Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Men åh - vad fina!

Homer ser ut som att han säger typ "Korv, korv korv!"
Och din kille ser ut som att han säger "Här, här, här!"

Ett perfekt team alltså :D

Fixa 4 år
Tävlingserfarenhet: -------
träningserfarenhet: tränar på klubben 2ggr i veckan och hemma nästan varje dag
säkrast på : säker på alla utom säcken och gungan
osäkrast på:gungan och säcken
håller till : Frövi
Mål : kunna starta på en tävling till hösten eller våren

Det var något nytt för mig. Jag ska kolla filmen :)

Jag vet inte hur jag vill lära in slalom.
Vi har tränat mycket ingångar, och annat väldigt basic. Det stora bekymret är antagligen att jag tycker att just slalom är svårt. :o

Jag som är fattig men även annars vanligtvis väldigt spartansk i mitt träningssätt ( :D )gillar 2x2 metoden. Den har funkat kanon för de hundar jag provat med (både med hög motivation och låg motivation)!

http://www.youtube.com/watch?v=3zvylmWvve4

KL

Idag har vi tränat slalom och kontaktfält!

Slalom: Riktigt bra fart och framåtsug! Hon gick ur tidigt två gånger i början men sen gick det jättebra. Utmanade dock inte allt för mycket i sidled, lite i taget..

Kontaktfält: Fungerar riktigt bra om jag håller mig inom Ilas synfält och framförallt om jag är på hennes högra sida. Då kan jag springa i full fart framåt och hon stannar ändå korrekt, men om jag dröjer mig kvar "bakom" så går hon av och vänder sig för att kolla efter mig. Här får jag nog ta till samma träning som jag kört med slalomen, sug framåt oavsett vart jag befinner mig. Behöver också träna mer på att vara på vänster sida då inte sitter riktigt lika säkert.

Så roligt när man märker framstegen! Imorgon ska jag på träning hos Anna-Carin igen, får se vad hon har hittat på för utmaning då :laugh:
(För det brukar alltid vara utmaningar, och hon är något av en perfektionist vilket gör under för vår utveckling!)

*kl*

Jag håller på att träna upp lillkillen här hemma, 8 månader gammal har han blivit. Och han är en helt annan utmaning än vad storasyster är!

Här kommer en ful paintbild som hjälper er att visualisera våra problem :D Det största problemet vi har är att han har en linje som han följer till världens ände. Han har tunnelseende i princip. Om jag placerar honom så att hindret är ett utåtskick (d.v.s. ett regelrätt avbrott i linjen) så kan han springa förbi det hindret fast det är 1 cm från hans nuna! Det är inte klokt! Ett jätte konstigt problem känner jag - för han tittar väldigt mycket framåt och har ett bra hindersug och söker sig framåt men är hans linje ex. mellan två hinder så springer han mellan. Speciellt om jag är något bakom honom. Om jag fångar hans uppmärksamhet, handlar mera offensivt bredvid honom och försöker bryta hans linje på så vis kan han ibland istället titta på mig alldeles för mycket och springa förbi. Han har liksom inte ett mellanläge och jag blir inte riktigt klok på honom! Att räta upp kroppen och handla mera rakryggad gav sparsamt resultat men han kan fortfarande totalignorera mig eller totalfokusera på mig :crazy:

Jag har kört lite hindersugsträning i kombination med att han ska kunna vända och vrida sin linje för en tajtare sväng (och alltid förvänta sig att framåt är vart vi ska) vilket gav resultatet att han sökte hinder, dock inte närmaste hinder utan endast de hinder som finns i hans linje :crazy: . Så när vi skulle köra staket så tog han hinder 1 och sprang mot hinder 3 som då var i hans linje trots att jag försökt plocka upp honom vid hinder 2 och skicka ut igen. Själv upp-plocket förstår han, men det är utskicket som går förbi honom totalt. Han siktade på hinder 3. Och då har vi ändå slipat länge och mycket på utskick och egentligen så kan han det, för kör jag stenhårt med ett utskicks-pass så sätter han allt klockrent. Men in the heat of the moment, i flera kombinationer, så verkar det bara tappas bort.

Är det någon som har tips som kan hjälpa honom att släppa fokus på linjen? Jag är helt rådvillig, han har klart blivit bättre sen han var yngre men det släpper inte riktigt och jag vill ändå att han ska vara mera hinderklok och eftertänksam. Tanken är inte att han ska placeras så att det underlättar för honom utan jag vill att han ska lära sig att linjen inte är lag! Hoppas någon förstår vad jag babblar om!

2prfx51.png

Gröna linjen är hur kombinationerna är tänkt att tas. De röda är hur den lille parveln väljer att springa emellanåt :cool:

Senast ändrad:

Min allra första tanke är: Är du säker på att han har fullgod syn? Vet flera hundar (och hästar) som haft problem med hopping/vägar, och senare har det visat sig att djuret är i princip blind på ena ögat och därmed tappat stor del av sitt synfält.

Men åh - vad fina!

Homer ser ut som att han säger typ "Korv, korv korv!"
Och din kille ser ut som att han säger "Här, här, här!"

Ett perfekt team alltså :D

+ line_n:

Hihihi, ja de är sööööta ihop :D! Ska bara få sambon att räta lite på sig så han inte riskerar ryggskott, sen blir det kalas ;)! De har ju en månad på sig att träna inför debuten :D!

Min allra första tanke är: Är du säker på att han har fullgod syn? Vet flera hundar (och hästar) som haft problem med hopping/vägar, och senare har det visat sig att djuret är i princip blind på ena ögat och därmed tappat stor del av sitt synfält.

Han är ögonlyst ua så han har inga problem med synen såvitt jag vet. Han ska ögonlysas som 1 åring igen men jag upplever inte att han har problem med syn i vardagen för att han kan, när han väl förstår, bryta sin linje och köra utåt utan problem. Även då om jag flyttar hindret eller byter sida. Han kan även springa runt ett hinder om han upplever att externbelöningen som jag satt ut ger honom en helt annan vinkel i förhållandet till hindret. Så han ser nog hindrena, han tror nog helt enkelt inte att det är meningen att han ska bryta sin linje :crazy:

Jag har ju försökt med övningen att flytta externbelöningen till olika platser för att han ska lära sig att vrida kroppen och anpassa sig efter nästa mål framåt men som sagt, där kan han då slaviskt följa sin linje och springa förbi hinder om han anser att det blir fel linje för honom. Dag 2 av träningen har gett att han faktiskt bryter sin linje och kan göra en 90 graders vändning samt söka sig till nästa hinder per automatik men ja.. det resulterade i som sagt att han söker hinder 3 i staketet. INTE mitt mål direkt. ;)

Senast ändrad:

KL

SÅ!! Nu har jag fixat så ni kan se klippet http://www.facebook.com/photo.php?v=10151036737431159

Som sagt så klantar jag mig och är otroligt otydlig, men vi har bara gått 6 ggr på nybörjarkurs och lärt oss hur vi ska lära in hinder.
Dessutom är hon i grunden lydnadshund så att kommit såhär långt att hon faktiskt på eget bevåg drar på hinder är ju något jag aldrig trodde skulle gå så fort. På höger sida dessutom!!

Hm, vilket spännande beteende :D

Hur belönar du?
Kastar du leksak?

Om jag hade haft samma hund eller samma problem, så hade jag nog gått tillbaks tränat basicövningar, typ så som hinder a, b, c, d står här (alternativ bytt ut två hinder till en lång tunnel):
untitled_panorama1_stor_151212044.jpg

Jag hade börjat med att bara ta fram ett eller två hinder och jobbat SJUKT mycket på min egen handling och att ha ett bra utgångstempo som inte är "skjuten ur en kanon", och sedan kastat leksak som belöning (och kastat den åt strategiskt håll). Det ÄR svårt att fortsätta springa i en rak linje när alla hinder står i en cirkel.

Den här banan tränade jag under perioden när Billy drog (alltså stack iväg, smet och försvann och var borta i typ 5-15 minuter vid VARJE träning) och därmed behövde träna ganska mycket kontakt, följsamhet och närhet. Långa sträckor mellan hindren var bara att glömma.
Vi tränade flera olika vägar, till exempel c-d-y-c-b och y-d-a-b-x och x-a-d-c-b.

Eftersom jag är bekväm brukar jag göra banor som man kan variera till döden skiljer oss åt. :angel:

Sånt där har jag kört massor med min med. "stjärnan" går att variera till all oändlighet, super!

Hm, vilket spännande beteende :D

Hur belönar du?
Kastar du leksak?

Olika! Ibland kastar jag, ibland kampar vi, ibland ger jag godis ur hand och de senaste träningarna har jag kört med extern belöning i form av godisskål.

Om jag hade haft samma hund eller samma problem, så hade jag nog gått tillbaks tränat basicövningar, typ så som hinder a, b, c, d står här (alternativ bytt ut två hinder till en lång tunnel):
untitled_panorama1_stor_151212044.jpg

Jag hade börjat med att bara ta fram ett eller två hinder och jobbat SJUKT mycket på min egen handling och att ha ett bra utgångstempo som inte är "skjuten ur en kanon", och sedan kastat leksak som belöning (och kastat den åt strategiskt håll). Det ÄR svårt att fortsätta springa i en rak linje när alla hinder står i en cirkel.

Hur menar du inte skjuten ur en kanon? :)

Vi kör vanligen väldigt basic med bara att han ska liksom följa mina rörelser, det är senaste träningarna jag gått mot att försöka driva fram ett bättre hindersug där han jämt förväntas ta ett hinder för att förhoppningsvis bryta linjen, vilket tyvärr inte funkat ändå.. Vi har kört stjärnan och sådana övningar och då funkar det bra men det är just tvära utåtskick som verkar gå förbi killen. Han har lättare att svänga in mot mig för då kan han ändå titta framåt och samtidigt ha mig i periferin och veta vad jag vill. Då kan jag vara väldigt långt borta från honom utan att han förlorar färdriktning. Dock när det skickas utåt så verkar han tappa all information om vart han ska för att han tittar för långt framåt - han är alltså inte hinderklok i sig om ni förstår hur jag tänker? Istället för att ta hindret som är närmast som min tik skulle göra (för att hon tycker att det är självklart) så söker han sig mot sin linje och springer till något helt annat. Det är ju så svårt att förklara vad som är problemet för jag får inte riktigt grepp om det själv. :confused:

Tack för tipset iaf! Jag får sikta på att träna mer på stjärnan och försöka arbeta med främst utåtskick. Jag känner bara att han inte söker mitt stöd när han egentligen borde det och samtidigt så vill jag att han liksom tänker efter själv. Min tik är så mycket smartare än han för hon resonerar sig fram mycket mer, jag vet inte alls hur jag ska locka fram det hos honom..

För övrigt, ett tillägg; jag vet ju att det är något jag gör som inte klaffar för honom. Antingen att jag inte lärt honom rätt eller att jag och han behöver synkas bättre. Så jag skyller inget på hunden utan det är matte som inte vet hur detta ska hanteras! ;)

Min tränare tjatar alltid om att jag ska placera oss/handla för att skapa linjer för hunden. Funderar på om du kan förändra något på den fronten? Se till att han ser rätt linje med hjälpa av vägval, din placering och handling?

Väldigt amatörmässiga tankar från mig :angel:

Nu ska vi åka på träning!

Rent spontant kände jag att uj, svår övning (nr 2)! :) Jag har inte börjat alls med sådana skarpa svängar än på Inez. Det är ju jättesvårt att säga något när man inte sett er, men jag skulle backa och köra mjuka, självklara linjer som för den skull inte bara är raka. Om du vill träna svängar så gör det på bara 1-2 hinder och belöna direkt efter det svåra.

Fortsätt med grundträning, jag skulle börja med att bara skicka på ett hinder från alla håll och kanter och sträva efter att HAN ska ta initiativ att springa fram till hindret. Lite "olydighetsträning" nästan, dvs inte "sitt-stanna-okej-hoppa". Kombinerat med "kom till handen"-träning och torrhandling. Inez är sjuuukt duktig på att springa runt träd/dylikt när jag skickar henne och jag märker att det har underlättat extremt mycket när jag just skickar henne på hinder nu.

Som sagt, har inte sett er så det blir lite generella tips och tankar! Såg du btw att jag svarade på fejan? :)

KL

Hemkommen från träning. Hoppklass 2 bana idag igen, ruggigt svår!
Här är en (dålig) bild på banan:

16096603-5J9Dc.jpg

Kämpade hur många gånger som helst för att få till ett blindbyte efter hinder 7 men vi var till slut tvugna att modifiera vinklingen på några hinder för att jag skulle lyckas. Blindbyten är ju skitsvårt!

Vi tog oss iallafall igenom hela banan till slut, och det är jag väldigt nöjd över :laugh:

Rent spontant kände jag att uj, svår övning (nr 2)! :) Jag har inte börjat alls med sådana skarpa svängar än på Inez. Det är ju jättesvårt att säga något när man inte sett er, men jag skulle backa och köra mjuka, självklara linjer som för den skull inte bara är raka. Om du vill träna svängar så gör det på bara 1-2 hinder och belöna direkt efter det svåra.

Jag körde staketövningen för att jag ville lära honom att söka sig mot nya hinder och vrida sin linje för att välja rakaste möjliga vägen. Staketet är inte överdrivet vinklat (bilden visar på det sättet fel) utan faktiskt satt så att han skall kunna springa rakt igenom det med en mycket svag båge, liksom bara flytta sig lite åt sidan, hoppa, flytta sig utåt, hoppa etc. För att han dessutom ska minimalisera sina jättesvängar han får p.g.a. sin linjebesatthet.

Fortsätt med grundträning, jag skulle börja med att bara skicka på ett hinder från alla håll och kanter och sträva efter att HAN ska ta initiativ att springa fram till hindret. Lite "olydighetsträning" nästan, dvs inte "sitt-stanna-okej-hoppa". Kombinerat med "kom till handen"-träning och torrhandling. Inez är sjuuukt duktig på att springa runt träd/dylikt när jag skickar henne och jag märker att det har underlättat extremt mycket när jag just skickar henne på hinder nu.

Allt detta har jag satsat på ganska mycket.
  • Torrhandling för att han ska följa min hand och kunna byta sida, tvärt vända, vara följsam etc. och det har funkat kanon just då.
  • Jag har klickat att han ska suga mot hindret oavsett om jag står, går åt ett annat håll, ger kommando eller inte just för att jag vill att han ska söka mot hinder automatiskt. Nu gör han så att han hoppar direkt hinder om inte jag säger regelrätt "håll dig här". Att plocka sedan in honom från det funkar utmärkt, han tittar på mig för att få nästa kommando.
  • Hoppa enskilda hinder från alla håll och vinklar funkar oavsett om jag är bakom, framför, åt sidan etc. Skicka fram på hinder funkar också bra.

Det enda vi inte har gjort är att handla runt träd och stolpar och det kan möjligen vara något. Fast som sagt, enskilda hinder är inget problem och då kan han springa utåt på kommando. Han kan dock inte förankra det alls när det blir kombinationer. Han är faktiskt jätteduktig och följsam så torrhandling med fokus på mig känns inte som lösningen om ni förstår vad jag menar? Här finns en film på honom när vi tränade kombinationer och där som sagt funkar allt klockrent, dock har vi där inga självklara utåtskick och då är det ju inga problem! Ett par veckor innan filmen kunde han knappt ta den bortre tunnelingången för att han siktade på mitten av tunneln istället eftersom hans linje var ju där :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=35NPfkDrpbI&feature=g-upl

FYI så lyssnar jag på er och tar till mig även om det inte verkar som det :D jag har redan gjort ganska mycket och vi har ju kört mycket grunder med torrhandling och följsamhet så han har inte problem med sådant, egentligen. Problemet är endast utåtskicken (om jag är bara en centimeter för långt bakom) och jag tror inte man fattar det förrän man ser det själv för det är verkligen ett jätte absurt beteende! Vet att andra människor jag pratat med har också blivit helt fundersamma när de sedan fått se beteendet live! :angel:

Senast ändrad:

Ivan fick följa med och träna idag.
Han har ju typ noll poäng i grundlydnad, så bara att köra starter är en utmaning för honom och hans utveckling. Hopptekniken är det dock inget fel på :D

ivanhopp-copy_206426355.jpg

Sorry för dålig mobilkamerakvalitet.

Billy är ungefär lika snabb som vinden, så han fastnar inte på bild eftersom kameran inte riktigt hinner uppfatta honom :angel:
Här har ni bild mattes kamphund i stället:
mammaskamphund_206426459.jpg

KL

Här går träningen framåt.
Har tragglat en del slalom det senaste med den vuxna, nu när jag bestämt mig hur jag ska göra :) 2+2 blev metoden och har även börjat på den lilla.
Hon är ju bara 7 månader så vi har väl kommit så långt vi kan för tillfället där.
Den stora har jag inte kommit så långt med heller så jag verkligen vill att hon ska dra som tusan på slalomet så vi fortsätter och tragglar, och tragglar :)

Den lilla börjar jag få hyfsat ifrån mig nu och nu kan vi svänga hihi :D
Slöa av värmen tack och lov med min sträcka rygg. Så tempot är lågt men tycker dom jobbar på bra :)

Gissa 7 mån
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151078544411159

Akki 2,5 år, 3 månaders ströträning
http://www.facebook.com/photo.php?v=10151078535711159

De är roligt hur de blir komplett tokiga när de inser att vi är på agilitplanen. Dom tar sig rejs förbi andra ekipage och är tillsynes helt ouppfostrade haha.
Men jag gnäller inte, jag har fått mina lydnadshundar IFRÅN mig :D

Jag har inte varit direkt aktiv i den här tråden efter mitt första inlägg men tänkte lägga in två filmer på när vi tränar. Vi har gått klart nybörjarkursen nu i alla fall :)

http://youtu.be/--HFlIhNgZs
Anledningen till att jag börjar vråla så mycket vid däcket är för att det var något som luktade gott där.

http://youtu.be/0HhJU1MHIWk
Här är en till film, vi måste träna kontaktfält innan vi får upp farten :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka