Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Kul att du gick för Heidi! Hon är jätteduktig (och himla trevlig!!) :).

MosterMia - ja gud ja det händer ju nya grejer varje dag känns det som haha. Som du säger är det ju jättebra att testa på allting, så upptäcker man ju vad som passar en själv och hunden bäst. Det viktigaste tycker jag är att inte köpa allt rakt av för att "bytet ser ut så" utan det fina är ju att man kan modifiera det tills det funkar optimalt för en själv... :bump:

Nej inte snäll, men rolig!! :) Liiite mer handling hade kanske önskats men ändå. Tack! Kommer du imorrn med?

Dagens lopp:
http://www.youtube.com/watch?v=kl5KXsVYnnc

Nöjd med mycket, som farten, trycket, starten, KF... Mindre bra att hon inte tog min famnsväng/lapturn innan slalom (även om jag är lite otydlig) och att jag visar så SJUUUKT jävla otydligt efteråt, morr morr! (De skulle ta genomskinliga tunneln bakifrån)

Tre lopp till! Två nollor, en SM-pinne i hopp. Saxar mitt blogginlägg för orkar inte skriva igen...

http://www.youtube.com/watch?v=l2J3DHp0J9A&feature=relmfu

Idag var det dags att köra tre lopp. Började med Hopp B. Det är lite frågetecken här och där och det kändes mycket långsammare än vad det faktiskt ser ut på filmen. Vi körde inte riktigt tillsammans liksom... Trots det nollade vi och jag är jätteglad över att det supertighta blindbytet efter slalom fungerade så fint! I princip alla jag såg gick på ovansidan av slalomet och fick då fel eftersom det blev så trångt i passagen slalom/tunnel. Två klasser alltså där jag var den enda (?) som körde en egen variant. Om det beror på att jag är smart eller på att min hund är sämst på slalomingångar låter jag dock vara osagt..! ;) Sanningen är faktiskt den att Lovis lätt känner sig trängd om jag är för nära och då inte söker ingången som hon ska. Då gäller det att hitta andra lösningar... Nå, det räckte i alla fall till en 7e plac och säsongens första SM-pinne, till min förvåning!

http://www.youtube.com/watch?v=Hg7nj49uSws&feature=relmfu

Efter Hopp B körde vi Hopp A (logik?). Trots att det resulterade i en disk så är det nog det loppet jag är mest nöjd med. Bra tryck, hon räddar mig genom att ta bakombyte till u-tunneln eftersom jag inte hann med min planerade tysk och hon driver runt mig jättefint innan slalomet! Att vi får en vägran på tredje hindret är ett riktigt surt missförstånd från hennes sida bara, disken ptja... Vad hände där? Jag glömmer lite vart jag ska, hamnar efter och hon får för sig att hopphindret är det hon ska ta. Nöjd tjej!

http://www.youtube.com/watch?v=WB0KpxNYpU0&feature=relmfu

När det hade blivit dags för agilityloppet var jag såå seg... Benen var halvt bortdomnade och jag hade svårt att tagga till. Hade dock bestämt mig för att nolla och att kämpa och hålla i för varje jäkla hinder, efter att ha gjort sådana slarviga missar i loppet innan. Nollade gjorde vi också, men efter det skakade mina ben kan jag lova, och det gjorde nog Lovis ben också... Har sällan fått kämpa så på en bana men är såå nöjd över att jag faktiskt höll huvudet kallt och var noga! Tappar henne före gungan och hon frågar väldigt mycket på både a-hindret, innan långa tunneln osv... Men det är okej. Hon är långt, långt ifrån toppform och 3 lopp på en dag med allt vad det innebär är tufft. Därför kan jag inte vara besviken på att det endast räckte till en 9e plac (och av typ 50-55 hundar är det ju inte såå dåligt).

Är nöjd med helgens lopp och det kändes grymt bra att nolla två lopp inför nästa helg. Vi börjar hitta tillbaka till våra uppladdningsrutiner, samspel, tajming osv, även om det är långt kvar. Som alltid efter en tävlingshelg funderar jag mycket, analyserar, granskar, planerar... En tanke som växt sig starkare under denna helg är dock om jag kanske är alltför självkritisk? Alltför petig? Flera har gratulerat mig till fina nollor och jag blir direkt sådär "Jaa fast det där var ju inte så bra och där blev det fel och där och där...". Visst är det bra att vilja utvecklas och att kunna analysera sin handling och sina val, men det börjar nästan gå till överdrift. Jag tappar en del av den där underbara känslan när man går i mål efter ett bra lopp. Jag var så arg, så besviken på mig själv efter båda första loppen. Besviken, för att jag slarvade och inte var där 100 % hela tiden och stöttade, att jag inte hann med det jag tänkt. Vilket är en smula lustigt med tanke på att jag aldrig blir arg eller besviken på Lovis (frustrerad när hon vägrar för att jag sticker en nanosekund för tidigt trots att vi tränat på detta en miljard gånger - JO, men inte arg). Jag vet "hur hon är" och därför är det min uppgift att handla henne på det sätt hon fungerar bäst på, även om det kanske inte är det sättet jag "vill" köra på.

Detta för oss så sakteliga in på min andra stora reflektion. Över att jag idag sett, inte bara en utan flera personer, bete sig riktigt fult, tarvligt och oschysst mot sina hundar. Jag har sett hundar bli upplyfta, nedtrycka, få gå av banan, inte fått sin belöning, fått arga ord och blickar och så vidare. Tack och lov handlar det bara om ett fåtal personer, men en grej gjorde mig fruktansvärt upprörd. Så till den milda grad att jag till och med på väg hem övervägde att rapportera det... Är fortfarande osäker. Var går gränsen? Hur illa får man egentligen bete sig på banan mot sin hund?

Jag tycker inte om när man skyller sina egna misstag, tillkortakommanden och otydliga handling på sin hund. Jag tycker inte om när man ser hundarna som tävlingsmaskiner, värdiga eller ovärdiga sin belöning. Jag tycker inte om att man talar nedsättande och elakt om eller till sin hund. Som sagt så gäller INTE detta de allra, allra flesta som tävlar agility, men det är tråkigt att ett par enstaka personer ska dra ner stämningen så! Inte minst för deras hundar...

KL

Jag ska ut och träna i kväll eller i morgon, och jag behöver era bästa slalomtips.
Länkar, filmer, förklaringar, erfarenheter - vad som helst.

Vi kan lite slalomgrund, men har inte kommit särskilt långt. Billy gör "ingenting själv" än så länge, utan behöver ha mig väldigt nära och tydlig.

Hur vill du lära in ditt slalom? Det finns ju väldigt olika metoder. Själv använder jag mig av kompostgaller/bågar för jag tycker man enkelt får en självständig slalom då plus att ingången alltid blir rätt och hunden lär sig slalom rätt så automatiskt. Jag har kört en nybörjarkurs med den metoden nu i vår och det har gått oväntat snabbt framåt.

Finns en film på Lilleman när han jag precis tagit bort gellerna längre upp i tråden.

Det var något nytt för mig. Jag ska kolla filmen :)

Jag vet inte hur jag vill lära in slalom.
Vi har tränat mycket ingångar, och annat väldigt basic. Det stora bekymret är antagligen att jag tycker att just slalom är svårt. :o

KL
Hej hopp allihop.
Jag och min bulldozer har precis avslutat nybörjarkurs i agility.
Vi ska försöka vara med på KMet i september om vi hinner bli tillräckligt duktiga :)
Här är en liten film från avslutningen på kursen. Detta är andra rundan där jag gör 1000 fel och hon missar därefter. Första rundan gick utan fel, såklart blev inte den filmad.
Slalomet hoppar vi över här eftersom jag håller på att lära in 2+2 och har inte kommit så långt som att sätta pinnarna på rad än :)

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151036737431159

Vårat största problem kommer bli kontakthindrena. on har en förmåga att försöka hoppa över hela på en gång :D Ska köra med target så får vi se om det hjälper!

Grattis till framgångarna!

KL

Var ute igår och tränade slalom. Ila är inte speciellt självständig utan behöver ha mig jämsides hela vägen för att fullfölja ordentligt. Om jag rör mig åt ett annat håller eller stannar till så går hon ur.

Tränar antingen med medhjälpare eller själv för att hon ska söka framåt, oavsett vart jag befinner mig. Igår stod sambo dels rakt fram med boll och dels på sidan och kastade boll över huvudet på henne framåt. Körde sen också lite själv, då jag kastade över huvudet framåt. Men det är svårt, hon har ju stenkoll på vad jag gör och jag vill egentligen inte att hon ska se att bollen kommer från mig.

Men i det stora hela gick det väldigt bra. Kunde röra mig lite mer åt sidan än tidigare!

Skulle precis ut och köra igen men då öppnade sig himlen, vi avvaktar en liten stund ;)

Jag kan inte se din film! Kolla så att den inte är inställd på privat eller endast vänner :)

Jag har också bra erfarenhet av slalombågar :)

Ni kanske har sådana på klubben du kan prova med? Annars går det att sätta hönsnät som "väggar" också.

Jag har också bra erfarenhet av slalombågar :)
Ni kanske har sådana på klubben du kan prova med? Annars går det att sätta hönsnät som "väggar" också.

+ Kakis

Jag youtubade runt lite, och tycker att bågar ser helt förträffligt ut.
Varför har jag inte hittat eller blivit informerad om det förut? :o De kanske inte "tror på bågar" på min klubb, men vad vet jag?

Jag slängde ut en fråga om bågar på klubbens facebooksida, så får vi se om jag får napp :)

Det var något nytt för mig. Jag ska kolla filmen :)

Jag vet inte hur jag vill lära in slalom.
Vi har tränat mycket ingångar, och annat väldigt basic. Det stora bekymret är antagligen att jag tycker att just slalom är svårt. :o

Om DU tycker slalom är svårt är bågar/galler en utmärkt metod, hunden går in i "öppningen" och du belönar den när den kommer ut, däremellan ska du vara passiv och låta hunden söka sig till slutet. När hunden sen börjar bli säkrare och öka farten plockar man bort båge efter båge. Man börjar med att ta bort en i mitten och tar bort ingången och utgången sist.

Personligen tyckte jag bågar var lite krångligt med liten hoppig hund då den både kan gå över och under så jag kör med kompostgaller istället för bågar. Som komplement tränar jag dessutom rena ingångar med bara två pinnar utan båge/galler.

Smart!
Jag har ju en liten hoppig hund av samma ras som du (eller liten och liten, han har en matchvikt 7 kilo :angel:), men om han bara förstår uppgiften så brukar han lägga ner hela sin själ i att göra ett bra jobb. Och grejen med slalom är att jag har ganska svårt att förklara uppgiften, så det är väl därför vi inte riktigt kommer någonstans.

Och helt ärligt har vi inte provat slalom sedan före jul... Så det är hög tid att ta upp träningen igen. :eek:

Om hunden går under eller hoppar över bågarna kan man ha dubbla!

KL

Hihihi, jag bara MÅSTE dela med mig av en film :D!

Bakgrunden till detta är att min lille dvärgschnauzer Homer var väldigt sjuk när han var liten, mellan 6 månader och 1.5 år. Kronisk magkatarr och tarminflammation löd sen ÄNTLIGEN diagnosen när de efter 1 år hittade vad som var fel. Min stackars kille var så dålig periodvis att jag flera gånger funderade starkt på att ta bort honom.

Han skulle bli min tävlingshund, men pga hans sjukdomar så tröt både hans ork och driv, och han fick istället bli min lilla sällskapshund.

Men så sen när jag träffade min sambo så har de två börjat träna tillsammans, först gått ut och tävlat rallylydnad (har fått RLD N titeln), och nu har de även anmält sig till agilitytävling tillsammans :love:!

Min sambo är nybörjare på hund och har verkligen aldrig tränat agility, min Homer har haft en agilitypaus på snart tre år... Men igår så var de ute och körde lite tillsammans, och det värmde hjärtat SÅ mycket :love:!

Visst, det kommer aldrig bli någon "skicka-och-sticka" agility med Homer, han kommer nog aldrig att bli självständig i slalom eller på banan överhuvudtaget... men vad gör det när de har så KUL tillsammans :love:!!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=lFdr6j4ac6k

Och så är det bra tävlingsträning för min sambo tills han ska börja tävla med vår nya valp :D!

Om hunden går under eller hoppar över bågarna kan man ha dubbla!

Jag försökte med 3-lager bågar men den lille vandalen fixade det med, det är ju en dvärgpinscher vi pratar om :grin: Och jag ville inte lägga ner massor med tid på att lära hunden inte hoppa över bågarna och då klubben hade ett kit med kompostgaller med duschdraperikrokar så valde jag det enklare alternativet. Dessutom är fördelen att man kan öppna upp gallerna och göra öppningarna i mindre steg.

Jag såg filmen på FB, helt underbar! Hoooomer är så himla söt och din sambo och Homer jobbar ju superfint tillsammans! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka