Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling i agility!

*kl*

Hoppar in utan att ha läst hela tråden!

Tog upp agilityträningen i mars med min fina mellanpudel Rocco som är förstor med några millimeter och tävlar därför i large :crazy: (Har en förhoppning att kunna mäta ner när jag slutmäter, men ja, det blir nog svårt)

Startade i april och har sen tävlat i sommar.
Nu har vi två pinnar i agiltyklass och i lördags så knep vi våran tredje hopp-pinne :) Lite kämpa i uppförsbacke med så liten hund, men det går tydligen :)

Min lille kämpe...

551001_10151325232607656_14976858_a.jpg

KL

Idag, strax efter klockan 18, är det träningstävling/klubbtävling här.
Och jag har något jävla abrakadabra i ryggen. Typ som ryggskott, men orsakat av sätesmusklerna. Går på rätt så heavy smärtstillande i alla fall.

Är jag galen som tänker att "Det handlar ju bara om en minuts action, bara vi tar det lugnt och jag rör mig så lite som möjligt så ska det nog gå bra..." :angel:

Ska jag?
Ska jag inte?
Ska jag?

Oj, det var sannerligen hårt dömt.

Vi åkte dit och tog det lugnt och långsamt.
Det var VÄLDIGT blött, som tur var. Då går Billy helst inte i maxfart :angel:
Jag tror att vi var de enda som inte blev diskade i smallklassen (vi var bara typ 5-6 ekipage i S) och Billy höll sig i skinnet och lyssnade och sökte hinder så himla, himla fint :love:

Banan var däremot skitsvår, för att vara på "bebisnivå", det här liksom klubbtävling och borde vara klass -2 eller så. Många språng och många krusiduller och svängar och riktningsbyten. Jag ska försöka rita upp den och komma ihåg den, för den kan vara bra att träna på framöver...

Jag kan inte tillräckligt mycket för att uttala mig säkert men tyckte verkligen inte det såg ut som en vägran.
Vi var ju på samma tävling och den domaren gav även oss vägran för en "halvhalt" i ett lopp, men vi hade redan en massa fel så det gjorde liksom inget..

Det är ju mycket tveksamt om hunden är stilla eller inte. Tyckte det var hårt dömt, men bara det var samma bedömning på alla ekipage så får man tyvärr stå ut med det. Jag var på en tävling i innan i höst där domaren dömde vägran för "sheltiesnurrar" flera meter från hinderna.... Men det var lika för alla.

Kanske dags att presentera mig här, jag har följt tråden ända från start men inte skrivit något, läser däremot flitigt. ;)

Åsa och Garibaldi, beauceronhane som nyss fyllde 5 år

Tävlingserfarenhet: Vi är totala nybörjare vad gäller agility, både jag och Garibaldi. Gick nybörjarkurs i våras och går fortsättningkurs nu. Vi har tidigare ägnat oss åt lydnad och spår (tävlar lk2 och är uppflyttade till högre spår).

Träningsvana: Inte mycket, vi har tränat lite på egen hand under sommaren mellan kurserna, försöker köra lite hemma ibland (har slalom, tunnel och har precis köpt ett par hinder, men har lite dåligt med plats på gräsmattan tyvärr) och på klubben nån gång då och då. Ska förhoppningsvis kunna bli lite mer strukturerade framöver, men agility är så nytt för mig att jag inte riktigt fått in en bra träningsrutin. :o Vi skulle nog behöva träna regelbundet i en träningsgrupp på samma sätt som vi gör i lydnaden.

Styrkor:
  • Sitta kvar i starten tills jag startar honom (lydnadshund liksom... :D )
  • Vanliga hopphinder och tunnlar
  • Extremt lyhörd och lättstyrd hund som alltid gör sitt bästa trots en förvirrad matte (så jag borde hamna under svagheter nedan... :angel: )
  • Fin kontakt mellan oss, på gott och ont - ibland är han lite väl präglad av att jobba med kontakt i lydnaden och tycker det är konstigt att hoppa långt från mig, men det går åt rätt håll. Samtidigt gör det honom oerhört lätt att styra då han verkligen är uppmärksam på mig.
  • Mycket lättlärd.

Svagheter:
  • Gungan - han avskyr att det rör sig och eftersom han inte är det minsta höjdrädd (han har klättrat ut ur hundgården hemma innan vi satte nät över den...) så bara kastar han sig av om det blir otäckt, oavsett hur högt upp han är. Vi jobbar på problemet och har börjat få lite styr på det.
  • Slalom - inte helt lätt med en stor hund, men det går framåt känns det som.
  • Regn... han avskyr att det stänker upp vatten på honom... är det blött inne i tunnlarna så vill han inte gärna springa igenom dem... Ligga i blött gräs går bra men att springa i det är inte lika kul. Ja... han är lite egen. :angel:

Håller till: Linköping

Mål: Förhoppningsvis komma ut och tävla nästa år, skit samma hur det går, bara vi har kul ihop, det är det viktigaste. :) Vi har haft strul med tävlingslydnaden (funkar på träning, inte på tävling, förmodligen pga min nervositet) så jag ville ha något helt annat för oss att syssla med och agilityn har varit helt perfekt i det avseendet. Så jo, tävla ska vi nog men viktigast kommer att vara att vi hela tiden har jäkligt kul, både Gari och jag.

Har ingen bra bild när vi tränar och heller inga filmer, bara ett foto från när vi var på kurs i våras:

Garibaldiagilitykurs.jpg

Senast ändrad:

Vad säger reglerna? Det är ju inget att göra åt nu men det vore kul att veta. Jag trodde att dom behövde ta ett steg bakåt för att det skulle räknas som vägran...?

I reglerna står det så här:

* hunden stannar framför hindret (V)
• hunden passerar förbi hindret (V)
• hunden viker av framför hindret (V)

Hur det ska bedöms diskuteras på domarkomferensen så gör de riktlinjer för hur de ska döma.

Nu har vi tävlat igen!

Agilityklass 1. Film: http://www.youtube.com/watch?v=vbAfp9Uvcoo
Slutade på 15 fel. Är lite irriterad på mig själv för att jag inte handlade som planerat vid slalomen och tycker att jag borde varit lite mer tydlig efter platten där vi får både snurr och rivning, men annars nöjd! Duktig hund!

Hoppklass 1. Film: http://www.youtube.com/watch?v=_SCoCGKVF0g
Inte så nöjd med Ilas tjuvstart (igen) men tycker annars vi gjorde ett bra lopp. Slalomen strulade, men det har varit ett problem senaste tävlingarna så jag tänker inte gräma mig för mycket över det..

Undrar om jag lade ut filmerna från förra helgen? Tror inte det..
Här kommer de: Hoppklass 1A och Agilityklass 1B.

Kommentera gärna :)

Men fy vad surt, det där tycker jag verkligen inte var förtjänt av en vägran i kl2. Kl3, jo kanske, men inte i 2an... Synd på ett i övrigt snyggt lopp!! Man får helt enkelt tänka att en annan gång så blir man dömd till sin fördel istället, även om det är såå surt när det händer...

Vi har lite halvt tagit tävlingsvila (velar ang Rättvik...) efter att min lilla trollunge tog den sista hoppinnen i Fagersta! :bump::love: Körde Örebro och Sala som vi var anmälda till och tro på sjutton om hon inte VANN sin första klass 3a någonsin i Sala! :banana: Visserligen var ju typ resten av eliten i Bollnäs, men vafan, en vinst är en vinst! ;)

Inez har varit sjukt trälig i samband med löp, sommarvärme, skendräktighet och gud vet allt. Nu börjar hon dock äntligen bli sitt gamla jag igen! Handlingen sitter som en smäck och jag blir liksom förvånad över hur himla lättkörd hon är jämfört med Lovis. Att ha en hund som söker hinder själv, det är ju liksom drömmen :). Dock så tragglar vi med hennes försiktighet/feghet... Säcken har hon äntligen börjat gilla, men A-hindret är läskigt och gungan går snarare bakåt än framåt :(. Jag vet att det är en spärr hon bara måste komma över, för när hon väl förstått en sak så funkar det hur bra som helst, men vägen dit... Suck...

http://www.youtube.com/watch?v=r5h8Qj8pofs
Inez tränar bakombyten

Jag håller med! Jag gick ju imål och var jätteglad för att jag nollat när min kompis kommer fram och säger "Fan va synd" och jag ser ut som ett frågetecken... Men men inte så mycke att göra åt, vi tar det i fagersta istället :) Och tränar som tokar på att hoppa hinder som jag visar på utan att tveka, det är hennes stora svaghet.

*KL*

Nu är det dags för oss att hoppa in här i tråden :o
Jag och min saluki är anmälda till en liten inofficiell blåbärsklass i december. Bara hopphinder och tunnlar då, vilket känns väldigt lagom att börja med.

Tävlingserfarenhet: Absolut ingen när det gäller agility. Har tittat på några tävlingar, annars tävlar vi rallylydnad och lite annat.

Träningsvana: Har tränat lite för instruktör och duktigt folk för flera år sedan, nu tränar vi extremt sällan. Därför anmälde jag till inoff-tävlingen, för att få lite mer träningsmotivation ;)

Säkrast på: A-hindret är storfavoriten, men även balansen är extremt uppskattad. Hon är oftast löjligt duktig på kontaktfälten också.

Osäkrast på: Säcktunneln och slalom, eftersom det är vad vi tränat minst på. Framförallt slalom kan hon inte alls.

Håller till: Stockholm.

Mål:
Klara av att ta oss runt blåbärsbanan i december utan att bli diskade. Till nästa sommar hoppas jag kunna starta officiell tävling.
74366_1343857866.jpg

W.jpg

Senast ändrad:

Jag glömde ju skriva in mål osv! :)

Tävlingserfarenhet: Ilo är just över året så vi har aldrig tävlat.

Träningsvana: Gått grundkurs i agillity, nu tränar vi själva och till vintern blir det att träna i grupp.

Säkrast på: Tunnlarna och hopp

Osäkrast på: Slalom, och första zonen på balanshindret, när han kommer i hög fart hoppar han lätt över den, så nu tränar vi mycket med target. Handlingen jobbar vi även med , det blir lätt fel på kombinationer.

Håller till: Umeå

Mål: Tävla till sommaren

KL

Igår var jag och Lyxa och tränade agility för första gången på 1,5 månad. Och herreguuuud vad glad hon blev och var duktig hon var :love:! Lyxa satte ALLT, svängar, jaakos, svåra slalomingångar (och vilken jävla FART i slalomen!), blindbyten, låååånga skick till tunnelingång, slängas över och ta hinder bakifrån… Härliga, härliga hund!!

Visst att hon älskar att träna lydnad och bruks, men detta med agility är verkligen hennes största favorit all times! Känns verkligen att jag har tagit rätt beslut när jag bestämt mig för att prioritera upp agilityn till minst 2 pass i veckan igen även om vi storsatsar på lydnad och bruks.

Fick hjälp att filma ett litet klipp också, där man trots mörker och iphonekvalite nog kan se varför jag blev så otroligt nöjd :love:! KOLLA slalomen!!

Agility-Lyxa!

ÅH så fint! :D Förstår att du är nöjd!

*KL*

Idag var vi iväg och tränade. Underbara lilla hund :love: Vi har ju inte tränat mycket alls, men åh så duktig hon är!

Jag får helt klart stryka säcktunneln från sådant som vi har svårt för. Vi har nog bara tränat den en gång innan, för ett år sedan (:o) så jag höll upp den lite i slutet först. Tog 2-3 gånger max innan hon gick igenom helt själv utan att jag höll upp den. Sedan kunde vi ta en minipluttbana med säcktunneln som avslut och godisskål bakom den.

Sedan fick vi hjälp att träna gungbrädan. Wahidah gick precis så lugnt, stadigt och säkert som jag hade hoppats på. Var otroligt sugen på att låta henne ta den helt själv, men det får vänta iaf några träningspass så att vi inte förstör något.

Slalomen tränade vi inte på alls idag. Det får vi ta nästa gång.
Film kommer senare :D

Nuså, här kommer film från idag!
http://www.youtube.com/watch?v=qJN1qOWFz-w

Vi är som sagt var helt och hållet nybörjare. Det var första gången hon tog säcktunneln helt själv. Vi blir fortfarande som helt handikappade när hon är på min högra sida och hon var seg från gårdagens aktiviteter. Meeeen jag är jättenöjd ändå ;)

KL

Heheheeee.
Nu har kameran kommit och jag kunde inte hålla mig, så den fick följa med på dagens träning.
Det är alltså Billy som filmar, kameran sitter i hans sele:
http://youtu.be/WsPEdVz_r8E

OBS! Inget för den som är åksjuk. :angel:
Jag hade gietvis inte med mig något att fästa kameran med, så jag improviserade med en gummisnodd. Kanske inte det bästa jag har gjort hittills den här veckan, men ändå. Bättre placering och bättre fäste - sen jäklar ska vi filma ordentligt!

KL

Heheheeee.
Nu har kameran kommit och jag kunde inte hålla mig, så den fick följa med på dagens träning.
Det är alltså Billy som filmar, kameran sitter i hans sele:
http://youtu.be/WsPEdVz_r8E

OBS! Inget för den som är åksjuk. :angel:
Jag hade gietvis inte med mig något att fästa kameran med, så jag improviserade med en gummisnodd. Kanske inte det bästa jag har gjort hittills den här veckan, men ändå. Bättre placering och bättre fäste - sen jäklar ska vi filma ordentligt!

:rofl::rofl:
Man såg ju typ.. ingenting.. Men kul grej :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka