Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

KL

Intressant med 2x2 på slalomen. Det ska jag nog testa. Jag har fortfarande några månader på mig innan hon har åldern inne för tävling så jag borde hinna lära in slalom till september. Annars sitter alla hinder nu och vi kan köra banor med alla andra hinder. Utom just slalom då, det har vi inte ens börjat med just för att jag inte vet hur jag ska lära in det.

Gällande handlingen måste jag även träna mer på att ha henne på min högra sida. Så länge jag handlar med hunden på min vänstra sida så fungerar det klockrent, har jag henne på min högra sida är det betydligt svårare att styra henne. Men det känns som att det är jag som tjorvar till det lite i onödan.

Har två på klubben som kört 2 + 2 inlärning på slalomen på sina hundar och det är satan i gatan vilket klipp dom har. Det verkar som att man får ett riktigt självständigt slalom med bra sug.

Men det tar ju tid och frekvent träning innan man kommer ngn vart så att säga.
Man måste ju få hunden att förstå att det är pinnarna den ska göra ngt med och man flyttar ju pinnarna långsamt mot ett "riktigt" slalom.
Eftersom man inte är med och petar och hjälper till så tar det ju kanske lite längre tid eftersom hunden själv måste förstå vad den ska göra. Men samtidigt, hur gött är det inte att hunden inte blir beroende av föraren i slalomet.

2x2 metoden är sjukt bra om man gör den rätt, man får en hund som väldigt självsäkert och självständigt tar slalomingångarna :laugh:!

Några klipp från vår utveckling i slalom med 2x2:

2010-04-2485.jpg

26/4 2010, nyss påbörjat 2x2

2012-06-27, 4 pinnar med mellanrum emellan

2012-07-05, 4 pinnar med hinder innan, fortfarande mellanrum

2010-07-14, har börjat sätta ihop pinnarna till en "nästanslalom"

2010-08-22, första gången vi kör en 8 pinnarsslalom

2011-04-15, ingångsträning på vänsterhandling (vår dåliga handling :p)

2011-12-26, kvalitetsäkring

2012-03-06, ingångsträning

Så jag :love: 2x2!

Lägger till ett sista klipp, från vår senaste handlingsträning :D!

Agility är kuuuuul :banana:!

kl
Tävling idag. Jag är jättenöjd för hunden hade fart och jag kunde peppa igång honom riktigt bra! :) Det är huvudsaken.

I ag blev det dock en disk. Han tog däcket fel och jag valde att köra på för att behålla farten och så ska jag fortsätta göra. Fart och glädje först! Resten av loppet drog vi också på oss lite fel, en slalomingång, överpepp på gungan (och ja sa stanna för sent) och problem med platten- igen. Den har funkat bra från första början, började krångla efter träningsuppehåll i höstas och har precis börjat funka igen. I torsdags på träningen funkade den i två banor och sen skulle jag ta en kombination och då började han strula. Suck...

I hoppklassen tog vi oss i mål med 10 fel. Ett framförbyte där han sprang vid sidan (säkert jag som stod lite fel eller nåt men vet inte exakt vad) och sen ett av de sista hindren där jag inte vet alls vad jag gjorde :confused: Jag var helt med på hur banan gick, men glömde att visa honom på ett hinder, är min bästa förklaring. Kom på i sista stund och ropade hoppa men han kom alldeles för snett och stannade i stället. I övrigt glad att blindbyten funkade =)

Nöjd med farten även om resultaten inte var nåt att hänga i julgranen i sig alltså. Det tråkiga är att trots att jag tyckte farten var rätt bra fick han tidsfel. Känns som att vi aldrig riktigt kommer bli tillräckligt snabba.

Har konstaterat att jag måste göra ett ryck och träna slalomingångar och framförbyten (tror ofta jag står för snett vid de sistnämnda), igen. Och massor för att öka glädjen i vanlig ordning!

Åh, det där ska jag kika på ordentligt en annan dag!

Låter ju toppen, något för nästa hund kanske.

Var det någon som skulle till Slottshoppet nu då? :) Är sjukt taggad!!

Vi har hunnit med att tävla SM vilket ledde till en hedrande 13e plac. Ganska skräpigt hopplopp men agilityloppet var riktigt fint! Är himla nöjd med min lilltjej, hon är inte den snabbaste så resultatet var över förväntan!!

Jag tror det var ditt agilitylopp jag så på sm, såg jättefint ut! Grattis till en bra placering :)

Vi har varit i Linköping på kanonsabotören och slog till med två vinster på lördagen och blev därmed uppflyttade till klass två. Jag ska till slottshoppet torsdag och fredag, där blir det debut i 2an :)

Jag funderade på om det var du :) Hon gick ju jättefint!

Andra dagen på kanonsabotören gav oss ett ag- lopp jag är jättenöjd med med 5 förargliga små fel på slutet, och ett hopplopp som gick helt åt skogen, då var hunden jättetrött och kunde inte springa :p

Tackar :) så du var där också :) Jag såg nästan ingen annan i medium eftersom mina kompisar tävlar i large, så jag såg nästan bara largen. Men va kul att det gick bra för dig! Tävlade du lördagen också? Nästa gång får du komma fram och säga hej :)

Ja, jag är nöjd utifrån att vi kämpar på på vår egen nivå :)

Kände igen hunden och namnet men kom inte ihåg vem den tillhörde :o men nästa gång säger jag till! Ja, jag var där båda dagarna.

Idag tog jag lilltjuren vid lillhornen och ställde ut slalompinnar - dags att fräscha upp minnet och ingångarna.
Billy fick tre övningar - och jag blev väldigt överraskad över hur jäkla bra han är. :o Det var ingen som helst tvekan om ingångarna där inte.

slalom_4ff891669606ee728b001ecf.jpg

bill2_4ff88ef7e087c35a50002c43.jpg

Den här lilla grisen fick nöja sig med nummer 1 ovan.
Han är alldeles för fokuserad på godiset, och det är jättesvårt att få ut något av träningen när jag är ute och tränar själv. Jag behöver kunna skicka honom mot någon annan som belönar, så att han inte bara fokuserar på mina händer som om de vore av typ bacon :angel:

ivis1_4ff88ef89606ee49f4001ecc.jpg

Hej hallå!

Idag har vi tränat agility för första gången på nästan ett helt år! Jag blev positivt överraskad över hur mycket hon kommer ihåg :) Siri, som hon heter, har gått en nybörjarkurs för 1 år sedan, men sen hände det inte så mycket fram tills nu då.

Målet är att starta någon tävling, iallafall ett KM, inom typ 1 år. Och det borde ju gå, med lite mer konsekvent träning. Men vi har några problem som vi verkligen måste öva på, som det satans däcket (som hon ramar om jag inte springer in i ramen själv. Snubblar alltid vidare efteråt) och att hon bara söker sig till mig. Måste lyckas putta bort henne lite framåt!

Jaja, för att vara första gången på ett år är jag verkligen nöjd med henne! Föraren däremot måste gå och köpa sig lite kroppskontroll :o

Här kommer en dålig film, det satans däcket är ivägen för att man ska kunna se oss ordentligt. Men lite kan man skymta :)

http://youtu.be/XAlXYPWRVxo

KL

Oh herregud, jag har anmält till en tävling! :eek:

Vi ska debutera i hoppklass 1 i Västerås den 5 augusti. Någon mer som ska dit?

Nervöööööst! :D

Jag blev lite sugen på att följa med men jag har ingen aning om jag kan då :p När är sista anm?

Slalomträning idag. Fokuserade på våra två problem, dels att hon ska fullfölja oavsett min position samt att hon ska ta ingången korrekt om vi kommer in från sidorna.
Började enkelt eftersom vi hade problem förra gången vi tränade, och ökade sen svårigheten. Blev en hel del fel men också rätt ganska många gånger.
Överlag nöjd iallfall :)

slalom-14-juli.gif

KL

Här i Värmland är agilityfest hela nästa vecka, jag ska försöka komma ut och kolla så mycket jag bara kan. (Dock att jag 1) har influensa och 2) inte har semester...)

Men, det var inte det jag skulle säga, utan:
Billy gjorde sitt livs bästa slalom idag! :love: Jag hade börjat grina av stolthet om det inte hade varit 10 andra personer där. Dessvärre var det typ 0 personer som såg det och kan intyga. Kul på hjul.

Jag började i alla fall med fyra pinnar, och insåg att jag kunde lägga till ett "hit". Alltså "Slalom" = in och "hit" = ut.
Och Billy ba: JAHAAAA, är det såhär du vill att jag ska göra? Men säg det då!
Efter fyran tog vi en paus, och sedan provade jag åttan. Och med hjälp av mitt "hit" så gör han det helt fantastiskt bra - vi provade tre gånger och han gjorde alla rätt alla gånger ♥

Förhoppningsvis kan jag ge mindre och mindre stöd när både uppgiften och själva rörelsen sitter bättre i kroppen på honom.
Helst vill jag ju såklart bara använda "Slalom!" och bara en gång.

Träning i torsdags, en ag1-bana. Bra fart och engagemang (vilket är det viktigaste), mindre bra i övrigt :p

Började med en raksträcka där slalom var hinder nr 2. Hunden springer iväg, hamnar framför mig och tar fel ingång. Körde ingångar efter vi var klara med själva banan och med snäva svängar in var det inga problem. Självständighet när jag är framför eller långt åt sidan är inga problem.
Slutsats: Träna ingångar rakt framifrån och när jag är bakom. I banor/på tävling, kör inte flygande starter på liknande banor.

Sen krånglade platta tunneln vilket vi också tränade på separat i slutet. Den tar han numera (gick problemfritt i början men började krångla i höstas) men det går segt så där har vi ett par sekunder att spara.

Nån enstaka tunnel och däcket krånglade också men däck och tunnelsug är saker som redan står på "att förbättra"-listan.

Konstaterade också att när hunden faktiskt är taggad på leksak, ska man inte ha den synlig i handen under banan, då blir koncentrationen lidande ;)

Nu pausar vi agilityn nån vecka, han började halta i skogen idag. Nu går han problemfritt, vet inte om hältan berodde på nån liten sträckning eller att han blev biten av myror (ja han är fånig ibland), men vi tar det lugnt några dagar för säkerhets skull.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka