Sv: Vi som tränar för tävling i agility!
Kanske dags att presentera mig här, jag har följt tråden ända från start men inte skrivit något, läser däremot flitigt.
Åsa och Garibaldi, beauceronhane som nyss fyllde 5 år
Tävlingserfarenhet: Vi är totala nybörjare vad gäller agility, både jag och Garibaldi. Gick nybörjarkurs i våras och går fortsättningkurs nu. Vi har tidigare ägnat oss åt lydnad och spår (tävlar lk2 och är uppflyttade till högre spår).
Träningsvana: Inte mycket, vi har tränat lite på egen hand under sommaren mellan kurserna, försöker köra lite hemma ibland (har slalom, tunnel och har precis köpt ett par hinder, men har lite dåligt med plats på gräsmattan tyvärr) och på klubben nån gång då och då. Ska förhoppningsvis kunna bli lite mer strukturerade framöver, men agility är så nytt för mig att jag inte riktigt fått in en bra träningsrutin.
Vi skulle nog behöva träna regelbundet i en träningsgrupp på samma sätt som vi gör i lydnaden.
Styrkor:
- Sitta kvar i starten tills jag startar honom (lydnadshund liksom... )
- Vanliga hopphinder och tunnlar
- Extremt lyhörd och lättstyrd hund som alltid gör sitt bästa trots en förvirrad matte (så jag borde hamna under svagheter nedan... )
- Fin kontakt mellan oss, på gott och ont - ibland är han lite väl präglad av att jobba med kontakt i lydnaden och tycker det är konstigt att hoppa långt från mig, men det går åt rätt håll. Samtidigt gör det honom oerhört lätt att styra då han verkligen är uppmärksam på mig.
- Mycket lättlärd.
Svagheter:
- Gungan - han avskyr att det rör sig och eftersom han inte är det minsta höjdrädd (han har klättrat ut ur hundgården hemma innan vi satte nät över den...) så bara kastar han sig av om det blir otäckt, oavsett hur högt upp han är. Vi jobbar på problemet och har börjat få lite styr på det.
- Slalom - inte helt lätt med en stor hund, men det går framåt känns det som.
- Regn... han avskyr att det stänker upp vatten på honom... är det blött inne i tunnlarna så vill han inte gärna springa igenom dem... Ligga i blött gräs går bra men att springa i det är inte lika kul. Ja... han är lite egen.
Håller till: Linköping
Mål: Förhoppningsvis komma ut och tävla nästa år, skit samma hur det går, bara vi har kul ihop, det är det viktigaste.
Vi har haft strul med tävlingslydnaden (funkar på träning, inte på tävling, förmodligen pga min nervositet) så jag ville ha något helt annat för oss att syssla med och agilityn har varit helt perfekt i det avseendet. Så jo, tävla ska vi nog men viktigast kommer att vara att vi hela tiden har jäkligt kul, både Gari och jag.
Har ingen bra bild när vi tränar och heller inga filmer, bara ett foto från när vi var på kurs i våras: