Vi som pluggar - del 5

Skriver hemtenta. Plötsligt jävlas operativsystemet. Och officepaketet. Samt webbläsaren. O_o Jag är beroende av nättjänster som FASS och Janusmed för att lösa uppgifterna. :crazy:

Just nu förbannar jag mitt användarnamn. :banghead:

Trött, fryser och har huvudet fullt med tankar på annat... Den här hemtentan går inte så bra. :crazy: Men det är bara att bita i och försöka få ihop något.

Kan ju inte svara för @Tokyo men jag har varken häst, barn eller jobb? Eller jo, arbetar gör jag med sambons bokföring någon helg i månaden. Utöver det, ingenting (annat än ideellt engagemang). Jag lägger långt ifrån 40 timmar i veckan på mina ordinarie studier, så att få ihop 150% är inga problem alls - det är min ångest som är problematiken.

Lite skrämmande kan man tycka. Alltså att en utbildning på 100% kräver så pass lite. I alla fall om man inte redan är kunnig inom området. Slöseri på tid och resurser. Vill ju inte diskutera enskkilda individer egentligen men just att jag så ofta ser och hör att det är fullt normalt att plugga osv betydligt mer än heltid.

Lite skrämmande kan man tycka. Alltså att en utbildning på 100% kräver så pass lite. I alla fall om man inte redan är kunnig inom området. Slöseri på tid och resurser. Vill ju inte diskutera enskkilda individer egentligen men just att jag så ofta ser och hör att det är fullt normalt att plugga osv betydligt mer än heltid.

Visst, men det beror väl helt på vad man studerar? Inom det filosofiska så är det väl sällan man kommer upp i 40 timmar, oavsett utbildning. Jag pluggar ett ämne jag redan har som intresse (har därmed redan bra koll), har pluggat i många år tidigare (vet vad som krävs) och har allmänt lätt för att formulera mig.

Sen sa jag ju inte att utbildningen kräver 5% snarare än 100%, visst kommer man upp i 30-40 timmar vissa veckor, men långt ifrån alltid. Det betyder inte heller att det är utbildningen i sig som kräver lite, snarare vad jag som individ lägger ner i tid? Det finns en hel del som inte klarar sig igenom utbildningen, klassen är hälften så stor idag i jämförelse med när vi började.

Vi har dessutom bett om mer lärarledd tid, men vår institution saknar medel. Vilket också ofta är verkligheten med det filosofiska facket.

Jag läser 100% men lägger nog max 20 timmar , förutom dom vecka jag har tenta. Fungerar för mig, men får inte högsta betyg. Har extrajobb, gård, häst, sambo och pendlar 5 timmar varje dag jag åker till skolan. Skulle jag behöva lägga 40 timmar så skulle jag inte få ihop det.

Visst, men det beror väl helt på vad man studerar? Inom det filosofiska så är det väl sällan man kommer upp i 40 timmar, oavsett utbildning. Jag pluggar ett ämne jag redan har som intresse (har därmed redan bra koll), har pluggat i många år tidigare (vet vad som krävs) och har allmänt lätt för att formulera mig.

Sen sa jag ju inte att utbildningen kräver 5% snarare än 100%, visst kommer man upp i 30-40 timmar vissa veckor, men långt ifrån alltid. Det betyder inte heller att det är utbildningen i sig som kräver lite, snarare vad jag som individ lägger ner i tid? Det finns en hel del som inte klarar sig igenom utbildningen, klassen är hälften så stor idag i jämförelse med när vi började.

Vi har dessutom bett om mer lärarledd tid, men vår institution saknar medel. Vilket också ofta är verkligheten med det filosofiska facket.

Jo som enskild kan det ju absolut vara så, är väl ungefär så det är för mig också, det är inte det jag vänder mig mot. Mer att det det är så som du skriver i slutet att resurserna är för små vilket ger för lite lärarledd tid. Och att det mer och mer blir ansett som normalt att det är så det ska vara, även om men inte har en lång erfarenhet av att plugga.

Jo som enskild kan det ju absolut vara så, är väl ungefär så det är för mig också, det är inte det jag vänder mig mot. Mer att det det är så som du skriver i slutet att resurserna är för små vilket ger för lite lärarledd tid. Och att det mer och mer blir ansett som normalt att det är så det ska vara, även om men inte har en lång erfarenhet av att plugga.

Ja, det är trist att inte medel finns. I nuvarande kurs (7,5 hp) har vi t ex bara haft tre föreläsningar totalt. Utöver det ett seminarie i veckan. Det är allt. Det är en fördjupningskurs inom teori och metod men vi har inte "fördjupat" oss i något alls. :down: Riktigt trist.

Jag läser 100% och kommer nog upp i "rätt" antal timmar. Om inte så nära på i alla fall. Folk blir förvånade när jag berättar att jag lägger så många timmar. Pga sjukdom kommer jag att ligga efter i vissa kurser och därmed behöver jag läsa extra nästa gång dessa går. Jag är lite nervös över det faktiskt. Om jag grejar det. Men vi får se. En sak i taget.

Jag är på väg till en tenta jag inte alls är säker på :p wish me luck.. Eller nåt. Men jag tänkte att jag chansar. Jag var nära på att skita i den och sikta på omtentan men det kan ju hända att den är tillräckligt enkel.

Typ bajs. :turd:
Lämnade just in en hemtenta som skulle skrivas på 5 timmar.
2 moment om fem timmar - totalt underdimensionerad tid. Gjorde det nödvändiga och offrade en omtenta på farmakologidelen till förmån för medicindelen som blev bra och snyggt gjord med korrekt förankring.
Ser fram emot att skriva en lika bra omtenta på farmakologin - nu gjorde jag inte alls mig själv rättvisa. Presterade 10 ggr bättre redan på seminariet, så detta var bara en fråga om tidsdisposition och inte ämneskompetens. :wtf:

Eller bajs förresten... Det är det inte heller.
Jag är så j ä v l a nöjd att jag inte åkte hem från min praktik och hoppade av hela utbildningen efter all jäkelskap som har varit både privat och med själva praktikplatsen, ekonomi och boende. Så att klara en halv tenta är fan en seger för min personliga utveckling.
Fan vad jag är bra! :heart:bump::heart:banana::heart

Dagen idag blev inte riktigt som planerat. Åkte till skolan i gryningen för att möta upp en från gruppen, och jag trodde vi skulle läsa varandras texter, diskutera lite och ge feedback. Istället spenderade jag sex timmar utan paus med att hjälpa henne med sin tenta eftersom hon knappt skrivit något. Någon feedback fick jag inte på min text, bara att hon tycker att det var bra haha, så jag antar att jag kör på det jag skrivit. Jag är så jäkla trött nu efter sex timmar med att förklara och hjälpa till med vad någon ska skriva om och hur den ska skriva. Imorgon blir det ett sista ryck med att korrekturläsa en sista gång och sen lämnar jag in skiten och tar helg :banana:

Dagen idag blev inte riktigt som planerat. Åkte till skolan i gryningen för att möta upp en från gruppen, och jag trodde vi skulle läsa varandras texter, diskutera lite och ge feedback. Istället spenderade jag sex timmar utan paus med att hjälpa henne med sin tenta eftersom hon knappt skrivit något. Någon feedback fick jag inte på min text, bara att hon tycker att det var bra haha, så jag antar att jag kör på det jag skrivit. Jag är så jäkla trött nu efter sex timmar med att förklara och hjälpa till med vad någon ska skriva om och hur den ska skriva. Imorgon blir det ett sista ryck med att korrekturläsa en sista gång och sen lämnar jag in skiten och tar helg :banana:

Träligt, när man förväntat sig nåt annat! Dock kan man ju ibland lära sig av att hjälpa andra också :)

Just det här med studiekapacitet är intressant. Jag tycker att, för egen del, så är det rimligt att inte lägga ned 40h/v på heltidsstudier baserat på mina förutsättningar, men det beror helt och hållet på hur kursen är upplagd.

Jag har i perioder pluggat betydligt mer än heltid utan det minsta problem. Däremot så har jag vissa neuropsykiatriska avvikelser vilket gör att om jag är i en miljö som inte funkar för mig så kan jag inte prestera, ALLS. I rätt typ av miljö med vettiga uppgifter så är det ganska troligt att jag förmodligen har en kapacitet att prestera helt okej med motsvarande 300-400% studietakt. Är jag i en miljö som inte funkar så är det knappt jag klarar av studier på 50% och jag behöver extremt mycket återhämtning. Jag har aldrig funkat särskilt bra inom den organiserade utbildningen trots att jag just nu läser termin 8 av 10 på ett ganska tufft program med höga intagningspoäng och har åtskilliga poäng från andra kurser innan. Jag hade exempelvis svårt att ta mig igenom högstadiet och gymnasiet på "vanligt" sätt men brukade rymma till Stadsbiblioteket och läsa knepiga böcker. När skolväsendet "höll sig ur vägen" så betade jag av kurser väldigt snabbt och med hyfsade betyg (typ en 100p gymnasiekurs på 1-1½v som inte var 40h/v). Jag undrar ibland hur det skulle funka för mig om jag inte hade mina svårigheter eller om jag hade gått i ett skolväsende som passat mina förutsättningar bättre.

Träligt, när man förväntat sig nåt annat! Dock kan man ju ibland lära sig av att hjälpa andra också :)

Absolut! Jag menade inte att låta så negativ, jag var bara väldigt trött :D Det är alltid bra att diskutera litteraturen, alltid förstår man något mer eller annorlunda. Önskar bara att jag hade blivit lite säkrare på mitt eget haha :p

Tenta gjord. Mycket möjligt att det gick åt pipan men så är det så. Shit happens. Jag satt och bläddrade bra länge i det där häftet med frågor och kände flera gånger att nej, åt pipan med detta! :P meeen vi får se. Det ordnar sig!

Jag har skrivit fem sidor, hemtentan ska vara 8 till 10 sidor och jag har slut på vettigt innehåll känns det. Nu fyller jag mest ut. :down:

Skriver också tenta, har dock bara ca 500 ord kvar innan jag kan knåpa ihop det så det ser bra ut, spyr mest på kurslitteraturen som inte ger mig klara svar på frågorna :p.
Deadline 18 imorgon så är ganska lugnt ändå, men är bara så less:cool:

:angel: Ibland är man smart, jag upptäckte att jag hade missat det där med radavstånd och teckenstorlek, så helst plötsligt har jag nio sidor skrivna, när jag fick det rätt också. Skönt, då ska jag bara sätta ihop min litteraturlista och en kortare sammanfattning så är jag klar! :banana:

Jag har lämnat in nu, så skönt! Gjorde lite småändringar efter att ha läst igenom den igen, men sen fick det vara bra. Jag vågar inte tro att jag får godkänt, men jag hoppas verkligen det. Det skulle vara så skönt att bara kunna stryka det och gå vidare. Nu blir det några nervösa veckor :nailbiting:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 556
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 982
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 448
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 589
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka