Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Aha, vad skönt!
Jag trodde att de mättes inför varje tävling :o

Tack för info! :bow:

Och jag väntar på en resultatrapport från rallyt :)

Ja, jag var ju uppe på Värmlandsrallyt och tävlade, och är jättenöjd med vår prestation :banana:! Jag och Lyxa tog ju som sagt en pinne i hopp1 och blev därmed uppflyttade till hopp2, och vår första pinne i ag1 (skulle ha varit två till om om inte hade funnits, hade VÄRLDENS chans och stolpe ut på två lopp :p )!

Vi debuterade även i hopp2 med JÄTTEBRA känsla och rätt bra resultat, två snygga lopp på 5 fel och egenvald disk (skickade in henne i tunnel igen när vi missade en ingång på slalom). Det var SJUKT kul med hopp2 :D!

Några filmer på våra lopp:

Hoppklass 1 a söndag

Agilityklass 1 A söndag

Agilityklass 1 B söndag

Hoppklass 1 B söndag

Agility 1 måndag

Agility 1 torsdag

Hoppklass 2 torsdag

Hoppklass 2 fredag

Och sen så MÅSTE jag bara visa min dvärgschnauzer Homers agilitydebut tillsammans med min sambo :D!!

För er som inte vet har Homer varit väldigt sjuk när han var mindre, och har varit satt på träningspaus under några år och bara varit sällskapshund. Men nu när sambon börjat intressera sig för agility så fick han testa med Homer så han fick känna på det innan han börjar träna med valpen.

Homer är ju ingen superagilityhund som är ute efter att klassa upp sig, men han är ju så sjuuuuukt söt och tyckte att det var rätt kul :love:

Homers debut i hoppklass!
.
Jag får ursäkta mitt refererande, jag blir så exalterad när Homer är på plan :D! Platta tunneln är skiiiit sa Homer i både hopp - och agilityklassen ;).

Senast ändrad:

Jag dör av kämpaandan! :D

Och min spontana reaktion:
Vad tusan, jag och Billy borde ju också kunna tävla!

Klart ni kan :bump:!

Jag kan ju säga såhär, sambon och Homer var LÅNGT ifrån det sämsta ekipaget för dagen... ;)! Klass 1 innehåller ju allt från blivande SM-ekipage som bara flyger igenom klassen och plockar pinne efter pinne, till "tant Greta" 62 år med sin malteser Snuffe som knappt har styrfart :D!

Fan vad skönt att höra :D

Vi behöver nöta in säcken. Den ÄR verkligen hemsk när man har en liten hund. :(
Slalom fixar han om jag är med och stöttar. Kontaktfält fixar han (jag behöver möta honom på A-hindret, men annars inga problem).

Måste genast kolla hur det ser med tävlingar framöver :D

Ja, säcken är skit om man har en liten hund som inte har lite extra jävvlaranamma i sig och trycker till det där lilla extra! Sambon har sagt att nu ska det bli råträning på säcken fram till nästa tävling, så kanske de kan ta sig runt ett lopp iaf utan att diska sig :D!

KL

Har varit hos tränaren idag igen. Vi körde agility1 från Piteå 14/7.
Banan:
2012-07-14_Agilityklass_I.gif

Först fick jag gå banan själv och välja handling, körde sen igenom en gång. Mycket missar och en del slarv på hinder men vi tog oss igenom.

Sen gick vi igenom sekvenserna med feedback och alternativa handlingsval.
Slutligen skulle vi köra banan igen, då var vi trötta och kontaktfälten funkade inte alls. Körde balansbommen typ hundra gånger men tills slut gav jag faktiskt upp och släppte henne för att kunna genomföra banan..

FILM

Det skulle egentligen vara ett framförbyte efter hinder nummer 5 men jag hann inte eftersom det blev fel på balansen, blev ett bakombyte. Skulle även vara ett blindbyte innan hinder nummer 19 men då hon var väldigt "klistrig" (hon blir det när hon är trött) var jag tvungen att följa med ut till hinder nummer 17 och hann därför inte, blev ett bakombyte istället även där.

Är väldigt nöjd med slalomen som funkade toppenbra. Har haft strul där senaste tiden.. Kunde till och med göra blindbytet slalom -> a-hinder vilket jag faktiskt inte trodde innan.
Testade två nya grejer - framförbytet vid hinder nummer 9 som gjordes lite annorlunda än jag gjort tidigare och även en jacko vid hinder nummer 14.

På det stora hela är jag nöjd, även om det är retligt när man inte får lyckas innan man avslutar.
Och kul med film, premiär för oss ;)

*kl*

*smyger in i proffstråden och hoppas jag inte blir utschasad :o*

Jag och min hund Malte har precis börjat träna lite agility på hemmaplan och hittills verkar han älska det. Jag har dessvärre ingen möjlighet att gå kurs utan vi försöker så gott det går själva.

Är det någon som har tips på någon bra hemsida, blogg, bok eller film med bra övningar att göra?

Hitills har jag tränat på att skicka han framför mig, kalla in honom över hinder/tunnel mm och att springa på båda sidor om honom. Har börjat lära honom namnen på däcket och tunneln så han själv letar upp dom hindren. Balansgången går han bara med mig vid sidan så allt går lugnt till och så han inte hoppar av för tidigt.

Jag har 4 hopphinder, en kort tunnel, däckhinder, balanshinder, slalom med 6 pinnar (ska göra fler pinna denna veckan), längdhinder.
Ska snickra de resterande hindren så fort jag hinner men känns ändå som vi kan träna mycket på det vi har nu.

Googla upp Veronika Baches Träna och tävla med din hund :)! Hon är grym och boken är jättebra och pedagogisk! Annars så finns ex. Jenny Damms DVD:er som jag också gillar.

Och så finns en en uppsjö av bra (och mindre bra ;) ) böcker och dvd:er, huuur mycket som helst :D!

Vet inte riktigt om jag vågar visa men jag kikade iaf på youtube (:o:o) om det där med kontaktfält och testade att träna lite det idag. Han vill gärna ha lite bråttom på balansen (gillar fart) så jag stannade honom mitt på balansen och gav godis och även ett par gånger på nervägen för att få honom att lyssna och inte tänka alltför mycket framåt, samt när han var nästan nere att gå ner med framtassarna och stå kvar lite.

En liten filmsnutt...tänk på att vi är nybörjare så kritisera inte för hårt... :o:angel:

Tänkte fortsätta att träna likadant men efterhand ta bort allt godis utom det sista när han har framtassarna på backen. Gjorde dessvärre balansen lite smal så han kan inte vända på den så vi går hela balansen varje gång, men tar det från samma håll så det blir lite lättare att lära in.

http://www.youtube.com/watch?v=eQUwPu4yQBU&feature=youtu.be

Tänk bara på att du inte vill ha en hund som tar det lugnt på balansen, det ska vara full fart! Men man brukar däremot lära in kontaktfältet separat. Har du funderat över vilket beteende du vill ha och vilken metod du vill använda?

:)

jag tror det är minsta problemet för han är kvick som s*tan, grejen är nog mest att han hade hoppat rakt ut om man speedat upp honom, han är totalt orädd och hoppar upp och ner på både ensilagbalar, stockar och stora stenar, så därför tänker jag att det kanske i första hand är bättre att träna honom att invänta lite så det inte blir för slarvigt...

ja alltså jag tänkte träna separat men eftersom plankan är lite smal så måste han gå upp från rätt håll för att komma rätt. Alternativt får jag backa upp honom eller lyfta upp honom rätt, vad tror ni blir bäst?

Tänkte dock att bara ge godis nere sen så han får ta det andra i bra tempo men att han får som vana att stanna till nere med framtassarna på backen...eller är det knasigt tänkt? jag tror det bästa är om han tränas 2+2 så som jag börjar, tar jag springande känns risken väldigt stor att han hoppar av tidigare när han blir för upptaggad så det känns nog bättre att han kan speeda i full fart men ändå ha som reflex att stanna till där nere och sen gasa vidare... eller tänker jag avigt tror ni?

Jag har tränat 2 på 2 av genom att backa och träna in ett släppkommando. Många använder target istället. Smaksak.

Tror det är bäst att lyfta upp honom när du kommit så pass långt. Känns väldigt dumt att lära hunden att den ska ta det lugnt på balansen när det egentligen är helt motsatt till vad du vill ha sen. Bättre då att ta en sak i taget.

Tack för tipset. Ska prova det istället, tror det går om jag verkligen försöker. Tror inte jag behöver target, han förstod ganska bra idag med klick istället så det känns onödigt med en omväg med target om jag nu inte kör fast då kan det vara bra att ta till.

Jag har tränat 2 på 2 av genom att backa och träna in ett släppkommando. Många använder target istället. Smaksak.

Tror det är bäst att lyfta upp honom när du kommit så pass långt. Känns väldigt dumt att lära hunden att den ska ta det lugnt på balansen när det egentligen är helt motsatt till vad du vill ha sen. Bättre då att ta en sak i taget.

Fast ska man bara leka agility på skoj gör det väl inget om hunden tar det lugnt på balansen? Jag har sett flera otäcka olyckor och skador på agilityplan, så måste man inte pressa hunden så varför göra det liksom?

Jag tränar för tävling (i framtiden) med kelpien, men har medvetet valt att ha ett väldigt lugnt beteende på gungan, då jag inte elitsatsat och hellre har en hel hund.

Med detta vill jag inte ha sagt att de som satsar är oansvariga, men jag anser att man bör ställa riskerna mot vad man vill uppnå :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka