Vi som syr (eller försöker)

Sv: Vi som syr (eller försöker)

Vad är det för idé? blir nyfiken nu :)

Centaur, jag har en husqvarna 2000 lastgammal, som jag lånar av pappa (han har ärvt den) jag begriper mig inte riktigt på den men provar mig fram. Sist jag handlade på netto var jag väldigt sugen på att köpa en Singer de hade där för runt 700 men jag avstod. Överallt man läser står det att dessa billiga maskiner inte är något att ha.

Jag kör med pappas gamla lite till.

Ironwill, ja den var rätt tycker jag med. Men jag ska leta lite till innan jag bestämmer mig.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag har köpt mönster från handelsgillet men till renässansklänningen samt till den kommande tudorklänningen har jag fått hjälp av en vän att göra egna mönster. fördelen med egengjorda mönste rär jua tt de passar ens egen kropp...
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Ja, i och för sig så gör jag alltid om mönstret så att det passar min kropp, annars så går det ju inte!
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag håller med tycker mönster är ganska dyrt. Hittills har jag sytt utan mönster men kappan ger jag mig nog inte på utan.

Fick tygerna idag som jag hade beställt, jättefina! Givetvis hade jag beställt lite fel nybörjare som jag är, trodde jag köpte mjukistyg till myskläder till barnen, men jag hade beställt 1,5 meter mudd :p Men det går säkert att sy ett par sköna tröjor av det till sonen, det är i alla fall väldigt elastiskt.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag kan inte sy utan att ha sett någon annans mönster först. Jag är talanglös när det gäller sådant.

Fick hem ca 30 meter stål förra veckan, kunde såklart inte låta bli så nu sitter jag och syr en till korsett. :)

Behöver en paus från klänningen.

18th_century_project_stays_by_eldfuxen-d5r5yis.jpg
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Syr du förhand?

30 meter stål? hur ser det ut och hur ska det sitta?

Började på en klänning till dottern igår... hade nog varit bra med mönster trots allt, den blev alldeles för taight. Så nästa gång får jag muta henne innan hon ska prova den haha hon tyckte den var hemsk. Jag tror det går att fixa till ska göra en knäppning fram med knappar och kanske en kil där bak. Får se lite hur detta ska lösas.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Det är korsettstål, 4 mm breda, i kanalerna på bilden så sitter det stål. Går säkert åt 15-20 meter till en korsett. :)

Jag syr kantband för hand, helt omöjligt att få till det på maskin för mig!
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

ok det förstår jag, ibland lättare att sy förhand.

Några bilder på kläder jag sytt.

klaumlder012_zps22862ea6.jpg


klaumlder005_zpsdb183a12.jpg


klaumlder003_zps939c810b.jpg
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Åh en sytråd! :d

Jag syr en hel del i perioder, allt från korsetter till hundtäcken, gardiner, väskor och sofföverdrag... :) Just nu är projektet att sy små bebis-kläder, men har inga bilder än...

Ang korsetter så håller jag med om att kantbanden är absolut enklast att sy för hand!
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

*kl*

jag syr!

bara for att sa kommer har en bildbomb

321488_10151239441397843_445246134_n.jpg


427764_10151207444127843_1968486025_n.jpg


543683_10151037901557843_1267375026_n.jpg


180413_498456572842_6708630_n.jpg


*flin* jag syr... allt mojligt lustigt. Det ar roligt att sy!

och jag vill se massor med bilder pa era fina saker... ni ar ju skitduktiga :)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Åh den storblommiga klänningen var jättefin! har du resår i midjan eller hur har du gjort?
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

tror det heter plisserad pa svenska.. sa den ar alltsa stretchig pa toppen, o sa bara lite enkla intakes :) varldens enklaste klanning... har gjort 2 sadana, ska gora den tredje (mycket mer fargglad) nan dag snart... heh.. :)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Just nu är jag på jakt efter en symaskin!
Men skriver inlägg så jag hittar tillbaka när jag kommit igång med "skapandet":D
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Plisserat är när det är veckat. Det där heter smock.
(Smock är en elastisk rynkning som man får genom att sy parallella rader med en elastisk tråd. Smocksöm används dels för att hålla in vidden i plagg och dels för att det är en dekorativ effekt.)
Väldig fin klänning är det i allafall! :)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

*fniss* tack for korrigeringen! Ibland ror jag till det :o for mycket i hjarnan och for fa hjarnceller.. ;)


lite allmant:
394798_10151244426387843_90440909_n.jpg


5 minuter tanktop! jag alskar linnen, de ar sa jaaakla enka. Och skona.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Visa bilder! :D

För mig går det dåligt. Fick skrota korsetten på bilden ovan, jag vet inte vad som gick fel med den blev hur stor som helst även fast jag tog 3-4 storlekar mindre än vad jag borde ha enligt måtten. Såg bra ut på provdockan också. Problemet är väl att jag kan snöra åt väldigt mycket utan att det blir obehagligt.

Så jag håller på och experimenterar med ett nytt mönster, försöker ha lite mer tålamod och hela tiden prova så att det ser bra ut, nåla och rita så att allt blir exakt. :p Tålamod? Måste man ha det?
 

Liknande trådar

Äldre Ni som har läst mina tidigare trådar vet att jag har en lång historik av självskadande, vilket medför repiga och ärriga underarmar. Det...
Svar
15
· Visningar
2 685
Senast: hitorine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp