Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Nu har vi tävlat i helgen. Blev en 9:e och en 10:e-placering och 2 disklopp. Ingenting att hurra för resultatmässigt men jag är ändå så sjukt jävla nöjd med min hund!
Vårat problem är bara att hålla ihop hela vägen in i mål. Vilket delvis är svårt när man tävlar med feber och mår som skit.

Ag 1a: Disk. Felfritt och snabbt som fan fram till 3:e sista hindret. Hon var helt enkelt överladdad och jag hängde inte med. Jag vet att hon har en enorm dragning mot A-hindret men ändå var jag inte snabb nog att styra henne. Så istället för tunneln var hon upp på A-hindret och disken var ett faktum. Men hela loppet fram tills dess och de få hindrena som återstod var en 10:a. Helt jävla klockrent! Hon gick som en dröm.
Ag 1b: 10 hinderfel och en 10:e placering. Hon hoppade vippan som en galen självmordspilot (det gick på tok för fort helt enkelt och självbevarelsedrift finns inte i hennes vokabulär) och sen skippade hon sista pinnen i slalomet så vi fick ta om den från början. Tiden hade dock räckt till en 2:a placering om vi varit felfria, så det säger lite om hur snabbt det går, med tanke på vårat omtag av slalomet.

Ho 1a: 15 hinderfel. Samtliga på slalomet. Återigen gick hon ur vid sista portarna och jag var envis och tänkte att hon ska fan inte få nöjet att fortsätta framåt förrän hon sansat sig och tagit sig tiden att gå hela slalomet. Resten av banan var snabbt och snyggt. Skitbra känsla!
Ho 1b: Disk. Vilket stör mig som faaan för hon gick så sjukt jävla bra, fram till 3:e sista hindret. Jag var för sen med direktiven och hindret togs från fel håll. Bara därför gick hon felfritt genom slalomet och tog sista hindret efter det. :devil:

Men jag är jättenöjd med henne. Hon är fantastiskt rolig att tävla med och börjar vi bara hålla ihop hela vägen in i mål och får bukt med våra slalomproblem har hon enorm potential att kunna bli riktigt bra! :bow:

64253_10151248158268030_1939379051_n.jpg

Vad kul!! Rätt som det är så trillar nollorna in! :)

Mitt lilla minitroll har äntligen fått debutera! Dock bara i öppenklass men ändå :D. Det blev en disk i agility 1 https://www.youtube.com/watch?v=u6b3-LOLYOE och en vinst i hopp blåbärsklass https://www.youtube.com/watch?v=V08dUSjCvbI :bump:.

Är så himla nöjd med henne, hon är så grymt rolig att köra och jag litar så mycket på henne redan! Balanshindren var ju som synes väldigt konstiga - men hon tar dem iaf och är GLAD hela tiden vilket är huvudsaken. Är jätteglad över att hon tog slalom så fint också. Fortfarande ingen superfart men nu ska vi fokusera på ännu mer "kort och hetsigt" på träningen så kommer det nog.

Söt!
Och så rolig på balanshindren, "men matte, det är ju jättehögt upp det här! :eek:"

:D
Grattis till blåbärsvinsten!

kl på mig själv

Vi är ett agilitytokigt gäng som fått för oss att boka ridhus för agilityträning varje fredagkväll kl 21-23 under hela februari (:angel:)

Igår för första gången. Så jäkla skönt att få träna mer än en gång i veckan! Normalt sett kör vi på söndagar med klubben.
Det här är en mindre grupp och vi har bestämt oss för att köra mkt banor.

Igår körde vi denna:
hopp22.jpg

Riktigt rolig bana!

Vi hade en del missar, hade svårt med slalomingången och lyckades krocka och ramla på varandra men jag är sjukt nöjd ändå. Ila var grym!
Och det var superkul (och förbannat jobbigt) att köra en bara där man verkligen måste SPRINGA. Ridhusunderlaget höll på att ta kål på mig ;)

Några filmer:
http://www.youtube.com/watch?v=ov6XcDvd1PU&feature=player_embedded
forts:
http://www.youtube.com/watch?v=yJKt1P5moEY&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=yJKt1P5moEY&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=6_vXkv9lVYI&feature=player_embedded

KL: Måste få fråga, varför har agilityfolk (såklart inte alla) sina hundar i burar bredvid planen där de (ofta) sitter och skäller hela tiden? Jag håller på att bli tokig bara jag går förbi agilityplanen hemma på klubben!

Skällandet har ofta inget med burarna att göra. Det är väldigt vanligt att hundarna går upp i stress och skäller kring agilityplan, bur eller inte.
Min hund skäller galet mycket kring agilityn, och det är enda aktiviteten där jag faktiskt låter henne skälla ;)

Jag har min hund i bur vid längre träningar och vid tävling mest för att hon kopplar av där inne (ligger inte och skäller sig trött) men också för att kunna bygga bana/hjälpa till osv utan att behöva tänka på om hunden ligger där den ska eller inte.

Att dom skäller i arbetet förstår jag men det är just det här skällandet runt planen som jag blir galen på! Det är ju bara att stoppa in hunden i bilen så är problemet löst? Ofta står det ju ekipage runt planen där hundarna skäller lika mycket som den hunden som körs.

Menar nu absolut inget ont om dig! Hoppas du inte tar illa upp, är bara nyfiken!

Du är inte den enda som undrar. Efter varje agilitytävling brukar jag drömma om att strypa skällande hundar. Jag tycker att det är ett jävla okynne och jag fattar inte att folk låter sina hundar hålla på som dom gör, en del närmast uppmuntrar och jagar igång. Som om skällandet skulle vara något positivt eller nåt roligt.
Min har hittills aldrig sagt ett voff under träning och tävling och så ska det förbli. Tycker det är synd att man inte ska kunna vistas på träning/tävling utan att få ont i öronen för att det är ett sånt jävla oljud heeela tiden.

Haha nej jag tar inte illa upp ;)

Själva grejen är väl att det inte är något problem. Skällande hundar kring planen stör inte direkt.
Jag skulle aldrig lägga den extra tiden på att gå fram och tillbaka till bilen när det ändå inte är till besvär om hon skulle skälla. Dessutom tränar man ofta i korta sekvenser flera gånger så det skulle bli ett himla spring ;)

Du är inte den enda som undrar. Efter varje agilitytävling brukar jag drömma om att strypa skällande hundar. Jag tycker att det är ett jävla okynne och jag fattar inte att folk låter sina hundar hålla på som dom gör, en del närmast uppmuntrar och jagar igång. Som om skällandet skulle vara något positivt eller nåt roligt.
Min har hittills aldrig sagt ett voff under träning och tävling och så ska det förbli. Tycker det är synd att man inte ska kunna vistas på träning/tävling utan att få ont i öronen för att det är ett sånt jävla oljud heeela tiden.

Fast eftersom agility bygger så mycket på positiv stress så vore det kontraproduktivt att dämpa hundarna.
Sålänge de inte skäller sig trötta är ju bara den extra hetsen en fördel.

Sen att olika hundar har olika lätt till skall är en annan sak.

Tillägg.
Jag skulle personligen föredra om min hund klarade av att koppla av och vara tyst även utan sin bur. Men det är inte en grej som jag är beredd att lägga massor tid på för att få till.
Nu tog jag ju dessutom henne som vuxen där beteendet redan var befäst.
Med en valp skulle jag försöka hjälpa den till passivitet redan från början men som sagt, jag ser det inte som ett jättestort problem sålänge man hittar något sätt (bur eller vad som helst) där hunden kan slappna av och vila lite om det blir långa pass.

Jag hoppas att jag aldrig får en hund med lätt till skall. Vete fan om jag inte skulle lägga ner agilityn då. Eller så kanske man intalar sig att det inte är så illa när det handlar om ens egen hund. :D
Hundar som skäller på agiityplan är typ som andras gråtande/störiga ungar för mig. Man får rysningar av obehag längst ryggraden. :angel: :rofl:

Sen går det väl inte att komma ifrån att vissa raser verkar ha lättare att ta till skall än andra. Innan jag gick MH med min hund trodde jag inte att hon kunde skälla. Men det kan hon tydligen. Om hon blir nog arg. ;) Så att hon skulle börja skälla på planen känns ganska osannorlikt.
Men det går inte att komma ifrån att det är störande. Det är en mardröm att jobba en heldag som funktionär på agilitytävling och inte höra vad man själv tänker på en hel dag. :angel:

Typ KL ;)

Jag har inga problem med hundar som skäller på plan, i startfållan vid upptaggning eller under målgång (om det är rena glädjeskall, inte frustration/aggressionsskall).

Min hund skäller ofta i startfållan och på planen, men när vi går av plan och bort till vårt tält så är hon tyst. Hon är tyst när hon ligger i buren, som jag alltid sätter långt in i tältet så hon kan ligga ifred om hon skulle bli uppvarvad av att se andra köra, men oftast ligger hon vid mig i fronten av tältet och tittar på resten som tävlar.

Det jag tycker är hemskt är när hundar står (och blir tillåtna att stå) och "tomskälla" vid sidan av planen timme efter timme. Det är vare sig bra för hundarna eller för människorna som sitter brevid.

Att dom skäller i arbetet förstår jag men det är just det här skällandet runt planen som jag blir galen på! Det är ju bara att stoppa in hunden i bilen så är problemet löst? Ofta står det ju ekipage runt planen där hundarna skäller lika mycket som den hunden som körs.

Menar nu absolut inget ont om dig! Hoppas du inte tar illa upp, är bara nyfiken!

Håller med. Blir galen på allt liv. Bättre att hunden får sitta i bilen och vänta på sin tur än att sitta och gapa vid planen och gå upp så högt i stress. Inte bussigt alls tycker jag. Det är inget straff att få sitta i bilen.

Det jag tycker är hemskt är när hundar står (och blir tillåtna att stå) och "tomskälla" vid sidan av planen timme efter timme. Det är vare sig bra för hundarna eller för människorna som sitter brevid.

Precis vad jag också menar!

KL

Träning idag igen. Vi hade en ganska svår och snabb bana uppställd, gick inte allt för bra för oss när det gällde att ta sig runt. Matte var bakfull, trött och stel och orkade inte springa fort nog ;)

Ägnade sen sista timman åt att träna på utvalda delar ur banan, det gick himla bra! Jättefint slalom framförallt!

:laugh:

*KL*
Har haft förmånen att spendera 2 dagar med Annica Aller. Och som vanligt har man massor med nya saker att tänka :D På sista övningen lyckades jag få till "nya" handlingen på en uthållighetsbana på 34 hinder det kändes bra :laugh:

Japp det är rätt ansträngande i ett ridhus ;) En övning för att träna på att hålla ihop ett helt lopp. Klarar man det klarar man allt. Och det är ju inte alltid 20 hinder på en bana, i internationell klass får man ha 22 st.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka