Vi som syr (eller försöker)

Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag syr också! Även om det inte alltid går så bra. IronWill inspirerade mig med bilder på sina korsetter i en annan tråd, så nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat sy korsett efter år av "jag vill, men kan inte".

Det blir en 1770-talskorsett, efter en bild från "Corsets and Crinolines". Det tog hundra år att få till mönstret, i och med att mönstret i boken var i miniatyr och jag valde att ta mina mått och sedan rita upp det på fri hand. Men efter två provplagg och ändringar på mönstret har jag påbörjat det riktiga plagget. Nu är mest problemet att jag inte har några vettiga nålar och mina fingrar dör en smula när jag syr i två lager kraftigt tyg. Så nu kan jag inte sy innan jag fått hem bättre nålar. Jag vet inte alls varför jag tyckte att det var en bra idé att sy skiten förhand, men nu när jag börjat har jag ingen lust att plocka fram symaskinen.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Visa bilder! :D

För mig går det dåligt. Fick skrota korsetten på bilden ovan, jag vet inte vad som gick fel med den blev hur stor som helst även fast jag tog 3-4 storlekar mindre än vad jag borde ha enligt måtten. Såg bra ut på provdockan också. Problemet är väl att jag kan snöra åt väldigt mycket utan att det blir obehagligt.

Så jag håller på och experimenterar med ett nytt mönster, försöker ha lite mer tålamod och hela tiden prova så att det ser bra ut, nåla och rita så att allt blir exakt. :p Tålamod? Måste man ha det?

Vad surt att korsetten inte passade sedan! Gör och provar du en toall innan du börjar med det riktiga plagget?

Och tålamod är överskattat :angel:
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag gör en toall innan. Men för mig så blir slutresultatet helt annorlunda! Sen som sagt, jag kan snöra åt mig rejält mycket när det är stål i
korsetten så jag måste bara lära mig hur jag modifiera mönstret så att det sitter perfekt.

Korsetten jag gjorde sitter bra även om de är stor, Men den går snabbt igen i ryggen och formar inte alls så mycket som jag skulle önska.

Vad kul att du börjat sy korsett dock. :D
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Det är ju typiskt att slutresultatet inte blir helt bra trots ett lyckat provplagg. Men sitter den bra förövrigt så är det kanske inte jättesvårt att få ner storleken?

Jag har varit lite rädd för att min inte heller ska vara helt lagom trots toall som sitter bra, men åt andra hållet. Jag är rädd för att den ska bli för liten, ifall skenorna tar mycket tyg. Men jag lär ju samtidigt kunna snöra åt den mer då, så det löser sig förhoppningsvis. Annars får jag banta, och operera bort ett revben eller två :idea:

EDIT: Skulle du sy någon 1700-talsklänning också? Vad blir det för någonting?
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Mina skenor har inte tagit något tyg alls, max 0.5 cm mindre med skenorna i.

Eftersom att jag gjort så att jag har haft i skenorna innan jag sytt ihop den (tydligen så var det så man gjorde.) så blir det svårt att få den mindre utan att göra om nästan allt. Jag hatar nämligen att sprätta det är det värsta som finns!

Du kommer nog att kunna snöra åt dig mer än vad du tror! Jag kan reducera min midja med typ 8 cm utan problem.

Jag behöver en korsett som sitter perfekt innan jag vågar klippa i mitt sidentyg! Så jag har en korsett som bara behöver kanaler + öljetter på ryggstycket. Jag tänkte fuska och använda metalöljetter och sedan sy över med tråd så att metallen inte syns. Upplever att det blir stadigare än det som är helt historiskt korrekt.

Det blir dock en robe a l'anglaise jag ska sy så fort jag är klar med korsetten.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

*kl*

Jag har plockat fram mina obefintliga kunskaper från syslöjden och sytt ihop en skrev kanin:
553056_4584175197337_24666249_n.jpg


samt en riddartunika till ett födelsedagsbarn :)
397440_4719361816918_1033299409_n.jpg


Och jag inser att jag har lite att öva på... :D
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Åh så söt kanin, tunikan ser lite speciell ut.. ska den vara till lajv?
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Näe, den ska vara till en liten kille som har snöat in totalt på riddare men där föräldrarna inte har fått tag i en riddardräkt ännu :D Så då sydde jag den eftersom jag får komma på hans kalas imorgon :)

Och tack angående kaninen...
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Åh vad gulligt gjort av dig! Den lille killen kommer ju bli jätteglad :)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Men sicken sot kanin! och du ar himla sot du med, den lille pojken kommer sakert bli (ar?) superglad! Va fint gjort!


Mina senaste grunkemojser..

542392_10151275072652843_225941077_n.jpg


148369_10151263773657843_338317429_n.jpg
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Eftersom att jag gjort så att jag har haft i skenorna innan jag sytt ihop den (tydligen så var det så man gjorde.) så blir det svårt att få den mindre utan att göra om nästan allt. Jag hatar nämligen att sprätta det är det värsta som finns!

Du kommer nog att kunna snöra åt dig mer än vad du tror! Jag kan reducera min midja med typ 8 cm utan problem.

Jag behöver en korsett som sitter perfekt innan jag vågar klippa i mitt sidentyg! Så jag har en korsett som bara behöver kanaler + öljetter på ryggstycket. Jag tänkte fuska och använda metalöljetter och sedan sy över med tråd så att metallen inte syns. Upplever att det blir stadigare än det som är helt historiskt korrekt.

Det blir dock en robe a l'anglaise jag ska sy så fort jag är klar med korsetten.

Ja, men då förstår jag att det blir svårt, men jag tänkte mer att det kanske inte blir så svårt att ändra i själva mönstret, inte i den (nästan) färdiga korsetten. Jag börjar förövrigt nu inse hur praktiskt det hade varit om jag hade sytt ihop delarna efter att jag satt i skenorna.

8 cm låter väldigt mycket! Själva tygdelen av min korsett är nog ungefär 8 cm mindre runt midjan, men sen så är det ju meningen att det ska vara ett mellanrum i ryggen också. Så får se hur det blir, men det är lite irriterande att inte kunna prova korsetten innan den är nästan färdig. Tänk om den passar riktigt uselt, och så har jag lagt ner många timmar på att handsy den :p

Jag förstår absolut att du vill ha en korsett som sitter perfekt innan du börjar med det som ska sitta över. Korsetten är ju hela grunden, så utan en välpassande sådan kommer självklart inte resten sitta särskilt bra. En robe a l'anglaise tycker jag låter som ett bra val. Väldigt fin modell på klänning! Själv funderar jag på en Chemise a la Reine, om jag någonsin kommer så långt.

Öljetter av metall + tråd över blir säkert bra. Jag tror faktiskt att jag läst om personer som gjort likadant, men med metallringar istället för öljetter för bättre stöd, men jag kommer inte ihåg om det var någon modern grej eller om man faktiskt gjorde så under 1700-talet. Jag kommer själv enbart sy snörhål. Det blev faktiskt väldigt stadigt när jag gjorde det på min toall.

KL
Igår fick jag hem nya synålar och lite stål, så nu har jag äntligen kunnat fortsätta på min korsett. Tyvärr blev jag tvungen att sprätta upp de kanaler som jag redan sytt, i och med att jag bestämt mig för att ha stål på vissa ställen (istället för plast, som jag tidigare tänkt ha i hela korsetten).
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag som syr på maskin tycker att det är störande att inte kunna prova korsetten innan den nästan är klar. Men jag har höga förhoppningar om den jag syr nu. :)

Vad duktig du är som syr allt för hand, det har jag verkligen inte tålamod för!

Ang. 8 cm, såhär mycket snör jag ihop mig själv utan problem med en vanlig korsett. Bild
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jättefina båda två! har du sytt på frihand eller använt mönster? jag är nyfiken på din snygga kappa :d
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Det är korsettstål, 4 mm breda, i kanalerna på bilden så sitter det stål. Går säkert åt 15-20 meter till en korsett. :)

Jag syr kantband för hand, helt omöjligt att få till det på maskin för mig!

Har du sytt en fully boned (fan kallar man det på svenska?) 1700talskorsett med krinolinstål som förstärkning :eek:
Jag som tycker min sån som är 3/4 och har kraftiga buntband som förstärkning är hård som en rustning. Hur känns den på egentligen? Vore kul att se en bild när den är påklädd! :)

Jag är jättesugen på att pröva att göra en med reed-boning men sånt måste man ju beställa från utlandet. Alternativt halm, har hört att det ska vara ofantligt bekvämt.

Köper du ditt krinolinstål från r**atr*den?
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag har använt både kriolinstål (framtill och sedan baktill vid öljetterna för metallfjädrarna håller inte riktigt tillräckligt bra stadga) och metallfjädrar från rödatråden, bara 4 mm i bredd så det går åt en hel del. Den är därmed inte riktigt "fully boned". När den är klar och jag har en särk och en kjol, så kan jag visa den påklädd!
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Det blev genast mycket mer logiskt! Ja, med spiralstålet borde det bli hyfsat bekvämt. Köpte du dessutom tippar till alla de misstänker jag att det blir en hyfsat dyr korsett....

Du som har köpt krinolinstål från dem kanske kan hjälpa mig bestämma mig för vad jag ska köpa. Ska göra en tightlacing korsett och behöver en förstärkning på varje sida om öljetterna och en bredvid planchetten. Tror du det räcker med 7mm*0,65mm kaliber? Hur "tippar" du krinolinstålet?
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag har 7 mm kriolinstål hemma, i min korsett jag kan snöra åt riktigt mycket i är det nog bredare stål i.
7 mm kan nog kanske bli lite smalt och man vill snöra riktigt ordentligt.

Jag hittade inte tippar till kriolinstål så jag har filat så gått det går och sedan använt såndär plastig hockeytejp.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Hockeytejp, smart! Har försökt hitta teflontejp. Butiken visste inte vad det var.

Det är lite tjockleken jag tänker borde vara prio ett, men det kanske inte stämmer? De som finns är ju 7*0,65 , 6,5*0,4 och 10*0,35. Det breda blir ju så himla tunt, tänker att det kommer gå av bara man böjer sig bakåt.

Kanske ska tillägga att det är inte über-tightlacing det handlar om heller, det är en ribbon corset. Runt 10-13 cm reduktion bara, så typ komfortkorsett!
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag är ju ingen expert direkt men då skulle jag nog prova med 7 mm. Det borde fungera, i och med att de är så tjocka, sen så om du "bara" ska reducera 10-13 cm så borde det inte vara några problem. Beror väl lite på hur mycket stål du har i också!
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Tänker också att det borde funka. Orkar inte ringa butiken och fråga.

Järn i övrigt blir ju inte så många med tanke på modellen. Tänker lägga in fyra stycken spiralstål på 9mm i varje sida och det borde nog räcka. Ska göra en toile med buntband i och se, är de för mjuka så måste det bli krinolinstål trots allt. Poängen är just komfort och att det ska gå att ha den på sig hela dagen.

En sån här korsett är helt annorlunda i konstruktionen än "vanliga".
http://sidneyeileen.com/tutorials/sewing/corset-making/basic-ribbon/
 

Liknande trådar

Äldre Ni som har läst mina tidigare trådar vet att jag har en lång historik av självskadande, vilket medför repiga och ärriga underarmar. Det...
Svar
15
· Visningar
2 685
Senast: hitorine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp