Nu är tävlingsåret 2015 igång
! Jag och Lyxa var i Moheda och tävlade lydnad idag, och med en stor miss av mig i fjärren, en snabb (men poängdyr
) miss av Lyxa i rutan, lite detaljmissar och så väldigt mycket fina grejer så fick vi ihop 272,5 poäng och kom 2:a av 16 startande
! En riktigt bra start på tävlingsåret
Mina tankar:
Inkallningen: GÖTT att jag satte hela mitt mål med tävlingen på första momentet
! Tryck och fart hela vägen in på sista sträckan, yay!
Ruta: Väldigt nöjd!!! Bara såååååå suuuuuuuurt att hon fann det värt att nästan tjuva och så komma på sig själv så snabbt att hon knappt ens han resa sig! LIGG BARA NER FFS
! Det där kostade oss iaf en 9 i betyg
! Men i övrigt grymt nöjd, sån härlig fart till kon och ruta! Jag ska bara se till att inte vara så snabb i mitt ståkommando, jag behöver överlag i rutskick vänta 0.5-1 sekund till innan jag säger stanna.
Dirigeringsapportering: Lite trögt konskick (hon tänker för mycket på apporterna så farten blir ofta mer trög än till rutans kon), fin dirigering, jättenöjd med gripandet och att hon inte bågnar ut utan vänder tillbaka fort! Farten in kunde vara liiite högre, men jag är ändå nöjd med den
Hopp apport: Ja men inte alls så tokigt! Bra gripande, galopp iaf en bit av vägen och så fint avslut
Fotgående: Här var Lyxa lite väl uppe i det blå och taggad av alla springmoment, så hon hade fullt sjå att hålla ihop sig själv samtidigt som hon nästan smågalopperade på stället ibland, la in lite passagesteg osv
! Detta gjorde ju givetvis att positionen blev vobbligare än vanligt (när hon har sån studs i gången så pendlar hon lite ut och in från mig) och även lite mer framskjuten än vanligt.
Det jag dock är riktigt nöjd med är att hon är rak i alla halter och alla vändningar.
Vittring: Ja vad säger man,
vilken utveckling i detta moment!! Personligen vill jag ju få till även den sista avslutningen i galopp för att jag ska känna att det är fullpott, men herregud vilka framsteg vi gjort!
Galopp ut, grepp av pinnen vid första anträff och så direkt upp i galopp in ! Och idag var även första gången jag tog med mig Lyxa runt på tävling (har gjort det på två träningar) och det känns som att det kommer ge precis den effekt jag vill ha
.
Fjärr: Så. JÄVLA. Nöjd!! Titta på baktassarna, de rör sig fan inte en milimeter!! Och hennes härliga tanke bakåt på stå-sitt, när hon själv känner att hon ställt sig för långt och viktförskjuter bakåt (ja, jag vet att jag måste passa på det så det inte blir ett tjuvande
! Men bara att hon själv tänker tanken om viktförskjutning är helt underbart).
Sen att jag förstörde våra chanser till ett grymt betyg med mitt töntiga stå-kommando, det faller ju under ”Good dog, shame about the handler”
Zäta: En helt OK revansch sen förra tävlingens nolla
! Ett bra zäta, absolut med detaljer som kan förbättras, men mycket bra
!