Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Är anmäld, men kommer inte åka. Ska fokusera på lydnadstävlingen på söndag, och kände att 6 timmar t.o.r inte är rätt uppladdning... ;)

Är anmäld, men kommer inte åka. Ska fokusera på lydnadstävlingen på söndag, och kände att 6 timmar t.o.r inte är rätt uppladdning... ;)

Men åh! Hade varit kul att ses!

Förstår dock att du vill ladda upp för tävlingen, stort lycka till nu!!

Tävlat i Ö-sund i helgen.
Lördagen vann vi hopp 2 med 10 sekunder till tvåa :eek: blev därmed uppflyttade till Hopp3 :D Målet i helgen var att även bli uppflyttad i agility men det ville sig inte riktigt.

Debuterade klass 3 idag och hon gick så bra som hon bara kan gå! Jag är supernöjd! Tyvärr en disk på slutet men det gör inget! När jag tar tiden på filmen så hade loppet räckt till vinst :) Så glad och så nöjd med min älskade hund! :love: :love: :love:

http://www.youtube.com/watch?v=P9KclCA64-8&list=UUJwBcWZaSwcao4SusmE8-0A&index=1&feature=plcp

Grymt snyggt men åhh synd på disken! Med den klass 3-debuten kommer ni blir farliga framöver!

Då har jag och pansargrisarna debuterat på agilitybanan. NERVÖST till tusen men oj så roligt! :bump:
Vi körde på vinna eller försvinna, eller kanske fort men fel. Men efter att ha försvunnit några gånger slog vi då till och VANN sista hopploppet. :eek: :D

304349_10151055498758030_340794433_n.jpg

Agilityloppet var väldigt tekniskt och svårt. Av ca 80 startande hundar var det endast 1 som klarade banan felfritt. Kanske en liten pik till domaren att fundera över hans bana. ;)
Quta: Började bra men diskade oss på hinder nummer 7. Hon ville av någon anledning inte alls springa över balansbommen utan hoppade ner och tog tunneln under istället.
Ila: "Det här kan jag matte, häng på mig!" ropade hon i starten eftersom att hennes favorithinder vippan syntes 4 hinder bort (men i själva verket var hinder 12 typ). Redan efter första hindret hade hon glömt bort att vi var två stycken på banan och sen stack hon. 3 snabba hopp och överlycklig hund på vippan. Sen passade hon på att springa balansbommen 3 gånger fram och tillbaka medan domaren stod bredvid och vred sig av skratt och jag stod kvar vid hinder nummer 3 och ropade "däcket". :angel: Sen lyckades jag styra upp min hund och valde att fortsätta banan. Klarade resten skitsnyggt och felfritt med en jävla fart. Trots disken är jag såå nöjd.

Hoppklassen
Ila var först ut. Inledde strålande, lite lugnare tempo i detta lopp så hon var faktiskt styrbar. Allra bäst var att vi klarade slalomen :love: . Tyvärr blev det disk efter hinder nummer 13. Så jävla surt! Hon sög tyvärr tag i hindret rakt framför näsan och hörde inte alls mig ropa borta vid tunneln. Men efter det lilla sidosteget sprang hon genom tunneln och gick i mål 20 meter framför mig. FULL GAS!!
Quta: ALLT stämde. Full fart, härligt lyhörd. Körde safe vid slalomingången men sen vågade jag handla henne på avstånd och på sista spurtsträckan mot mål skickade jag henne framför mig. 33 sekunder, felfritt och seger! :bump: :love: Jag fick så mycket beröm för loppet och känner mig så stolt över våran prestation.

Allt som allt är jag väldigt nöjd med debuten. Det känns inte alls som att vi gjorde bort oss på något sätt och även om det blev 3 disklopp var det 3 disklopp som kändes så brutalt bra bitvis.
Nu laddar vi om inför morgondagen, då ska vi ha lika kul.

Stort grattis!!

KL

Vi har också varit på tävling. Har inte riktigt koll på hur många fel det blev, skulle tro att vi blev diskade i typ alla lopp :p
Det var dubbla klasser så körde 2 x hopp1 och 2 x agility1.

Första hopploppet kändes ganska dåligt, hamnade lite efter och kände mig lite stressad. Men de andra tre loppen kändes faktiskt överlag helt ok även om vi hade en hel del missar.

Dagens bästa: kontaktfälten som satt stadigt och bra i båda agilityloppen!
Dagens sämsta: Slalomtrubbel i alla fyra klasser.

Jag hade dock hela tiden en känsla av att hon var lite trött i huvudet, precis som på träningen i torsdags. Tror det är dags för en rejäl vila!

Har filmer men de dröjer lite.. :)

Nu är helgens tävlingar över. Kan bara summare med att Ila är TRÖTT. Idag gick det inte alls med henne. Hon var ofokuserad och hade en massa överslagshandlingar. Hon skulle göra allting annat än hålla på med agility. Mingla med domaren, springa balanshinder, kolla in belöningskorgen. Typ suck. :rofl: Men hon har tävlat 4 dagar denna vecka och för en just nybliven 18 månaders yngling är det väl inte konstigt om det slår över. Så nu blir det vila för henne i en vecka och bara ta det lugnt och göra ingenting. Agilityn vilar jag nog ännu längre.

Quta är jag till största del jättenöjd med idag trots 1 disk och en sjundeplats. Hon har av någon anledning fått för sig att balansbommen är jätteäcklig. Vilket är så sjukt märkligt för hon har ALDRIG tvekat på den förut. Har en film från vårat agilitylopp. Jag är faktiskt jättenöjd med allting annat förutom just den. Bra tempo, hon är lyhörd och är med mig på banan. Synd på balansbommen och rivningen bara, annars är jag kanonnöjd med loppet.

http://www.youtube.com/watch?v=yAWlzTrf4KI&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

*KL*

Nu hinner väl ingen se det här innan imorgon, meeen jag tänker sticka iväg och kolla på agilitytävling i Väsby imorgon. Är det någon här som ska dit?

Men vaaaa?? Hade jag vetat det hade jag satt mig på tåget och kollat en stund innan jobbet. Skit också!

KL

Hur gör ni alla för att få till bra och regelbunden träning?

Jag åker ju oftast till en instruktör en gång i veckan, och har märkt att jag blir lite lat och inte tränar så mycket utöver detta..
Men det är ju lite bök med hinder och sånt.

Jag har några få hinder som jag köpt på rusta, men egentligen för lite för att få till riktigt bra träning.
Jag har ganska långt att åka till brukshundsklubben (eller annat ställe där man kan träna) och det blir lite för mycket bensinkostnad om jag ska åka flera gånger i veckan..

Hur gör ni?

Funderar på att bygga egna hinder.. Och kanske köpa ett slalom.
Skulle vilja ha balanshinder/gunga/a-hinder men de är ju jättedyra..

Jag åker ut till klubben och tränar hinder och handling med Billy. Då är vi oftast ensamma där. Jag tänkte att jag skulle hitta någon lagom träningsgrupp, vi behöver verkligen träna störningar.

Man kan ju göra en hel del själv. För att träna kontaktfält behöver man bara en nerfart, de gör man enkelt av en planka och sen kan man luta den mot vad som helst. Jag har ju en liten hund så jag har ett gäng plastkoner med hål i som hinderstöd och som bommar har jag ett jätteplockepinn. Slalom har jag ett från rusta. Innan hade jag en gunga jag byggt själv men den var så fin att någon uppsåtligen stal den :mad::mad::mad:

Lillemann tränar jag max en gång per vecka eftersom han inte bor hos mig och då åker jag till hundskolan där jag jobbar för han inte klarar av så mycket störning. Där är jag garanterad att jag är själv på planen. Milla tränar jag knappt något med :angel:

Jag har också rustas slalom men tycker att det är bökigt att alltid behöva gå med måttband för att få rätt avstånd mellan pinnarna.. Och nu när vintern kommer skulle jag gärna ha slalom och hinder som inte behöver köras ner i marken..

Får nog börja bygga ;)

Jag har också rustas slalom men tycker att det är bökigt att alltid behöva gå med måttband för att få rätt avstånd mellan pinnarna.. Och nu när vintern kommer skulle jag gärna ha slalom och hinder som inte behöver köras ner i marken..

Får nog börja bygga ;)

Hehe, ja det är sant. Jag borde ta mig i kragen och fixa hämtning av mitt riktiga slalom som ligger hos en kompis 15 mil härifrån och jag vet inte hur jag ska få hit det, det lär ju inte gå in i min lilla bil...

KL

Vi har börjat projekt agilitypepp! Jag har insett att jag lite glömt av att man måste köra små peppiga pass också utöver de tunga banhoppningspassen.. Tror det är därför Ila börjar kännas lite osäker på banan!

Så nu råpeppar vi inför lördagens tävling. Kör jättekorta pass med slalom, tunnel och/eller hinder med massvis av bollbelöning för att få upp suget (och stressen). Känns väldigt bra :laugh:

Jag åker ut till klubben, ser till att komma iväg 1-2 gånger under min ledigvecka.
Våra slalomtrubbel har dock gjort att jag kommer backa ganska rejält med träningen nu under vintern och börja med 2x2 på slalomen. Jag får låna lösa slalompinnar av en klubbkompis så att jag inte behöver åka 1,5 mil till klubben för att träna slalom. Blir spännande att se om vi får några framsteg.

KL

Igår var vi på tävling. Resultatmässigt gick det inget vidare (4 x disk) men oj så nöjd jag är med Ila!
Den senaste tiden har hon varit väldigt klistrig och liksom lite "off".. Nu i veckan har jag kört många små peppiga pass och det gjorde stor skillnad! Jäklar vilket driv hon hade på banan!

Kort om klasserna..

Agilityklass 1A var skitsvår! Av 70 starter var 3 felfria och 10 tog sig runt. Alltså typ 60 diskade ekipage.. Fanns INGA mjuka linjer utan det var brutna linjer överallt. Vi kämpade oss igenom banan men det blev strul lite här och var.. Kontaktfälten satt så det är jag nöjd med!
Slalomfel..

Agilityklass 1B var betydligt mjukade. Ila tjuvstartade så jag valde att ta om och därmed diska oss. Lite övertaggad hund tjuvade även på kontaktfälten men i övrigt är jag nöjd med loppet. Bra driv!
Slalomfel här också..

Hoppklass 1A kändes jättebra! Här var det främst slalomen som strulade (jag har nog börjat utveckla ett litet hat mot slalom på tävling :p) och det blir liksom "blackout" hos Ila som gör fel igen, igen och igen när jag försöker skicka på. Måste tänka på att ta en liten paus innan jag skickar på henne igen, så hon hinner tänka och fokusera på vad hon ska göra.
I övrigt strulade jag till två blindbyten så det blev konstigt men Ila jobbade riktigt bra!

Hoppklass 1B började med tjuvstart så disk även här. Men när jag väl körde loppet kändes det kalasbra! Jäklar vilket driv och flyt!
Och hon tog slalomen! :bump: Tills jag i min iver ropade "braaa Ila!" då hon såklart trodde hon var klar och gick ur..
Så ska man inte göra ;)
Nu tänkte jag på att ta det lugnt och ta ordentlig ny ansats så hon tog slalomen korrekt när jag skickade på och det var enda felet vi fick i det loppet! Woho!

Lite surt med tjuvstarter men men. Är sjukt nöjd med min hund! Hon kändes inte ens trött i sista loppet och blev inte klistrig någonstans överhuvudtaget! :love:

Har två lopp på film men vet inte när jag får tid att ladda upp dem..

KL

Jag och mopsarna har tränat agility lite halvseriöst i ett drygt år. Någonstans i bakhuvudet har jag tänkt att vi kanske skulle tävla men jag har usla tävlingsnerver, så jag var inte säker på om jag skulle våga. Men i helgen var det klubbmästerskap och på ren impuls slog jag till och ställde upp med gula mopsen. Vi har aldrig tränat utan godis på banan, så jag kände mig väldigt osäker på om han faktiskt skulle hänga med hela vägen eller om han skulle tröttna när ingen belöning kom. Men till min enorma förvåning gick han som en klocka! :bump: Han touchade med bakbenet i långhoppet, vilket var hans enda fel. Sedan fick vi en vägran på slalomen men det var enbart pga. att jag var så otydlig att han kom vid sidan om. Ni kan tro att jag var stolt över min gosse! Här några foton som demonstrerar hans fina hoppteknik. (Och nej, jag är inte gravid även om det ser ut så. Jag hade lager på lager och dessutom fickorna fulla med påsar, koppel etc).

564037_3193957948404_554491558_n_zpsdfa19ebe.jpg

307820_3193956228361_1133037090_n_zps624961bb.jpg

298469_3193956548369_19318509_n_zpsccaf7048.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka