Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Fast ska man bara leka agility på skoj gör det väl inget om hunden tar det lugnt på balansen? Jag har sett flera otäcka olyckor och skador på agilityplan, så måste man inte pressa hunden så varför göra det liksom?

Jag tränar för tävling (i framtiden) med kelpien, men har medvetet valt att ha ett väldigt lugnt beteende på gungan, då jag inte elitsatsat och hellre har en hel hund.

Med detta vill jag inte ha sagt att de som satsar är oansvariga, men jag anser att man bör ställa riskerna mot vad man vill uppnå :)

Jag har inte hållt på med agility så länge men faktiskt aldrig hört någon som tänker som du ang farten. Men det är klart, gör man ett medvetet val så är det självklart helt ok. Jag tänkte mest att Gadriel valde att sänka farten för att få till kontaktfältet vilket inte riktigt är samma sak.

Kl

Insåg igår att nu är det bara lite drygt en månad kvar tills jag ska debutera. Haha. Hej å hå. Vi är fortfarande skitdåliga på slalom! Och vippan är lite läskig tycker hon. Men vi behöver träna på att tävla och åker iväg bara för att få träning och lära oss.
Kommer mest troligt ta med uppfödarens ena hund också, hon har 3 pinnar sen tidigare men uppfödaren vill ha 5 på henne samt ett LP2 (en tävling kvar) innan hon ska paras. Så tja.. Det blir till att försöka plocka pinnar också då. Haha. Hunden i fråga är skitfin och stensäker, värre är det med mig. ;)

I hear you, sister!

Jag har inte anmält mig än - men är så SJUKT sugen (eller?) på att anmäla mig till första tävlingen. Det finns en endaste en som är i närheten under hösten, och det är Örebro 1 september. Ska någon av er dit?
Jag tänker både hoppklass och agilityklass.

Kommer vi att klara oss utan att göra bort oss fullständigt och få men för livet? :crazy:

Billy är ju grym på fart, tunnlar och hinder.
Säck och slalom behöver slipas. (Och min kondis, så att jag hinner med i hans tempo... ^^)

Känslan just nu:
Vill krypa ner under skrivbordet och autistvagga och upprepa OMG OMG OMG OMG OMG i 24 mintuer tills det är dags för lunch...

Men ANMÄL FFS :D!!!! Det GÅR inte att göra bort sig i klass 1 ;)!! Eller ja, om man är otrevlig mot hunden (vilket man tyvärr ser en del som är) så gör man bort sig...

Men en charmig, snabb liten pinne och ett lika snabbt blåbär kan aldrig göra bort sig ;)!

Och givet att du anmäler till både hopp och ag! Som sambon sa, det var gött att ha två lopp, för efter agilityloppet hade lite av nervositeten släppt så han kunde börja TÄNKA på vad han gjorde i hopploppet :D!

Det är på tävling man får det bästa kvittot på vad som fungerar och vad som fungerar lite sämre i skarpt läge!

-sitter under bordet och autistvaggar och upprepar OMG OMG OMG OMG OMG-

Okey.
Måste betala in medlemsavgiften bara.
Och träna cirka 100 timmar.
Nämnde jag att jag har lunginflammation? :angel:

-sitter under bordet och autistvaggar och upprepar OMG OMG OMG OMG OMG-

Okey.
Måste betala in medlemsavgiften bara.
Och träna cirka 100 timmar.
Nämnde jag att jag har lunginflammation? :angel:

:rofl::rofl::rofl:

Lunginflammationen läker (förhoppningsvis ;) ) ut, lönen har kommit och du har 876 timmar till den 1/9 :D!

Hahaha, vilken liten smitskit hon var :D
Tack för pepp och utvik!

Mia:
Okey.
Nu jävlar!

Hahaha, vilken liten smitskit hon var :D
Tack för pepp och utvik!
Haha smitskit var ett bra namn :D Skälla ut domaren var hennes specialitet i början. Som jag kämpade med det, är lätt att glömma när man har en hund som är fokuserad till max på sin uppgift numera, bra att ha de gamla synderna dokumenterade för att se vad som hänt :laugh:

Hahaha, uuuunderbart lopp :D!

KL

Jag lägger ut mina och Lyxas första officiella starter också så man kan se hur en debut går till med en URKASS handler :p! Gör typ ALLA fel man kan göra! Jag måste ursäkta det med att jag innan detta inte tävlat agility på 11 år och var sjukt nervös ;) :D!

Debut januari 2011 hopp1 A

Debut januari 2011 Hopp 1 B

Alltså... Ni är ju ändå bättre än vad vi är. Haha. Min hund är verkligen duktig, inget ont om henne. Tror hon kommer att bli en bra agilityhund i framtiden. Men vi har ju en bit kvar så att säga. Haha. Ska försöka få en kompis att filma någon träning så att jag kan dela.

Taggad/skräckslagen ignorerade jag lunginflammationen och åkte till brukshundklubben nu på kvällen. :angel:
Billy var grym på säcken idag (för typ första gången någonsin!) och han klarar 8 slalompinnar utan några problem om jag kör med två olika kommandon. Känns lovande! Dock kan jag bara vara på högersidan om slalomen. Hehe. Det blir läxan framöver...

Vi körde den här också, för att slipa tempo, min handling och kolla av hur uppmärksam han är:

abcxyz_501197c5e087c316d500004f.jpg

Först A B C, sen X Y Z, sen A B X, sen A B X Y C, sen X Y A B Z X A osv osv osv.
(Variationen är i det närmaste oändlig, ÄLSKAR den här övningen!)

Och bonusbild:
Det här är två vuxna dvärgpinnar. Båda är hanar. Ivan är snart 2 år och Billy är snart 3 år.
Jag kan förstå varför folk i allmänhet tror att Ivan är en valp...

dsc_0343_5011988b9606ee50b3000013.jpg

Och en grej till...
Tävlingsbok, har jag hört talas om.
Vad är det?
Behöver jag det?
Hur skaffar jag en sån?

Vad är det?

Tävlingsboken innehåller mätintyget, information om hunden, och däri tecknas alla pinnar man tar och alla agilityhundar MÅSTE ha en sån för att få tävla.

Behöver jag det?

JA!! Den är livsviktig ( :D ) dels för det ovan, och om man skulle glömma den på en tävling och där råka ta pinne, så KAN (inte ofta det händer, men de har rätten till det) tävlingsledningen ta ifrån dig din surt förvärvade pinne :eek:

Hur skaffar jag en sån?

Finns att köpa på vissa tävlingar (man kan fråga kontaktpersonen för tävlingen om de kommer finnas till salu) eller köpa en på SBK's shop

Kl
Klart oi ska tävla! Sålänge hunden inte är rädd för gungan (eller andra hinder), kan hindren och inte sticker från till andra (förutsatt att man inte vet att banan är inhägnad) så är det bara kul! När jag debuterade gick det åt helvete men jag överlevde och insåg att om det där var det värsta som kan hända så kan vi ju lika gärna fortsätta ;-)

Var förresten på träningstävling igår. Loppen var hyfsade men framförallt är jag jättenöjd över hur bra det gick att peppa igång honom, att jag hittat en bra rutin och att han fullkomligt lyste av glädje när vi gick in på plan i andra klassen. Det går framåt!

kl

http://www.youtube.com/watch?v=zUV3nldEkG8
Och jag kan bjuda på hur det kan se ut när vovven får hjärnsläpp - trots att man bara har en pinne kvar till klass 3! ;) VAD som helst kan hända på banan, ni kommer INTE att vara sämst Bäret utan det är bara att köra på och ha kuuuul! :)

Vi tävlade i Knivsta i tisdags, med två stolpe ut-lopp igen... En vägran i agilityn eftersom Lovis vände i en tunnelöppning (blir toookig) och bara "Vaa, skulle jag inte ta den sa du??" och en vägran i slalom i hopp, samt att hon rev sista hindret. Hon har gjort det totalt 2 ggr tidigare på tävling, så blev lite nervös över ryggen osv men hon tittar på mig i hoppet och bommarna är svinlätta så tror att det var en tå som petade ned typ...

Sen fick lilla älskade Inez köra novisklass också! :love: Hon löper och är allmänt disträ, och det var läääskigt och hiiimla konstigt, så hon går långsamt som sjutton :p. Hon tar ju iaf alla hinder (kolla hopptekniken haha, får nog jobba på att inte hoppa en dm högre än hindren), är följsam och tittar framåt och inte på mig även om drivet saknas för dagen - vilket jag är mest glad över. Farten kommer att komma även på tävling, när hon blir mer van i situationen :). Så fort hon är med om något nytt så tänker hon så att det knakar och farten blir lidande nämligen...
http://www.youtube.com/watch?v=V6AE3zQBJIA&feature=plcp

Så långsam tycker jag inte att hon är. Visst kan hon säkert snabbare, men det ser ut som väldigt bra debut tycker jag!

Det blev ett helt gäng med filmer igår på agilityträningen. Första filmen är när jag kör banan första gången, och där jag valt handling helt själv. Sen är det någon sekvens och flera rundor på banan där vi försöker få till det bättre :)

http://www.youtube.com/watch?v=DC37x3YddxQ

http://www.youtube.com/watch?v=3Ee9DdaXprQ

http://www.youtube.com/watch?v=50mauABMqf4&feature=channel&list=UL

http://www.youtube.com/watch?v=GvW_pn9WE4U&feature=BFa&list=UL50mauABMqf4

http://www.youtube.com/watch?v=Ej42oILbylM&feature=BFa&list=ULGvW_pn9WE4U

http://www.youtube.com/watch?v=FVcGMhbpW54&feature=BFa&list=ULEj42oILbylM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat