Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Då ska jag hålla utkik efter dig i Värmland :) vilja dagar ska du gå för Jenny Damm? Hade tänkt vara med som åskådare men det är inte helt bestämt än.

Då ska jag hålla utkik efter dig i Värmland :) vilja dagar ska du gå för Jenny Damm? Hade tänkt vara med som åskådare men det är inte helt bestämt än.

Jag och Lyxa ska dit 5-6 juli (och springa röven av oss hade jag tänkt :D!)

Va roligt!! Jag vill också springa röven av mig :D Hade tänkt åka som åhörare 3-4, men vet inte om jag kommer att åka...
KL
Jag måste bara visa kvällens träning! Hon gick så sjukt bra och det är första gången jag har kunnat köra henne så offensivt då hon har haft svårt när jag skickar och sticker! Banan tar verkligen fram alla våra svagheter, men hon går bara så jävla braaa!! :D
http://www.youtube.com/watch?v=kMt3OXwRZAU&list=UUJwBcWZaSwcao4SusmE8-0A&index=1&feature=plcp

Senast ändrad:

För mig blir det Knivsta i helgen, SM helgen efter det (Wihaa! :bump: ), ev Gävle den 5e (?) sedan Slottshoppet hela veckan, Knivsta, Gagnef... Är väl ungefär så långt jag planerat än så länge.

Åhå! Då kommer vi och hejjar på er både i Knivsta och Borlänge! :bump::bump: Slottshoppet körde klass 2 och 3 ihop va? Vet inte om jag ids åka fram och tillbaka alla dagar. Ev. om jag snor brorsans lägenhet (han bor i Sunnersta) så kan jag titta på alla dagar. :devil:

Vad tror du om konkurrensen på slottshoppet? Känner mig redan liiite nervös inför det, blir säkert massa duktiga där.. Vill så gärna plocka våra sista pinnar och flytta upp i klass II, är det hemskt av mig att önska att alla diskar sig? :angel:

Skoj!! :) Yes, 3an är alla dagar och 1an de tre första och 2an de tre andra. Alltså, konkurrensen i klass 3 kommer vara mööördande, men i de andra vet jag faktiskt inte. I och med att alla som redan är grymma kommer dit och tar med sig sina nya unga hundar kommer den ju vara "värre" än en vanlig klass 1 tävling men å andra sidan går det ofta fort och fel. I och med att det är så många starter och det inte brukar vara SÅ många som går runt i klass 1, borde nollade lopp ge pinnar så kör bah kör ;)

Donnorna - jättefint, vad kul!! :bow:

*KL*
Det blev inget Slottshopp för mig tyvärr, jag ska flytta plus att vi har jättemycket att göra på jobbet under sommaren. Så jag ska till Karlskrona 7-8 juli istället. Lite närmre och mycket mindre klasser.

KL

Har varit och tränat idag igen. Vi byggde upp denna bana:
15807201-elU71.jpg

Tränade först på banan i sekvenser, med fokus på 1-6 och 9-12. Svårt!
Sen körde vi hela banan två gånger och sista gången så satt den, nästan iallafall ;)

Är så glad över min tokiga hund som har ork och vilja att träna i typ evigheter så att jag får chans att göra om, göra om och åter igen göra om tills det blir rätt ;)

Ang tävling så har jag inget inplanerat men har en liten förhoppning om att kanske kunna starta iallafall hoppklass 1 i augusti. Vi får se hur det går under sommaren :)

Ang tävling så har jag inget inplanerat men har en liten förhoppning om att kanske kunna starta iallafall hoppklass 1 i augusti. Vi får se hur det går under sommaren :)

Håller tummarna att ni kommer ut i år :)!

KL

Idag uppdaterade jag och Lyxa våra handlingsverktyg med Tysksväng och Lapturn. Jag har eg bara haft framför-bakom & blindbyten innan, och för några veckor sedan började vi ju med jaakkos. Men jag tror nog att det kommer bli bra när vi bemästrar handlingen helt :D!

Och i morgon är det tävling igen i GBG :bump:

Idag uppdaterade jag och Lyxa våra handlingsverktyg med Tysksväng och Lapturn. Jag har eg bara haft framför-bakom & blindbyten innan, och för några veckor sedan började vi ju med jaakkos. Men jag tror nog att det kommer bli bra när vi bemästrar handlingen helt :D!

Vad duktiga ni är! Vilken klass tävlar ni i?

En undran (ingen kritik alls utan jag är grön på detta så jag vill lära mig lite! :D ), när du körde Tysken så använde du enbart högerhanden för att plocka in henne över andra hindret - varför? Skulle det inte ha varit lättare för hunden att först dirigera med höger och sen plocka in henne över hinder nr 2 med vänsterhanden för att sedan snabbt plocka upp henne med vänster bakom ryggen? Då lär du ha kunnat placera dig mycket närmare hindret och på så vis slippa stå så långt bak? Eller tänker jag fel nu?

Och i morgon är det tävling igen i GBG :bump:

Lycka till!!! :bump: :bump:

Visst är det kul med nya handlingstekniker!! :) De är himla användbara!

Jag skulle dock inte kalla tysken i banan på slutet för en tysk, för mig ser det ut som ett vanligt blindbyte (svängen skulle nog blivit bättre med just ett vanligt blindbyte dessutom, du hade kommit mer ur vägen). För mig betyder tysken "följ efter mig runt hinderstödet fort som sjutton", för att det ska vara så tydligt som möjligt. Använder tysken i situationer där jag inte hinner/vill göra en jaakko.

Även jag skulle ha velat (och gör så) lägga till vänsterhanden. På så sätt kan man själv sticka mycket tidigare vilket gör svängen tightare - vilket är anledningen till att jag använder den till att börja med. Dvs, genom att stötta hunden med den 'nya' handen som säger "Jo, du SKA hoppa hindret!" kan man själv korsa hindrets sidolinje och därmed komma ur vägen och få en tight sväng. Någon som fattar suck!? Trött idag...

Det vilket väl eg bara att man kan använda samma sväng på flera olika sätt! :) Var och en blir salig på sin fason, bara man bestämmer sig för en.

Även jag skulle ha velat (och gör så) lägga till vänsterhanden. På så sätt kan man själv sticka mycket tidigare vilket gör svängen tightare - vilket är anledningen till att jag använder den till att börja med. Dvs, genom att stötta hunden med den 'nya' handen som säger "Jo, du SKA hoppa hindret!" kan man själv korsa hindrets sidolinje och därmed komma ur vägen och få en tight sväng. Någon som fattar suck!? Trött idag...

Jag fattar :D det var det jag tänkte på. Jag lyckades nästla in mig i Heidis kurs förra veckan och då pratade vi om att lita på hunden och inte backa så långt från hindret för att visa vägen (vilket jag, uppenbarligen gjorde som resulterade i en skrikande Heidi 20 cm bakom min rygg för att jag inte skulle kunna backa ;) ). Jag tänkte på att vänsterhanden hade kunnat plocka in hunden på ett självklarare sätt så man själv kan sticka mycket tidigare och slippa ev. krocka med hunden. Och ge hunden en rätare linje.

Men alla gör ju helt olika har jag märkt. Vissa är saliga i bakombyten (skyyldiiig :angel:), andra älskar framförbyten och vissa handlar med ett osynligt koppel som jag inte blir klok på! :confused:

Jag har för mig att vissa har kallat Moster Mias typ av sväng för S-sväng eller liknande?

Ja, S-sväng benämndes det också kommer jag ihåg nu när du säger det!

+ Kissing Spine=

Jag tar åt mig av allt det ni säger :)! Jag är som sagt inte riktigt hemma med alla svängar och byten :p! Senaste hunden jag tävlade med var år 2000, och det har ju hänt liiiiite sen dess ( :D), och eftersom jag satsar lite mer med den hund jag har nu så försöker jag ta åt mig och testa på alla svängar (och varianter av dessa) för att se vilket som passar mig och min hund bäst!

Tack för era åsikter och info :bow:

Jag tycker ni är superduktiga! Det ser väldigt avancerat ut, jag som knappt klarar av blindbyten ordentligt, haha :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka