Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Haha, jag veeeet. :rofl:
Selen satt för löst och med en gummisnodd blev det liksom fullt skump. It's a progress ;)

KL

Heheheeee.
Nu har kameran kommit och jag kunde inte hålla mig, så den fick följa med på dagens träning.
Det är alltså Billy som filmar, kameran sitter i hans sele:
http://youtu.be/WsPEdVz_r8E

OBS! Inget för den som är åksjuk. :angel:
Jag hade gietvis inte med mig något att fästa kameran med, så jag improviserade med en gummisnodd. Kanske inte det bästa jag har gjort hittills den här veckan, men ändå. Bättre placering och bättre fäste - sen jäklar ska vi filma ordentligt!

Hahaha! :rofl:

Jag monterade den på hans nya (hemmagjorda!) sele, och det blev så himla mycket bättre.
Den filmen finns i en annan tråd ;)

Idag har vi tävlat!

Banan i första klassen var den svåraste banan för oss hittills, men eftersom vi var diskade redan innan första hindret gjorde vi bara halva :angel: Billy satt perfekt och väntade på min signal, när jag sa "Fram!" så sprang han åt andra hållet och försökte ragga upp en tämligt skeptisk terrier :o MEN! Det är precis sånt här som vi behöver träna på, och det var så himla skönt att (med milt våld) släpa in honom banan igen och sen köra halva. Gött!

I andra klassen diskade vi oss inte förrän vid näst sista hindret (hurray!) och han var så himla bra! De tre första hinderna var hinder - däck - längdhinder, och på längdhindret bröt väl ungefär 80% av hundarna ut eftersom det saknades "infångare" som markerade hindret. Och ja, så får det inte vara - men det var typ en inoff inoff, så ingen orkade bry sig. Där slank han ut, men tog om det på direkten och sen flöt resten av banan på skitbra tills jag skickade in honom i sista tunneln (vinklad som ett snävt U) där han tydligen vände i utgången och tog samma tunnel en gång till. Men det gjorde inget, vi hade grymt bra känsla på sista rundan - och jag upplevde någon form av kontroll! Härligt, härligt!

384848_10151485608718761_1660561948_n.jpg

431722_10151485788243761_1215461297_n.jpg

Åh, kul att det kändes bra! :D

På tisdag ska VI tävla :crazy:
Lämpligt nog gick jag och gjorde illa foten tidigare i veckan, så vi har inte kunnat träna mycket alls...
Det är en inoff med blåbärsklass, sådär superlätt och bra (hoppas jag..). I PMet står det bland annat: "Vi kommer döma som om det är en officiell tävling, men givetvis får du använda ditt lopp som träning och ta en egen väg eller belöna i banan om du vill det!" vilket jag tycker känns jättebra.
Så jag ska se det mest som träning med riktig störning.

KL

Vad har ni för träningskläder när ni kör agility nu på hösten/vintern?

Vi har haft ett uppehåll i agilityträningen och ska dra igång nu i helgen igen. Det blir träning i ridhus som kommer fortgå under hela vintern. Ridhuset är isolerat och håller typ 10-15 grader..
Men vad ha på sig?

Mina löparbyxor känns kalla.. Och de vanliga hundförarbyxorna känns klumpiga..

Finns det typ fodrade löparbyxor?

Det finns löpartights som är lite varmare/tjockare än vanliga.
De brukar heta typ "warm" eller "winter".

Jag tävlade förra helgen och hade löpartights under mjukisbyxorna, och tog bara av mig mjukisbrallorna strax före loppet och tog på mig dem direkt efter.
Funkade fint :)

Jag brukar ha ett par stretchiga jeans med långkalsonger under när det är kallt. Fast jag brukar aldrig träna i tights, de har jag bara när jag tävlar.

KL

Första träningen idag på 5 veckor! Gick himla bra, vila sig i form är da shit!

Eftersom att jag normalt sett skämmer bort mig själv med att träna regelbundet för tränare som hittar på övningar åt mig så är jag sämst på att planera mina träningar.
Nu vill jag bli lite bättre på detta och gärna bygga upp ett litet lager med fiffiga banor och övningar.

Vill ha:
* Övningar som är enkla att bygga
* Mycket grundträning
* Stärka hindersug
* Slalomträning
* Handlingsövningar

.. och annat som är bra att träna på när man ligger kring klass 1 och vill bygga en bra och stadig grund.

Någon som kanske har tips på övningar?
Eller tips på vart man kan hitta övningar?

Jag brukar försöka googla men tycker det är svårt att hitta..

Oj vad jag fick leta! Har alla agilityhundar fått vinterpaus eller är det någon som håller igång?

Vi tränar i ridhus. Fram tills nu har det varit varje/varannan vecka och efter ett litet juluppehåll kommer det bli varje vecka tills det är vår.
Tänkte också anmäla mig till en tävling, rosettjakten här i linköping i januari. Ser verkligen fram emot det här agilityåret, nu SKA vi sätta vår första nolla :D

Håller samtidigt på att klura på hur jag bäst ska lägga upp träningen. Har insett att vi alltid är sjukt bra efter träningsvila och att det ofta blir trassel när vi tränar mer regelbundet.
Någon som känner igen fenomenet? Hur kommer man förbi?

Jag tycker hon blir mer störningskänslig, mer klistrig och gör mer konstiga missar när vi tränar ofta. Efter vila är det liksom bara fullt ös medvetslös och då verkar inget kunna störa henne. Grymt säker!

Konstigt verkligen. Att hunden blir MER följsam när den borde bli helt galen och okontrollerbar :p

Hundar fungerar så, de behöver tid för att få kunskaperna på plats. Det är inget man "kommer förbi" utan det är vetenskapligt bevisat att det inte är effektivast att träna ofta och mycket.

Jag som knappt tränar annars ;) har varit och kört ett litet pass kontaktfält och gunga idag. I morgon ska vi på träningstävling om vädret tillåter oss att köra dit, sen ska vi tävla på riktigt på Kistamässan under trettonhelgen.

Meh, ska jag typ bara kunna träna var tredje vecka för att det ska bli bra? ;)

Om jag inte mins fel är det optimala en gång i veckan samt lite pauser däremellan. Men man kan ju variera sig, hinderproofing en dag, motivation och fart en dag, bana en dag osv, det går bra att fila på småsaker inom agility med :) Vad är det som strular mest för er?

Vi är också anmälda till rosettjakten :) kommer satsa stenhårt på att vila sig i form.

Vi har ju tex haft slalomstrul under hösten och vintern. Men efter träningsvila är det inga problem, däremot när vi kör en gång i veckan så strular det massor.
Upplever också att hon blir mindre självständig när vi kör ofta, men det vet jag att jag kan lösa delvis genom massor med korta peppträningar. På sommaren alltså, nu på vintern har vi inte tillgång till hinder och ridhus så ofta..

Jag ska också tävla i Kista, vi får hålla utkik! :)

http://www.youtube.com/watch?v=B__4wQgsCVQ
Inez och Lovis

http://www.youtube.com/watch?v=2nAhAQUhOqE
Lovis kurs för Jouni och Isabelle

http://www.youtube.com/watch?v=PKEy1PEWDk0
Inez

Lite filmer från senaste träningarna! Inez börjar bli väldigt duktig både handlingsmässigt och när detgäller hinder. Kör running på a-hindret och det funkar jättebra hittills. Det är farten som fattas genomgående, men som jag har skrivit förut är jag inte alls orolig utan det kommer ju säkrare hon blir. Hon är bara så överdrivet noga min lilla tjej :).

Jag och Billy har börjat om med slalomträningen. Han behöver "klara den på egen hand". Jag måste försöka shejpa in eländet och försöka att inte lägga mig i så mycket, han får liksom inte bli för beroende av mitt stöd.

Det går än så länge bra, vi kör med fyra pinnar och hittills har det bara gått framåt. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka