Genomgående; fin kontakt och bra jobbat med en så svår hund. Men jag antar att det är lättare att säga vad som är mindre bra? Så vet du vad du ska jobba på. Känn dig inte sågad bara, det är absolut inte meningen! Jag är tävlingsledare i lydnad och tävlar själv + håller kurser i tävlingslydnad men är ingen domare eller har påbyggnadsutbildning i tävlingslydnad. Så mina kommentarer är fortfarande "lekmannakommentarer".
Tack så jättemycket! Det var precis det här jag var ute efter när jag la upp klippen så jag känner mig inte alls sågad
Om man inte får reda på vad som är fel är det ju svårt att göra nåt åt det. Jag är medveten om att jag gör många kropps-dk och jobbar hårt på att få bort dom. Det här träningspasset var hon mycket pigg men hade ganska dålig fokus.
1:a filmen
-kraftigt DK på läggandet. Du stannar upp och vrider hela kroppen mot hunden. Din vänsterarm är också märkligt stel, det släpps kanske igenom i de lägre klasserna men förr eller senare så kommer det ryka poäng pga det. Han ligger och tittar på dig hela tiden när du lämnar honom och det är mycket bra. Sedan ser det ut som DK på uppsättandet också.
Ja, min vänsteraxel lever ett eget liv
Jag fokuserar för mycket på att den inte ska vara all over the place just nu och det är väl därför den blir stel istället. Jättenyttigt att se sig själv såhär så man verkligen ser vad det är för dumheter man gör.
Läggandet är vår akilleshäl och jag har tränat stenhårt sen filmningen på att titta rakt fram och inte vrida mig, men det är jättesvårt.
-tittar bort liiite när du lämnar men har mest koll på dig. Tänk på att träna på att du inte kallar in direkt när du har vänt dig om. Som TL väntar jag alltid 3 sekunder innan jag säger kommendera. Ingången blev lite strulig, han vänder för tidigt. Träna separat på att han ska börja vända senare.
Vi jobbar även på ingångarna, hon ääälskar att bumpa rakt in i mig vid inkallning. Jätteskönt att få nästan 40 kg hund indunsandes i benen
-Det ser ut som ett litet DK på ställandet också, men det tror jag hade släppts igenom. Har börjat tröttna lite alt har inte lika hög förväntan för här tittar han bort en del. Tänk på att inte sätta honom direkt när du kommer tillbaka, även här väntar jag 3 sekunder innan jag säger "sätt hunden".
Vad bra att det bara är ett litet dk här! Har tidigare varit liknande det i läggandet.
2:a filmen
- Startar med en position som är väl långt fram, när ni startar samtidigt så har du benet vid halva hunden (inte vid huvudet eller bogen) och ni går in i varandra. Jag tror starten blir snyggare om han sitter rätt från början. Sedan går han med fin kontakt men tränger lite (går för nära) och plogar lite (dvs är inte helt parallell). Igen så är din vänsterarm helt konstig
. Se om du inte kan röra lite på den i alla fall så ser det naturligare ut. I elitklass
måste du röra båda armarna på ett naturligt sätt för högsta betyg.
Jag ska jobba vidare med min dumma vänsteraxel, idag lyckades jag röra på den en del iaf! Bra påpekande igen
- När han tappar bort sig lite i högersvängen så går du bara på och det är bra! Då är det hunden som får jobba sig fram till rätt position igen. Mot slutet tröttnar han lite och släpper dig helt. Här hade jag faktiskt petat till hunden och sagt "men hallå! Nu jobbar vi!" för att han ska förstå att det där är inte ett önskvärt beteende. Sedan får man såklart träna på att hunden ska ha längre uthållighet men om det inte är någon skillnad mellan rätt och fel så tror jag det blir svårare för dem att förstå.
Jag är lite kass på att säga åt henne när hon tappar fokus, men ska lägga mer krut på det!
3:e filmen
- bra gripande, bra hållande. Träna mer på avlämnandet, det är ju surt om man skulle råka tappa apporten på tävling! Dvs du ska kunna hålla i apporten och hunden ska inte släppa förrän du säger "loss".
Det brukar se bättre ut, jag vet inte vad jag gjorde för fel men nåt var det, hon brukar inte göra sådär vid avlämnandet utan det brukar se bra ut och hon brukar hålla stadigt tills jag säger åt henne att ge mig den
Vi har tränat hårt de senaste veckorna på att gripa snabbt och hålla still, tidigare hade hon en tendens att nosa och fundera lite innan hon tog den och rulla den fram och tillbaka i munnen.
Tusen tack att du la tid på att svara! Det hjälper väldigt mycket att få andras syn på saken, även om det är pinsamt uppenbart det mesta även för mig när jag ser klippen. Ska fortsätta att filma lite mer kontinuerligt nu är tanken.
Jag tycker det är svårt att röra vänsterarmen naturligt för det blir att jag slår till henne i huvudet med den då. Hur 17 ska man hålla armen för att inte göra det? håller jag ut den över henne blir det väl dk?