Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

Vi hade 23 hinder sist vi tränade. Jag höll på att dö.
Visserligen så var jag bakfull och inte allt för pigg men ändå ;)

Vi hade 23 hinder sist vi tränade. Jag höll på att dö.
Visserligen så var jag bakfull och inte allt för pigg men ändå ;)

Hehe kanske lite självförvållat. Det är inte ofta jag blir trött av att träna, men på andra varvet fick jag mjölksyrekänningar efter hinder nr 30 ;)

Du måste vara en sån där vältränad hurtbulle. Själv får jag alltid lägga mig ner i andnöd efter att ha sprungit en bana :angel:

Ni är så duktiga!

Jag och Billy har tävlat i dag.
Två hoppklasser (inoff).

Vi diskade oss i båda, första pga tunnel åt fel håll (hinder 2) och andra pga handlingsmiss där Billy tog ett hinder i stället för tunnel (hinder 19 i stället för 7) - men känslan var GRYM. Billy var fokuserad och snabb som en iller. Han gjorde slalomen som en kung i första klassen (och som en lat fuskare i andra). Båda banornas svårigheter löste vi skitbra och jag är väldigt, väldigt nöjd!

Och banorna var skitroliga:

hopppklassa_51163710e087c317cb6281d5.jpg

hoppklassb_511636d1e087c3177bb42786.jpg

Uj, taskig hinderfälla på 5an in i tunneln för att vara klass 1! Kul att det kändes bra och att du var nöjd! :)

Själv ska jag iväg på tävling ikväll med Lovis, lär bli spännande med tanke på att jag är rätt bakis och hon kommer vara övertaggad som ett litet as... :P

Typ KL ;)

Jag har inga problem med hundar som skäller på plan, i startfållan vid upptaggning eller under målgång (om det är rena glädjeskall, inte frustration/aggressionsskall).

Min hund skäller ofta i startfållan och på planen, men när vi går av plan och bort till vårt tält så är hon tyst. Hon är tyst när hon ligger i buren, som jag alltid sätter långt in i tältet så hon kan ligga ifred om hon skulle bli uppvarvad av att se andra köra, men oftast ligger hon vid mig i fronten av tältet och tittar på resten som tävlar.

Det jag tycker är hemskt är när hundar står (och blir tillåtna att stå) och "tomskälla" vid sidan av planen timme efter timme. Det är vare sig bra för hundarna eller för människorna som sitter brevid.

Håller helt med dig. Lovis skäller visserligen aldrig i samband med agility (såvida om hon inte blir förbannad på mig), men Inez är en typisk "skälltie" ;). Jag vill ha upp henne i (lagom) stress och hon får gärna hetsa innan det är hennes tur, om hon ser någon extremt rolig hund på banan eller om jag kör med Lovis och hon är uppbunden. Det är okej. Det är däremot INTE okej att härja i buren, utan där sitter man lugnt och håller tyst. Likaså lyssnar man om matte säger att det är nog. Blir också galen på folk som har hundarna i burar där de tokskäller hur länge sm helst...

KL

Igår var jag och Lyxa på årets första kursstart, i offensiv handling. Förutom att jag var rejält ringrostig i min handling och var sen i mina byten så hade vi GRYMT kul och Lyxa var såååå duktig!!

http://youtu.be/3CMLxETyCto

Känns som en bra start på agilitysäsongen :banana:!

Kl
Vi ska tävla imorrn men jag är inte alls peppad :confused:
Får hoppas att det hinner rätta till sig.
Nån mer som ska till knivsta?

Kl
Vi ska tävla imorrn men jag är inte alls peppad :confused:
Får hoppas att det hinner rätta till sig.
Nån mer som ska till knivsta?

Du kommer hitta känslan till imorgon! Lycka till :)

Vi ska inte till Knivsta utan åker till grannlandet på söndag för dubbel klass 3 utanför Köpenhamn :banana:

Ja, det blev lite bättre, vi tog oss iväg (vilket iof var tanken hela tiden fram tills sambon sa att om jag inte hade lust var det ju bara att inte åka...) och det är jag glad för! Hade en väldigt bra eftermiddag och båda hundarna uppförde sig toppen.
Miljöträning för valpen och Sigge var peppad och SPRANG! Jättefort! Ja, för att vara han i alla fall. Disk i båda men skit samma.

Nu är jag peppad. Jag vill träna mer agility och vill att Stoja ska bli vuxen.

Men, i Knivsta var ju jag också! :)

Inez och jag gjorde alltså officiell debut där. I agilityloppet var det lite hej kom och hjälp mig haha, lite virrig hund, strul i slalom och sedan tyckte hon att säcken var skitläskig så tog typ 2 min innan hon tog den trots att jag lyfte. Gick av banan då och kramades.

https://www.youtube.com/watch?v=kzH3sj6F_0s

Hopp kändes däremot svinbra!! Mjuk och följsam, läser linjerna sjukt snyggt och är taggad. Vill inte tjata på henne i slalom när hon går ur, utan vi måste liksom träna mer bara. Fina Inez! :love:

KL

Här taggar vi för fullt inför nästa tävling, 16 mars i askersund/laxå. Någon mer som ska dit?

Vi tränar ju i ridhus två gånger i veckan nu och det är så stor skillnad mot tidigare när vi körde varje/varannan på rullande schema.
Fredagar kör vi alltid bana och söndagar blir det mer övningar.

Film från i fredags:
http://www.youtube.com/watch?v=5PIoAkXvioo&sns=fb

Jag har börjat att alltid bryta innan slalom, för att försöka säkra upp så det blir rätt från början. Vi fastnade i någon låsning där det blev fel i slalomen JÄMT, men jag hoppas att detta ska hjälpa.
På sikt har jag tänkt utveckla stoppet så att jag kan använda det även på tävling som en rejäl halvhalt.

Ila löper ju och jag märker lite extra klistriga tendenser men bortsett från det så har hon känts himla bra!

Jag ska! :)

Ser snyggt ut! Det klistriga försvinner säkert efter löpet som du säger, de blir ju lite eh, vimsiga då... Ett varningens finger bara - jag skulle aldrig våga köra med en ihoppressad tunnel, risken att de fastnar med en tå känns för stor! Något att tänka på bara :)

http://www.facebook.com/photo.php?f...2065.202483.711267065&type=1&relevant_count=1

Själv så startade jag en handlingskurs igår. Körde övningen innan och var/är grymt nöjd med den. Sjukt rolig att springa (men jobbig!!) tyckte jag själv, och dessutom så tränar den verkligen hunden i att våga leta linjer och dra på framåt eftersom de är så självklara. Inez gjorde den svinbra, Lovis eh... Hade jäkligt roligt iaf :p.

Ihoppressad tunnel? En del tunnlar är gamla och lite svåra att dra ut ordentligt, är det så du menar?
Har aldrig tänkt på att det skulle vara skaderisk, tack för varning!

KL

Från gårdagens träning: http://www.youtube.com/watch?v=F3K6S-m5jl4

Banan:
734946_10151528993461514_489715282_n.jpg

Vi hade lite svårt vid några sekvenser som innehöll svårigheter vi aldrig kört. Typ boxhörn och att gå runt och ta hindret bakifrån. Inte så konstigt om det blir tokigt när man inte riktigt har koll på hur man gör :D
I övrigt är jag supernöjd! Framförallt eftersom vi inte hade några problem alls med slalom! :banana:

Vad skönt att slalom fungerade!! Och resten också :)

Ja nej det var bara så det såg ut på filmen, den såg så kort ut. Men jo, vet att många blir väldigt stela efter ett tag!

I helgen så roar jag och Inez oss med att gå kurs för Camilla Brundin :). Hon skötte sig toppen igår, även om hon går ner sig lite i fart pga nytt ställe osv. Men väldigt förig och taggad! Är så otroligt glad över henne, min duktiga tjej! :love:

https://www.youtube.com/watch?v=QXDCj21WToo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka