Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

De startar inte Hopp1 s förrän agilityklassen är klar. Det är ju i princip samma ekipage som deltar i de två klasserna.

Iband finns startnummerna på sbktävling kvällen innan men det är ganska sällan.

Du ska alltså vara på plats för banvandring klockan 9.00 och när du gjort ditt agilitylopp kollar du hur långt de kommit på banan du ska vara på sen(hoppbanan) för att då beräkna när banvandringen för din klass kommer att vara.

Åh, vilken lättnad!
Det är alltså banvandring mellan varje storlek?

Och det bästa av allt:
Min klubb har träningstävling i agility på torsdag.
Kanske den bästa timing jag någonsin varit med om. Snacka om HLR för min arma själ.

Ehm...
Måste jag vara medlem i både SBK och SKK för att tävla? :angel:

Agility? Nej du måste vara medlem i någon form av klubb, men det går bra med både rasklubb, brukshundklubb, hundungdom, lokal kennelklubb eller länsklubb. Det räcker med en.

I reglerna (som jag just nu lusläser) står det såhär:

Medlemskap
Deltagande hunds förare skall vara medlem i till SKK ansluten länsklubb, specialklubb eller ungdomsförbund eller erkänd utländsk kennelklubb.

Jag trodde att det räckte med SBK :o

I reglerna (som jag just nu lusläser) står det såhär:

Medlemskap
Deltagande hunds förare skall vara medlem i till SKK ansluten länsklubb, specialklubb eller ungdomsförbund eller erkänd utländsk kennelklubb.

Jag trodde att det räckte med SBK :o

SBK=Specialklubb :D

Men vad tusan.
Bra att jag i mild panik betalade in medlemsavgiften till SKK förut då.

/Begåvad blåbär

Men vad tusan.
Bra att jag i mild panik betalade in medlemsavgiften till SKK förut då.

/Begåvad blåbär

Attans! Du får trösta dig med att du får tidningen Hundsport som tvärtom vad namnet anger handlar till 99% om utställning...:grin:

Och dessutom är fruktansvärt ful. Herregud.
Jag måste kunna gå in och stoppa betalningen...

Edit: YES! Betalning stoppad. Ingen Hundsport i min brevlåda :D

Idag har vi alltså debuterat på agilitybanan, i form av träningstävling på hemmaklubben.
Innan första starten var jag orolig för att Billy skulle:
  • Skälla ut domaren
  • Ta tillfället i akt och dra iväg på ett ärevarv i publiken
  • Vägra gå upp på (eller hoppa av mitt på) gungbrädan
  • Fuska på A-hindret och hoppa över kontaktfälten
  • Smita i starten
  • Passa på att smita vid målgången
Inte en endaste av de här punkterna blev verklighet.
I stället hade jag en supertaggad Billy som var fokuserad på banan och sökte hinder, och som dessutom trodde att utmaningen var att hoppa så många hinder som möjligt. Därför hoppade han flera av dem två gånger (utom A-hindret, som han glad i hågen tog fem gånger - helt överlycklig).

Jag är SÅ GALET NÖJD med honom, han är så himla glad och lycklig inne på banan och han har verkligen jätteroligt. Han tvekade inte på gungbrädan, trots att det var den läbbiga varianten som låter mer och är smalare än den han är van vid. Han älskade som sagt det nya A-hindet, som han aldrig har provat förut. Min handling i första klassen var verkligen asdålig, jag kunde ha varit mycket tydligare och haft en bättre plan - det var till stor del därför han hoppade fem eller sex av hindrena fram och tillbaka (till liten del för att det var tydligen var superskoj). Slalomen var en tolva och han gjorde den väldigt, väldigt bra. Duktiga Bill!

Lärdomar till nästa gång:
  • Bättre vägar, tydligare handling
  • Sänk tempot (ja, det är sant. Tidsfel är bättre än uteslutning)
  • Ta en paus efter 6-8 hinder (tänk halvhalt)
  • Om möjligt; blockera A-hindret

Resultat:

Väldigt diskad i båda klasserna.

564540_10151387716368761_922627715_n_503fc1bd9606ee2ad7000b4b.jpg

Mammas lilla hoppiga hjärta :love:

Senast ändrad:

Men neeeej! Tidsfel är INTE bättre än disk! :D

Du får helt enkelt springa fortare och handla bättre, enda vettiga lösningen :bump:;)

Grejen är att han får något slags spinn när det går för fort och blir så roligt - och då har vi inte riktigt kontroll på grejerna längre ;) Det är då han börjar hoppa hinder på eget initiativ... Så jag kommer att behöva lägga in en "halvhalt" emellanåt, i alla fall nu i början.

Det som är bra är att jag kan släppa honom på linjer, där är han verkligen grym och sköter sig superbra. Gött med lite självständighet :D

Lärdomar till nästa gång:

• ...
  • Om möjligt; blockera A-hindret

Haha, den är såå bra. Har liknande med Humlehunden här hemma, som äälskar allt vad balanshinder heter. Det värsta är när det ligger en tunnel under balansen - om jag så bygger ett plank framför balansuppgången, så hoppar hon hellre upp där än att smita in i tunneln, oavsett hur jag pekar :p

Hahaha. Min hund älskar vippan. Är jag för sen med handlingen så betyder det alltid vippan. ;) Samma sak om hon får vara lös medan jag bygger bana, då springer hon vippan om och om igen. Den är omöjlig att passera utan att ta den i förbifarten.
Full gas längst ut på vippan och sen liksom ser man hur det bara lyser i ögonen på henne när den dammar i backen.

För att inte tala om alla gånger hon haft så bråttom upp på den att hon ramlat av och snurrat flera varv på marken. Då är det bara upp igen och göra om det.
Hon kallas för "Dampe" hemma. :angel:
Senaste träningen stod folk och skrattade åt henne och hennes turer på detta hinder. Helt jävla sjövild.

Ja, man ska värna om självständigheten och hindersuget! :bow:

Min hund (är ju en omplacering) ska enligt uppgift ha gått väldigt självständigt när hon var yngre. Och det är ju jättesvårt att hantera! Men istället för att hennes dåvarande ägare såg till att fila på sin egen handling så lärde hon hunden att hålla sig närmre och att INTE jobba självständigt. Nu har jag ibland ett helvete för att få henne att gå ut, hon kan bli extremt "klistrig".

Jag tror att ALLA upplever att de inte har koll och att det går för fort ibörjan (om man har en snabb och glad hund). Men då är det nog bättre att träna mer, handla bättre, springa fortare, och anpassa övningarna.
Sen kan man absolut behöva halvhalter ibland ändå, men det är skillnad på att använda dem vid väl valda tillfällen och att sakta ner tempot :)

Dessutom, ni som har små hundar borde väl inte ha några problem att hinna med ;)
Hur fort kan det gå liksom? :angel:
(Skämt åsido, men jag brukar muttra över att det ser så jäkla enkelt ut med småhundar i jämförelse med min racer)

Grejen är att han får något slags spinn när det går för fort och blir så roligt - och då har vi inte riktigt kontroll på grejerna längre ;) Det är då han börjar hoppa hinder på eget initiativ... Så jag kommer att behöva lägga in en "halvhalt" emellanåt, i alla fall nu i början.

Det som är bra är att jag kan släppa honom på linjer, där är han verkligen grym och sköter sig superbra. Gött med lite självständighet :D

Ofta är det så att man själv inte är tillräckligt tydlig och hinner med i hundens tempo. Håller absolut med line_n att du får lära dig hänga med istället. Jag har en toksnabb portugisisk vattenhund på en kurs jag håller och förra terminen var kaos för hunden är sååå snabb. Men jag vidhöll att vi inte skulle bromsa hunden utan lära matte rätt postion och tydlighet istället. Och nu börjar matte hänga med och kunna handla och wow vilket ekipage de kommer att bl :laugh:

Dessutom, ni som har små hundar borde väl inte ha några problem att hinna med ;)
Hur fort kan det gå liksom? :angel:
(Skämt åsido, men jag brukar muttra över att det ser så jäkla enkelt ut med småhundar i jämförelse med min racer)

*mutter mutter mutter*;) Jämför man tider kan de snabbasta småhundarna vara lika snabba som en largehund om det är samma bana. Skillnaden är att småhundarna tar längre tid på raksträckorna men svänger mycket snabbare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka