nyttigt det är att bli filmad! Nu ser jag ju precis varför de problem som jag stöter på beror på. Att jag är alldeles för sen att tala om för hunden vart vi ska och att jag tänker alldeles för mycket "ett hinder i taget" istället för att fokusera på nästa.
Börjar med ungdomen Ila, 17 månader. Slutet tar jag på mig helt och hållet. Egentligen hade jag tänkt bryta efter tunneln men kom på, alldeles för sent, att jag skulle utöka banan med två hinder till. Som sagt, planering är inte min starka sida. :angel:
http://youtu.be/pGY0p21CYFM

Och sen har vi den lite mer mogna Quta, som dagen till ära slogs mot lusten att springa och mingla med fotografen. :angel:
http://youtu.be/cUkeKLqy07M

Kom jättegärna med inputs och tips, jag suger åt mig som en svamp.:bow:

Nu har jag faktiskt för första gången lite filmer att bjuda på. GUD vad nyttigt det är att bli filmad! Nu ser jag ju precis varför de problem som jag stöter på beror på. Att jag är alldeles för sen att tala om för hunden vart vi ska och att jag tänker alldeles för mycket "ett hinder i taget" istället för att fokusera på nästa.
Börjar med ungdomen Ila, 17 månader. Slutet tar jag på mig helt och hållet. Egentligen hade jag tänkt bryta efter tunneln men kom på, alldeles för sent, att jag skulle utöka banan med två hinder till. Som sagt, planering är inte min starka sida. :angel:
http://youtu.be/pGY0p21CYFM

Och sen har vi den lite mer mogna Quta, som dagen till ära slogs mot lusten att springa och mingla med fotografen. :angel:
http://youtu.be/cUkeKLqy07M

Kom jättegärna med inputs och tips, jag suger åt mig som en svamp.:bow:

Haha då kommer här lite kommentarer :laugh:

Starten: Tänk på vart hunden ska, och vilken väg den ska ta. Nu riktar du båda hundarna mot dig och hundarna ska springa rakt fram och sen svänga. Jag hade riktat hunden lite från mig som förare och stigit in i hundens väg mellan hinder 1&2 för att få hunden att springa i en båge för att förbereda svängen mellan 2 & 3 så att hunden hoppar snett över hinder 2 och inte rakt fram.

Resten av banan: Lämna inte hunden i sidled förrän du märker att den "connectat" på hindret den ska till. Den äldre hunden klarar det bättre, men den yngre behöver du stötta lite mer.

:rofl: Så jävla söt på mittenfilmen, värsta slidestop på vippan. :love: :rofl:
Där inser man att man har ganska långt kvar alltså. :angel:

Det är som sagt väldigt nyttigt att se sig själv på film, man inser sina brister på ett helt annat sätt. :D
Men är ändå stolt över min yngling måste jag säga för det är inte många gånger vi faktiskt tagit oss ut på klubben för att köra. Det är ingen överdrift om jag säger att vi nog bara tränat 15 gånger ute på klubben så det känns som att hon går framåt snabbt. Men vilken jävla nackdel det är när man jobbar i andra änden av landet och är borta varannan vecka. Det är många träningstillfällen som går förlorade. :crazy:

Däremot tränar jag en hel del på våra promenader, skickar henne över omkullfallna träd, tränar att hon ska följa mina handrörelser, hittar på egna banor i lekparken när vi är där med lillan osv. :) Lekplatsagility är vi kung på! Full fart både upp och ned för rutchkanorna, hoppa över gungorna. :rofl:

Veronica heter jag har en Parson Jack Russel, Åke, på 2,5 år.

Tävlingserfarenhet: Inga än sålänge

Träningsvana: Jag har gått nybörjarkurs och kommer börja fortsättningskurs till hösten.

Säkrast på: Tunnlar, platten, hopphinder

Osäkrast på: kontaktfälten, slalomingångar, mina bakombyte, lite mer självständighet hade önskats.

Håller till: Älmhult

Mål: Att komma ut på tävling så fort vi är redo! dessutom, att inte Åke kutar som en idiot runt banan (han tycker det är så roligt :love:) och därför slarva och missa mina signaler, TIPS?
Det jag gör nu är att få in så många framförbyte som möjligt för att "stanna upp" och få honom med mig.

Knapp

Hur fungerar det med inofficiella tävlingar, måste man ha tävlingslicens även på dom? :)

Alltså herregud, vad nervös jag är inför lördagens tävling.
Inte för själva banan, eller starten - Men för allt annat.
Jag har aldrig tävlat agility förut. Jag har aldrig tävlat någonting med hund förut (anlagsprov och utställning räknas inte).
Jag veeet ju inte hur man gööör.
Jag har säkert glömt något jätteviktigt och kommer inte ens få starta.

Kan inte ni berätta hur det liksom går till på tävlingsplatsen?
Typ:
- Packa bilen
- Åka hemifrån
- Hitta tävlingsplatsen

MEN SEN DÅ?!

/Edert blåbärsvrak

Alltså herregud, vad nervös jag är inför lördagens tävling.
Inte för själva banan, eller starten - Men för allt annat.
Jag har aldrig tävlat agility förut. Jag har aldrig tävlat någonting med hund förut (anlagsprov och utställning räknas inte).
Jag veeet ju inte hur man gööör.
Jag har säkert glömt något jätteviktigt och kommer inte ens få starta.

Kan inte ni berätta hur det liksom går till på tävlingsplatsen?
Typ:
- Packa bilen
- Åka hemifrån
- Hitta tävlingsplatsen

MEN SEN DÅ?!

/Edert blåbärsvrak

* Är din hund inmätt? Annars fixa tävlingsbok och kolla när mätningen är på tävlingen. Kan vara bra att träna hunden innan på mätsticka så att det går smidigt.

* Kolla startlistan, skriv upp dina startnummer på en lapp så du inte glömmer dem.

* Är det en eller två banvandringa? Har du tidigt startnummer och det är en banvandring måste du ha värmt upp hunden innan då det är kort tid mellan banvadring och första start.

* Vid banvadring. Första varvet: kolla bara hur banan går. Andra varvet: börja fundera på hur du ska handla. Försök inte titta för mycker på hur andra gör utan fokusera på dig själv :) efter banvandring, anmäl din närvaro till inroparen.

*Om du har belöning i belöningslådan lägg dit den när det inte är någon annan hund där.

* Vid starten. Ta inte av halsbandet förrän domaren visslat så är du säker på att inte starta innan signalen.

*Beköna hunden oavsett resultatet :)

*Glöm inte att gå av din hund efter loppet.

Hmmm kommer inte på mer på rak arm. Fråga gärna om du undrar över något :)

• Sätt upp tältet (om du har ett och plats finnes :D)
  • Mät in hunden (om det är tidspress på inmätningen görs detta först av allt)
  • Spana in banan
  • Håll koll när banvandringen börjar
  • Gå banvandringen
  • Pricka av dig hos inroparen när du gått banvandringen
  • Vänta på din tur
  • Gå in och kör och HA KUL!

Och några extrapunkter som är bra att göra:

• Ät & Andas ;)!

Edit: Äsch, kakis hann före och hade mer detaljerad beskrivning :D!

Nu var det ju ett år :o sedan jag tävlade agility, men ska man inte anmäla sig genom att stryka över sitt namn på startlistan med märkpenna längre?

På vissa klubbar har de kvar detta också, men man måste alltid gå till inroparen och anmäla sig så att de kan pricka av på sin lista vilka som är där eller ej, så att de vet om de ska lägga krut på att ropa på en :)!

• Sätt upp tältet (om du har ett och plats finnes :D)
  • Mät in hunden (om det är tidspress på inmätningen görs detta först av allt)
  • Spana in banan
  • Håll koll när banvandringen börjar
  • Gå banvandringen
  • Pricka av dig hos inroparen när du gått banvandringen
  • Vänta på din tur
  • Gå in och kör och HA KUL!

Och några extrapunkter som är bra att göra:

• Ät & Andas ;)!

Edit: Äsch, kakis hann före och hade mer detaljerad beskrivning :D!

Ät och andas var bra, jag lägger till drick!!! För det brukar jag glömma ;)

+ Miao

Jag har mailat och sagt att jag behöver både mätas och köpa en tävlingsbok, och att det är vår första start. :angel:

Vi är anmälda till både hoppklass och agilityklass, och jag har lyckats lista ut att våra klasser heter A1S och H1S. Där A är första klassen på bana 1 och H är andra klassen på bana två. Det känns lite stressande :o
Men enligt PM så är "Första banvandring på bana 1: 09.00, bana 2: 09.10."
Jag antar att jag får reda på startnummer på plats, eller kan jag kolla det innan?

Han är van vid mätsticka (stor dvärgpinne = ständig mätning på utställningar).

Jag har tävlat i hästhoppning, så att gå och planera banor har jag tack och lov i ryggmärgen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka