Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Jag tror det var ditt agilitylopp jag så på sm, såg jättefint ut! Grattis till en bra placering :)

Vi har varit i Linköping på kanonsabotören och slog till med två vinster på lördagen och blev därmed uppflyttade till klass två. Jag ska till slottshoppet torsdag och fredag, där blir det debut i 2an :)

Tack! Om det såg ut såhär var det mig du såg :D http://www.youtube.com/watch?v=uMnrtj-6vXo&feature=relmfu

Och nu blev jag lite nyfiken, jag har suttit som funkis under medium kl 2, vad var det för hund du hade nu igen? Namn? Andra kännetecken? :D Och grattis såklart!!!

Själv hade jag stolpe ut under i princip hela Slottshoppet. Fick något enstaka jäkla skitfel i vaaarje lopp förutom 2 agilitylopp där vi tog sm-pinnar (väldigt välbehövligt). Vi gjorde ett av våra bästa hopplopp ever under söndagen med med 3 hinder kvar bryter hon totalt linjen och sticker iväg på fel hopphinder (hände en gång till under veckan, fast med två hinder kvar...). Efter det loppet gick jag faktiskt upp i skogen och grät en skvätt, inte för att jag var arg eller något, utan för att vi under veckan gjort så himla många fina lopp men inte fått till det :(. Peppade till igen och avslutade med ett nollat agilitylopp dock, så alltid något! 3 SM-pinnar har vi alltså lyckats samla på oss under denna kvalperiod, men vi hade lika gärna kunnat vara SMklara, det är det som känns surt...

Nå! Jag hade sviiiinkul på Slottshoppet både som tävlande och funkis och på kvällarna hade vi AA-möten, After agility dvs :D.

Nu framöver blir det Knivsta, Gagnef, Fagersta, MSBK, Avesta, Sala, Hofors... Phu...

Jag har ju en medium kelpie, Magi, som helt glömt bort hur slalom ska tas! Nu efter 8 lopp med slalomfel i varje så ville jag också gå upp i skogen och gråta idag :( ! Vet inte vad som hänt, hon är rätt säker på slalom på träning, men på tävling brinner det lite i skallen på henne...eller så är det löp på g som spökar. Vi har iaf hela Karlstad på oss att få nåt nollat lopp, och jag ska belöna slalom om nåt går tokigt innan vi kommit dit.

Du ska inte till Karlstad?
Förstår hur det känns när det är så lite som fattas till att nolla! Man får se till dom bitarna som gick bra istället och vara glad för dom :)

KL

Träning idag igen. Gick jättebra!
Hade en bana uppställd som gick att köra både som klass1 och 2 (agility). Började således med klass1 banan som uppvärmning och körde sedan vidare på 2an.
Vi hade lite strul med slalomen, men det förvånar mig inte eftersom det har varit lite bök på den fronten senaste passen. Men bättre än tidigare, och fick hjälp med vad jag kan göra för att hjälpa och vad jag ibland gör som stör.
Kontaktfälten gick superbra!!!!

I övrigt kändes handlingen himla fin. Jag börjar känna mig lugn när vi kör, inte lika mycket stress. Stor skillnad.
Har lite strul med sekvenser som innefattar att först samla ihop mot mig och sedan skicka bort från mig, men det vet jag sedan tidigare att vi behöver träna på.

Nu ska vi köra klass1 banor fram tills tävlingen, har mest kört kluriga svängar innan men det där med att springa fort rakt fram är ju en svårighet i sig..

KL

Jag och ett gäng klubbkompisar är uppe på Värmlandsrallyt, och det har gått GRYMT hittils :D!

Jag och Lyxa har fått två pinnar (vår sista i hopp1 så vi blev uppflyttade till hopp2 och vår första i ag1) som skulle varit tre om jag inte sumpad ett blindbyte på en ag1 bana :p! Vi har fått en 2:a, två 6:e, en 8:e och en 14:e placering och idag körde vi en GRYM hopp2 (trots att jag diskade oss, vi hade sånt grymt flyt och teamwork :love:)!

Sammanlagt har vi klubbisar tagit 11 pinnar, varav 3 klassvinster och 4 andraplatser, samt att ett av ekipagen nu är färdiga för SM 2013 :bow::banana:! Och då har vi 4 dagar kvar att tävla :D!!

Woooh grattis!! Vad roligt! :)

Hm hm är det en svart kelpie du har? Känner igen namnet som sjutton! Usch ja och det är så lätt att hamna i ett dåligt tankemönster och man känner sig bara allmänt sämst. Men rätt vad det är sitter den där nollan, jag håller tummarna! :)

Själv ska jag inte till Karlstad men håller tummarna för er som tävlar denna vecka!

Nej det är en brun kelpie :) heter magithea på youtube om du vill kika på filmer :)

Ja det känns som att det är lätt att hamna i en ond cirkel tyvärr!

Grattis! Vi hade ju tältet brevid er i Torsby men jag vågade inte säga hej, kul att det gått så bra för er :)

Åh, det visste jag inte! Det är annars väldigt spännande när folk kommer fram och hejar med frasen "jag är **** från Buke", det händer bannemig oftare och oftare nu :D!

Halvt KL

Vi hade också ett sjukt irriterande fel på ag1 loppet med vår slalom, Lyxa tog den sjukt snyggt i hopp2, men i ag1 så kortade hon inte ihop sig någonting utan sprang bara i full fräs in i andra porten :p. Då var jag verkligen besviken och irriterad efter det loppet tyvärr, tur att man inte är långsint så efter 10 min och lite gnäll till vänner och familj hade jag kunnat släppa det och tänka på vårt goa hopp2 lopp ist

Har kännt att hon oftare och oftare gör detta på tävling för att hon är så exalterad och bara vill iväääääg till nästa hinder och blir lite nonchalant på ingångarna då eftersom hon vet att det "bara är att ta om tills det blir rätt". På träning är hon väldigt duktig även på väldigt svåra ingångar.

Så jag kommer nog göra som så att (självklart kommer jag ge henne bästa möjliga vägarna och handlingen för att hon ska klara det) om hon inte anstränger sig för att korta upp sig och ta rätt ingång (halka till och missa kan ju ingen anklaga henne för om hon gör) under veckans resterande tävlingar, så kommer jag bryta lugnt och stilla och gå av planen.

Hon måste fatta att man måste anstränga sig LITE själv för att göra rätt, annars får man inte fortsätta med det roliga :p.

Och efter denna vecka blir det ännu mer slalomingångsträning :angel:

Och fick precis meddelat att två av klubbkompisarna som är och tävlar klass 3 i Hammarö idag vann ag small och kom 6:a på ett nollat lopp :banana:!

Så KUL när det går bra för klubbkompisarna, och då blir det mer bubbel ikväll ;) (vi har druckit mousserande Cava på vandrarhemmet varje dag för att vi haft så mycket att fira, riktigt mysigt :D!)

Jag hoppar på tråden, har börjat träna agility med min ena hund, en Chinese crested på 2 år, och det är så otroligt roligt :) Vi är riktiga nybörjare båda två så vi kan behöva alla tips vi kan få...

Tävlingserfarenhet: Ingen

Träningsvana: Började introducera agilityhindrena i mitten på maj, gick nybörjarkurs i början av juni

Säkrast på: Hopphindrena, tunneln

Osäkrast på: Platta tunneln, slalom, kontaktfält...

Håller till: Piteå

Mål: Förhoppningsvis start i klass 1 under 2013

Planen är att ligga i och träna in slalomet hemma, ta någon privatlektion, gå fortsättningskurs till hösten och sen träna regelbundet under hösten/vintern/våren.

Kan bjuda på några riktiga nybörjarfilmer:

Hoppeliskutt :D
3:e gången på nybörjarkursen
Liten bana (också 3:e gången på kursen)

Senast ändrad:

Har varit och satt upp tältet i Karlstad ikväll, såg att vi hamnade lite snett bakom er den här gången... Vi förföljer er inte om ni tror det ;) Hehe hoppas ni för tur med er den här gången! :)

+ MosterMia

Jag har en hemsk lunginflammation som inte vill lämna mig ifred. Om jag mår bättre i morgon eller på fredag tänker jag åka ut och heja på omedelbart :)

Hoppar på! Har tränat agility några månader, inväntar nybörjarkurs som jag dock tror vi kommer vara lite överkvalaficerade för. :D

Tävlingserfarenhet: Ingen

Träningsvana: Tränar ungefär en gång i veckan, varierande övningar och svårighet.

Säkrast på: Hinder, tunnlar.. :P

Osäkrast på: Slalomen sitter inte helt och inte kontaktfälten heller. Plus att vovve gärna sticker iväg om han tvingas vänta för länge på att få hitta på något..

Håller till: Landskrona, Skåne

Mål: Hoppas på någon enstaka klass 1 start under slutet av 2012

Tanken är att gå nybörjaragility mest för att han ska få träna ihop med andra hundar och den störningen.
Efter det fortsättningskurs och kanske privatträning :)

Hunden är en dvärgpinscherhane på 1 år och 4 månader.

394310_10150486883305636_1727159285_n.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Har nog inte presenterat mig?

Tävlingserfarenhet: Aldrig tävlat

Träningsvana: Gått nybörjarkurs med min vuxna för att ha lite på benen när jag börjar med den tilltänkta agilityhunden

Säkrast på: Hinder, tunnel, platta tunneln, däcket

Osäkrast på: Alla övriga hinder som vi inte börjat med än ;)

Håller till: Skaraborg

Mål: Att få till en riktigt vass agilityhund :):)

Gissa som hon heter är en BC/Flat korsning på 8 månader så vi tränar mkt basic och inte mkt hopp, balans osv. Har påbörjat slalomen med 2+2 tekniken och hon tar 4 pinnar rätt så tätt. Mer pressar jag henne inte pga åldern utan vi traglar på för att få fart och riktigt sug till slalomet.

Dagens träning, testar bakombyte för första gången. Ett väldigt tydligt och enkelt sådant och det tog hon galant.
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151133845441159

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151133856191159

Jag har en mätfråga...
Billy är en stor dvärgpinne, han mäter lätt 33 cm i mankhöjd och det därför har jag slutat ställa ut honom (de blir i regel diskade om de är över 32). Om han är uppspelt och spänner upp sig kan han säkert växa 2 cm.
Hur noga mäter de?
Mäts hundarna inför varje tävling?
Kan Billy råka ut för att gå som både i small och medium i olika tävlingar? :crazy:

Jag har en mätfråga...
Billy är en stor dvärgpinne, han mäter lätt 33 cm i mankhöjd och det därför har jag slutat ställa ut honom (de blir i regel diskade om de är över 32). Om han är uppspelt och spänner upp sig kan han säkert växa 2 cm.
Hur noga mäter de?
Mäts hundarna inför varje tävling?
Kan Billy råka ut för att gå som både i small och medium i olika tävlingar? :crazy:

Nej, hunden slutmäts vid 2 års ålder (de mäts en gång innan om de är mellan 18-24 månader när de debuterar), och den storleken den har då är den den tävlar i. Blir han small är han small, blir han medium är han medium.

De mäts med mätsticka (som den på utställning) på plant underlag, så de är rätt noggranna med mätningen. Men är han 33 så ska det inte vara några problem, du får se till att hålla honom luuugn och fin så han inte spänner upp sig ;)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka